Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Domenehaier med ørten DA foretak

zapotek

Medlem


Lite utdrag fra artikkelen:

"Thunem forklarer at det dreier seg om slettede domenenavn registrert på firmaer som ikke kan føre bevis for ordinær drift og aktivitet.
3000 domener

Et av firmaene som har fått stengt sine domenenavn er Animal DA. En konstellasjon på 176 organisasjoner. Norid har sperret cirka 3000 domenenavn registrert på dette firmaet og dets underliggende organisasjoner."

Da er det vel ikke lenger noe tvil om dette er lovlig eller ikke?
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Og hva om du slutter med disse spydighetene og personangrepene!?!
Hvis du begynner å lese postene så skal jeg slutte å hakke på deg for at du ikke leser dem (evt at du slutter å kommentere som om ting ikke var nevnt i en post). Deal.
Ditt argument om regnskap var ganske essensielt i din påstand, og da følte jeg at det var nødvendig å påpeke at dette var et ganske dårlig argument.

Videre har vel et selskap aktivitet så lenge det kjøper domener?

Og, det er vel ikke opp til Norid å vurdere hva som er reell aktivitet i et selskap. Dette må det være opp til myndighetene å bestemme, eventuelt få en rettskraftig dom på det hvis det er uenighet mellom selskap og myndighet.

1: Jeg kan ikke helt se hvordan du får hvor mye det koster å føre regnskap til å bli så essensielt, det var det i alle fall som sagt ikke ment som, så da kanskje du kan slutte å gnåle om det? Videre har jo også pong et godt poeng - selv om kostnadene ved å føre disse regnskapene kanskje ikke ville være så store ville garantert også skattemyndighetene reagere før eller siden. Men husk at mange av disse domenene også vil være totalt uten inntekt, eller med inntekter på lave 3-sifra nivåer), så det skal ikke rare utgiftene til før det overstiger inntektene.

2: Poenget mitt er at alle de DA'ene garantert ikke kjøper domenene selv. Det er garantert hovedselskapet som står for alt av kjøp og salg, inntekter og utgifter. Dermed er det ikke noen som helst reell aktivitet i alle DA'ene.

3: Jo, det er nettopp Norid det er opp til å vurdere hva de regner som gyldige registreringer, eller ikke.

Til syvende og sist må jeg jo si (selv om det er totalt off topic), som det har blitt kommentert av andre her før: Du er voldsomt på hugget til å forsvare folk som bruker det de fleste av oss regner som tvilsomme forretningsmetoder...
 

Santo

Active Member
Det er blitt sagt mye rart om skurker, tvilsomme metoder, osv. i denne tråden... Men store selskaper som Edda Media og TV2 gjør det forøvrig på eksakt samme måten...

Edda Media bruker DA'er og har dette vedtekstfestede formålet på sine domeneorganisasjoner:
Utøvelse av eierskap for domener.

991917284 EDDA DOMENER 1 DA
991917349 EDDA DOMENER 2 DA
991917322 EDDA DOMENE 3 DA
991917357 EDDA DOMENE 4 DA
991917365 EDDA DOMENER 5 DA
991917381 EDDA DOMENER 6 DA
891917392 EDDA DOMENER 7 DA
991917403 EDDA DOMENER 8 DA
991917551 EDDA DOMENER 9 DA
891917562 EDDA DOMENER 10 DA
991917578 EDDA DOMENER 11 DA
991917306 EDDA DOMENER 12 DA
991917292 EDDA DOMENER 13 DA
992829680 EDDA DOMENER 14 DA
992829648 EDDA DOMENER 15 DA
992829672 EDDA DOMENER 16 DA

TV2 bruker AS'er og har dette vedtekstfestede formålet på sine domeneorganisasjoner:
Selskapets formål er å eie internett/web-domener til benyttelse
innenfor TV 2 Gruppens samlede virksomhet og andre aktiviteter som
naturlig står i forbindelse med dette. Selskapet kan videre eie eller
ha eierandeler i andre selskaper med samme virksomhet.

991 095 497 TV 2 JUPITER AS
991 095 500 TV 2 MARS AS
991 095 543 TV 2 SOL AS
991 095 535 TV 2 VENUS AS
 

Msites Ltd

Livsnyter
@atomet: du oppfører deg som en unge! Forsøk å diskutere sak uten å stille betingelser for hva den andre part skal gjøre. Og ja, nå falt jeg i samme fellen ved å gå på person, men nå er jeg så lei deg at det ikke kunne være nok.

At jeg klarer å se en sak fra flere forskjellige innfallsvinkler enn det du klarer betyr vel ikke at jeg nødvendigvis er en kjeltring som du insinuerer i slutten av ditt siste innlegg.

Men, min oppfatning av forvaltningen av .no tld'et er at det er alt for rigid og vanskelig å forholde seg til for de som driver litt mer enn et lite kjøkkenbenkfirma. Man kan jo stille seg spørsmålet om hvorfor ingen andre land har slike restriksjoner på sin TLD!?!

Synes du Edda Media og TV2 er domenehaier? Eller er det kun de som handler med domener som er domenehaier? Og, det er nok forøvrig større beløp enn tresifret beløp på inntektssiden i mange av dem.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Jo, det er et par krav jeg stiller i forbindelse med diskusjoner, som også er ganske vanlige:

1: At den andre parten ikke skal tillegge meg utsagn e.l. som jeg ikke har kommet med.

