Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Bokføre en felles salgsinntektføring?

hvoslef

Student
Hei,

Som alle andre nettbutikkeiere prøver jeg å finne måter å spare mest mulig tid på. I den anledning så lurer jeg på om det er "lov" å føre en føring for å registrere alle salg per måned. Eksempelvis har jeg 100 fakturaer for januar måned, og istedenfor å registrere hver enkelt kunde - så ønsker jeg å føre en føring og legge ved alle fakturaene.

Alt av innbetalinger blir ført mot kundefordringskontoen og oversikten over hvem som har betalt ajourholdes på et ekstern program ala Conta Faktura. Er det noen med litt dypere innsikt som vet hva en revisor eller et ettersyn av bokholderi ville sagt til dette? Skal føre en del regnskap fremover, og frister så lite å punche samtlige kunder inn i dette systemet ...

Takk på forhånd for gode svar.
 

alterego

Medlem
Det er mye snakk om å integrere nettbutikk med regnskap her inne og det kan helt klart ha sine fordeler.

Er man nyoppstartet, som deg, kan det likevel være penger å spare ved å vente med å integrere.

Så vidt jeg vet er det tilstrekkelig å føre alle salg under ett felles bilag (f.eks. månedsoversikten fra Klarna Checkout) og at du legger ved faktura fra alle salg som underbilag (Klarna oppretter automatisk faktura for alle salg, som du kan hente ut og legge ved).

Slik jeg har forstått det er dette en av fordelene med å bruke Klarna Checkout som betalingsløsning.
 
Sist redigert:

hvoslef

Student
Er det noe krav om at regnskapet i seg selv skal vise hvem som skylder meg penger - eller holder det med en ekstern oversikt?
 

Steve Cash

Medlem
Såfremt det er klar sammenheng og sporbarhet mellom reskontrosystemet og regnskapssystemet så tror jeg at det er godt nok. Ved kredittsalg så plikter du å føre kundereskontro for hvert salg, men det skjer jo automatisk i fakturasystemet. Dernest fører du én linje debet krav kredit salg i regnskapet pr. periode. Sum til gode til fakturasystemet må selvfølgelig stemme med saldo konto for krav i regnskapet ved periodeavslutning. Jeg jobbet i regnskapsavdelingen i et grossistfirma der det ble gjort slik, men det er noen år siden, før nåværende bokføringslov ble vedtatt. § 6 i bokførngsloven er relevant, men jeg kan ikke se at en ikke kan oppfylle kravene der ved å gjøre slik.

Og så må du jo registrere betalingen både i fakturasystemet og i regnskapet. I det første skal kundekontoen nulles, i regnskapet skal banken stemmer. Hvor arbeidsbesparende dette er vet jeg ikke. Jeg tror det er en bedre løsning å få til automatisk overføring fra fakturasystem til regnskap.

Utover det jeg har nevnt finner jeg ikke noe fagstoff om dette, så derfor får du ta det jeg skriver som synsning.
 

alterego

Medlem
Takk for innspill @Steve Cash, men blir litt fagspråk for oss som ikke driver så mye med regnskap :)

Reskontro er oppdeling av hovedboken i flere underkontoer, som viser oversikten over krav og transaksjoner mot kunder og/eller leverandører.

Med "saldo konto" mente du vel saldobalansen?
Saldobalansen er en opplisting av alle kontoer i regnskapet som det er bokført et beløp på, som gir en rask og effektiv oversikt i slutten av en bokføringsperiode.

Når man selger via en nettbutikk som har en betalingsløsning fra DIBS, NETS, ePay, Stripe, PayPal, Klarna etc., så selger man vel egentlig ikke på kreditt, selv om kunden betaler med kredittkort (Visa, Mastercard etc.)? Nettbutikkeier er jo sikret betaling uavhengig av om kunden faktisk betaler til sitt kortselskap og mottar penger fra kortinnløser til avtalt tidspunkt. Da er det vel å regne som kontantsalg?

Velger kunden å betale med Klarna Faktura, så er det fortsatt ikke kreditt, da nettbutikkeier fortsatt får oppgjøret uavhengig av om sluttkunden faktisk betaler regningene sine (Klarna sitt problem).

For en nettbutikk som bare selger med kortbetaling/Klarna (kontantsalg), bør det vel da holde å bokføre månedsoversikten man får fra kortinnløser og legge de ikke-bokførte fakturaene som vedlegg/underbilag?
 
