Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Nå kommer alkoholreklame

Nutz

Med lem
Så dere tenker at det ikke vil bli solgt en dråpe mer alkohol i Norge om man åpner opp for alkoholreklame?

Og at det utelukkende er tilgjengelighet og lavere priser som gjør at Danmark og Tyskland sliter med store helsemessige utfordringer som følge av alkohol?

I så fall rimelig interessant.
Selvfølgelig vil nye voksne mennesker oppdage det å nyte annet enn donaldbrus.
Rimelig naivt å tro at det plutselig ikke blir etterspørsel på alkohol dersom man forbyr å reklamere for det.
Jeg så ikke alkoholreklame, eller ble påvirket av det før jeg dro på fest og ble tilbudt. Tipper det har vært sånn for de fleste her i landet.

Røyk og Alkohol er lovlig å kjøpe her i landet.. Det finne tusenvis av produsenter, hvordan skal forbruker kunne velge mellom alle disse merkene derom det ikke er lov til noen former for reklame?
Se hvordan tobakksvarer kommer frem i butikken.. Umulig for de som røyker å evt. finne ut om det er nye merker på markedet, som kanskje er mindre skadelige, eller billigere.
Forstår godt frustrasjonen til nye bryggerier og tobakksfabrikker.. Tilnærmet umulig å komme seg inn i markedet, fordi de etablerte allerede har sine "faste" kunder.

Vi alle vet at trafikk dreper x antall tusen mennesker i verden daglig..
Bør vi forby reklame på for bilmerker?

Ser at det er lov å reklamere med "Pinex og Paracet" her i landet.. Er ikke det litt merkelig, da dette også kan gi alvorlige skader ved feil og langvarig bruk.

Det hele bunner ut i at aktører bør få lov til å konkurrere under like omstendigheter.
Det at de store utenlandske skal få lov å reklamere for sine produkter, men de norske må holde seg unna, er jo i prinsippet så galt som det kan få blitt..

Da er det mer ærlig og realt å totalforby disse produktene i Norge.
-Vi trenger sikkert flere bagatell-lovbrytere som samfunnet kan melke ubegrenset med bøter av..
 
Idiotisk diskusjon.
Hvorfor bruke på millionvis på holdningskampanjer og bekjempelse av lovlige produkter?
Alkohol og tobakk burde forbyes i norge, deretter kunne man satt inn ressurser for å begrense bruken.

Håper du mener dette som en spøk. Er vel bare noen få personer i bibelbelte som fortsatt synes at Forbudstiden var en god tid, hvor det blir en oppblomstring av kriminalitet. Bedre folk kan nyte vin og øl ved siden av maten, og at det blir oppretthold en god kultur rundt dette. Og jeg har til gode å se en alkoholreklame som oppfordret til fyll..
 

picxx

Well-Known Member
Håper du mener dette som en spøk. Er vel bare noen få personer i bibelbelte som fortsatt synes at Forbudstiden var en god tid, hvor det blir en oppblomstring av kriminalitet. Bedre folk kan nyte vin og øl ved siden av maten, og at det blir oppretthold en god kultur rundt dette. Og jeg har til gode å se en alkoholreklame som oppfordret til fyll..

Nei, det var ikke en spøk.
 
Virker nesten som om man tror at folks holdninger til alkohol og alkoholpolitikk er "De kristne vs. de som vil ha åpne kraner". Alkoholpolitikk har i liten grad noe med kristendom å gjøre, eller hvor mye vi selv drikker. Det handler (dessverre) heller ikke om en drikkekultur der nordmenn kan nyte et glass vin til maten; en kultur som ennå ikke dominerer i Norge. Det er mer en balansegang der vi veier opp de (ganske store) skadene og utgiftene alkoholen påfører enkeltpersoner, familier og samfunnet mot friheten til enkeltmennesket om å kunne nyte/misbruke en lovlig vare. Man kan gjerne mene at politikken ikke skal bruke virkemidler (krav til begrenset tilgjengelighet, synlighet, avgifter o.l.) for å begrense forbruket, men da må man samtidig akseptere følgene av et slikt standpunkt. Dette blir derfor å diskutere politikk, og der har ikke WF noen tradisjon på unison politisk enighet.
 
Sist redigert:

peterandrej

pensjonert moderator
Vi alle vet at trafikk dreper x antall tusen mennesker i verden daglig..
Bør vi forby reklame på for bilmerker?

Dersom dette er kronargumentet ditt burde du ha sjekket opp tallene på forhånd.

