Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Nettbutikk selges

Cleo

New Member
Jeg skal selge min nettbutikk. Gründet og driftet av meg med oppstart i desember 2006. Den er således over den kritiske oppstartsfasen og går i pluss, og har et enormt potensiale.
Jeg fant en nisje i markedet som sto urørt i Norge og butikken er i dag velkjent og enerådende innen det jeg leverer. Produktene er Custom made for hver kunde, baby/barn segment.
Velkjent og godt innarbeidet logo som er både varemerkeregistrert og har figurmerke.

Nettbutikken ble løftet opp på ny platform nå i slutten av februar og har alle funksjoner en moderne nettbutikk bør ha. Godt SEO optimalisert.

Butikken tar pr idag imot ordre med betalingsløsning fra DIBS, Klarna Faktura/Konto/Spesialkampanjer samt Forhåndsbetaling til bank. Mulighet for å inkludere PayPal innen få minutter. Ny eier må tegne egne avtaler.

Videre følger det med Facebook side med snart 4000 likere. Butikkens Facebookside har i tillegg egen butikk (VendorShop powered by DIBS). Nylig satt opp og fungerende. Noe ukjent konsept og nytt på Facebook, men jeg har stor tro på at denne "butikken" vil slå an hos forbrukere når jungeltelegrafen får gjort sitt.

Regnskap:
Resultat 2010: brutto omsetning kr 716 700 - positivt resultat på kr 93 600
Resultat 2011: brutto omsetning kr 676 800 - positivt resultat på kr 82 970
Resultat 2012: brutto omsetning kr 710 365 - foreløpig, positivt resultat på kr 180 597

Driftsmaskiner: en semi-proff 6-nålers broderingsmaskin (Brother 650) med originalt stativ, doble sett med rammer, PR Next programvare, trådpakke og ca 80m kvalitetsvlieselin. Totalpris nytt kr 126 000,-. Nytt sommeren 2011.

Trafikk: jan - des 2012
Besøk: 97 412
Unike: 62 881
Visninger: 839 000

Så - det som selges er:
- komplett nettbutikk på osCMax 2.5.2 platform - fri for utgifter
- kunderegister på ca 7000 personer i gammel database
- domene: .no - samt parkerte domener: .se og .dk
- kontakter til pålitelige leverandører samt kontakter til markedsføringsavtaler
- all grafikk
- Facebook gruppe
- semi-proff 6-nålers broderingsmaskin Brother 650 med tilbehør som beskrevet

Hvorfor jeg selger? Jeg har for mye lån og mangler kapital til å få dette til å "ta av" skikkelig, dessuten er jeg sliten. Jeg har tatt ut en forsvarlig lønn hver måned, og har et godt årsresultat - så jeg vil tro at grunnlaget er særs godt for overtager.

Pris? nja... jeg har ikke for vane å selge nettbutikker, men ett sted mellom 1 -3 ganger årsomsetning tror jeg er fornuftig.

Dersom du er interessert, send meg en PM i første omgang.
 

Steve Cash

Medlem
Prisforslaget er jo ikke helt på jordet, og så kan en jo diskutere om en bør ende nærmest 1 eller 3 ganger. Jeg bare lurer på hvordan du kunne mer enn doble overskuddet i 2012 sammenlignet med 2011 med bare 5 % omsetningsøkning. Hadde du mye høyere kostnader før, ligger det mer arbeidsinnsats og mindre varesalg inne, eller er ett-tallet først i resultatet for 2012 rett og slett en tastefeil?
 

Cleo

New Member
Hei, nei tallet er ikke en tastefeil.

Fra og med høsten 2011 og til nå har jeg viet heltid til butikken. Jeg hadde meget høye kostnader før, som jeg har klart å redusere, samt at egeninnsatsen har økt betraktelig. Varesalget har økt jevnt, slik det har gjort helt fra starten av.


Kostnadene før var mye importkostnader som jeg bla. har redusert ved å kutte ut et produkt som var populært, men som ikke lønte seg å selge lengre (også mht postens omlegging av porto 1/1-12).
 

