Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Starte kjøp og salg av domener

Ludo

Medlem
Som rune69 sa, så kan du kjøpe så mange domener du vil hos GoDaddy.

Når det gjelder hosting (webhotell), så er det noe helt annet og avhenger av pakken du kjøper. Jeg nevnte et par svært billige webhoteller i forrige post hvor du kan hoste ubegrenset antall domener for en slikk og ingenting. Men hvis du bare skal kjøpe og selge og ikke utvikle nettsider, trenger du ikke webhotell. Da kan du bare parkere domenene dine hos et parkeringsselskap, f eks Bodis, VooDoo, Sedo m.fl. og få passiv inntjening på det. Jeg bruker Bodis til mine.

Må man ha et enkeltmannsforetak for å selge .com domener?

Jeg tror de samme reglene gjelder for kjøp og salg av domener som for all annen forretningsdrift. Når du når en viss inntekt (50 000 kr), blir du merverdiavgiftspliktig, og da kan du ikke kjøpe og selge som privatperson lenger. Skattepliktig er du selvfølgelig også før denne terskelen, men da kan du skatte som privatperson.
 

Travellingman

Nettgrunder
Hei, jeg vurderer å begynne med kjøp og salg av domener, så jeg har ett par spm ang det.

Hvorfor vil du begynne med dette? Om du tror du kan tjene noe særlig penger på dette tar du feil...
Du er fersk og urutinert, hvorfor tror du att du skal finne gode domener som allerede ikke er opptatt?

Kjøp deg heller noen domener i noen nisjer du interesserer deg for og sett opp noen nettsider og blogg i vei. Så kan du etterhvert lære litt og prøve og feile litt med kjøp/salg av domener ;)
 

Dseller

Medlem
Hvorfor vil du begynne med dette? Om du tror du kan tjene noe særlig penger på dette tar du feil...
Du er fersk og urutinert, hvorfor tror du att du skal finne gode domener som allerede ikke er opptatt?

Kjøp deg heller noen domener i noen nisjer du interesserer deg for og sett opp noen nettsider og blogg i vei. Så kan du etterhvert lære litt og prøve og feile litt med kjøp/salg av domener ;)

har allerde funnet domene navn som jeg mer eller midre vet jeg får mye for.

domene handel er vel så vidt jeg vet IKKE varehandel så jeg slipper og registrere meg i foretaksregisteret? litt nedtur da jeg har lest at man kunne gjøre dette som privatperson, må virkelig begynne å bli mer kritisk til kildene...
 
Sist redigert:

Dseller

Medlem
Det er mange som tror de sitter på gode domenenavn er jeg redd for :D

jeg har ett bra .no domene, jeg kan poste det her når jeg har kjøpt det! akuratt det veit jeg er bra.


vent å se, skal sende deg en slant når jeg blir (b)/millionær.

neida,men jeg vet jeg kan få over 10k for det.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Jeg tror de samme reglene gjelder for kjøp og salg av domener som for all annen forretningsdrift. Når du når en viss inntekt (50 000 kr), blir du merverdiavgiftspliktig, og da kan du ikke kjøpe og selge som privatperson lenger. Skattepliktig er du selvfølgelig også før denne terskelen, men da kan du skatte som privatperson.

50k er mva-grensa, ikke grensa for når det er næringsvirksomhet, den vil nok komme litt tidligere, men den er ikke fast definert, det kommer rett og slett an på om det man gjør "er egnet for næring"... (ja, den er litt uklar, for å si det sånn...)
 

Dseller

Medlem
Noen som vet hvor mange domener man kan kjøpe hos domeneshop?

Si at jeg opretter ett enk og kjøper ett domene nå, om 2 dager så legger jeg domenet ut for salg og det er en som byr 55 000 for domenet. må jeg først registrere meg i mva registeret før jeg kan selge han domene navnet?

eller kan jeg selge han domene navnet og ettersende mva når jeg er registrert?



Noen som kan fortelle meg om jeg trenger å registrere meg i foretaksregisteret for domene handel? eller holder det lenge med bare enhetsregisteret?

er det noen krav til regnskap når man driver smått?
 