Ifølge SSB døde det 210 mennesker på norske veier i 2010. Dødstallene for alkohol var nesten dobbelt så høye. Tall fra WHO viser at 600.000 europeere dør HVERT ÅR som en følge av alkoholrelaterte skader. Ett av fire dødsfall blant menn under 30 år skyldes alkohol.

Fakta er at det å kjøre bil nærmest er ufarlig sammenlignet med det å gå på byen for å "ta seg noen øl".

Så er det helt legitimt å mene at alle disse dødsfallene, alle voldsepisodene, alt bråket, alle kostnadene samfunnet påføres og all lidelsen forbruket av alkohol medfører er noe vi må ta på kjøpet på grunn av friheten vi alle har til å ta oss et glass rødvin til maten, men etter min oppfatning burde man i det minste ha konsekvensene av denne friheten i bakhodet.

Sagt på en annen måte: Det er ingenting i dine innlegg som tyder på at du aner hva du snakker om.
 

Tonny Kluften

Administrator
Ehh, hvorfor bruker da øl/vin/spritprodusentene hundrevis av millioner på alkoholreklame?
Nutz skrev:
For å sikre seg andeler av salget til de som kjøper. -Altså knive med de andre produsentene om de eksisterende kundene.
Hadde det vært en produsent og ett merke med alkohol her i verden, så hadde jeg forstått at du ikke forsto. :)

Reklame øker totalsalget Nutz. Ihvertfall til meg. Hvis jeg ser en skikkelig bra reklame for en rødvin så får jeg kanske lyst på rødvin og går i skapet og åpner en flaske. Da åpner jeg en flaske mer enn jeg hadde gjort hvis jeg ikke hadde kommet på at jeg hadde rødvin i skapet.
 

Nutz

Med lem
Dersom dette er kronargumentet ditt burde du ha sjekket opp tallene på forhånd.

Ifølge SSB døde det 210 mennesker på norske veier i 2010. Dødstallene for alkohol var nesten dobbelt så høye. Tall fra WHO viser at 600.000 europeere dør HVERT ÅR som en følge av alkoholrelaterte skader. Ett av fire dødsfall blant menn under 30 år skyldes alkohol.

Sagt på en annen måte: Det er ingenting i dine innlegg som tyder på at du aner hva du snakker om.
Vet utmerket godt at dødsfall i trafikken i Norge er på ca. 200, mer skremmende at du ikke vet at verden er litt mer enn Norge.

Mener du fremdeles at mine påstander om at det dør tusenvis av mennesker i trafikken hver dag i verden? (Edit: er gal)
 
Sist redigert:

kongen

kongemedlem
Hvis jeg ser en skikkelig bra reklame for en rødvin så får jeg kanske lyst på rødvin og går i skapet og åpner en flaske.

Men er det noe galt i å nyte en flakse god rødvin i godt selskap? Rødvin skal jo også være godt for hjertet! Og dessuten faller trusen på kvinner lettere etter de har nippet litt rødvin.

Gi meg en R
Gi meg en Ø
Gi meg en D
Gi meg en V
Gi meg en I
Gi meg en N

Hva blir det?

RØDVIN

Go rødvin, go rødvin, go go go rødvin :D
 
Ifølge SSB døde det 210 mennesker på norske veier i 2010. Dødstallene for alkohol var nesten dobbelt så høye. Tall fra WHO viser at 600.000 europeere dør HVERT ÅR som en følge av alkoholrelaterte skader. Ett av fire dødsfall blant menn under 30 år skyldes alkohol.

Vet ikke hvor du har SSB-tallene dine fra men finner at det er 234(2009), som døde på veiene og 387 som døde av alkohol(hentet fra Sirus 2009). Greit å ha fakta på bordet.

Jeg prøver ikke å få noen politiskvinkling på denne saken, ser ikke noe problem i at det skal være reklame for alkohol i Norge ettersom vi lever i en global verden. Som sagt tidligere hadde Norge vært en øy, og ikke hatt kontakt med omverden ville det kanskje vært naturlig å ikke har alkohol i Norge. Det er ikke tilfelle, vi har tilgang til TV og internet med alkoholreklame. Det at det da ikke skal kunne være øl og vin-informasjon og nøktern informasjon er ingen god ting.

Jeg gleder meg og ser frem til at det blir lov med informasjon og reklame for svak alkohol i Norge. Noe jeg regner med at det blir, for en ting er sikkert ingen i maktposisjoner i utlandet tenker seriøst på å forby alkohol.

