Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Nye katalogsvindlere ute og går - teleopplysningen.no

Msites Ltd

Livsnyter
Nå er de svindlere. De er dømt. Aftenposten Mobil: Kataloghai må i fengsel for 600 falske fakturaer

Spørsmålet jeg stiller meg er følgende: Tviholder Msites fortsatt på sin mening om at denne type virksomhet er OK, eller skifter han mening nå som retten har sagt sitt?

Nå er dette en sak fra 2008 såvidt jeg kan se, selv om du tydeligvis har fått det frem som en ny sak på din mobil!?!

Såvidt jeg husker var vel også utgangspunktet for den saken at de sendte ut fakturaer til en hel haug med bedrifter uten å ha vært i kontakt med dem.

Mine argumenter har gått på den kontrakten som er lagt frem her i tråden, og den er ikke svindel.
Den oppfyller kravene til informasjonsplikt!
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Det der var da snodig, på mobilutgaven står det at den er publisert nå nylig, på de vanlige nettsidene står det 2008

Men da er det jo tilogmed fra før avgjort ved dom at de er svindlere, så får du mene hva du vil om dette nye stuntet til de dømte svindlerne. Det spiller jo samme hva liten rolle hva du mener, det er jo heller heldigvis ikke så mange som er enige med deg i at dette er legitim business, de fleste ser på dette også som ren svindel.

Hvis du syns de driver legitimt, så syns jeg du burde slå til på det gode tilbudet deres, det er jo nesten for godt til å være sant...
 

HPF

Medlem
Det er ikke ulovlig å hverken importere eller å selge piratkopierte varer i norge.
Siden du skriver "importere" og "selge" så tolker jeg det som at du mener næringsvirksomhet. I så fall trenger du å lese deg opp litt på lover og regler.
Det man derimot kan risikere er at rolex drar deg til retten for at du selger plagiat av deres merkevare,
Fungerer med andre nesten som om noen stjeler bilen din. Lite skjer før du selv anmelder det.
men nå handlet vel ikke denne tråden om rolex
Nei, Rolex var kun ment som et parallellt eksempel på svindel.

og jeg har liten tro på at gulesider kommer til å dra teleopplysningen til retten for at de plagierer deres merkenavn.
Det tror ikke jeg heller.
 

picxx

Well-Known Member
Siden du skriver "importere" og "selge" så tolker jeg det som at du mener næringsvirksomhet. I så fall trenger du å lese deg opp litt på lover og regler.

Det er fremdeles ikke ulovlig å hverken importere eller selge, så lenge du vil ta sjansen på at rettighetshaver av merket ikke anmelder deg.
Tollvesenet har rett til å holde tilbake, ikke til å anmelde.
Hadde dette f.eks. vært i Italia ville politiet blitt kontaktet og du ville automatisk blitt anmeldt.
Viktig å skille snørr og barter.
 

HPF

Medlem
Det er fremdeles ikke ulovlig å hverken importere eller selge, så lenge du vil ta sjansen på at rettighetshaver av merket ikke anmelder deg.
Ja, det er klart, men en slik logikk er det jo lovlig å stjele biler også sålenge du tar sjansen på at eieren ikke anmelder deg.
Tollvesenet har rett til å holde tilbake, ikke til å anmelde.
Hadde dette f.eks. vært i Italia ville politiet blitt kontaktet og du ville automatisk blitt anmeldt.
Viktig å skille snørr og barter.
Javel.
 

picxx

Well-Known Member
Ja, det er klart, men en slik logikk er det jo lovlig å stjele biler også sålenge du tar sjansen på at eieren ikke anmelder deg.

En bileier trenger da heldigvis ikke å ha noen midlertidig forføyning for å kunne anmelde noen som har stjålet en bil, heldigvis.
Men gidder ikke debattere akkurat dette lenger, da det finnes god dokumentasjon en rekke plasser om akkurat dette.
Mener du at det er ulovlig så er det bare å frastå fra selv å gjøre det, så enkelt :)
 

Msites Ltd

Livsnyter
Det er vel akkurat den samme framgangsmåten de har brukt nå også. Regner ikke med at de har vært i kontakt med bedriftene før papirene kom i posten, jfr. Atomets første post her.

Ikke samme fremgangsmåte denne gangen. Denne gangen var det et rettelse-/ordreskjema som ble sendt. Sist var det faktura. To vesentlige forskjeller.

@atomet: selv om jeg er med i en diskusjon og diskuterer det betyr det ikke nødvendigvis at jeg synes tilbudet er godt eller ville gjort tingene på samme måte.

Man må kunne diskutere ting og se det fra forskjellige vinkler uten at man skal bli tillagt en hel rekke konklusjoner om personen bak diskusjonen. Så lenge vi holder oss til sak og ikke person så blir det en mye mer fornuftig diskusjon ut av det.
 

HPF

Medlem
En bileier trenger da heldigvis ikke å ha noen midlertidig forføyning for å kunne anmelde noen som har stjålet en bil, heldigvis.
Det trenger ikke rettighetshaver til et varemerke heller. Hvis du er i tvil om fremgangsmåte finner du en her.

En midlertidig forføyning, slik den blir brukt i linken jeg gav deg, er bare en midlertidig rettsavgjørelse for midlertidig å holde tilbake varer og eventuellt gi rettighetshaver av varemerket adgang til varene (som en annen eier) for nærmere undersøkelse.

Slik du ordlegger deg høres det ut som om du tror det er et krav at rettighetshaver til varemerket må be om en midlertidig forføyning før forholdet anmeldes.

Det er lett å overse eller misforstå tekst og det er nettopp det disse kataloghaiene utnytter. For teleopplysningen.no sin del ser det ut som om det er en lett modifisert kopi av European City Guide Scam.
 
Sist redigert:

Letitbe

Medlem
Så lenge vi holder oss til sak og ikke person så blir det en mye mer fornuftig diskusjon ut av det.

Dette gjelder vel for deg også? Her kommer utdrag fra enkelte av dine svar i denne tråden.

Msites Ltd skrev:
Nå må du skjerpe deg!!!

Msites Ltd skrev:
Den eneste som opptrer uetisk her er deg @atomet

Msites Ltd skrev:
Nå må du slutte å surre [..]

Msites Ltd skrev:
Hvis du ikke kan diskutere på et normalt nivå så får du heller holde deg unna diskusjoner!

Msites Ltd skrev:
Om du gråter eller ler gir jeg egentlig blaffen i da du tydeligvis ikke har stort å komme med når du må dra følelser inn i en diskusjon.
 
  • Like
Reaksjoner: sta

TorsteinO

Art Director & grunder
Hvor er svindelen?

Jeg fatter ikke hvorfor du henger ut dette selskapet i det hele tatt!?! Kan ikke se noen svindelforsøk ved dette brevet.

Nå må du skjerpe deg!!!

Alle som driver kataloger er ikke svindlere, selv om det er noen av dere som liker å tro det! Jeg finner ikke et eneste punkt ved dette som ser ut som svindel, så du må gjerne opplyse meg.

Den eneste som opptrer uetisk her er deg @atomet, som henger ut et tilfeldig selskap som forsøker å drive business...

Damdididadei... skal vi se... dette er da din første post i tråden her msites... Hvordan kan det da være et tilsvar til noen som allerede har gått på person?
 
Topp