Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Nye katalogsvindlere ute og går - teleopplysningen.no

Msites Ltd

Livsnyter
Egentlig er det bedre om man tar seg tid til å jatte litt med dem, bare man passer på å holde tunga rett i munnen. Klarer f.ex. åtte stykker hver å få dem til å bruke en time på oss før vi sier nei takk, så er det bare en time for hver av oss, som er ganske overkommelig å ta inn igjen, men for dem er det en hel arbeidsdag bortkasta, får man med seg 40 stykker, så blir det en UKE bortkasta, osv... Jeg tror egentlig ikke det skal så voldsomt mye til før man kan klare å gjøre den businessen der veldig mye mindre lønnsom :)

Og dette er ikke uetisk??

Kanskje jeg skal finne 40 stykker som kan bruke opp en uke av din tid med forespørsler om tilbud etc...
 

picxx

Well-Known Member
Apropos sjuskete salg, kan godt tenkes dette var en pengelens student.

Dement er en ting.
Jobbet sammen med en slik "superselger" av slike lodd jeg.
Rett som det var sjefen fikk telefon om at personen som hadde bestilt lodd var dau for både ett og to år siden.
Selgeren ble aldri brakt inn på teppet, fordi han "solgte så bra".
Det skal sies at han hadde en retur på ca. 25% (snittet på de andre lå på 2-6%).
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Og dette er ikke uetisk??

Kanskje jeg skal finne 40 stykker som kan bruke opp en uke av din tid med forespørsler om tilbud etc...

Du ser ikke forskjellen på at

a) en selger tar kontakt med en "potensiell kunde" for å selge et produkt de fleste andre enn deg mener at er verdiløst/søppel, med salgsmetoder de fleste andre enn deg kaller mener at i det minste grenser til svindel, og den "potensielle kunden" da går inn for å kaste bort tiden deres og oppfordrer andre til å gjøre det samme,

og

b) at du skal organisere masse folk som skal late som de er potensielle kunder som kontakter et firma for å be om fiktive tilbud for å kaste bort tiden til firmaet?

I a) er det bare for selgeren å la være å ta kontakt, så vil han ikke kaste bort noe som helst tid.

I b) er det de fiktive kundene som tar kontakt, og hele skyldsforholdet blir snudd.

Det siste der mistenker jeg faktisk sterkt at man kunne ha blitt dømt til å måtte betale erstatning for hvis man organiserte det, men det passer jo inn i inntrykket jeg begynner å få av en viss person her...

picxx: Det er nok ikke helt sånn det er. Det er om man svindler/prøver å svindle noen som avgjør om man er svindler eller ikke, en dom handler bare om at man har blitt tatt og evt om man blir straffet for det. Ta f.ex. alle gutta som sitter og sender ut nigeriabrevene sine - de får jo helt tydelig inn penger på det, ellers hadde de ikke giddet å gjøre det, og det er helt klart mange av dem som ikke sitter inne. Er de da ikke svindlere mener du?
 

picxx

Well-Known Member
Vi har akkurat bygd oss nytt kjøkken her.
Vi leide inn en kontraktør som visst nok skulle være en habil gubbe.
Han kom og styrte værre enn værst de første dagene og jobben gikk helt etter planen.
Etter noen dager ønsket han en god del av betalingen up front og fikk det også, ettersom han var blitt anbefalt oss som en habil herremann.
Etter at han fikk betalingen uteble han helt fra jobben og arbeidsstokken minsket fra 5 stykker til 2 stykker, noe som igjen førte til både forsinkelser, at jeg og kona måtte overse arbeidet og at vi også måtte leie inn ekstern arbeidskraft til spesielle jobber (bl.a. elektriker og maler) som egentlig skulle ordnes av kontraktør.

Selv om dette skjedde kunne jeg aldri tenkt meg å rive kjeft på de to arbeiderne som ble igjen og jobbet fordi de hadde en sjef med dårlig og lett arbeidsmoal og etikk.

På samme måte blir det med selgerne også. Fordi om firmaet de er ansatt i har en dårlig moral og dårlig forretningsetikk trenger man ikke la sin harme gå utover de som blir plassert på bastionen i firmaet. Skal man absolutt bruke av deres tid så forsøk heller å forklar dem at det de driver med er sett på som dårlig forretningsskikk og at hvis de er skikkelig uheldige kan de selv bli anmeldt personlig fordi de driver med villedende markedsføring.

----medmenneskelighet
 

Carsten

New Member
Takk for innlegget og advarslen. Dette er et åpentbart svindelforsøk og jeg har fått flere slike henvendelser (flere brev fra Spania og Sverige). Her er det to aspekter man skal være klar over - nemmelig forretningsmoral og juridiske.

Forretningsmoral - villedende markedsføring
Når navnet på bedriften, fargene og teksten er ment for å villede så er det etter min vurdering ett svindelsforsøk. Man skal være rellativt sneversyt å mene at salgsmateriallet ikke er konstruert på en slik måte at den skal villede mottakeren: "oppdatering av informasjon", prisen på tjenesten er gjemt med liten tekst og man må binde seg for 24 måneder (av gangen). Dette er villedende markedsføring.