Et tankekors til dere som ønsker at alkohol skal bli forbudt i Norge: Jeg bodde et år i USA og var da under 21, det var like enkelt for meg å få ta i narkotika som alkohol, ettersom begge deler var forbund for meg. Vi kan riskere å få det samme problemet i Norge om dette hadde blitt likestilt. Det mye bedre at ungdom og voksne drikker enn at de går på narkotika.
 
Sist redigert:

picxx

Well-Known Member
Et tankekors til dere som ønsker at alkohol skal bli forbudt i Norge: Jeg bodde et år i USA og var da under 21, det var like enkelt for meg å få ta i narkotika som alkohol, ettersom begge deler var forbund for meg. Vi kan riskere å få det samme problemet i Norge om dette hadde blitt likestilt. Det mye bedre at ungdom og voksne drikker enn at de går på narkotika.

De lærde strides om hva som er værst; å drikke en flaske vodka eller å røyke seg en rev.

Jeg har ikke skrevet at jeg ønsker at alkohol skal bli forbudt. Det er derimot idiotisk å bruke flere hundre millioner på å få folk til å drikke mindre og få folk til å slutte å røyke hvis hensikten er å kutte forbruket. Man kunne da heller forbydd det med et pennestrøk. Både alkohol og tobakk er også luksusvarer, som på ingen måte er nødvendige produkter for folk.
 

Nutz

Med lem
Abroke, jeg drikker litt en gang iblant, røyker gjør jeg også..
Jeg vil heller ha et "ryddig samfunn" med totalforbud av sånne ting fremfor å irritere meg grenseløst over dobbeltmoralen, og den stadige nappingen i avgiftspuppen av våre såkalte folkevalgte. -Vi vet at noen er "avhengige" av disse stoffene. Hvordan kurrerte staten folket for automatspilleavhengighet? FORBUD.. Hvordan bør staten kvitte seg med uheldige bivirkninger av alkohol og røyk dersom de mener det de sier?
I dag så bare utnytter de folk som er avhengig av dritten, gjør det stadig dyrere økonomisk ved å øke avgifter.
Hvis dette ikke er å utnytte svake grupper, så vet jeg ikke.
En alkoholiker drikker det han får tak i, og er det bare dyr sprit å få tak i, så kjøper han heller den, fremfor å betale husleia..
Det økonomiske uføret til de spilleavhengige og deres nærmeste var utslagsgivende for at automatspill ble forbudt. -Og det at noen tjente grovt på det!
Ser du noen prinsipielle forskjeller på automatspill og alkohol?
 
Sist redigert:
Hvordan kurrerte staten folket for automatspilleavhengighet? FORBUD..

Igjen så vil jeg gjerne nevne at vi lever i en global verden, - Utenlandske nettspill skaper spilleavhengige - Aftenbladet.no og at forbud ikke alltid er like effektiv som man gjerne ville at det skulle være. Det blir ofte heller til at ting går under bakken. Idag er det blitt mye lettere å spille bort penger enn før og de nye snille spilleautomatene er nok ikke mye bedre enn de gamle.

Det er lett å lage forbud, vanskelige å holde kontroll på de som misbruker noe. Jeg er generelt imot kollektiv avstraffelse, og vil ikke at jeg skal bli straffet fordi noen andre misbruker noe.

Om man serisøt ønsker å stoppe spill på nettet og alkoholreklame måtte vi hatt en brannbur som i Kina, og håper ikke det er noen som ønsker det..
 

picxx

Well-Known Member
Den få % som er spilleavhengige og alkoholikere er bare behendige alibi i en diskusjon.
Det er metoden(e) som brukes for å minske konsumet som bør og må diskuteres.
Som abroke skriver, alkohollikere og spilleavhengige vil uansett finne frem til sin nemesis, men det er ikke den minimale gruppen som er viktig om man skal minske det generelle forbruket.
 
Helt enig, det som er viktig er å ha et bra sysem for å fange opp de som faller utenfor, og at det blir en kultur for å kunne ta kun ta 1 øl ikke 10.. Så når/om alkoholreklame kommer vil mynighetene måtte gjøre mer holdningsskapende informasjon rundt problematikken, hvordan dette best skal gjøres har jeg ingen idee om..

Men det er viktig at alkoholreklame får samme rammevilkår som i en rekke andre land, hvor det kun er lov å vise dette på tv etter et vist tidspunkt. Det samme vil nok måtte gjelder på internet.
 
Topp