Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Ansvar for penger sendt i posten

Da vet man hvertfall hvilket firma man burde holde seg unna....

han har sendt penger i posten (til og med mindre enn det produktet koster og uten porto inkludert...)!

Jeg synes fyren virker sprø, har ikke lyst til å ha noe med ham å gjøre og har tidligere sagt fra at jeg dessverre ikke kan ekspedere ham.

Så vidt jeg vet er det ikke en gang lov å sende penger i vanlig post

Jeg synes det er galt at en kunde som tidligere er blitt avvist, skal tvinge seg til et produkt, attpåtil med over 20 % prisavslag, fordi han fullstendig overkjører nettbutikkens salgsvilkår.

I tillegg holder han til i utlandet, og jeg har ikke lyst til å betale for en internasjonal pengeoverføring til denne fyren. Eller kanskje det går an å krysse av for at mottager skal betale alle avgifter?

Det er euro uansett, så da må jeg til å veksle og greier (nettbutikken min aksepterer ikke euro, altså, så han har bare tatt seg til rette med å sende en omtrentlig sum - hva han tror det blir.)

Jeg lukter en problemkunde lang vei og har ikke lyst til å selge noe til ham. Tipper det bare blir klaging og mas etterpå fordi han tror han har kjøpt noe annet enn det han har kjøpt osv.

problemet er at fyren er helt uten bakkekontakt.


Dersom du går med tanker å påføre bedrifter problemer lignende de trådstarter nevner, så hold deg gjerne unna. Om du har tenkt til å oppføre deg som en normal person er du velkommen overalt.

Jeg ville ikke brukt 5 minutter på å finne en løsning på et problem jeg ikke selv hadde skapt, like lite som om Komplett.no skulle mottatt euro i en brevsending fra en kunde. Kunden må selv komme med et forslag til løsning på problemet HAN har skapt, så kan det ordnes. Hvis ikke så er nok Redd Barna en fin organisasjon til å ta imot pengene.
 
Sist redigert:
Det er lov til å tenke høyt...

Hva tror du komplett.no ville gjort i en lignende situasjon?

Jeg tenkte på det samme. Hva ville Komplett gjort om du sendte dem 1.000 euro (omtrent 8.000 kroner) for en PC de selger for 10.000 kroner? Tror du de bare ville tatt et tap og sendt kunden varen? Det tror jeg neppe, det henger ikke på greip at noe firma skal gjøre det.

Jeg er enig i at småfirmaer må/bør yte ekstra god service for å ha en konkurransefordel mot konkurrenter, men et sted går grensen. Å ta 20% tap er ikke akkurat bra for din konkurranseevne.
 

Santo

Active Member
Jeg tenkte på det samme. Hva ville Komplett gjort om du sendte dem 1.000 euro (omtrent 8.000 kroner) for en PC de selger for 10.000 kroner? Tror du de bare ville tatt et tap og sendt kunden varen? Det tror jeg neppe, det henger ikke på greip at noe firma skal gjøre det.

Nei, det ville de neppe gjort... Men de ville nok heller ikke bare tatt pengene og gitt de til ett eller annet tilfeldig godt formål...
 
Dersom du går med tanker å påføre bedrifter problemer lignende de trådstarter nevner, så hold deg gjerne unna. Om du har tenkt til å oppføre deg som en normal person er du velkommen overalt.

Jeg ville ikke brukt 5 minutter på å finne en løsning på et problem jeg ikke selv hadde skapt, like lite som om Komplett.no skulle mottatt euro i en brevsending fra en kunde. Kunden må selv komme med et forslag til løsning på problemet HAN har skapt, så kan det ordnes. Hvis ikke så er nok Redd Barna en fin organisasjon til å ta imot pengene.
Jeg tenkte mer på utsagnet ditt, at du ikke bruker 5 min på andres problem. Jeg hjelper gjerne kunder og potensielle kunder med problemer som ikke er min feil. Det gir min bedrift ett godt omdømme (håper jeg). Og jeg har fått hjelp fra nettopp komplett til å løse problemer med maskinvare som ikke en gang var kjøpt hos de.

Det er lov til å tenke høyt...

Hva tror du komplett.no ville gjort i en lignende situasjon?
Komplett er jo litt drøyt å sammenligne med. Men jeg tror de ville returnert pengene.

Jeg tenkte på det samme. Hva ville Komplett gjort om du sendte dem 1.000 euro (omtrent 8.000 kroner) for en PC de selger for 10.000 kroner? Tror du de bare ville tatt et tap og sendt kunden varen? Det tror jeg neppe, det henger ikke på greip at noe firma skal gjøre det.

Jeg er enig i at småfirmaer må/bør yte ekstra god service for å ha en konkurransefordel mot konkurrenter, men et sted går grensen. Å ta 20% tap er ikke akkurat bra for din konkurranseevne.
Jeg har aldri sagt at han skal selge varen. Men jeg tror at komplett ville ringt kunden og forklart situasjonen og forklart hvordan han kan få tilbake pengene. Om det ikke blir mer penger igjen etter gebyrer må jo kunden ta på sin kappe. Men en utenlandsoverføring fra feks SR bank koster 50,- Jeg tror ikke de ville vurdert en gang å si at pengene ikke kom frem eller gitt de bort.
 
Vi har nesten samme tanker, highroller. Jeg hjelper alle kunder. Alle vet at det finnes folk som vil deg vondt. Disse har jeg ikke mye til overs for.

