Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Artikkeltyv

Bjørn Andersen

Webmaster
du kan sikkert skremme han, men han kan jo bare la være å betale fakturaen, sier seg jo selv at du ikke kommer til å forfølge dette i rettsvesnet... Men lykke til, skremme han litt da hehe :D
 

sta

Medlem
Jeg syntes det er flott at dere forfølger dette. Jeg har selv slitt mye med at andre stjeler tekster fra mine sider. Kan her spesielt nevne netthandelen.no som flere ganger har kopiert tekster fra meg og brukt dem i omtaler av produkter i deres netttshop.

Jeg sender konsekvent faktura når jeg oppdager slik tyveri, men jeg skal være ærlig å innrømme at jeg sjeldent følger opp. Jeg sender gjerne saken til inkasso, men hvis den fremdeles ikke blir betalt er det sjeldent jeg tar turen innenom forliksrådet.

Når det gjelder beløp så er dette sikkert veldig individuelt. Min erfaring er at det er best å legge seg på et beløp det er realistisk å drive inn. Å fakturere 25.000kr. (selvom du har gode argumenter for kravet) vil nok sjeldent være mulig å få drevet inn. Jeg legger meg stort sett på 4-5000kr. + mva., litt +/- alt etter hvem som har stjålet teksten.
 
A

andy

Guest
Men igjen, er det ikke slik at man må sende en cease & desist type greie før man kan kreve penger? Han kan jo bare si at noen sendte han artikkelen i en mail eller noe og de sa det var greit for han å bruke den på siden hans?
 

metallian

Medlem
Men igjen, er det ikke slik at man må sende en cease & desist type greie før man kan kreve penger? Han kan jo bare si at noen sendte han artikkelen i en mail eller noe og de sa det var greit for han å bruke den på siden hans?

Det blir jo han som evt må bevise noe sånt- jeg kan bevise at min artikkel er bruk av ham.
 

Frode

Medlem
Ble nyskjerrig av dette, og en av mine artikler er også kopiert. Er det så å forstå at så lenge han ikke opplyser på webartikler at han bruker min tekst, og samtidig linker til min nettside fra artikkelen så er det tyveri?

Frekt nok at h*n på sin nettside presterer å skrive at teksten er skrevet av "navn".
 

Frode

Medlem
Ok, min sak er litt annerledes enn din. H*n bruker min artikkel fra webartikler.com som innhold på sin nettside, og påstår at h*n har skrevet den selv.

Jeg mener at om h*n hadde latt "om forfatteren feltet" stått på sin nettside med link til min nettside, hadde det vært greit, men det gjør h*n jo ikke.
 

Ståle

Medlem
Ok, min sak er litt annerledes enn din. H*n bruker min artikkel fra webartikler.com som innhold på sin nettside, og påstår at h*n har skrevet den selv.

Jeg mener at om h*n hadde latt "om forfatteren feltet" stått på sin nettside med link til min nettside, hadde det vært greit, men det gjør h*n jo ikke.

Send mail og be h*n legge til kilde eller ta bort artikkelen. Men hvis du har linker i selve artikkelen så er det jo de som er verdt noe...:)
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Min tanker rundt dette er slik at jeg dessverre må konkludere at det står tragisk til med vårt rettsystem. Jeg tenkte nemlig at det som hadde vært best er at Google hadde rankert en slik side skikkelig ned.
Eller kanskje sier det mer om meg :p
 

Frode

Medlem
Har bare link i om forfatteren feltet, og nettsiden til denne personen har masse adsense og euroads. Liker ikke at h*n skal tjene penger på min jobb.

Ok, jeg skriver kanskje ikke supre webartikler, men jeg skriver de i alle fall selv.
 
Sist redigert:

picxx

Well-Known Member
Men igjen, er det ikke slik at man må sende en cease & desist type greie før man kan kreve penger? Han kan jo bare si at noen sendte han artikkelen i en mail eller noe og de sa det var greit for han å bruke den på siden hans?

Er ikke nødvendig med noen cease and desist i norge.
Man har åndsverksloven som beskytter alt av åndsverk, og om noen da stjeler dette må de vel egentlig bare være glad til at opphavsmannen bare skal ha betalt.
 

pleb

Medlem
Selv driver jeg ikke å leter rundt på nettsider etter folk som har kopiert artiklene mine. Synes egentlig det er greit at folk kopierer mitt arbeid dersom de legger ved en link tilbake til min nettside. Skjønner dog godt at det er surt å finne ut at andre tjener penger på ditt arbeid.

Jeg er av den oppfatning av at 25000 kroner for èn stjålet artikkel er svært mye. Selv ville jeg nøyd meg med 300-500 kroner om jeg absolutt skulle stevnet noen.
 

metallian

Medlem
FAnt denne helt tilfeldig når jeg skulle lete etter artikler på webartikler.com :)

300kr gidder jeg ikke sende faktura for omtrent ;)

Men det spørs nok mye på arbeidet bak-og hvilken side. Siden den er stjålet fra er bygd opp over 10 år av hovedsaklig 3 stk, vi har også skrevet ca 90% av innholdet. Dette er unikt/originalt og en VIKTIG del av vårt fortrinn og årsaken til at vi er Norges største innen denne nisjen.

HAdde noen f.eks nappet en av 15min-sakene mine fra fotballbloggen hadde jeg nok nøyd meg med en kreditering og link.
 
Topp