Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Fordeler og ulemper med liberalisme

Wilma

Medlem
I til forumet til DLF (Det Liberale Folkepartiet) diskuteres prisen for helseforsikring i et liberalistisk samfunn.

Der skriver medlemmet skatteflyktning, som åpenbart er skatteflyktning, følgende:
Kilde: Prisen for world wide helseforsikring
Jeg betaler for tiden rundt NOK 20-25 000 dvs $3550 per aar (dog det er den dyreste/beste forsikringen jeg fant) :D

Dekning World-wide, egenandel tror jeg var paa rundt $5000, dekning 1Voksen + 2 Barn. Har ingen annen (stats)dekning. Ingen tannlege dekning, men evakuering inkludert, valgfritt sykehus/lege (world-wide).

Sannsynligvis vil en "normal" forsikring komme paa $1000-2000 (uten foruteksisterende problemer, dvs for en vanlig frisk person)

Videre argumenterer han for hvordan den ville vært billigere i et fritt samfunn. Anbefales.
 

Tonny Kluften

Administrator
Jeg bare siterer hva Jagland selv sa at en kostet, har ingen grunn til ikke å tro at han vet det.

Det er aldri noen av dere liberalekstremister som har vist meg et komplett regnestykke for hvordan jeg ville ha fått bedre råd med 0% skatt. Diskusjoner som du viser til blir bare synsing, altså uinteressant. Kun harde tall og fakta er ok.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Det man skal være klar over er jo at liberalismen er bygget på ideen om fullstendig og uinnskrenket privat eiendomsrett. Den eneste offentlige instans som finnes i et ekstremt liberalistisk samfunn er et militært forsvar, som har som eneste oppgave å SIKRE den private eiendomsretten.

Forøvrig tas alt annet på "privaten"; dvs sykehus, skoler, veier, osv. Man trenger jo ikke mange studiepoengene i samfunnsøkonomi før man skjønner at noen oppgaver er det greiere om man gjør i fellesskap. Som f.eks veier. Blir litt tullete hvis hver nessekonge bygde sine egne veier, ikke sant?

Forøvrig tror jeg den godeste skatteflyktningen, samt Jagland, har glemt at HELSE jo ikke er det eneste sosiale godet de benytter seg av. Det finnes MASSE sosiale goder som er finansiert av skattebetalerne. Veier for eksempel. Jeg antar jo at Jagland bruker veier. De er finansiert over skatteseddelen. Så har man jo strømnettet, TV-nettet, osv. Jernbanen? Ja, det der forbanna slottet han bor i er jo forsyne meg også skattepengefinansiert.

Jeg synes personlig det er kvalmende (for å bruke hans eget uttrykk) at Jagland og andre personer i gutteklubben grei kan fikse og trikse for seg og sine på denne måten. Gro er jo ikke det spor bedre. De er så innmari patetiske.
 

Tonny Kluften

Administrator
Noe av begrunnelsen for at Jagland ikke skal betale skatt til et enkelt land er at hvert enkelt land ikke skal ha noen fordeler av å ha mennesker i hans posisjon. Derfor betaler ikke mennesker i hans posisjon skatt. Men i FN feks. betaler ansatte skatt til FN istedet for til det enkelte land. Det er en mye bedre løsning syns jeg.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Forøvrig tas alt annet på "privaten"; dvs sykehus, skoler, veier, osv. Man trenger jo ikke mange studiepoengene i samfunnsøkonomi før man skjønner at noen oppgaver er det greiere om man gjør i fellesskap. Som f.eks veier.

I det siste har de jo satt opp bommer på hver en nye vei som kommer her nede slik at man i tillegg til skatt må betale nesten dobbelt opp gjennom bompenger.


Forøvrig tror jeg den godeste skatteflyktningen, samt Jagland, har glemt at HELSE jo ikke er det eneste sosiale godet de benytter seg av. Det finnes MASSE sosiale goder som er finansiert av skattebetalerne. Veier for eksempel. Jeg antar jo at Jagland bruker veier. De er finansiert over skatteseddelen. Så har man jo strømnettet, TV-nettet, osv. Jernbanen? Ja, det der forbanna slottet han bor i er jo forsyne meg også skattepengefinansiert.