Sist redigert:

Steve Cash

Medlem
Beklager, det ble kanskje noen uttrykk ikke alle er vant til. Reskontro er på en måte en oppdeling av hovedboka, men i praksis betyr det kunde- og leverandørnumre som ligger i en egen serie og som har sine egne rapporter. Ofte er de på fem sifre eller fler, i motsetning til regnskapet (hovedboka), som ofte har fire. En kan jo få veldig mange kunder og leverandører etter hvert, og det ville rett og slett ikke bli plass ettersom krav ligger i serien 1500-1599. Sum kundefordringer har en speilkonto i hovedboka, ofte nr. 1500. Beløpet der skal være det samme som summen av alle ubetatalte kundefordringene. Og tilsvarende for leverandører, som ofte speiles mot konto 2400. Det er beløpet på konto 1500 jeg mente med "saldo konto".

Det er i prinsippet riktig at en ikke trenger å føre kundereskontro ved kontantsalg, i alle fall så lenge beløpet er under 40 000, men jeg kjenner ikke alle de oppgjørsformene du nevner, så jeg tror jeg skal overlate diskusjonen om det til noen annen. Hvorvidt alt av det kvalifiserer som kontantsalg vet jeg rett og slett ikke, men du har i alle fall kundenavn i fakturasystemet, og disse er det flere grunner til å ta vare på. Garanti, reklamasjon, senere kundeoppfølging osv.
 
Sist redigert:

alterego

Medlem
Takk for klargjøringen din @Steve Cash :)

Da venter jeg spent på om noen kan bekrefte om kortbetaling/Klarna Faktura kan regnes som kontantsalg, slik at man slipper å bokføre hvert enkelt salg/faktura og i stedet bokføre månedsoversikten fra kortinnløser.

Noen med erfaring fra dette?
 

hansson

Langveisfarende
Kan bekrefte at går fint å føre alle utgående fakturaer og innbetalinger én gang i måneden, dette er bekreftet av flere regnskapsbyråer. Vi bruker samle-PDF med innbetalingsbilag fra KID/OCR i Conta Faktura som underbilag, sammen med fakturaene. Du trenger altså ikke å føre noe på reskontro så lenge dette håndteres av fakturasystemet.
 

Steve Cash

Medlem
Enig med hansson, PayPal går vel også under kontantsalg, tror jeg. Men hva med Klarna, det er jo en faktura som kunden betaler i ettertid, får selgeren oppgjør umiddelbart likevel? Hvis det regnskapsteknisk fungerer som factoring, om ikke nødvendigvis juridisk, så mener jeg en skal bokføre fakturaen på kjøper og gjøre opp mot factoringselskapet, her Klarna, mot egen konto etterpå.
 

alterego

Medlem
Ja, Klarna Faktura blir som factoring (fordringen er på en måte solgt til Klarna) og uavhengig av om kunden betaler, får nettbutikkeier betalt av Klarna til avtalt tid.

Godt å få bekreftet at kortbetaling/Klarna er å regne som kontantsalg og at man dermed kan bokføre totaltallene i månedsoversikten fra kortinnløser/Klarna :)

(Klarna er både kortbetaling, delbetaling og faktura, men det spiller ingen rolle for nettbutikkeier som uansett får utbetalt fra Klarna til avtalt tid)

Tror det er mange nettbutikkeiere som styrer fælt med bokføring og integrasjoner, som nå vil oppdage en mye enklere måte å håndtere transaksjoner på :)
 

Rismoen

Medlem
Kan bekrefte at går fint å føre alle utgående fakturaer og innbetalinger én gang i måneden, dette er bekreftet av flere regnskapsbyråer. Vi bruker samle-PDF med innbetalingsbilag fra KID/OCR i Conta Faktura som underbilag, sammen med fakturaene. Du trenger altså ikke å føre noe på reskontro så lenge dette håndteres av fakturasystemet.

Veldig fint å finne ut av dette ETTER at jeg manuelt har bokført over 1 000 fakturaer og innbetalingsbilag i 2014.

De timene kunne jeg fint brukt på noe annet vettug...:confused:
 

alterego

Medlem
Legg merke til at Steve Cash tror at factoring kanskje ikke blir like sutalaust som kortbetaling/kontantsalg:

Ja, men Klarna er ikke factoring, selv om de overtar fordringen. For nettbutikkeier oppleves alle utbetalinger fra Klarna (kort, delbetaling, faktura) og fra andre kortinnløsere (Visa, Mastercard etc) på samme måte. Utbetalingene kommer uavhengig av om kunde betaler eller ikke, til avtalt tidspunkt.

Dermed skal alle salg av denne typen håndteres som kontantsalg, slik jeg forstår det.
 
Topp