Steve Cash

Medlem
Noe som er veldig interessant er om (en fornuftig) lønn til eier allerede er trukket fra i overskuddene som nevnes i første innlegg. De fleste vet forskjellen: I asksjeselskaper tar eier ut lønn, som reduserer overskuddet i firmaet. I et enkeltpersonforetak gjør en privatuttak som ikke reduserer resultatet. Så hvis dette er resultatet etter at eier har fått full godtgjørelse for sitt arbeid så ser det ikke verst ut, hvis dette derimot er overskuddet i et enkeltpersonforetak er det kanskje mindre sprekt. (Alt med forbehold om at hvis en skal ha en bastant mening om hva som er en fornufig pris må en se nøyere på firmaet enn det opplysningene her gir mulighet for.)

For å benytte en veldig enkel måte å regne på, hvis omsetningen ligger på 700.000 i året og overskuddet er på 70.000 etter at alle kostnader som har med driften å gjøre, også lønn til eier, er trukket fra, så får en 10 % avkastning av investeringen hvis en betaler én årssetning for butikken. På den annen side får en paybacktid på 10 år, noe som kanskje er lenge. (Jeg er klar over at ikke alle vil være enig i denne måten å regne på, særlig ikke for mindre foretak, og i bransjer der konkurranse og andre forhold kan endres raskt.)
 
Sist redigert:

Steve Cash

Medlem
Det er et nøkkelspørsmål ja. Og om det er et AS, slik at denne er kostnadsført. Jeg syns heller ikke forklaringen på doblingen i resultat siste år var helt fyldestgjørende. (Nå skal jeg snart slutte å pirke på dette caset, tror jeg.)
 

Cleo

New Member
Hei
Det er en enkeltpersonsforetak.
Jeg tok ut 134 000 i lønn fjor og belastet firmaet med andre kostnader med ca 15 000.

Jeg har jo ikke skrevet og utbrodert alt jeg har gjort i 2012, men det med å kutte ut det ene produktet, øke egeninnsats samt redusere importkostnadene betraktelig har vært positivt.
 
Sist redigert:

Steve Cash

Medlem
OK. Så lenge det er et enkeltpersonforetak føres ikke uttak til eier som lønn, det er rett og slett privatuttak, og overskuddet som framkommer er inklusiv arbeidsgodtgjørelse til eier. (Jeg forutsetter her at det er du som er eieren.) Overskuddet i 2012 er altså ca. kr 180 000 inklusiv arbeidsgodtgjørelse til eier, og det er det beløpet som framkommer på selvangivelsen og betales skatt av.

I selskap som er eget skattesubjekt, mest typisk AS, så føres også eiers godtgjørelse som lønn, og det som er igjen av overskudd etter en "riktig" lønn sier noe av hva firmaet som sådan kaster av seg. Dette ser en ikke ut fra hva som er tatt ut til privat i et enkeltpersonforetak, og denne forskjellen er viktig når en skal vurdere et firma. (Selv om en ikke kan fortelle hele historien om verdien av foretaket ut fra overskudd et enkelt år.)
 
Sist redigert:

flap

Medlem
Så det du sier her Steve er at overskuddet i 2012 på ca 180.000,- er inklusive lønnen på 134.000,-? Med tanke på at eier har lagt ned 8 timer per dag gjennom hele 2012 er det i tilfelle skremmende tall. Gode tall er det uansett ikke. Tallene dine over ift avkastning er uansett irrelevante all den kjøpet forutsetter at du selv jobber 100% med nettbutikken for å få den estimerte avkastningen. Som investor er selvsagt gj. snittilig overskudd x10 i noen tilfeller godt nok. Som driver i et foretak som forutsetter 8 timer per dag er selvsagt situasjonen en helt annen.

Slik jeg ser det ligger verdien i nettbutikken i lagerverdi, likes på Facebook,kundebase, ferdig ehandelsløsning samt broderingsmaskin. Selve driften er klart negativ, ut i fra en arbeidsinnsats på 8 timer per dag. Det er vanskelig å vurdere prissettingen, men vil uansett tro at reell verdi ligger på maskin/lagerverdi pluss opp i mot 50.000,-. Vil tro selger skal være fornøyd med en slik pris. Å i det hele tatt snakke om årsomsetning ganger 1-3 er selvsagt utopi.
 

hansson

Langveisfarende
Fornuftige analyser fra de to siste talerne her. Men selv om lønn på 134 000 ikke er nok for fulltidsjobb, og butikken dermed drives delvis som en hobbyaktivitet, er samtidig hele overskuddet i et ENK "lønn". Så det er irrelevant å i det hele tatt snakke om lønn så lenge overskuddet viser tydelig hva firmaeieren potensielt har mulighet for å ta ut. Men selv ikke 180 000 er nok til å gjøre butikken bærekraftig per i dag.