Strømmen er jo ikke akkurat gratis. Arbeid på master o.l er jo finanseriert av de private selskapene som leverer strømmen.

TV-nettet betaler vi jo også selv. Greit nok at staten betaler utbyggingen, men de krever jo inn igjen pengene mange ganger gjennom direkte avgifter.

Jernbanen er en stor vits. Jeg betalte 280 kroner for en Oslo-tur. Da er det jo langt billigere for meg å kjøre bil (vel, nå er det jo 6 bommer på noen få mil, så nå har de jo ødelagt det også).

Personlig synes jeg ikke staten betaler noe som helst her i landet annet enn for de svake i samfunnet og studentene. Den vanlige arbeidende mann i gata som ikke er syk får egentlig ikke så veldig mye fra denne velferdsstaten.
 

Wilma

Medlem
Det er aldri noen av dere liberalekstremister som har vist meg et komplett regnestykke for hvordan jeg ville ha fått bedre råd med 0% skatt. Diskusjoner som du viser til blir bare synsing, altså uinteressant. Kun harde tall og fakta er ok.

Liberalekstremister vil ha mer valgfrihet, hvilket du ville fått hvis du fikk stemme på hva du ville ha med hver eneste krone du tjente og brukte. (Politikerne får og mister stemmer for hver eneste krone de bruker, problemet er at det ikke er deres penger.)

Ved at alle som jobber får stemme hver gang de bruker en krone, betyr at leverandørene vil gjøre sitt for å forsyne folk med det de ønsker. Er det ett sted det er mye penger å tjene, så vil mange komme inn i markedet (hvor det ikke er barrierer), for så å konkurrere om å gi det beste tilbudet.

Harde fakta er at desto mer frihet folk har, desto rikere blir de. Det er også snakk om personlige prioriteringer.

Hva er så rart med at folk ønsker å prioritere hva de bruker sine egne penger på? Det er bare perverse sosialister som ønsker å stjele pengene til folk, for å bruke dem slik de ønsker og samtidig regulere og overvåke folk de tar fra, slik at ingen slipper unna.

Se på dette eksempelet:

En middels overvektig kvinne er misfornøyd med fasongen sin. Hun jobber hver dag, betaler sin skatt og betaler sitt dyre boliglån. Pengene som blir til overs er ikke mye å skryte av. Underveis i livet utvikler hun sterke mindreverdighetskomplekser pga figuren sin.

Hun tør ikke lenger kle av seg på stranden, og sexlivet får en nedtur. Parforholdet begynner å gå i oppløsning.

Hun oppsøker hjelp, og får etter lang tid henvisning til psykolog hvor hun snakker om problemene sine, blir medisinert pga depresjoner som er direkte konsekvenser av mindreverdighetskompleksene osv... Mye av disse kostnadene dekkes av det offentlige helsevesnet. Hvor mye som blir brukt, kan man ikke si, men at det er mye er helt sikkert.

Hva om kvinnen heller hadde fått beholde pengene sine, dvs ha liten eller veldig lav skatt. Hun kunne nå gått til en privat klinkikk og fikset figuren sin. Dermed ville mindreverdighetskomplekset opphørt. Livskvaliteten økt, fordi hun gikk på stranden igjen og parforholdet blomstret fordi sexlivet var greit.

Det sier seg selv at du ville hatt bedre råd med 0% skatt. Du hadde hatt inntil 80% mer penger enn du har nå, og du kunne selv valgt hva du ville brukt dem på. Hvis du ikke anså helseforsikring som en god investering, vel så hadde du ikke kjøpt den.

Gi en ansatt fri tilgang til bedriftens kredittkort. Han vil bruke mer enn om han brukte sine egne penger.

