Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Angrerett eller lignende på mobiler?

Lørdag 26.09 var jeg på Elkjøp og kjøpte meg en Samsung S8000 JET med trygghetsavtale. Mandag 28.09 måtte jeg levere inn telefonen, pågrunn av noe som kunne ligne en fukt/støt-skade i skjermen.

Jeg fikk beskjed om at jeg ikke kunne benytte angrerett eller heve kjøpet, og at jeg ville bli belastet egenandel dersom det viste seg at det var støt eller fuktskade.

Det skal sies at telefonen lå på lading fra Lørdag - Søndag, og at den aldri ble utsatt for vann, eller noe som kunne skade den.

Hvilke rettigheter har jeg som kjøper her? Ingen? Telefonen ble forresten kjøpt uten abbonoment.
 
Sist redigert av en moderator:

Helge

Profesjonell Googlesøker
Var telefonen slik hele tiden? eller skjedde det på lørdag/søndag ?

Om det var på telefonen hele tiden er det selvfølgelig en DOA (Dead On Arrival), og da skal du få en ny telefon. Verkstedet/Samsung vet i tilfelle om at det er en kjent feil.

Om det derimot viser seg at verkstedet til elkjøp finner ut at dette er støt/fukt skade, så er det desverre lite å gjøre med det. Nytter ikke å reklamere eller noe desverre.

Har desverre mangen kunder som sier at "telefonen lå bare på lading, og når jeg såg på den etterpå så var den slik". Noen lyger som det renner av de, men noen er ærlige. Desverre så er en skade en skade og verkstedene er da lite behjelpelige.

OM det er en støt/fuktskade så skal IKKE du betale egenandel for noe. Det er kun om de ber om å få telefonen tilbake ureparert.
 

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Men er det virkelig kunden sitt ansvar dersom det er en feil på produktet? Er det helt utelukket at det faktisk kan være forhandler som har påført produktet en skade som ikke har vært synlig først når produktet gjerne har fått litt varme innabords?

Er det slik at forhandler ikke skal dokumentere noe i slike saker, mens forbruker må komme med dokumentasjon på absolutt alt for at kunden skal være den som har rett? På en måte virker det jo som at det er uaktuelt at Elkjøp tar feil her.

Jeg får litt smått sjokk når jeg leser her...

Vi tilbyr derfor alle som kjøper produkter hos oss å tegne en trygghetsforsikring, som dekker uhell og uforutsette hendelser som ikke dekkes av Forbrukerkjøpsloven. Eksempler på uhell er at man søler kaffe i PC’en, mister telefonen i do, TV’en velter og knuser osv.

De fleste som får dette tilbudet i butikken oppfatter det jo slik at egenandelen ikke er så høy som den er. Sist jeg kjøpte produkt med denne forsikringen ble jeg attpåtil fortalt på Lefdal (Lefdal kan vi si er det samme som Elkjøp. De to kjedene har samme eiere.) at jeg kunne knuse produktet med slegge om jeg ville, og allikevel få nytt på denne forsikringen.

På en måte frister det faktisk og heller kjøpe telefon med slik tyveriforsikring. Da kan jo telefonen få hvilken skade som helst, så stikker man ganske enkelt på Elkjøp og sier at den er stjålet. Ja, det er ikke ærlig, men jeg syns faktisk Elkjøp selv ber om at noen kunder behandler dem slik.
 
Var telefonen slik hele tiden? eller skjedde det på lørdag/søndag ?

Jeg la merke til det først på Mandag når tastelåsen var på, var misfarget inni skjermen. Så det ikke når det var lys på telefonen, noe det var når jeg brukte den, siden jeg satt å testet ut forskjellige funksjoner.

Telefonen lå aldri i nærheten av noe som kunne gi vannkade, den ble heller aldri brukt utendørs..

Men for all del, når jeg kjøper en telefon til 4700, og må levere den inn 2dager senere, så bør jeg helt klart få en ny telefon. Trasig hvis det ikke finnes noe lov om akkurat dette
 
U

Uregistrert

Guest
Du har krav på å heve kjøpet etter forbrukerkjøpsloven når telefonen er defekt/har blitt skadet etter vanlig bruk i løpet av 2 dager. Lefdal har hele bevisbyrden. Klart, hvis de har bilder av at du bruker telefonen som tepose i dassen, så blir jo saken enkel - da taper du pengene. Men ellers?

Selvsagt skal du heve kjøpet. Krev penga igjen fra butikken du kjøpte telefonen i. IKKE finn deg i noe "må sende den inn for å sjekke" og sånt piss. Du skal ha en NY telefon eller pengene igjen.

Print gjerne ut forbrukerkjøpsloven og ta den med deg når du skal heve kjøpet. Så har du noe å vise til liksom.
 
U

Uregistrert

Guest
Om det derimot viser seg at verkstedet til elkjøp finner ut at dette er støt/fukt skade, så er det desverre lite å gjøre med det. Nytter ikke å reklamere eller noe desverre.

