Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Ansvar for penger sendt i posten

... og skulle pengene derimot dukke opp, henvender du deg på det nærmeste lensmannskontoret og innleverer dem som hittegods, samtidig som du forklarer dem situasjonen. Deretter sender du kunden en epost, hvor du forklarer at du ikke tar hverken euro eller kontanter, og da det er ulovlig å sende kontanter i posten, samt for dyrt å veksle inn og sende retur via bank, har du levert dem inn til myndighetene, og han må henvende seg til dem for å få dem tilbake ...

Mvh Dan
 

Ludo

Medlem
Pengene lå og ventet på meg i går ettermiddag... sammen med visittkortet hans og en tegning...

Dan - Jeg bor i Oslo. Tror du politihuset her tar imot utenlandske penger sendt i posten? Det er jo ikke akkurat hittegods, og jeg ser for meg at de har det altfor travelt til å deale med denne saken?

highroller - problemet er at fyren er helt uten bakkekontakt. Bare det å få korrekt iban- og bic-nummer for internasjonal overføring ut av ham, tror jeg blir en ganske så stor utfordring. Og hvis jeg ender opp med å sette inn pengene på feil konto, blir jo jeg ansvarlig.

Dessuten, hvis jeg først innrømmer overfor ham at jeg har pengene, har jeg jo på en måte "tatt ansvar" for å finne en løsning, så da må jeg pent sitte med dem inntil jeg finner en forsvarlig måte å formidle dem på.

Videre: Å sette inn penger over disk i Oslo samt overføre til utlandet tror jeg til sammen blir mer enn den summen han har sendt meg. I så fall får jeg gleden av å sende ham en tom konvolutt og deretter veksle inn seddelen hans mot gebyrer for å få igjen en liten slant til eget bruk.

Jeg heller egentlig mot å bare sende sedlene i retur i en vanlig konvolutt til adressen hans... Da har jeg i det minste ikke på eget initiativ påtatt meg noe ekstra ansvar overfor ham.
 
Sist redigert:
highroller - problemet er at fyren er helt uten bakkekontakt. Bare det å få korrekt iban- og bic-nummer for internasjonal overføring ut av ham, tror jeg blir en ganske så stor utfordring. Og hvis jeg ender opp med å sette inn pengene på feil konto, blir jo jeg ansvarlig.

Dessuten, hvis jeg først innrømmer overfor ham at jeg har pengene, har jeg jo på en måte "tatt ansvar" for å finne en løsning, så da må jeg pent sitte med dem inntil jeg finner en forsvarlig måte å formidle dem på. .

Hvilket beløp gjelder det? Det koster vel maks 200,- for utenlandsoverføring. Dessuten, om du gir han beskjed om at du må ha kontonummer innen en rimelig frist så legger du ansvaret over på han igjen.
Så legger du til at når fristen er gått ut overlates pengene til ett veldedig formål eller noe. Vet ikke om det siste er etter boka, men da har han fått beskjed og en tidsfrist.
 

Ludo

Medlem
highroller - Det koster fra 200 og oppover med utenlandsoverføring og - sist jeg sjekket - rundt kr 100 å sette inn kontanter i en bank som ikke er din egen. I tillegg kommer vekslingsgebyr (og jeg har vel egentlig krav på ekspedisjonsgebyr også), så, nei, det blir ikke penger igjen.

Om tegningen - nei, jeg har ikke lyst til å henge ham ut mer enn nødvendig. Fyren er sprø og kan ikke noe for det. Men det må jo håndteres på et eller annet vis allikevel. Jeg har ikke lyst til å ta pengene hans, men jeg har heller ikke lyst til å lide noe særlig tap på grunn av ham.
 
highroller - Det koster fra 200 og oppover med utenlandsoverføring og - sist jeg sjekket - rundt kr 100 å sette inn kontanter i en bank som ikke er din egen. I tillegg kommer vekslingsgebyr (og jeg har vel egentlig krav på ekspedisjonsgebyr også), så, nei, det blir ikke penger igjen.

Om tegningen - nei, jeg har ikke lyst til å henge ham ut mer enn nødvendig. Fyren er sprø og kan ikke noe for det. Men det må jo håndteres på et eller annet vis allikevel. Jeg har ikke lyst til å ta pengene hans, men jeg har heller ikke lyst til å lide noe særlig tap på grunn av ham.

