Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Årets fredspris har forårsaket fryktelig kaos verden over - god kommunikasjon?

hansson

Langveisfarende
Godt innlegg, hohohoo.

Picxx: Det er en verdensomspennende konsensus om ordet "ape" brukt om personer med afrikansk genetikk. Det er gjennomgående brukt rasistisk i denne konteksten, på mange språk og i mange kulturer. Hvis du ikke er informert om dette burde du tatt peterandrejs korreks med litt ydmykhet. Hvis du var informert om dette fenomenet betyr det at du brukte det bevisst, i rasistisk øyemed. Du greier ikke å vri deg unna, det blir for dumt å høre på deg. Søppelholdninger.*


*) Utspillet er ikke rasistisk motivert selv om du er nærmest å regne som asiat :D
 

hansson

Langveisfarende
Tonny, hvis du er fascinert over hva lederne i Kina finner på, kan jeg anbefale deg den grafiske romanen Pyongyang som handler om en canadier som skal jobbe i Nord-Korea. Gir et godt innblikk i hvordan hele systemet er en eneste stor hårball av løgner og galskap.

Amazon.com: Pyongyang: A Journey in North Korea (9781896597898): Guy Delisle: Books

Ser at han også har laget en fra Burma (se bøkene som anbefales nedenfor Pyongyang) og regner med det er mye det samme der, selv om det jeg opplevde da jeg var der var at en del burmesere var ganske frittalende til tross for overvåkning og paranoia.
 

picxx

Well-Known Member

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Kina er en stormakt og en viktig handelspartner, men vi kan ikke la en uavhengig pris som Fredsprisen bli styrt hva politikerne mener er best for Norge og vår forhold til andre land.

Hvis ikke fredsprisen er blitt brukt til å fremme hva (noen norske) politikerne synes er best for Norge (og verden = det som er best for oss er jo best for verden = vi vet best), så vet jeg ikke hva den er blitt brukt til, eller hva den er til for noe.

Alfred Nobel så - etter hva jeg forsto - for seg at de som jobbet for å fremme "et-eller-annet", skulle kunne blitt nominert til å motta en pris innenfor området. Jagland & co bruker den nå som gulrot - for å fremme hva som er mulig.
 

hansson

Langveisfarende
Blander du ikke nobelprisen i fysikk osv. nå med fredsprisen? Fredsprisen ble vel opprettet for å fremme verdensfreden, ikke noe annet, altså er det likegyldig hva Norge og politikerne mener, all den tid nobelkomiteen skal være en uavhengig institusjon. Hva som er best for Norge er ikke alltid hva som passer inn i Nobelpriskonseptet.
 
Topp