Jeg vet at dette er gjengs oppfatning blant folka i elektronikkbransjen, men det gjør det ikke mer riktig. SELVSAGT kan du reklamere på et produkt som har fått fuktskade! Det avgjørende er hvorvidt produktet er brukt feil eller ikke. Er produktet brukt på en helt vanlig måte, som også inkluderer å bære produktet i lommen utendørs i regnvær o.l., har man full reklamasjonsrett. Da skal kunden få valget mellom å heve kjøpet, få et erstatningsprodukt eller å få produktet utbedret på selgers regning.

Kort fortalt gjelder reklamasjonsretten ALT utenom:

- feil bruk
- ytre påvirkning (jordskjelv, skred, etc)
- slitedeler
 
Kan noen gi meg en link eller noe som bekrefter dette? Har fått høre at det ikke er angrerett på mobiltelefoner, noe som virker helt sinnsykt etter min mening, siden det til og med er på klær.
 
U

Uregistrert

Guest
Hvis du har hørt at det ikke er reklamasjon på mobiler, så har du sikkert hørt det fra noen som jobber på Elkjøp. De gutta som selger mobiler der har kompetanse som en agurk.

Her kan du lese om forbrukerkjøpsloven:
Forbrukerkjøpsloven - dine rettigheter - Forbrukerportalen

merk deg spesielt følgende avsnitt:
"Loven sier at alle feil som oppstår de første seks månedene skal regnes som fabrikkfeil, hvis ikke selgeren beviser noe annet. Det vil si at selgeren har bevisbyrden for at feilen ikke skyldes han."

Og så har du denne, som gjelder en fuktskadet mobil:
Reklamasjon på nesten ny mobiltelefon avvist pga fukt - Forbrukerportalen
 

Helge

Profesjonell Googlesøker
Elkjøp tilbyr 30 dagers returrett (angrerett) så der har du en ting du kan ta det på.


Problemet fra forhandleren sin side er at de ikke VET om du er en av de som lyver eller ikke. Forhandleren har solgt et produkt som kommer i forseglet pakning. Og da SKAL produktet være helt.

For ALL del, ikke kom brasende inn i butikken med "forbrukerkjøpsloven" og tro at du er noe. Det er noe alle selgere hater, og de kommer ikke til å yte SÅ god service som de KAN gi deg.

Og det uregistrert skriver her er forsåvidt rett, JA du kan reklamere på produkter som har ødelagt skjerm etc. Men av ERFARING så nekter alle produsenter reklamasjon på produkter med knust skjerm etc.

Men om den ikke har vært ute av huset og pakningen var forseglet, så skal ikke slik skje, da er det forhandleren sitt problem, men vær vennlig og forklar det saklig til forhandler. Så du etter om at produktet var forseglet når du fikk esken ?
 

Helge

Profesjonell Googlesøker
merk deg spesielt følgende avsnitt:
"Loven sier at alle feil som oppstår de første seks månedene skal regnes som fabrikkfeil, hvis ikke selgeren beviser noe annet. Det vil si at selgeren har bevisbyrden for at feilen ikke skyldes han."

Ja, feil som KAN være fabrikkfeil, om det er FUKT inni mobilen eller KNUST skjerm, så ER DET IKKE en fabrikkfeil.


Vent hvertfall å se hva du får i svar fra elkjøp angående service. UANSETT så skal du ikke betale NOE for service!
 
U

Uregistrert

Guest
Og det uregistrert skriver her er forsåvidt rett, JA du kan reklamere på produkter som har ødelagt skjerm etc. Men av ERFARING så nekter alle produsenter reklamasjon på produkter med knust skjerm etc.

Hva Samsung sier er forsåvidt helt uinteressant. Det er ikke Samsung kunden skal kontakte uansett. Kunden skal forholde seg til den som solgte ham mobilen. Og hvis selger driver butikk i Norge så MÅ selger følge de norske lovene for forbrukerkjøp.

Så saken er grei. Mobil kjøpt. Mobil ikke brukt som tepose i dass. Kjøp skal heves umiddelbart hvis kunden velger det. Så kan Elkjøp ringe til Samsung etterpå å syte hvis de vil det, men det er jo irrelevant for saken.
 
U

Uregistrert

Guest
Ja, feil som KAN være fabrikkfeil, om det er FUKT inni mobilen eller KNUST skjerm, så ER DET IKKE en fabrikkfeil.

Hehe. Hvordan kan du si noe sånt så kategorisk? Hvis kunden har brukt produktet på en vanlig måte og produktet likevel har fått en fuktskade eller fått skjermen knust, så er jo det en fabrikkfeil. Hallo i luken.

Hvis produktet er så skjørt, så må det faktisk opplyses om før kjøpet finner sted. Det må da opplyses om at "denne mobilen tåler IKKE at den blir pustet på". Eller "utsett ikke skjermen for skarpt lys - da kan den sprekke".
 