Gi en ansatt fri tilgang til bedriftens kredittkort, og la ham bruke det til å kjøpe gaver til andre. Tror du han vil være forsiktig med kredittkortet?

Politikere er folk som bruker andres penger på andre.

----

Peter: Jeg anser svaret til Kenneth Dreyer som et godt motargument til det du sier.
Kenneth Dreyer: Hyggelig å se en jeg deler mange like perspektiver med.

Ang. veier: Man kunne fint satt opp bomrestriksjoner med autopass, dersom veiene var private. Det finnes private veier i andre deler av verden. Disse har kjempeservice. Går du tom for bensin, så kommer det folk med ei kanne til deg. Man kunne også brukt bomstasjoner, slik vi ser i Bergen blant annet. Der tar de bare bilde av skiltet og sender regning.

Problemet nå er at folk ikke ville hatt råd til å betale hva private veier i toppkvalitet ville kostet. Vi betaler jo allerede for de forferdelige og forfallende veiene over skatteseddelen.
 
Sist redigert:

Wilma

Medlem
Noe av begrunnelsen for at Jagland ikke skal betale skatt til et enkelt land er at hvert enkelt land ikke skal ha noen fordeler av å ha mennesker i hans posisjon. Derfor betaler ikke mennesker i hans posisjon skatt. Men i FN feks. betaler ansatte skatt til FN istedet for til det enkelte land. Det er en mye bedre løsning syns jeg.

Så Jagland bør betale skatt til noen, slik at ting skal være rettferdig? Hva med å la oss slippe å betale skatt i steden!

Jeg synes Jagland er heldig, og det synes helt sikkert han også. Jeg tviler på at han kommer til å levne så mye av pengene sine på veledighet el.l.
 

Wilma

Medlem
Jeg bare siterer hva Jagland selv sa at en kostet, har ingen grunn til ikke å tro at han vet det.

Kanskje han juger? Førsteside på NRK.no nå: Forsikringsselskaper har aldri hørt om så dyr forsikring

Thorbjørn Jagland sa i går til NRK at han betaler 15000-20000 kroner pr måned i privat helseforsikring. Norske forsikringsselskaper kaller prisen astronomisk.

Ser du videoen i den NRK-artikkelen, så hører du også hva han sier på slutten. Han blir konfrontert med: "Som sosialdemokrat har du jo alltid vært opptatt av at folk som har mye skal bidra mer" - hvorpå han bortforklarer: "Hva er det vi diskuterer, er det at jeg skal ha en annen ordning, eller at vi skal endre praksis for alle som jobber i overnasjonale institusjoner".

Det gleder meg at en av de store sosialdemokratene her til lands pisser dere sosialdemokratiske velgere midt i trynet atter en gang. Dette har vært lederen for Norges største parti, det partiet som har bidratt mer enn noe annet til den sosialdemokratiske politikken vi fører her til lands.

Hvordan føles det at en av deres mestere spytter på dere, og nå er en godt betalt, nullskatteyter som bor i gratis og diger villa med vaktmester og tjenere? Dette er slik det går med politikere som jobber seg oppover i systemet.

Hvorfor vil mange av politikerne ha Norge inn i EU? Fordi det er fett å jobbe i Brussel. Se hva politikerne gjør i et egeninteresseperspektiv og våkn opp. De driter i oss, de vil mele sin egen kake med våre midler.
 
Sist redigert:

Kenneth Dreyer

Well-Known Member

Sympatien har han uansett ikke fra meg. Selv om han ikke nyter Norges goder dette året, så har han gjort det hele livet opp til nå og han kommer nok til å gjøre det igjen når han er ute av Europarådet.

Det som er det ironiske i saken er at han i mange år har sittet bak styret i AP (Avgiftspartiet) og alltid vært tidlig ute med å skrike ut når andre hardt arbeidende nordmenn ønsker et lite lette på skatten.

