Snakker du et språk dine brukere forstår?

Category: Brukervennlighet 101 6

Forrige uke klarte jeg endelig å komme meg inn døra på et treningsstudio og investerte (for å legge ekstra press på meg selv) i et 12 måneders medlemskap. Når jeg kom inn i treningsrommet var det bortimot 40 forskjellige treningsapparater som smilte til meg. Moderne utstyr og lite brukt – fantastisk.

Siden jeg liker å gjøre ting riktig går jeg og spør om et treningsprogram, noe jeg får hjelp med. Jeg bruker så den neste timen på å gå gjennom de 16 treningsapparatene som skal brukes i mitt treningsprogram til å trene de forskjellige muskelgruppene. Jeg får klar beskjed om at det er viktig å gjøre det i riktig rekkefølge på bestemte dager, for å få maksimal effekt.

I dag er dette to dager siden og jeg sitter å stirrer fortvilt på treningsprogrammet mitt. Jeg husker ikke stort mer enn 3-4 av tingene jeg fikk beskjed om i gjennomgangen min. Er det noe annet å forvente? Jeg jobber med internett og markedsføring og ikke på noe treningsstudio.

Kommunikaserer du tydelig gjennom ditt nettsted

Om du har jobbet med ditt nettsteds tema i mange år er det ikke alltid like lett å se når du snakker gresk og ikke. Kanskje det kan være en ide å få noen med nogenlunde eller null peiling til å lese igjennom? Gir produktbeskrivelsene dine noe mening for de uten peiling? Er bruksanvisningene dine klare nok?

Brukervennlighet handler ikke bare om store knapper og tekst, enkle menyer og synlige budskap. Brukervennlighet har en mye større betydning enn som så og går ikke bare igjen på internett. Kort oppsummert – «Er nettsiden din vennlig ovenfor alle sine potensielle brukere?«.

Løsningen for treningsstudioet

Istedenfor å bruke timesvis på å forklare hva de forskjellige apparatene brukes til kunne dem gjort det mye enklere for seg selv. De fleste med en gjennomsnittelig intelligens vil kunne se hvordan de fleste apparater brukes, men de fleste har ikke peiling på hvilket apparat dem skal bruke, i hvilken rekkefølge, hvor mye dem skal løfte, hvor mange serier, hvor mange runder og hvor mange dager i uken dem skal trene.

En løsning for treningsstudioet kunne være å nummere alle treningsapparatene. Mandag skal du trene den og den muskelgruppen, kjør 3 serier med 10 repetisjoner i hver, på apparat 3, 5, 8 og 12. Når jeg kommer til hvert apparat er det montert opp et ark der i A4 størrelse som demonstrerer hvordan apparatet brukes og hvilke muskelgrupper som trenes. Hadde dem gjort det slik hadde jeg ikke engang trengt omvisingen i første runde.

6 thoughts on “Snakker du et språk dine brukere forstår?

  1. InVert

    Hvilket treningsstudio har du vært innom?

    Er selv støttemedlem for tiden på Elexia her i Norge. Der har de nummeret maskinene, det er plakater som viser enkelt hvilke muskelgrupper som trenes på hvert enkelt apparat og man får en gjennomgang av hva man skal trene med oppfølging til treningsopplegget. Maskinene er også nummerert og gitt navn, så det er enkelt å finne riktig maskin. =)

  2. Kenneth Dreyer

    South Shore Fitness Center i Perth, Australia 🙂 Jeg vet jeg har sett det før i Norge på et lokalt treningsstudio, men dem hadde bare nummerert halvparten av maskinene og det kostet ekstra for å få et treningsprogram (og det var ikke engang skreddersydd, bare en helt vanlig print dem hadde liggende).

    Poenget mitt er at det koster dem ikke noe ekstra i lengden å innføre denne meget brukervennlige tjenesten. Det samme bør man ofte tenke på nettsidene sine – hva kan man gjøre bedre? Jeg hadde en kunde som var frustrert over 5-6 spørsmål som ble spurt i 80% av alle epost forespørslene han fikk. Han ble overlykkelig etter jeg lagde en FAQ side for han og kundene hans ble mer fornøyde.

  3. Kjartan Bjørkvold

    Videomarkedsføring er jo egentlig gull for treningsstudioet du snakker om. De vil få masse relevante besøk på nett, og bygger seg opp kredibilitet som en pålitelig kilde innen fitness.

    Dessuten kan de referere til dette (gjerne med numre som du foreslår) for at kundene deres skal friske opp minnet på hvordan de skal trene hva.

    I tillegg til å ha videoene tilgjengelig på web, kunne de hatt noen stasjoner i studio der man kunne hente opp videoer for apparatene/muskelgruppene man er ute etter.

  4. Kenneth Dreyer

    Ja, det hadde ikke vært en dum ide, Kjartan. Det hadde kostet dem så utrolig lite i lengden om man skulle sammenlignet med all den tiden dem bruker på å veilede folk. Nå er det jo ikke akkurat noe hemmelighet at mange erger seg for å spørre.

    Samme nettside burde inneholde treningsprogrammer, treningskalkulatorer, bmi kalkulatorer, nyhetsbrev (kanskje dem kunne kjørt konkurranser) og andre godsaker for å aktivere brukerene sine mer. Hadde alle visst alt om trening og fitness hadde vi høyst sannsynlig ikke hatt behov for treningsstudioer, så det er uten tvil muligheter her.

  5. Kjartan Bjørkvold

    Jepp, ser ut som et aktuelt prosjekt det der!

    Spennende, nytt ord du har funnet opp forresten: å kommunikasere 😉

  6. Kenneth Dreyer

    haha, ja språket mitt går litt i surr om dagen siden jeg bytter så mye mellom Engelsk og Norsk. Jeg ser jeg rankerer på topp i Google på «Kommunikaserer» så da lar jeg den likesågodt bare stå : )

Legg til kommentar