Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Gulldomener - hva er det?

Santo

Active Member
Om jeg tar for meg domenet les.no, vil jeg gi at les.no er et gulldomene. Så kommer spørsmålet om leser også er et gulldomene. Ja, selvfølgelig er det det. Men leste.no..?

Jeg synes ikke les.no eller leser.no havner innenfor kategorien gulldomener.
 

NilsF

Medlem
Et gulldomene er etter min mening et domenenavn med et høyt antall treff, fordi mange taster domenenavnet direkte i nettleseren, da det forventes å lede til en nettside som omhandler noe som mange er interessert i, samtidig som det er lett å huske, samt kort og kjapt å skrive. For eksempel bil.no for bil, sport.no for sport osv. Videre bør domenet ha et godt kommersielt potensial. Plassering av bokstavtastene på et vanlig tastatur kan også ha betydning, det er positivt om tastene er samlet i en klynge eller på en rekke.

Domenenavn som knapt noen taster inn i nettleseren fordi temaet har lav interesse, eller fordi domenenavnet er vanskelig å huske, mener jeg at ikke kvalifiserer til betegnelsen gulldomene. Og selv om noen lange domenenavn som er vanskelige å huske, skulle komme høyt i søkeresultater hos Google etter god SEO-jobbing, så mener jeg at disse ikke kvalifiserer til betegnelsen gulldomener.

Knipetang.no kan være et veldig beskrivende domenenavn for en nettside om knipetenger, men kvalifiserer ikke til benevnelsen gulldomene, ganske enkelt fordi temaet knipetang eller eventuelt salg av knipetang er en for smal nisje, med et for lavt kommersielt potensial, det er for få som vil skrive knipetang.no i nettleseren, mange vil nok i stedet skrive verktøy.no eller verktoy.no.

Her er for øvrig Wikipedia sin definisjon av Gullnummer

Kanskje Webforumet v/brukerne kan ta mål av seg til å sette opp en generell rangering av ulike typer domener, med definerte krav til platina-, gull- og sølvdomener osv. (evt. "Toppdomener", "Gode domener" osv. eller bruk av den skalaen en måtte mene er mest tjenlig)? Det finnes meget mulig noe lignende på en eller annen engelskspråklig side.
 
Sist redigert:

PIP

Medlem
Hvis man skal ha regler på WF for hvordan man markedsfører et produkt eller en tjeneste... Da finner jeg et annet sted.
 

NilsF

Medlem
Hvis man skal ha regler på WF for hvordan man markedsfører et produkt eller en tjeneste... Da finner jeg et annet sted.

Jeg snakker om det å sette opp en uoffisiell norsk definisjon for noe som det ikke er en offentlig oppgave å rangere, ikke at Webforumet skal være "politi" overfor annonsører.
 

picxx

Well-Known Member
Hvis man skal ha regler på WF for hvordan man markedsfører et produkt eller en tjeneste... Da finner jeg et annet sted.

Det har du vel hele tiden stått fritt til å gjøre.
WF er ikke en rettighet, det er en tjeneste.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Jeg vil definere "gulldomener" som alle domener jeg eier og ønsker å selge... :p

(egentlig ikke, men det virker som det er det som er definisjonen for "enkelte"... ;))

Som alt mulig annet syns jeg det er tåpelig å bruke begreper i hytt og pine, det blir misbruk, og da mister ordene sin betydning. Enkelt og greit.

Hvis et domene er et ord mange søker på, da kan vi snakke gulldomene. Når det derimot er en annen variant av et slikt ord, som det er mye mye færre som søker på fordi det er mye mer naturlig å søke på den første varianten (sjekk f.ex. stats for "profilering" vs "profilere" i adwords/søkeordverktøy), så blir det bare tull å kalle det andre for et gulldomene.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Hvis man skal ha regler på WF for hvordan man markedsfører et produkt eller en tjeneste... Da finner jeg et annet sted.

Det er det faktisk allerede... I og med at webforumet er underlagt norsk lov er det heller ikke her lov å drive villedende markedsføring.

Men du ville kanskje også mene at det er greit å beskrive Eldre enebolig i Ytre Billefjord. Tillatt brukt til fritidsforml som en "en flott herskapsvilla, godt vedlikeholdt og i et særdeles attraktivt område"? Nei? Ok, fint, da er vi enige.
 

PIP

Medlem
Det at noen her på forumet begynner å blande inn norsk lov og villedende markedsføring i forbindelse med at en presenterer et domenenavn man ønsker å selge er jo helt absurd.

Godt at flere ser det samme som meg... ;) Ordet er ABSURD!
 

PIP

Medlem
Dere er jo like flinke til å (over)prise domener begge to, så kanskje ikke rart dere er enige? ;)

Næmmen! Der slenger`n med leppa igjen! Vet du hva? Jeg trykket på "Finn alle innlegg av Dag Frogner" og tok en titt på hva du har bidratt med av positive ord og vendinger her på forumet. Og det var jammen meg ikke mye. Bare en masse surmaget oppgulp! Du må må være et miserabelt menneske som greier å komme opp med så mye negativitet. Sikkert midtpunktet på enhver fest! Eller kanskje den som aldri blir bedt på fest? ;)
 
Har en litt følelse av at det kanskje er litt misunnelse ute å går? Kan jo være at noen har lyst på noen flere gulldomener? hehe
 
Topp