Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Case- Spamlinker/ Blackhat-seo

mjogul

Medlem
:confused:Hei

Jeg har noen spørsmål vedrørende en tenkt case i google- som jeg aldri helt har funnet ut av.
Så fint om noen kommer med eksempler man selv har opplevd, så kanskje blir vi alle litt klokere.

Case - Dårlige linkepakker i kombinasjon med noen gode linker
La oss si jeg kjøpte til en nettside mange dårlige linkepakker, for så med tiden jobbe hardt med å få gode linker med relevant innhold til siden.

Spørsmål/diskusjon:

A-Vil de dårlige linkepakkene ødelegge for det (nye) gode seo-arbeidet som blir gjort?
B-Vil google ikke bry seg overhode om de dårlige linkepakkene i dens vektlegging. Altså er det kun en oppside med å forsøke linkepakker, da de kun kan slå positivt ut i google.

Hvis alternativ A er riktig, kan jo konkurrenter/missfornøyde kunder skade seo-verdien raskt for en nettside sin organiske plassering. Noe som på sikt er veldig uheldig.

Hvis alternativ B er riktig, er jo det nesten bare å kjøre på med billige og til dels dårlige linkepakker. Noe som gjør at det bare er en oppside "å fjuske", noe som på sikt er uheldig.
 
Sist redigert:

zapotek

Medlem
Du kan risikere at du havner på resultat A ja.

Husk også at Google kontinuerlig jobber med måter å bekjempe linkspam på, så om de ikke har metoder som funker akkurat nå, så kan det være at du må betale prisen om et år.
 
Det er god underholdning når folk detter ned på google sine resultat. Kanskje man burde begynt med slik lenkebygging. Det virker jo som om det er helt risikofri business. Kundene kan ikke kreve penger tilbake etc etc..
 

picxx

Well-Known Member
I utgangspunktet mener jeg (gudene vet hva dårlige regnestykker, også kalt algoritmer, hos google, mener?) at google aldri straffer deg for inngående linker. Linkene kan være vektbare eller ikke vektbare i forhold til SEO, men jeg tror ikke inngående linker på noen som helst måte kan skade en nettside. Hadde dette vært tilfellet ville man sett ekstremt mye mer oppkjøp av "drittlinker" mot konkurrerende sider (hvem vet, kanskje er det akkurat det som er tilfelle hos en del sider som rangerer bra ved hjelp av en masse drittlinker?? "when the shit hits the fan" etc...).
 

kongen

kongemedlem
Det stemmer ikke. Et eksempel er Britiske Interflora som fikk en smell for kjøpte lenker.

Da må de ha blitt fjernet manuelt fra noen i Google (etter at en konkurrent har sutret og klaget og sendt inn en spam-report) - dette skjer aldri algoritmisk. Så det er helt trygt at trådstarter kjøper linker til sin crappy wp blogg.
 

Morph

Svart belte i snoking
Har sett flere eksempler på nettsider som blir straffet for lenkeprofilen, og jeg tviler på at alt dette er gjort manuelt. Jeg vil nok anta at det finnes drøss med filter i dag, som gjør at mange sider blir straffet uten direkte manuel involvering. Men det er heller ingen tvil om at disse eventuelle filterne ikke fungerer 100%..
 

kongen

kongemedlem
Når Google oppdager linke-nettverk og velger at disse linkene skal få null verdi, så vil alle som har benyttet seg av linke-nettverket sitte med verdiløse linker inn til nettsiden sin, og som et resultat av at linkene har fått null verdi så vil man få en dårligere linke-profil, som igjen vil føre til at plasseringen i søkeresultatet synker. Hvis man synker fra førstesiden til side 500 så er ikke det en "straff", men man får bare plasseringen som er "riktig" i henhold til Googles algoritmer.
 

Tony J

Alle skal få
Det må da være lett for google å se om en link går igjen på hundrevis av elendige wpsider som igjen får en varsellampe til å blinke?
 

Morph

Svart belte i snoking
Jeg finner ingen logikk i at lenkene skal "gå i null". I mine øyne er dette en oppfordring til å bygge spam fra alle kanter. Det er jo nettopp det Google vil unngå. Jeg tror derfor at lenker kan skade.

Jeg er i hvert fall forsiktig med hvordan jeg bygger lenker, og mener bestemt at linker kan gjøre minst like mye harme som glede.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Jeg finner ingen logikk i at lenkene skal "gå i null". I mine øyne er dette en oppfordring til å bygge spam fra alle kanter. Det er jo nettopp det Google vil unngå. Jeg tror derfor at lenker kan skade.

Jeg er i hvert fall forsiktig med hvordan jeg bygger lenker, og mener bestemt at linker kan gjøre minst like mye harme som glede.

Problemet med den logikken der, er at du i såfall kan direkte SKADE konkurrenter ved å kjøpe en haug med linker for dem... og sett fra googles side virker jo det litt lite smart, en sånn logikk hadde jo virkelig vært å legge til rette for blackhat.

Jeg vet at endel påstår at det er sånn, men det virker rett og slett EKSTREMT ulogisk, SPESIELT sett fra googles side, og det ville VIRKELIG være å oppfordre til å bygge spamlinker, men til konkurrenter i stedet for til deg selv.
 

Morph

Svart belte i snoking
Ja, negativ SEO har jo vært et tema i et halvannet år nå. Men hvorfor har Google innført funksjonen hvor man kan "tilbakestille" innlinker, hvis de har gått for din teori og ikke min?

Redd det er svært få fasitsvar her enda, men jeg trår i hvert fall forsiktig.
 
Topp