2: At den andre parten skal lese det som står i innleggene, og ikke bare overse det som ikke passer dem eller drømme opp snodige tolkninger av hva det teoretisk sett kanskje kunne bety hvis og om og men i et alternativt univers.

Såpass må man kunne kreve for at man skal kunne ha en meningsfylt diskusjon, og det andre punktet har du hatt en veldig irriterende tendens til å bomme totalt på.

Så, over til det reelle spørsmålet ditt: Om jeg syns Edda, AI og TV2 er domenehaier? Ja og nei. At de kjøper domener der intensjonen er å beskytte sine egne "merkevarer" kan jeg godt forstå, men ellers syns ihvertfall jeg det begynner å bli i overkant - f.ex. som her https://www.domeneshop.no/whois.cgi?search=EDD39O-NORID&server=whois.norid.no hvor det bare er et par av over 20 domener som faktisk er i bruk.

Men ja, kanskje det burde være anledning for å få tilgang til å kjøpe mer enn 20 .no-domener hvis grunnlaget for det er nogenlunde reelt, som f.ex. å kunne kjøpe domenene for sin egen merkevare og varianter rundt stavelsen av dette. At det ikke er totalt frislipp syns jeg derimot så definitivt er bra.

I alle fall er det jo ikke tvil om at det er på kant med Norids regelverk når det gjøres ved hjelp av en drøss DA'er som ikke har noen som helst annen funksjon enn å skaffe et ekstra org.nr og ikke har noen omsetning, samme hva du måtte mene om den saken.

...og angående det å "se ting fra flere sider" - kall det hva du vil, men jeg syns nå det er veldig påfallende hvordan disse "flere sidene" du konsekvent forsvarer er forretningsmetoder de fleste av oss regner som "ufine".
 

zapotek

Medlem
Det er blitt sagt mye rart om skurker, tvilsomme metoder, osv. i denne tråden... Men store selskaper som Edda Media og TV2 gjør det forøvrig på eksakt samme måten...

Edda Media bruker DA'er og har dette vedtekstfestede formålet på sine domeneorganisasjoner:


991917284 EDDA DOMENER 1 DA
991917349 EDDA DOMENER 2 DA
991917322 EDDA DOMENE 3 DA
991917357 EDDA DOMENE 4 DA
991917365 EDDA DOMENER 5 DA
991917381 EDDA DOMENER 6 DA
891917392 EDDA DOMENER 7 DA
991917403 EDDA DOMENER 8 DA
991917551 EDDA DOMENER 9 DA
891917562 EDDA DOMENER 10 DA
991917578 EDDA DOMENER 11 DA
991917306 EDDA DOMENER 12 DA
991917292 EDDA DOMENER 13 DA
992829680 EDDA DOMENER 14 DA
992829648 EDDA DOMENER 15 DA
992829672 EDDA DOMENER 16 DA

TV2 bruker AS'er og har dette vedtekstfestede formålet på sine domeneorganisasjoner:


991 095 497 TV 2 JUPITER AS
991 095 500 TV 2 MARS AS
991 095 543 TV 2 SOL AS
991 095 535 TV 2 VENUS AS

Yes, og jeg skulle ønske at Norid hadde sletta hele skiten. Det er ikke sånn at brorparten av disse domenene er i bruk.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Men ja, kanskje det burde være anledning for å få tilgang til å kjøpe mer enn 20 .no-domener hvis grunnlaget for det er nogenlunde reelt, som f.ex. å kunne kjøpe domenene for sin egen merkevare og varianter rundt stavelsen av dette. At det ikke er totalt frislipp syns jeg derimot så definitivt er bra.

La meg endre det der litt - i stedet for "hvis grunnlaget for det er nogenlunde reelt", burde jeg si "hvis intensjonene er i tråd med Norids regelverk, som f.ex. for å beskytte egne merkevarer, variasjoner rundt stavelser av disse, og liknende". Dette måtte da selvsagt ha blitt avgjort individuelt, og dermed burde det heller ikke skje for ofte, samtidig som det ville blokke ren haivirksomhet.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
En interessant liten detalj er jo også å se hva slags foretaksformer de forskjellige har valgt for "domenefirmaene" sine: Edda (som jo også ser ut til å være en av de drøyeste) og Aller har brukt DA'er, mens TV2 faktisk har brukt AS'er.

Det kan også se ut til at TV2 i større grad ihvertfall bruker domenene til en redirect, mens de fleste av Eddas bare ligger brakk (f.ex. en del edda-domener Norid: Whois-databasen, og noen av TV2s domener Norid: Whois-databasen)

...og msites: selv om mange av domenene til disse gutta med hundrevis av DA'er sikkert har høyere inntekt enn noen hundrelapper i året, så skal jeg vedde på at ganske mange av dem også IKKE har det, men kun er kjøpt fordi det er f.ex. 3- eller 4-sifra navn, og at de dermed har håp om å selge dem for større beløp senere.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
i og med at det har "edda" i navnet så er det vel heller et litt snodig forsøk på å beskytet sitt eget navn ;)

men dersom man hadde måttet bruke noen tusen på regnskap for hvert DA (og de måtte inneholde ihvertfall bittelitt tall ut og inn for å ikke gå i fella pong nevnte i forhold til skattevesenet litt lenger opp), så burde jo ihvertfall kostnadene ha gått opp fra 80.000 for 1000 domener, til noen hundre tusen.
 
Topp