Trådstarter har allerede nevnt at han har vært i kontakt med kunden, og at det ikke fører frem. Da er ballen på kundens banehalvdel, og han må enten akseptere forslaget til trådstarteren eller komme med et bedre. Utenlandsoverføring er ingen problem, med Skandiabanken koster dette 0,- til mange europeiske land (Tyskland, Frankriket, Danmark, Sverige m.fl.) så dette er ikke et problem. Har kunden sendt 100euro så sender du tilbake 100euro. Ingen har lidt noe tap, annet enn tidsmessig. Trådstarter fikk det til å høres ut som kunden ikke ville levere BIC/SWIFT, da er det egentlig lite å gjøre for å hjelpe kunden.
 
Sist redigert:

Ludo

Medlem
Hei, vil si takk til alle som deltok i denne tråden. Synes det ble en fin og nyttig diskusjon. Jeg er både litt enig og litt uenig med alle.

Hva jeg endte opp med å gjøre: Jeg sendte sedlene i retur i posten som vanlig a-post neste dag; pakket dem inn i tegningen/bildet de kom i, og satte på en grinete post-it-lapp som sluttet med "Do not send any more cash in the mail". Foreløpig har jeg ikke hørt noe mer fra ham, og det er halvannen uke siden, så - bank i bordet - jeg håper det betyr at han mottok pengene og har tatt til vettet.

Når det gjelder diskusjonen, som var interessant, så heller nok jeg mest til synspunktene til RenholdOslo og litt til NilsF.

Jeg har verken interesse av eller businessetikk til å beholde penger fra kunder i ond tro, men det går samtidig en grense for hvor langt jeg er villig til å strekke meg for at kunden skal få dem tilbake på en trygg måte. Det innebærer blant annet at jeg ikke er villig til å akseptere noe særlig tap for at han skal få dem igjen.

Jeg synes noen av svarene virket mest orientert mot det norske markedet. Klart det ikke er noe problem å ringe en kunde på Toten og be om bankkontonummeret hans. Det er noe helt annet i internasjonal handel med språkproblemer, kulturforskjeller, skyhøye telefonregninger og høye gebyrer for å overføre penger.

I min bank koster det fra kr 200 og oppover å overføre til utlandet. I tillegg: Sist jeg prøvde å sette inn penger over skranken i Oslo, kostet det kr 100. Det er flere år siden; det er sikkert ikke billigere nå. I tillegg måtte jeg ha betalt vekslingsgebyr for å sette inn euroene, siden jeg ikke har ikke en multicurrency-konto. Jeg kan love dere at hele beløpet fra denne interessenten ville gått med til gebyrer, og det er nok ikke bare bare å få ham til å forstå eller godta det. Han forstår sikkert ingenting av norsk avgiftsnivå, og ser for øvrig ut til å ha en del andre begrensninger også.

Noen av dere nevnte også at det er billigere å overføre via Skandiabanken. Mulig det, men jeg synes ikke man kan forvente av et firma at det skal åpne konto i en ny bank for å betjene en vanskelig kunde. Det tror jeg heller ikke Komplett ville ha gjort.

Hvor langt skal man strekke seg for en vanskelig kunde?

Dialogen mellom oss var omtrent slik:
Han: Jeg skal kjøpe produktet ditt. Send det hjem til meg, så skal jeg betale.
Jeg: Vi godtar kun betaling på nett og ikke etterskuddsvis.
Han: Send produktet til meg. Legg ved en faktura i euro.
Jeg: Som sagt godtar vi kun betaling på nett. Jeg anbefaler å finne en annen leverandør som aksepterer betaling mot faktura.
Han: Du skal sende produktet til meg.
Jeg: Beklager, men vi kan ikke betjene deg.
Han (etter en uke): Jeg har sendt deg xx euro i posten. Send produktet til meg.

Opp med hånden de som synes denne dialogen la et godt grunnlag for å enten sende produktet til ham med stor rabatt og svelge vekslingsgebyrene selv, eller ta jobben med å overføre pengene trygt med tilhørende gebyrer, prøve å fremskaffe riktig iban og swiftnr, eventuelt åpne konto i ny bank med lavere gebyrer osv.

Når det er sagt, så er jeg heller ikke enig med dem som sier at det bare er å beholde pengene. I tillegg til at det er etisk problematisk, så har vi noe som heter stilltiende avtale (implied contract) både i norsk og internasjonal rett. Hvis en forbruker gir penger til et firma og gir uttrykk for at han anser de pengene som betaling for et produkt og firmaet ikke protesterer, så er det stor sjanse for at retten ville komme til at det var inngått en stilltiende avtale. Retten ville plassere risikoen hos firmaet fordi det er klanderverdig å forholde seg passivt i en slik situasjon. I forbrukerforhold skjerpes dette, så det stilles ekstra høye krav til et firma om å kommunisere klart og tydelig med kunden slik at denne ikke innretter seg i god tro om at avtale er inngått. Derfor synes jeg heller ikke det er noen holdbar, profesjonell løsning å beholde pengene eller gi dem bort.

Vanskelig case som det ikke fantes noen fullgod løsning på, synes jeg. Derfor er det heller ingen som har helt rett eller noen som har helt feil. Man må bare gjøre sitt beste.
 
Sist redigert:
Topp