Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Best å selge på Finn.no?

Web2000

Medlem
Et godt eksempel er f.eks Rimi og Rema. Eierne har mer enn en gang bekreftet at den knall harde konkurransen mellom dem på 80 og 90 tallet har ført til deres eventyrlige suksess.

Hvorfor??

Svaret er ganske enkelt at konkurranse fører til økt fokus og skjerping innad i bedriften.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
så du tror det ville bli gjenflektert i alle tilfeller, web2000?

Om jeg sier at produkt-X selger som faen på finn.no og qxl.no om dagen og jeg er den eneste som selger det. Om tre, fire personer til her inne hadde begynt å selge akkurat samme produktet - påstår du virkelig at det hadde vært en bra ting for meg?
 

picxx

Well-Known Member
Vel, jeg har solgt en god del varer på qxl, og det jeg desidert solgte mest av, og hadde størst avanse på, var slike 'motorsykkeljakker' med diverse merker på som ser veldig kule ut.

Jeg hadde vel det man kan kalle en eventyrlig avanse på disse jakkene all den tid jeg omtrent var alene som solgte disse. Etter ett års tid var jeg langtfra alene lenger om å selge disse jakkene...man kan vel enkelt si at qxl fløt over med disse jakkene. Salget, og prisene føk nedover som et børskrakk, og jeg giddet rett og slett ikke selge mere av de da markedet var oversvømt, og avansen minimal.

Jeg ser ikke helt hva som skulle være så positivt med dette. Det faktum at jeg måtte bruke mere på å få solgt samme antall. Det faktum at jeg måtte selge mer av samme produktet for å få samme avanse eller det faktum at arbeidsmengden min ble fordoblet, men avansen ble den samme.

Nå hadde jeg ikke arbeidsstokken til hverken reitan eller hagen å ta av, men mulig det fortsatt hadde vært lønnsomt om man hadde drevet dette i makrøkonomi, og ikke bare på privat basis.

Tror du trådstarter her har et stort konsern når man lurer på hvilke produkter som selger på finn Web2000, eller er det bare floskler du har lest en eller annen plass på nett du her slenger utav deg.
Hvilke personlige erfaringer har du på området.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Jeg vil nå igrunn tro at en dagligvarebutikk hadde tjent langt mer på markedet om de hadde vært alene. At de tjener MER penger på at det kom konkurrenter er bare piss. Det eneste de ble bedre til var å levere bedre service, bedre butikker osv. Men de tjente ikke mer.
 

Fredrik

Medlem
Svar til Kenneth - Ja du har helt rett i det du sier. Monopol er best. Derimot bidrar ikke monopol til videre utvikling osv.

Min far eier bla en ICA butikk i Sverige. Den har vært i familiens eie helt siden 50 tallet. Og helt siden 50 tallet har den hatt en konkurrent. Så gikk konkurrenten overende for 5 år siden. Omsetningen til min far økte umiddelbart med 30% og har holdt seg der siden.

Konkurransen har skjerpet min far som besteme seg for noen år tilbake at nå skal han fan ta knekken på den andre. Han pusset opp butikken og vant slaget.

Moralen er: Konkurranse får en til å bli bedre. Men vil min far fortsatt være like god nå som han ikke har konkurranse? Usikker.
 

picxx

Well-Known Member
Men vil min far fortsatt være like god nå som han ikke har konkurranse? Usikker.

Det kommer vel an på tilbud og etterspørsel, og det er jo akkurat det som er poenget. Om det finnes like gode, eller bedre, butikker som kunder er villig til å dra til vil omsetningen til din far gå ned, i motsatt fall tviler jeg egentlig på at beboerne begynner å jakte og pløye land bare fordi butikken ikke ser 'fin' ut.

Og det er jo akkurat det som er poenget i resten av diskusjonen også. Om noen selger beverskinnsjakker fra sibir prydet med strutsefjær og dynket i vodka, og dette går unna som varmt hvetebrød, plumper man ikke ut med dette på et offentlig fora. Selger man derimot MP3 spillere og gjør det bra spiller det vel null trille, da det er 1000 andre som også selger det samme.
 

tyr897

Medlem
Maalet til de aller fleste bedrifter er maksimal profitt. Da er udiskutabelt monopol den ideelle situasjonen, utenom i ekstremtilfeller. Matvarebransjen og finn.no-salg er ikke slike situasjoner.

Derimot kan et monopol bli tatt paa sengen dersom monopolet plutselig brytes. Det endrer dog ikke det faktum at bedriften helst skulle hatt monopol.

Naar det gjelder matvarebransjen kan det vere at f.eks. Rimi referer til at konkurransen i Norge gjorde dem bedret skikket til aa starte opp i andre land.
 

Web2000

Medlem
Vet ikke hvorfor dere snakker om monopol når trådstarter snakker om salg på Finn.no.

Monopol er noe stort crap anyway som desverre den Norske stat fremdeles trakter etter.

Tilbake til poenget:

Picxx: Jeg solgte også blant annet disse motorsykkeljakkene du snakker om. Og Qxl.no var det forumet jeg startet min salgskarriere i. Qxl.no var for 10 år siden en veldig bra salgskanal og jeg solgte produkter med stor fortjeneste i bøttevis hver eneste dag. Forskjellen mellom meg og deg, var at når konkurransen på Qxl.no kom (som desverre er blitt en markedsplass med jalla produkter fra Kina) så skjerpet dette meg som selger, istedet for å gi opp.

Inntil denne konkurransen kom hadde jeg mer eller mindre bare skummet fløten.