Sist redigert:

TorsteinO

Art Director & grunder
Det du må skille mellom, dseller, er .no-domener, og f.ex. .com (og de fleste andre), du må også forstå forskjellen på en REGISTRAR (firmaer man registrerer domener gjennom), og et WEBHOTELL (evt webhost, altså firmaer der du på forskjellige måter leier serverplass til å ha nettsider). Disse to trenger ikke å ha noe med hverandre å gjøre i det hele tatt, f.ex. har mange her inne .no-domener registrert gjennom domeneshop, mens vi hoster nettsidene hos masse andre firmaer.

.no kan ett firma (altså ett organisasjonsnummer) max ha 100 av, mens hvem som helst kan kjøpe hvor mange .com de vil. Dette har ingenting å gjøre med registraren, men avhenger av regelverket for de forskjellige toppnivådomenene. Noen andre domener har andre begrensninger, f.ex. i form av at man må ha firma i landet e.l.

Derimot har mange WEBHOTELL begrensninger på hvor mange domener du kan BRUKE på en konto hos dem, og det er gjerne også flere forskjellige typer kontoer hos de forskjellige webhostene, kanskje en begynnerkonto der man bare kan ha ett domene, man får begrenset med plass og trafikk, og noen få mailkontoer, mens de også har større kontoer der man kan ha ubegrenset antall domener, og man får masse plass trafikk osv.

Ang. salg av domener og mva - hvis du ikke er mva-registrert fra før, så skal du kreve inn mva på den fakturaen som får deg til å gå over 50.000 i omsetning. Så, hvis det var den fakturaen på 55.000 som får deg til å gå over må du si fra på forhånd til kunden at det vil bli lagt til mva på salget, og at dette vil bli etterfakturert.

Du må føre regnskap uansett hvor lite firma du har, men du trenger ikke å sende det inn før man er over noen grenser (husker dem ikke helt i farta).
 

Dseller

Medlem
Det du må skille mellom, dseller, er .no-domener, og f.ex. .com (og de fleste andre), du må også forstå forskjellen på en REGISTRAR (firmaer man registrerer domener gjennom), og et WEBHOTELL (evt webhost, altså firmaer der du på forskjellige måter leier serverplass til å ha nettsider). Disse to trenger ikke å ha noe med hverandre å gjøre i det hele tatt, f.ex. har mange her inne .no-domener registrert gjennom domeneshop, mens vi hoster nettsidene hos masse andre firmaer.

.no kan ett firma (altså ett organisasjonsnummer) max ha 100 av, mens hvem som helst kan kjøpe hvor mange .com de vil. Dette har ingenting å gjøre med registraren, men avhenger av regelverket for de forskjellige toppnivådomenene. Noen andre domener har andre begrensninger, f.ex. i form av at man må ha firma i landet e.l.

Derimot har mange WEBHOTELL begrensninger på hvor mange domener du kan BRUKE på en konto hos dem, og det er gjerne også flere forskjellige typer kontoer hos de forskjellige webhostene, kanskje en begynnerkonto der man bare kan ha ett domene, man får begrenset med plass og trafikk, og noen få mailkontoer, mens de også har større kontoer der man kan ha ubegrenset antall domener, og man får masse plass trafikk osv.

Ang. salg av domener og mva - hvis du ikke er mva-registrert fra før, så skal du kreve inn mva på den fakturaen som får deg til å gå over 50.000 i omsetning. Så, hvis det var den fakturaen på 55.000 som får deg til å gå over må du si fra på forhånd til kunden at det vil bli lagt til mva på salget, og at dette vil bli etterfakturert.

Du må føre regnskap uansett hvor lite firma du har, men du trenger ikke å sende det inn før man er over noen grenser (husker dem ikke helt i farta).

Tusen takk for et VELDIG informativt svar!!!

Når vi snakker om regnskap, er det nok med å føre et slikt regnskap når man ikke skal sende inn? IOGT : Regnskapsføring med Excel regneark


Hvem er regnskapspliktig?
Enhver som driver enkeltpersonforetak og som i året samlet har hatt eiendeler med verdi over 20 millioner kroner eller et gjennomsnittlig antall ansatte høyere enn 20 årsverk

Er det denna grensa du snakker om?
 