Så det du sier er at du ikke vil overføre, ikke sende varen og ikke sende i posten. Hva er du egentlig er ute etter da?
 

NilsF

Medlem
Jeg har ikke lyst til å ta pengene hans, men jeg har heller ikke lyst til å lide noe særlig tap på grunn av ham.


Jeg synes du bekymrer deg for mye. Du har nå mottatt penger, og med det er situasjonen snudd til at du nå er den sterke parten, mens han er avhengig av deg. Send ham en kort e-post der du (nok en gang) fastslår at beløpet ikke er tilstrekkelig for det produktet han har valgt ut/kjøpt, og at du ikke foretar deg noe som helst mer i denne saken før fullt oppgjør er mottatt.
 
Kunne være interessant å vite hvor stort dette beløpet egentlig er. Har fyren bestilt en dings til kroner 50,- og har sendt kr 40,- og denne dingsen passer i en konvolutt, kan man jo alltids sende dingsen, trekke på skuldrene og skrive det på tapskontoen. Har fyren derimot sendt flere tusen kroner, og man snakker om firesifrede tap her, ville jeg nok vurdert noen av de andre løsningene.

Og nei, tror vel neppe Oslopolitiet legger så alt for mange krefter i en slik sak som dette, men det finnes vel nok av "gjester" i Oslo for tiden som mer enn gjerne tar i mot euro ...? :D
 
Jeg skriver dette kun som tips til deg.

Det virker som om du tar sorgene på forskudd. Hvis denne situasjonen påfører deg mye stress, så vet jeg ikke hvordan du vil takle virkelig tøffe situasjoner som kan oppstå i arbeidslivet eller som foretakseier.

Her må du få en viss avstand fra saken og så analysere den (og du kjenner selvfølgelig best til din egen sak, jeg bare synser her).

Sakens kjerne:
Du har ikke ønsket å ekspedere en kunde (av hvilken som helst grunn). Vedkommende har gått imot kjøpsvilkårene og sendt deg penger på en ulovlig måte uten å ha til grunn noen form for avtale mellom dere. Han har også sendt penger i en annen valuta enn du har oppgitt i din nettbutikk.

Faktum: Du har inget ansvar for pengene. Kjøper har heller inget bevis for å ha sendt deg disse pengene. Selv ikke rekommandert sending holder her, da det ikke kan garanteres for innholdet, kun at en pakke har ankommet. Han kunne like gjerne hevdet å ha sendt deg 10k som 1k, i praksis er det UMULIG for han å bevise noe som helst.

Min mening er at forliksrådet ikke ville akseptert denne saken, og heller ikke Tinghuset. Bevisbyrden ligger hos kjøperen i dette tilfelle, og det finnes ingen registrering for pengeoverføring og heller ingen kjøpsdokumenter.


DONE DEAL. Pengene donerer du til Redd Barna og natta med alt annet. Du har ikke svindlet noen. Du har derimot brukt mye tid og krefter på noe som ikke har verdi for deg, ditt firma eller folk rundt deg.
 

NilsF

Medlem
DONE DEAL. Pengene donerer du til Redd Barna og natta med alt annet. Du har ikke svindlet noen. Du har derimot brukt mye tid og krefter på noe som ikke har verdi for deg, ditt firma eller folk rundt deg.


Jeg synes det blir både feil og uetisk å gi bort kundens penger. Denne saken handler ikke bare om beintøff business (eller bør i hvert fall ikke handle bare om det), men også om kundeservice og vennlighet overfor det som for alt vi vet kan være en psykisk syk person eller en halvsenil olding.
 
Det er ikke en kunde før en avtale er blitt inngått mellom partene. Jeg har ikke ansvar for mannen i gata selv om han er en potensiell kunde. Derimot så får jeg ansvar for kundens eiendeler, jobben som skal gjøres og kundens tilfredshet idét vi avtaler noe imellom oss.

Skulle en kunde sendt meg penger i posten uten avtale, og så bastant si: "Flyttevasken for denne leiligheten er opplyst til 3.000,- kr på din nettside, men jeg sender deg 20% mindre og iform av euro, og du HAR å komme til tiden jeg bestemmer" så hadde jeg bare oversett personen videre til han kom på døra mi og ville ha pengene tilbake. Jeg hadde ikke investert 5minutter på å finne på en løsning på et problem jeg ikke har bidratt til å skape.
 
Topp