Når konkurransen kom bestilte jeg i større kvantum slik at jeg reduserte fraktkostnaden betydelig. Jeg presset leverandøren som gjorde at jeg fikk en kjempe avtale både på pris, leverings/betalingsbetingelser samt garanti.

Ja, jeg måtte sette utsalgsprisen ned på Qxl.no, men fortjenesten ble jammen ikke mye dårligere. I tillegg merket jeg fort at jeg ikke engang trengte å konkurrere i pris, da faktorer som: økt fokus på layout på annonsene, markedsføring av annonsene, et stort lager, raskt levering, bra kundeservice osv. betydde mye mer for kundene enn kun lav pris.

Sist men ikke minst, så gjorde denne konkurransen at jeg utvidet fokuset mitt utenfor Qxl.no. Neste skritt var Finn.no og deretter ballet det bare på seg til annonsering i Mc forum, MC blader både i Norge og ellers i Skandinavia.

Så igjen: Konkurranse er sunt, og skjerper deg som selger og gjør at du ser utover i markedet etter muligheter, istedet for kun innover i bedriften og gror fast.
 

picxx

Well-Known Member
Så igjen: Konkurranse er sunt, og skjerper deg som selger og gjør at du ser utover i markedet etter muligheter, istedet for kun innover i bedriften og gror fast.

Vil det si det samme som at du hadde vært dum nok til ikke å utvide medmindre du hadde fått den konkurransen.. :confused: :eek:
 

Web2000

Medlem
Ihvertfall ikke like raskt og i samme omfang som jeg gjorde. Men hvorfor gjorde ikke du det samme da om jeg tør spørre :) ????

Sitat Picxx "Etter ett års tid var jeg langtfra alene lenger om å selge disse jakkene...man kan vel enkelt si at qxl fløt over med disse jakkene. Salget, og prisene føk nedover som et børskrakk, og jeg giddet rett og slett ikke selge mere av de da markedet var oversvømt, og avansen minimal"


Poenget mitt er at uansett marked, uansett aktør og uansett konkurranse så vil man i 99,99% av tilfellene tjene på kunnskapsdeling, samarbeid, allianser osv osv.

Jeg kan dra frem nok et eksempel tatt fra virkeligheten:

En bekjent av meg tjener ca 100.000 fra Tradedoubler (+ noen andre nettverk) fordelt på ca 50 nettsider hver måned og har spesialisert seg på reisesider. Han har lang erfaring med websider med tanke på det norske markedet.

En annen bekjent av meg har ca 600.000 i året på en utenlandsk spillside.
Han har ganske god erfaring på hva som funker og ikke funker av design, markedsføring osv av slike sider.

Disse to har nå "gått sammen" og deler sin kunnskap med hverandre. Den ene hjelper den andre med å opprette noen norske reisesider, mens den andre hjelper med å opprette en engelsk spillside.

På den måten gir de fra seg mye av den kunnskapen de har opparbeidet seg over lang tid, og som har kostet de utrolig mye hardt arbeid og PENGER. MEN samtidig får de ny verdifull kunnskap tilbake, uten hardt arbeid og helt gratis.

Siden markedet er så ufattelig stort og umulig å mette alene, har de INGENTING å tape på kunnskapsdelingen, men ALT å vinne!
 

picxx

Well-Known Member
Ihvertfall ikke like raskt og i samme omfang som jeg gjorde. Men hvorfor gjorde ikke du det samme da om jeg tør spørre :) ????

Jeg hadde en annen jobb, og drev også med annet online, så det lønte seg ikke for meg. Om jeg hadde vært arbeidsledig eller trygdet hadde jeg nok fortsatt.

Om jeg hadde fortsatt ville jeg nok avansert noe kjappere enn det du her git inntrykk av at du gjorde. Det tok faktisk godt over året før qxl fikk noen skikkelige konkurrenter på det markedet, og du burde sett potensialet langt før den tid at det kom dit at de evt. skulle forsøke å presse deg.

Ellers... hvorfor ville du ikke gjort det like raskt. Det er jo en god del mer å hente i det om konkurransen ikke er like stor. Dette går vel mere på ambisjoner, og ikke det å dele ideer. ;)
 

Tonny Kluften

Administrator
Disse to har nå "gått sammen" og deler sin kunnskap med hverandre. Den ene hjelper den andre med å opprette noen norske reisesider, mens den andre hjelper med å opprette en engelsk spillside.

På den måten gir de fra seg mye av den kunnskapen de har opparbeidet seg over lang tid, og som har kostet de utrolig mye hardt arbeid og PENGER. MEN samtidig får de ny verdifull kunnskap tilbake, uten hardt arbeid og helt gratis.

Kjempebra, og dette er samarbeid, ikke konkurranse. Og det er nettopp slike samarbeid som virker. Mere av det!!!
Jeg tjener selv $1500 mnd på ett nettsted som et resultat av et lignende samarbeid, men i mye mindre skala.
 

Web2000

Medlem
Samarbeid fører jo i denne sammenheng til økt konkurranse relativt sett. Om du så samarbeider med 10 slike "bekjente" så får du jo selv større konkurranse, men kunnskapsdelingen fører allikevel til at du kanskje tjener 5 til 10 ganger så mye....

Min oppfordring er ihvertfall til alle uansett bransje å samarbeide mer, og spre kunnskap!! Du har alt å vinne!
 

picxx

Well-Known Member
Min oppfordring er ihvertfall til alle uansett bransje å samarbeide mer, og spre kunnskap!! Du har alt å vinne!

Nopes, din oppfordring var at alle skulle spre hva de gjorde det bra på..noe som ingen var enig med deg i.
Kanskje du burde tenke deg om to ganger før du sprer din gode kunnskap neste gang :D
 
Topp