Nå er det han selv som lurer seg unna gjennom et foreldret lovverk og alle angrep mot situasjonen hans skyver han unna med svake uttalelser om at han bare forholder seg til lovverket, noe vi er pinlig klar over. Men som hardbarket AP-mann hadde han aldri godtatt dette om han ikke selv satt midt i smørøyet i denne saken.

At han betaler 250k i året i helseforsikring tror jeg er en kraftig overdrivelse, enten ved at det er ren løgn eller at en hel rekke andre ting er inkludert i forsikringen (Fulltids vaskehjelp/pleier, personlig trener, øremerkede og faste legetimer).
 

peterandrej

pensjonert moderator
I det siste har de jo satt opp bommer på hver en nye vei som kommer her nede slik at man i tillegg til skatt må betale nesten dobbelt opp gjennom bompenger.

Ja. Veibygging i norge er dyrt. Sier seg selv. Vi har et dritvanskelig land å bygge vei i, med bakker og fjorder og fjell og vinter. Det er myyyyyyyyye lettere å bygge vei i for eksempel finland, som stort sett er padde flatt (men med en del innsjøer, det skal sies).

Det er helt greit at bilistene betaler mye i avgifter. Samfunnet MÅ finne metoder for å få folk til å kjøre mindre bil, og da er avgifter en meget enkel måte å gjøre dette på.

Å måtte ta en felles buss til hytteområdene i påsken er blant disse "vanskelige" tingene vi i den rike delen av verden vil måtte finne oss i for at ikke klimaet skal gå fullstendig av skaftet. Hadde det vært opp til meg hadde man doblet bensinavgiftene.

Strømmen er jo ikke akkurat gratis. Arbeid på master o.l er jo finanseriert av de private selskapene som leverer strømmen.

Nei. Strømmen går igjennom nett som er finansiert av staten. Det er derfor du betaler nettavgift uansett hvilken strømleverandør du velger. Et annet vesentlig poeng er at strømmen du forbruker i all hovedsak kommer fra statlig eide eller statlig kontrollerte selskaper. Strømleverandørene kjøper strømmen de selger til deg via et felles marked, som jo nettopp er offentlig regulert.

Det er faktisk ikke så mange private strømselskaper der ute. De fleste har en offentlig majoritetseier. Tromskraft i Troms er f.eks eid av fylket og kommunen. Dette er en VELDIG vanlig løsning. Som jo også er bra for samfunnet som helhet faktisk.

TV-nettet betaler vi jo også selv. Greit nok at staten betaler utbyggingen, men de krever jo inn igjen pengene mange ganger gjennom direkte avgifter.

Ja. Det er derfor du betaler Kringkastingsavgift, nettopp på grunn av kostnadene med selve TV-nettet. Og nå bygger jo det offentlige ut det digitale nettet, som du også betaler for. På toppen av dette kommer kostnader til selve kanalene du ser på.

Jernbanen er en stor vits. Jeg betalte 280 kroner for en Oslo-tur. Da er det jo langt billigere for meg å kjøre bil (vel, nå er det jo 6 bommer på noen få mil, så nå har de jo ødelagt det også).

Og du tror jernbanen i det hele tatt hadde vært mnulig å bygge uten statlig finansiering? I dette potetlandet med svært få innbyggere hadde du ikke kunnet kjørt tog i det hele tatt. At toget er billigere enn bilen er jeg helt enig i at er kjempeproblem. Løsningen er å øke bensinavgiften ganske mye mer, samt å innføre rushtidsavgifter.

Personlig synes jeg ikke staten betaler noe som helst her i landet annet enn for de svake i samfunnet og studentene. Den vanlige arbeidende mann i gata som ikke er syk får egentlig ikke så veldig mye fra denne velferdsstaten.

Godt at du på en slik usminket måte forklarer hvorfor du mener det du mener.
 

Wilma

Medlem
Sympatien har han uansett ikke fra meg. Selv om han ikke nyter Norges goder dette året, så har han gjort det hele livet opp til nå og han kommer nok til å gjøre det igjen når han er ute av Europarådet.