Helge

Profesjonell Googlesøker
Uregistrert: fordi om du faktisk leser det som står i esken som følger med mobilen så står det mye om hva mobilen tåler og ikke. Og skal du følge de til punkt og prikke så bør ikke mobilen tas ut av esken en gang.


Og i det spørsmålet til forbrukerportalen står følgende:

For at feilen skal regnes som en mangel må det ha foreligget en iboende svakhet ved mobiltelefonen, og feilen må ikke være forårsaket av deg etter levering. Selgeren har plikt til å undersøke feilen å finne årsaken til denne. Selgeren må dokumentere feilbruk fra din side dersom han skal avvise reklamasjonen. Det er ikke nødvendigvis tilstrekkelig at det er konkludert med fukt i en verkstedrapport. Du bør kreve å få se bilder, eller å få en nærmere beskrivelse av hvilken type fukt som er funnet og hvordan denne forårsaker den feilen som er oppstått.

Det MÅ ha foreligget en svakhet i telefonen, om da kunden går til forhandler og forhandler reklamerer til samsung som nekter på det, så er det ikke en svakhet i telefonen, og vips, ingen sak whatsoever.... men synes ikke dette er noe å krangle om FØR han har fått svar fra elkjøp (som har en butikkvirksomhet jeg egentlig ikke liker i det hele tatt)


PS: Det som blir sagt her er mine personlige meninger,oppfatninger og erfaringer, og jeg snakker IKKE for eller på vegne av bedriften jeg jobber i.
 
U

Uregistrert

Guest
Det MÅ ha foreligget en svakhet i telefonen, om da kunden går til forhandler og forhandler reklamerer til samsung som nekter på det, så er det ikke en svakhet i telefonen, og vips, ingen sak whatsoever.... men synes ikke dette er noe å krangle om FØR han har fått svar fra elkjøp (som har en butikkvirksomhet jeg egentlig ikke liker i det hele tatt)

Vi krangler jo ikke. Bare diskuterer :)

Igjen, så er det jo sånn at hva Samsung sier ikke relevant for saken. Skal elkjøp kunne komme seg unna en reklamasjon så MÅ de ha bevis for at kunden har brukt telefonen som tepose eller kjørt over den med bilen, o.l. Dette KAN gjøres ved å påvise at "telefonen inneholder 4 liter melk, og vi har bilde av kunden iført klær fra Tine Meierier".

Men hvis man stoler på kunden her - hva har vel å tjene på å plage elkjøp med dette - så er jo saken soleklar; produktet har blitt skadet etter helt vanlig bruk etter svært kort tid. Da er det en mangel ved varen som elkjøp må erstatte. Den korte tiden er i seg selv et bevis for at det må ha vært en svakhet ved varen.
 

Helge

Profesjonell Googlesøker
joda, denne saken her hadde jeg gitt ut ny telefon på uten problem. Jeg snakker generelt siden forbrukerkjøpsloven ble tatt opp.

Forbrukerkjøpsloven er såpass på trynet at noen ganger gjelder den og noen ganger ikke.
MEN, det å henvise til forbrukerkjøpsloven er ikke alltid like positivt for deg som privatperson, da selgere er VELDIG godt innsatt i denne loven, og trenger ikke kunder som skal være bedrevitende drittsekker. Hvertfall er vi det der jeg har jobbet.. Hvordan det er på elkjøp/lefdal skal jeg ikke uttale meg om.

At en telefon blir skadet iløpet av kort tid kan være mye forskjelligt. Har blandt annet kunder som kommer inn med en telefon og sier at den er død og ikke virker lenger (et par dager etter kjøpet), der kunden helt fastsatt mener at han ikke har gjort noe med mobilen. Jeg undersøker mobilen, og hele mobilen STINKER øl.

Det er mangen drittsekker i verden som ikke bryr seg.


Vær oppmerksom på at det også da er nok at du påviser overfor selgeren at varen ikke er i samsvar med avtalen eller lovens krav. Selgeren har da en undersøkelsesplikt, det vil si en plikt til å undersøke årsaken til feilen. Finner ikke selgeren årsaken eller skyldes årsaken at varen har hatt for dårlig kvalitet, er det en mangel.

Enhver feil ved en vare er ikke en mangel etter forbrukerkjøpsloven. Feil man må regne med som følge av slitasje, eller feil som følge av uforsvarlig eller unormalt stor bruk er ikke en mangel. Finner selgeren at dette er årsaken til feilen, må du selv betale reparasjonen. NB! Selgeren kan bare ta betalt for reparasjon eller undersøkelse dersom det er avtalt på forhånd og feilen skyldes deg.

Det vil si, selgeren sender telefonen til service, serviceverkstedet finner ut at dette er en KLEM/STØT/FUKT skade. Da gjelder plutselig ikke denne loven lenger. Det er VANSKELIG å bevise at noe faktisk IKKE er brukerens feil.
 
Topp