Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Årets fredspris har forårsaket fryktelig kaos verden over - god kommunikasjon?

picxx

Well-Known Member
Slik jeg tolker Picxx' svar synes han fredsprisen var en blunder sett ut fra et økonomisk ståsted.

Da har du nok ganske så rett.
Jeg vet ikke sikkert hva fredsprisen innebærer annet enn at man får sette fokus på mottaker og dennes meninger/kamp (les: får litt mediaomtale) og en plakett mottaker kan sette på peishylla (medmindra man sitter fengslet .. sikkert lite med peis der), men det konkrete som er skjedd etter årets utdeling er ihvertfall at forholdet mellom kina og norge har kjølnet av betraktelig og at norge har tapt en masse penger i eksport som en følge av dette. Jeg synes ikke målet helliger middelet i akkurat dette tilfellet, for å si det slik.

Skal jeg liksom støtte flåing av levende dyr basert på et slik utsagn vil jeg si det er en feil på den som tolker det dithen, ikke på mine meninger.
 

hansson

Langveisfarende
Jeg har ihvertfall ikke nevnt noe om pels. Da skjønner vi hva Picxx mener, i hvert fall. Han har all rett til å mene at målet ikke helliger middelet.

Personlig mener jeg at frihet for undertrykkelse for mennesker forsvarer ganske mye økonomisk. Hvis vi taper penger men oppnår å endre Kina til det bedre synes jeg de "rike" landene burde kunne stå i det.

Men det er en superhøytsvevende debatt av det mer filosofiske slaget som vi sikkert gjør best i å la ligge her ;)
 

picxx

Well-Known Member
Personlig mener jeg at frihet for undertrykkelse for mennesker forsvarer ganske mye økonomisk. Hvis vi taper penger men oppnår å endre Kina til det bedre synes jeg de "rike" landene burde kunne stå i det.

Å komme med den "rike vestlige vs. fattige østlige" land når man nevner Kina i samme åndedrag blir faktisk helt og totalt feil. Kina er i dag i en øknomisk posisjon internasjonalt som gjør dem, vel vi kan si, usårbare for vestlig kritikk.
Statsledere er også livredde for å konfrontere kina med slik kritikk, da de sitter med bukta i begge ender og evner knapt å løfte blikket for kritikk utenfra, noe de heller ikke trenger å gjøre i den situasjonen de faktisk befinner seg i.
Et godt eksempel på dette er nok OL i kina, hvor "hele verden" kritiserte Kina før OL.
Såhvidt meg bekjent førte ikke dette til ett eneste ord fra noen på toppnivå.

Også derfor (tilbake til tråden) er ikke Kina opptatt av å kommunisere med andre land, eller internasjonalt. Kinas marked er i Kina, og det er andre land som er avhengig av kina, ikke omvendt.

Man får bare prise seg lykkelig over at det ikke er en 1/2 million kinesiske innvandrere i norge, for da hadde det ikke funtes ett eneste norsk firma som hadde hvilt på etnisk norske hender.

(Angående dette at jeg velger å diskutere økonomi fremfor dyre og menneskerettigheter kommer vel kanskje litt av hvilket forum dette er. Webforumet er vel først og fremst en plass hvor man diskuterer web, business og entreprenørskap, ikke dyrenes og menneskenes rettigheter. Ville jeg diksutert det hadde jeg sikkert ikke hatt problemer med å finne et forum også i den kategorien.)
 

hansson

Langveisfarende
1. Jeg vet ikke om du la merke til hermetegnene rundt "rike"?

2. Er ikke web mye mer mangfoldig enn kun økonomi? Web (som i "webforumet") brukes blant annet til kommunikasjon mellom mennesker over landegrenser, tilgang til informasjon inne fra brutale diktaturer, formidling av nyheter man ellers ikke ville fått høre om (via Twitter f.eks.) og om talløse veldedige organisasjoner som bruker nettet til å hjelpe andre og samle inn støtte, og det handler om personlig engasjement og personlig uttrykkelse (blogger m.m.). Hvis jeg ville diskutere kun økonomi ville jeg neppe gjort det her. Jeg er interessert i web for alt hva det innebærer.
 

hansson

Langveisfarende
Det var for å slippe å bruke plass og tid på å liste opp land i den vestlige verden som har et slags fungerende demokrati og gode gjennomsnittlige levevilkår for innbyggerne, i motsetning til Kina.

