Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Nye katalogsvindlere ute og går - teleopplysningen.no

picxx

Well-Known Member
Jeg må tenke litt på balansen mellom det flere her skriver..

På den ene siden etterligner disse gutta gulesider. Ikke slik jeg ville gjort, heller for mye i feil retning for min del, men det er ikke noe ukjent - cola-flasker med coca-cola lignende layout er kanskje ikke så vanlig her, men sjekk sukkervannet som f.eks. lidl har solgt i årevis under navnet Freeway (google imagesearch).
På den andre siden er det også kommentarer at registreringen ikke er verdt stort. Det er jeg enig i. Og det synes jeg også når det gjelder gulesider.

Uansett, food for thought, som de sier.

Hva med denne gitt?
lcclc8ihgii.jpg


Får vel bare håpe den ikke kommer til norge, for da er det vel duket for både halshugging og svindeldommer.
 

Tonny Kluften

Administrator
Sist redigert:

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Vil bare si til folk som lar seg påvirke av folk som Msites som sier man ikke har noen rettigheter når man har tilsynelatende akseptert noe man ikke helt har fått oppgitt omfanget av.

VG Nett | Dine Penger : Knusende dom mot nettsidefirma

Det kan være, men jeg synes generellt at Staten ikke trenger å "beskytte" i den grad de gjør. Men det er nok kanskje veldig norsk.
Ellers leser jeg at Yellow har vært misvisende i innsalget - som såvidt jeg ser ikke er helt det samme som du skriver msites sier. Å ikke gidde å lese kontrakt er ikke det samme som å ikke forstå seg på noe (som er ikke det samme som å villede folk). Det første er ikke god tro men latskap. Til det andre trenger du en advokat og det tredje er ond tro - og da brytes det noen lover. Bra med dom i denne saken. Kudos til Elling (og en lenk: LARS ELLING)!

Denne var nytt for meg: "Husk at du kan kreve dom i forliksrådet. Du trenger ikke inngå forlik."
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Da har du nok misforstått fordi det er ikke det jeg synes.
Jeg mener at latskap ikke fortjener beskyttelse (men at det får det for mye). Uvitenhet trenger ingen beskyttelse (det bør ordnes med å lese seg opp eller at man skaffer seg kompetanse). Når noen handler i ond tro trenger man beskyttelse fra loven.
Som jeg da nok ikke klarte å formulere tydelig :p
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Vel, når et firma har blitt dratt til retten et tusentalls ganger av firmaer som mener at de ikke har bestilt det de blir fakturert for, da vil jeg nok si det er et ganske solid hint om at de ikke handler i god tro.

Det samme er det med disse katalogsvindlerne som sender ut skjemaer som antyder at de tidligere har gitt ut telefonkatalogens gule sider, der navnet kan tolkes som at de har noe med den gamle nummeropplysningen å gjøre, der det de kaller "kontaktinformasjon" i realiteten er en bestilling, der det kun fremgår i liten tekst midtveis inne i en lang og uoversiktelig oppramsing at det er en betalt tjeneste det dreier seg om, der denne betalte tjenesten er helt hinsides overpriset, der det må sies opp lenge i forveien for at ikke avtalen automatisk skal fornyes - og ikke bare for ett år, men for TO, de utelater opplysninger som "burde" ha vært med og dermed er veldig fristende å korrigere (men da blir det plutselig en bestilling), osv osv.

Da snakker vi ikke lenger om at de handler i god tro.

De gjør det rett og slett med vitende og vilje uoversiktelig og vanskelig å finne informasjon som er svært viktig (for ikke å si avgjørende) for avtalen, og lett å misforstå hva det dreier seg om.

Jeg tror ikke dere vil finne noen rettsavgjørelse som går i teleopplysningens favør, samme hvor mye dere leter, rett og slett fordi fremgangsmåten deres i høyeste grad handler om "ond tro" (utrolig dårlig oversettelse det uttrykket der) og dårlig forretningsskikk, men derimot ville det IKKE overraske meg om man finner dommer mot dem, hvis de da har vært så dumme å dra saken så langt.
 

Nutz

Med lem
Når slike møkkafolk samtidig driver med telefonsalg, og kun tar opp den siste biten hvor du har sagt ja, og ikke de usannhetene de selv har spydd ut om hvor gratis dette er i x-antall måneder og ingen bindingstid, og bruker dette til å presse deg i ettertid.
Presenterer en helt annen skriftlig versjon..

Vel.. Moralen blir og er..... -LEGG PÅ!
Når noen forsøker å komme med et godt tilbud på telefonen. -Ikke gidd å hør hva de tilbyr en gang. Vær konsekvent når når det gjelder telefonselgere, og du kan spare deg for mye dritt i fremtiden..
 

allegretto

Medlem
Nutz: Helt enig, legg på straks du oppfatter hvem som ringer, ikke bruk noe som helst energi på usle telefonselgere.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Egentlig er det bedre om man tar seg tid til å jatte litt med dem, bare man passer på å holde tunga rett i munnen. Klarer f.ex. åtte stykker hver å få dem til å bruke en time på oss før vi sier nei takk, så er det bare en time for hver av oss, som er ganske overkommelig å ta inn igjen, men for dem er det en hel arbeidsdag bortkasta, får man med seg 40 stykker, så blir det en UKE bortkasta, osv... Jeg tror egentlig ikke det skal så voldsomt mye til før man kan klare å gjøre den businessen der veldig mye mindre lønnsom :)
 

Nutz

Med lem
Kan nesten være enig med deg Atomet, er litt todelt her, kan jo være en ærlig hardtarbeidende student på provisjon som prøver å få endene til å møtes også.

Her har vanen blitt uten unntak "Ikke interessert. -Klikk!"
 

picxx

Well-Known Member
Vel... helt ærlig så må jeg si at: jobber man på provisjon for svindlere så fortjener man det.

Man er vel strengt tatt ikke svindler før man faktisk er dømt som svindler.
Man kan vel heller ikke forvente at en student eller for den saks skyld andre heller, skal tråle nettet, bla seg frem i brønnøysundregistrene og foreta en grundig undersøkelse av hva som faktisk er blitt sagt og skrevet om firmaet de blir ansatt i før de takker ja til jobben.
Shit, til og med jeg hadde ikke kommet til å gjort det.

At telefonselgere ofte driver salg som kan betegnes å være litt på kanten er vel ikke så ukjent. Har selv en brokete fortid som telefonselger og man griper fort etter halmstrå hvis man skjønner at det kan være en ørliten sjanse for å få lukket salget.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Man kan da definitivt være svindler selv om man ikke har blitt dømt for det (enda)...

...og selger man et produkt på provisjon, så tror jeg nok det er få som ikke etter relativt kort tid vet om de lover ting de absolutt ikke kan holde, om salgsmetodene som benyttes er over streken og brudd på god forretningsskikk, og i såfall er de faktisk medskyldige.

...og sist men ikke minst - at å love mer enn man kan holde er vanlig blant telefonselgere vil jo fremdeles ikke si at det er ok, som artikkelen det ble linka til for litt siden viste.
 

picxx

Well-Known Member
Svindlere som ikke er dømt kalles uetiske markedsførere.
Svindlere sitter i fengsel.
 
Topp