Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Lover og plikter ved ENK

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Eventuelt kunne jo flere vært med å bidra på den eventuelt rettet på den! Tror det er MANGE her inne som hadde blitt glad for en slik guide (deriblant meg!)..
 

Web2000

Medlem
Men loven sier jo at over en omsetning på kr 50.000 så må jeg mva registrere meg....

Det er i all hovedsak adsense jeg får inntjening fra, og det må vel falle inn under momsen dette og???
Hvordan forklarer du evnt. det til skattemyndighetene..
F.eks 200.000 i året på adsense og 0 kr i betalt mva??
 

Tonny Kluften

Administrator
...
Skal det ikke betales moms av google inntektene?

NEEEEEEEEEEEEEEEEIIIIIIIIIIIII!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Du får penger fra betalt utlandet, da er det ikke moms med i bildet. Drit i hvor adsense-annonsene blir vist. :D


Og til dere som fortsatt lurer på om man skal betale moms på adsense-inntektene så kan jeg bare si at det er best at dere sender alle adsenseinntektene deres til staten bare sånn for å være på den sikre sida.
 
Sist redigert:

Web2000

Medlem
Javel... Men forutsett dette da:

Har startet et ENK.. Og regelen sier at etter kr 50.000 i omsetning så må du mva registrere deg og betale mva av omsetningen...

Hvis da dette ENK kun har adsense som eneste inntektskilde og tjener f.eks 100.000 i året.

Da er en jo i et slags dilemma når adsense inntekter tydeligvis ikke er mva pliktig, men omsetning allikvel overstiger 50.000
 

picxx

Well-Known Member
Da er en jo i et slags dilemma når adsense inntekter tydeligvis ikke er mva pliktig, men omsetning allikvel overstiger 50.000

Nå er ikke jeg noen skatteguru, men utifra det som tidliger er kommet frem i tråden skal du _IKKE_ betale mva på inntekter som komme fra utlandet....uavhengige om dette er 70.000 eller 700.000.000 .-

capiche!! :D
 
Er vel ikke noe dilemma det.. du mva-registrerer deg og leverer mva-regnskap som går i null på den biten. Samtidig får du muligheten til å godskrive moms på alt mulig rart du kunne finne på å kjøpe inn til firmaet ditt.
 

Tonny Kluften

Administrator
Har startet et ENK.. Og regelen sier at etter kr 50.000 i omsetning så må du mva registrere deg og betale mva av omsetningen...

Dette er feil. Regelen sier at etter kr 50.000 i mva-pliktig omsetning så må du mva registrere deg

- Adsense er ikke mva-pliktig. Ferdig med den saken.
- Du kan ikke mva-registrere deg før du har får 50000 i mva-pliktig omsetning, men da må du registrere deg.
Altså:
Adsense er ikke mva-pliktig omsetning og du kan ikke mva-registrere deg pga adsenseinntekter.
 
Topp