Ludo

Medlem
TorsteinO - Om næringsdrift - ok, takk skal du ha :)

jeg har ett bra .no domene, jeg kan poste det her når jeg har kjøpt det! akuratt det veit jeg er bra.

vent å se, skal sende deg en slant når jeg blir (b)/millionær.

neida,men jeg vet jeg kan få over 10k for det.

He he, enn om jeg hadde fått en krone for hver person som har sagt det opp gjennom tidene (hilsen kunne-ha-vært-mangemillionær) Men håper du får rett og jeg tar feil :)

Uansett enig med TorsteinO i at du bør få orden på forskjellen mellom register (registrar) og webhotell. Hvis du bare skal registrere et domene som du regner med å selge etter kort tid, er det ingen grunn til å kaste bort penger på webhotell. Da kan du heller bare parkere domenet.

Og registrering av .com får du til en brøkdel av prisen hos GoDaddy (du sammenlignet dem med BlueHost i går, så derfor tror jeg du så på webhotell-prisene deres, men det er altså prisen for å registrere domener du må se på). Dot com er veldig billig med rabattkode. Akkurat nå kjører de for eksempel en kampanje på et domene til $4.

Noen som kan fortelle meg om jeg trenger å registrere meg i foretaksregisteret for domene handel? eller holder det lenge med bare enhetsregisteret?

Godt spørsmål. Jeg vet ikke. Noen andre som vet?
 
Sist redigert:

Dseller

Medlem
Når man kjøper et domene betaler man "etablering" også betaler man årsavgift.

si om jeg kjøper et domene idag og selger det neste uke, er det sånn at jeg må betale årsavgift før jeg selger det? eller hvordan er det?
 
Sist redigert:

Ludo

Medlem
Når man kjøper et domene betaler man "etablering" også betaler man årsavgift.

Hvem er det som krever "etablering" for å registrere domener? Det skal bare være én kostnad, og det er "årsavgiften".

Edit: Åja, nå skjønner jeg hva du mener. Du er inne hos Domeneshop. Det ser ut som de kaller første års registrering "Pris for registrering" og så begynner de å kalle det "årsavgift" fra andre år. Du ser at kolonnen "årsavgift" begynner først fra andre år, ikke det første året. De har bare valgt å kalle det to forskjellige ting. Når du registrerer et domene, så betaler du ett år frem i tid. Det er vanlig at prisen øker litt for det andre året med registrering, som du ser på mange av de øverste extensionene.
 
Sist redigert:

Dseller

Medlem
Hvem er det som krever "etablering" for å registrere domener? Det skal bare være én kostnad, og det er "årsavgiften".

Edit: Åja, nå skjønner jeg hva du mener. Du er inne hos Domeneshop. Det ser ut som de kaller første års registrering "Pris for registrering" og så begynner de å kalle det "årsavgift" fra andre år. Du ser at kolonnen "årsavgift" begynner først fra andre år, ikke det første året. De har bare valgt å kalle det to forskjellige ting. Når du registrerer et domene, så betaler du ett år frem i tid. Det er vanlig at prisen øker litt for det andre året med registrering, som du ser på mange av de øverste extensionene.

haha, kanskje feil ord å bruke. men ett sisste spørsmål før vi er i boks:

Hvor mye koster det å flytte et domene? eller er det veldig varrierende?

Lurer fortsatt på om jeg må registrere meg i foretaksregisteret.. rop ut om noen vet
 

Ludo

Medlem
Hvor mye koster det å flytte et domene? eller er det veldig varrierende?

Det koster det det koster å registere et vanlig domene hos den registranten du flytter til.

Hvis du for eksempel registrerer et domene hos Domeneshop og bestemmer deg for å flytte det til GoDaddy etter seks måneder, betaler du for et nytt år hos GoDaddy og får de resterende 6 månedene med på kjøpet, slik at det nye året hos GoDaddy ikke begynner å løpe før ett år etter at du registrerte domenet (hos Domeneshop). Du kan aldri betale for mindre enn et år av gangen, så det er ikke så mye vits i å flytte domenet før det har gått et år med mindre du er veldig misfornøyd med nåværende registrant.
 
Topp