Det som er det ironiske i saken er at han i mange år har sittet bak styret i AP (Avgiftspartiet) og alltid vært tidlig ute med å skrike ut når andre hardt arbeidende nordmenn ønsker et lite lette på skatten.

Nå er det han selv som lurer seg unna gjennom et foreldret lovverk og alle angrep mot situasjonen hans skyver han unna med svake uttalelser om at han bare forholder seg til lovverket, noe vi er pinlig klar over. Men som hardbarket AP-mann hadde han aldri godtatt dette om han ikke selv satt midt i smørøyet i denne saken.

At han betaler 250k i året i helseforsikring tror jeg er en kraftig overdrivelse, enten ved at det er ren løgn eller at en hel rekke andre ting er inkludert i forsikringen (Fulltids vaskehjelp/pleier, personlig trener, øremerkede og faste legetimer).

Husker du pensjonsjukset? Ser du de feite pensjonene disse maktsjuke gribbene holer til seg? Peter nevnte også at Gro ikke var detspor bedre, hvilket stemmer.

Så du hva vår tidligere helseminister gjorde, så snart han gikk av? Joda, han ville selge sine insights som toppbyråkrat til de mest betalingsvillige i privat sektor. "Kjøp nettverket mitt, så skal jeg ordne opp for bedriften deres, det er mange som skylder meg tjenester i toppolitikken."

Dette er utsendinger fra Norges største sosialdemokratiske parti. Jeg fatter ikke at folk er naive nok til å falle for det disse sopphuene sier.

Merk deg all hetsen som skjer mot skatteparadisene. OECD-landene har et eget organ for å svarteliste og bekjempe skatteparadiser. Grunnen er enkel: Man ønsker et skattemonopol, et monopol der kapital ikke har noe sted å rømme når skattene økes.

Skattekonkurranse fører, som du helt sikkert forstår, til at politikerne må senke skattene, hvis ikke vil de som har verdier flytte dem ut av landet. Dette liker de dårlig.

Alle byråkratene som sitter i organet for å bekjempe skatteparadiser for OECD er 0-skatteytere!

Det er viktig å ha skatteparadiser.

1. Det sikrer skattekonkurranse, slik at vilkårene til gründere og kapitalister blir bedre.
2. Hvis du har spart opp midler, så får du beholde mer av dem pga lavere skatter.
3. Hvis du bor i et korrupt land, så kan familien din bli kidnappet, dersom det er allmenn kjent hvor mye penger du har.

Pkt. 3 er meget viktig. Velstående folk i korrupte land må gjemme pengene sine, ellers vil en eller annen korrupt byråkrat plapre, og vips så er barnet ditt kidnappet og du får beskjed om å betale.

Under Hitler brukte jødene Sveits for å gjemme formuene sine fra nazipartiet. Er det ille at de gjorde dette?
 
Sist redigert:

peterandrej

pensjonert moderator
Dette er utsendinger fra Norges største sosialdemokratiske parti. Jeg fatter ikke at folk er naive nok til å falle for det disse sopphuene sier.

Ikke jeg heller. Jeg har aldri stemt på Arbeiderpartiet, og kommer ikke til å gjøre det før gutteklubben grei er borte fra partiet. Jagland er en tidligere statsminister som har kjempet hardt for at flere skal betale skatt. Det er derfor ikke rent lite patetisk at han nå gjemmer seg bak tom retorikk for å forsvare at han nå er nullskatteyter.

Jeg har ikke sansen for noen av disse kvalmende, dobbelmoralistiske svina som hele sitt liv har forfektet et visst syn, og som snur tvert om etterhvert som de selv får fordelene tredd ned over øra.

Jeg finner det vanskelig å stemme på noe parti lenger. Jeg stemte da også heller ikke på NOEN partier nå sist. Jeg stemte, som en av mange, blankt. For å gi et signal om at "ingen av dere er verdige min stemme".
 