Et annet viktig spørsmål er: Må jeg kunne brodere eller ha annen spesialkunnskap om produktene for å kunne drive butikken?
 

Cleo

New Member
Det er selvfølgelig en fordel at man er interessert i det butikken selger, for å drive den. Men man kan jo alltids få noen andre til å lage produktene og selv konsentere seg om å selge inn produkter til fysiske butikker / finne nye produkter o.l. og satse godt utover det som er gjort. Mulighetene er mange for rett person - er det ikke det man sier?

Baby og barn segmentet er ikke lett å få fotfeste i, noe jeg har klart gjennom iherdig branding i årevis og her får man ihvertfall mange års oppbygging rett i fanget. Det er helt klart en sammenheng mellom markedsføring og salg også i denne bransjen, og har man kroner, kan man løfte butikken og faktisk kunne få ut en solid årslønn, det tror jeg bestemt. Som jeg skrev i mitt første innlegg, har jeg ikke kapital til dette.

Kanskje jeg har tatt i litt når det gjelder ønske om pris for det hele, og det kan jo så være, man ønsker jo bare å oppnå så mye som mulig med sitt lille firma, men maskinen + utstyr kan enkelt selges for rundt 80 000 alene.
 

Tonny Kluften

Administrator
Det som jeg forstår av det selger sier er at han hadde et overskudd på 180597 i 2012 etter lønn som var på 134000. Det blir 310598 før lønn. Stemmer det Cleo?

Jeg er ikke noe økonom, men å verdsette en bedrift for noen ganger årsomsetning er uansett ikke noen måte å verdsette en bedrift på. Men å verdsette for noen ganger overskudd etter lønn og andre utgifter er mer gangbart. Hvis det ikke er overskudd etter lønn så er i realiteten ikke bedriften verdt mer enn det en kjøper tror er potensialet som ikke er realisert.
 

Cleo

New Member
Det som jeg forstår av det selger sier er at han hadde et overskudd på 180597 i 2012 etter lønn som var på 134000. Det blir 310598 før lønn. Stemmer det Cleo?

Jeg er ikke noe økonom, men å verdsette en bedrift for noen ganger årsomsetning er uansett ikke noen måte å verdsette en bedrift på. Men å verdsette for noen ganger overskudd etter lønn og andre utgifter er mer gangbart. Hvis det ikke er overskudd etter lønn så er i realiteten ikke bedriften verdt mer enn det en kjøper tror er potensialet som ikke er realisert.

Mitt regnskapsprogram gir meg et årsoverskudd på 180 000 og da er alle bilag ført, også alle bilag der jeg tar ut tilsammen 134 000 i "lønn" (selv om det ikke snakkes om lønn sånn sett i EP). Bilagene er ført ut fra post 1920 Bankinnskudd og inn på konto 2060 Privat kontantuttak i regnskapet. Jeg er ikke utdannet innen regnskap, og vet ikke om man kan legge sammen disse tallene.
 

flap

Medlem
Mitt regnskapsprogram gir meg et årsoverskudd på 180 000 og da er alle bilag ført, også alle bilag der jeg tar ut tilsammen 134 000 i "lønn" (selv om det ikke snakkes om lønn sånn sett i EP). Bilagene er ført ut fra post 1920 Bankinnskudd og inn på konto 2060 Privat kontantuttak i regnskapet. Jeg er ikke utdannet innen regnskap, og vet ikke om man kan legge sammen disse tallene.

Hei.

Bruk av konto 2060 bare omdisponering av eiendeler (for oversiktens skyld) og vil ikke påvirke driftsresultatet ditt som viser et overskudd på ca 180.000,-. For din personbeskatning er det irrelevant hvor mye du har tatt ut i lønn, du vil uansett bli beskattet av driftsoverskudd, i dette tilfellet ca 180.000,-. Bruk av konto 2060 gjør det selvsagt ryddigere for regnskapsfører, skattemyndigheter og deg selv, men det er ikke noe krav om å bruke denne kontoen for ENK.
 
Topp