Juridisk
Her bør nok andre med annen ekspertise en meg svare, men jeg har lest at man blir oppfordret til å ikke akseptere kravet (aldri betal selv om man blir truet med inkasso - skriv et brev som dokumentasjon på at du tvister kravet) og ta saken til forliksrådet.

Verdien på denne markedsføringenen er selvfølgelig ikke av noe verdi.

Hilsen
Carsten
instant.no
 

HPF

Medlem
Svindlere som ikke er dømt kalles uetiske markedsførere.
Svindlere sitter i fengsel.
Svindler er ingen beskyttet tittel :)

Ble selv svindlet for et mindre beløp for 6-7 år siden og for et par måneder siden forsøkte samme person seg igjen. Samme oppskrift som forrige gang, først en telefon for å spørre om jeg har et bestemt produkt (som han vet jeg har), deretter litt godprat om hvor bra nettbutikken er og at han er glad for å ha funnet oss for han bruker mye av den varen. Sier han straks skal legge inn en bestilling, legger på røret og ringer 5 min senere at kortbetalingen ikke fungerer. Oppkrav mener han er uttrykk for mistillit og forskuddsbetaling har han ikke tid til å vente på. Pakken må sendes idag og han vil betale samme dag han får regningen.

Forrige gang fikk jeg via bekjente vite at han hadde 20+ saker i forliksrådet og det var ingenting å gjøre med det. Så fyren er en svindler selv om beløpene er for små til at noen gidder å dra ham til retten og få ham dømt som svindler.

Når det gjelder teleopplysningen.no saken så tilfredstiller den ihvertfall mine krav til å bli karakterisert som svindel. Produktet har null verdi. Greier bakmennene å skape illusjoner om at det har en verdi og få noen til å betale dyrt for det så er det pr. definisjon svindel selvom de har skrevet masse tekst med små bokstaver på baksiden. Å unnskylde dette med man må lese teksten blir for dumt, det finnes nok av ansatte i større bedrifter som tar dette som en enkel korrigering av feil opplysninger. Det er en grunn til at bakmennene har utformet "tilbudet" slik de har og bakmennen fortjener like liten forståelse som en som tar en åpen dør for en invitasjon til å forsyne seg med det han vil.

Du kan godt hevde at det har en verdi og jeg kan godt strekke meg til å si at det har en mikroskopisk verdi. Men selv da er det svindel på linje med å selge en 5-kroners Rolex for 100.000,-.
 
Sist redigert:

picxx

Well-Known Member
Svindler er ingen beskyttet tittel :)

Svindel er kunsten å lure til seg noe som ikke er sitt eller man ikke har rett til, gjennom kriminelle måter.

Det at du og andre ikke gidder å dra svindlere for retten får man ta på egen kappe.
En svindler er en kriminell, ikke en som driver i en gråsone eller med, i noens øyne, uetiske forretningsmetoder.
Er man kriminell, så er man kriminell....om ingen gidder å sette deg til veggs som kriminell kan man jo si at du enten er heldig eller for liten til at noen bryr seg.
 

picxx

Well-Known Member
Du kan godt hevde at det har en verdi og jeg kan godt strekke meg til å si at det har en mikroskopisk verdi. Men selv da er det svindel på linje med å selge en 5-kroners Rolex for 100.000,-.

Selger du rolexen som en ekte er det jo svindel, men skriver du at det er en replica eller en kopi er det ingenting som hindrer deg i å forlange 100.000 for den.
Jeg så heller ingen plass at teleopplysningen faktisk utga seg for å være gulesider, selv om de sikkert fremstår som en replica.
 

HPF

Medlem
Selger du rolexen som en ekte er det jo svindel,
Står det Rolex på klokken skal det ikke være et spørsmål om den ekte eller ikke, den skal være ekte.
men skriver du at det er en replica eller en kopi
Hvis det er en replika eller kopi som selges får selger heller skrive Lolex, aRolex, Bolex eller noe annet.
er det ingenting som hindrer deg i å forlange 100.000 for den.
Det kan du gjøre, men annonserer du 5-kroners Rolexen som en replika og forlanger 100.000,- har du større problemer enn en usolgt replika å stri med.

Forøvrig, jeg er helt sikker på at Rolex, hvis de vil, kan stoppe salg av replika som bærer varemerket deres. Om de gidder å bruke tid og penger på det er derimot en annen sak. At Rolex av og til viser vilje til å beskytte varemerket og distribusjonskanalene er hevet over enhver tvil.

En 5-kroners Rolex er ingen Rolex og forlanger du 100.000,- er det svindel med misbruk av varenavn og utnyttelse av manges tilbøyelighet til i mindre grad å betvile autentisiteten dess høyere prisen er.
 

picxx

Well-Known Member
Står det Rolex på klokken skal det ikke være et spørsmål om den ekte eller ikke, den skal være ekte.
Hvis det er en replika eller kopi som selges får selger heller skrive Lolex, aRolex, Bolex eller noe annet.

Det er ikke ulovlig å hverken importere eller å selge piratkopierte varer i norge.
Det man derimot kan risikere er at rolex drar deg til retten for at du selger plagiat av deres merkevare, men nå handlet vel ikke denne tråden om rolex og jeg har liten tro på at gulesider kommer til å dra teleopplysningen til retten for at de plagierer deres merkenavn.
 
Topp