Bokføre en felles salgsinntektføring?

En tråd i 'Økonomi, regnskap og administrasjon' startet av hvoslef, 12 Jan 2015.

  1. alterego

    alterego Medlem

    Innlegg:
    348
    Beklager @Rismoen, men heretter håper jeg å ha bidratt til at du får en enklere bokføringshverdag :)
     
    Rismoen liker dette.
  2. hvoslef

    hvoslef Student

    Innlegg:
    115
    Et oppfølgingsspørsmål.

    Gjelder dette inkassovarseler også? Kan jeg føre alle innbetalingene gjort for en periode som en føring og ha alle varselene i en egen perm eller eksternt program?
     
  3. svarstad Medlem

    Innlegg:
    109
    Paypal kan ikke føres på samme måte som visa/mastercard og klarna faktura. Dere må ha en egen konto f.eks 1920 Paypal, her skal alle bevegelsenr på paypal fremkomme tilsvarende en ordinær bankonto.
     
  4. svarstad Medlem

    Innlegg:
    109
    Gikk litt rask her, konto 1920 er Bankinnskudd, kan føre paypal på konto 1930 f.eks..
     
  5. alterego

    alterego Medlem

    Innlegg:
    348
    Hvorfor må Paypal bokføres på en annen måte?
     
  6. svarstad Medlem

    Innlegg:
    109
    Skatteetaten hadde kontroll av nettbutikker i fjor høst, (vi ble plukket ut i kontroll) der de hadde en begrenset kontroll vedrørende betalingsløsninger og inntektslegitimasjon. Vi hadde ført paypal på samme måte som visa/mastercard og klarna, og fikk beskjed om å rette opp i dette.
     
  7. alterego

    alterego Medlem

    Innlegg:
    348
    Har du fått sjekket dette med en oppegående revisor?

    (nei, jeg stoler ikke på at alle i Skatteetaten vet hva de driver med)
     
    Rismoen liker dette.
  8. svarstad Medlem

    Innlegg:
    109
    Har ikke sjekket opp dette med en revisor.
     
  9. alterego

    alterego Medlem

    Innlegg:
    348
    Ok. Fikk du beskjed muntlig eller har du fått det skriftlig? Og det viktige: Har de begrunnet hvorfor Paypal må føres på en annen måte enn andre betalingsløsninger?
     
  10. svarstad Medlem

    Innlegg:
    109
    Har selvsagt fått dette skriftlig.
     
  11. alterego

    alterego Medlem

    Innlegg:
    348
    Kunne du være grei og sitere i tråden her hva Skatteetaten skrev, der du ble pålagt å bokføre Paypal på en annen måte enn andre betalingsløsninger?
     
  12. alterego

    alterego Medlem

    Innlegg:
    348
    Hadde satt stor pris på om du kan sitere her i tråden hva Skatteetaten skrev, der du ble pålagt å bokføre Paypal på en annen måte enn andre betalingsløsninger :)
     
  13. idefox New Member

    Innlegg:
    12
    Konklusjonen her er da at alt salg som går via (f.eks) Klarna (Klarna checkout m/kort,faktura og delbet) alså IKKE trenger å føres som salg på hver enkelt kunde, men kan føres som ett salg med Klarnas bilag (månedlig) som god nok dokumentasjob ved f.eks. En kontroll? I motsetning til f.eks. DIBS som vi har benyttet på kort tidligere så får jo kunden her et dokument fra oss (gjennom Klarna). Ser da ingen vits i lage en faktura kun for egen del i tillegg.

    Rekneskapsfører var usikker på dette punktet, men de har ikke erfaring med nwttbutikker fra før....

    Å slippe å lage faktura for alle disse vil spare oss for mye timer i løpet av et år i tillegg til spart integrasjon mot regnskapsprogram....
     
  14. alterego

    alterego Medlem

    Innlegg:
    348
    Venter fortsatt på at @svarstad skal legge ut sitat fra brevet han fikk fra Skatteetaten, men slik jeg har forstått det kan det gjøres slik:

    1. Månedsoversikten fra Klarna/kortinnløser bokføres som helhet og det er ikke nødvendig å bokføre hvert enkelt salg.

    2. Alle kjøpsordre/faktura må være tilgjengelig i tilfelle regnskapsfører/revisor trenger å gå i detaljer eller at du får bokettersyn og må dokumentere. Kravet nå er vel at alle regnskapsbilag må tas vare på i minst 5 år, enten digitalt eller fysisk.
     

Del denne siden