Og for å slippe å bruke plass på å forklare ting de aller aller fleste vet om Kina og hvordan verden henger sammen. Men takk for at du informerte oss om at Kina er en økonomisk supermakt, da.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Å komme med den "rike vestlige vs. fattige østlige" land når man nevner Kina i samme åndedrag blir faktisk helt og totalt feil. Kina er i dag i en øknomisk posisjon internasjonalt som gjør dem, vel vi kan si, usårbare for vestlig kritikk.

Langt på vei enig. Kina er både militært og økonomisk å regne som en festning det er umulig å rive ned. Det er åpenbart problematisk med en supermakt som ikke er et demokrati og som gjennom det muliggjør sinnsyke handlinger fra landets elite. Bryter det ut full krig mellom Nord- og Sør-Korea er det ikke umulig at Kina - i et sinnsykt øyeblikk - kunne funnet på å gå inn på Nord-Koreas side, som ville muliggjort en tredje verdenskrig.

Kina vet at de ikke trenger verdens støtte for å vokse, og kan i praksis si hva som helst uten særlige konsekvenser.

Så vet ikke jeg hva Nobel-komiteen har tenkt, men det er ikke umulig at Torbjørn Jagland har tenkt "mer" på å tirre kina enn å gi fredsprisen til en som faktisk fortjener den (Merk: jeg vet ikke om kineseren fortjener den, for alt jeg vet kan han godt gjøre det). Han gav jo prisen i fjor til Barack Obama, og det "virket" nesten som om han gjorde det for å få treffe fyren personlig. Torbjørn Jagland har en rad merkelige utspill og handlinger bak seg, så dersom han har tenkt mer på politikk enn selve fredsprisen i år, så ville ikke det overrasket meg.

Når det er sagt så håper jeg selvsagt at fredsprisen kan være en spore til endringer i Kina. Får man til endringer spiller det jo ingen rolle hvor mye penger vi som nasjon taper. Noen ting er faktisk viktigere enn eksport av laks.
 

picxx

Well-Known Member
Når det er sagt så håper jeg selvsagt at fredsprisen kan være en spore til endringer i Kina. Får man til endringer spiller det jo ingen rolle hvor mye penger vi som nasjon taper. Noen ting er faktisk viktigere enn eksport av laks.

Det er ikke nasjonen som har tapt penger.
Det er private næringsdrivende.
Hadde pengene kommet utav sekken til Erik hadde jeg faktisk ikke brydd meg i det hele tatt.

Man forandrer heller ingenting bare ved å tape penger.
Man forandrer ting ved å gjøre noe, ikke ved å unngå å gjøre noe, bare å snakke om det.
 
Sist redigert:

Nutz

Med lem
Svar til første post:
Det går jo ut på at de øverste i landet skal vise "muskler" ovenfor verden og gi folket inntrykk av at de er et mektig folkeslag om ikke lar seg diktere.. :)

Lurer på om det noen gang blir et demokrati der, og om de/vi rett og slett tåler det.
Tror vi alle tjener på at Kina er såpass lukket og kontrollert.
 

Jon

Medlem
Hvis noen lurer på hva denne mannen har gjort av grove forbrytelser og har fått 11 år i isolat for, så er det å være en pådriver for den demokratisk reformen Charta 08 - Wikipedia

En reform er en betegnelse på forandring til det bedre. Dette skjer lovlig, planlagt og fredelig, i motsetning til en revolusjon Reform - Wikipedia

I forhold til fredsprisen, så kan den vel sees på som prisen til Obama i fjor. Gis mer som motivasjon for, enn som en pris for noe som er gjennomført. Bakgrunnen til prisen er nok at en demokratisk reform i Kina vil styrke verdensfreden.

Greit å vite hva vi kommer til å bruke noen milliarder på... :) Spørsmålet er vel om det har noen positiv innvirkning, kanskje heller tvert om.

Du skaper ikke bedre framgang for demokrati eller bedre forhold for dissidentmiljøet i Kina, det bare ødelegger for dem, mener Yaming Yuan, som er talsmann for Den kinesiske foreningen i Norge. Kinesere i Norge klare for Nobel-protester| TV 2 Nyhetene
 
Topp