Wilma

Medlem
Å måtte ta en felles buss til hytteområdene i påsken er blant disse "vanskelige" tingene vi i den rike delen av verden vil måtte finne oss i for at ikke klimaet skal gå fullstendig av skaftet. Hadde det vært opp til meg hadde man doblet bensinavgiftene.

Du har ikke fått med deg at menneskeskapt global oppvarming pga CO2-utslipp er den nest største hoaxen etter religion altså?

Det meste tyder på at det er forandringer på solen som har forårsaket den vesle tempraturstigningen vi har hatt. Alt i media om global oppvarming er dratt ut av proporsjoner.

Om CO2-utslipp faktisk øker temperaturen, så står uansett menneskene for en så liten del av det totale utslippet, at man ikke vil kunne gjøre noe. Havet er vel den største kilden til CO2-utslipp.

1. Polene smelter på Mars.
Se nasa: http://science.nasa.gov/headlines/y2003/07aug_southpole.htm

2. Medieyndlingen Al Gore (og Wall Street-miljøet) kommer til å tjene fenomenalt på Cap & Trade. Han er ikke villig til å diskutere en drit, og kritiske røster dysses ned i media. Se denne videoen for litt om cap & trade

3. "Climategate"-saken: Den mest ledende forskningsinstitusjonen på menneskeskapt global oppvarming, CRU (Climate Research Unit), ble nylig utsatt for hacking. Hackeren fikk tak i tonnevis med epost-korrespondanse (som ligger på nettet og blitt bekreftet autentiske) mellom fremtredende "forskere" på global oppvarming.

Les denne artikkelen faller myten om menneskeskapt global oppvarming? (PDF) fra Liberal, for å lære mer om innholdet av epostene.

PS: Jeg er ingen klimaekspert, men jeg vil anbefale deg å ta opp diskusjonen med DLFeren Onar Åm, han har blant annet skrevet boka Kampen om klimaet. Du kan lese om den i dagbladet. Onar har også endel artikler på forskning.no som er verdt å få med seg.

Dette over 1 time og 30 minutter lange foredraget er også verdt å ta med seg: Lord Christopher Monckton Speaking in St. Paul about global warming hoax
 
Sist redigert:

Wilma

Medlem
Ikke jeg heller. Jeg har aldri stemt på Arbeiderpartiet, og kommer ikke til å gjøre det før gutteklubben grei er borte fra partiet. Jagland er en tidligere statsminister som har kjempet hardt for at flere skal betale skatt. Det er derfor ikke rent lite patetisk at han nå gjemmer seg bak tom retorikk for å forsvare at han nå er nullskatteyter.

Jeg har ikke sansen for noen av disse kvalmende, dobbelmoralistiske svina som hele sitt liv har forfektet et visst syn, og som snur tvert om etterhvert som de selv får fordelene tredd ned over øra.

Jeg finner det vanskelig å stemme på noe parti lenger. Jeg stemte da også heller ikke på NOEN partier nå sist. Jeg stemte, som en av mange, blankt. For å gi et signal om at "ingen av dere er verdige min stemme".

De har hatt fordelen hele tiden. De hadde fordelen av å få inn mer skatt, som igjen ga dem mer påvirkningskraft og evne til å bli sett internasjonalt. Å bli sett internasjonalt, betyr i sin tur å bli headhuntet til verv og stillinger blant den globale eliten.

Norge blir lite og kjedelig for en maktsyk jævel, må vite. Disse menneskene er som du sier dobbeltmoralske (og som jeg sier; maktsyke). Og det viser at sosialdemokratisk politikk, der staten er stor, altoppslukende og grådig tiltrekker seg slike dårlige ledere.

Jo mer makt man sentraliserer, desto flere umoralske jævler vil jakte på den.

Jeg stemte heller ikke, men det var fordi DLF ikke stilte til valg i mitt fylke.

PS: Det jeg prøver å si: Synet du ser ut til å forfekte tiltrekker seg kyniske mennesker. Kapitalisme og liberalisme vil ikke gi disse kyniske folkene makt til å holde på som de gjør.
 
Sist redigert:
Topp