Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Blir du med på høstens store bloghappening?

picxx

Well-Known Member
Folk klager på prisen fordi det ikke er noe program. Spise mat kan man gjøre hvor som helst og er det snakk om den sosiale biten kunne man like så godt vært i en park. Det som mangler er et program - så derfor lurer jeg på hva folk ønsker seg av et slikt program?

Det er faktisk veldig vanlig å ikke ha noe særlig fastspikrede program på slike blogtreff/blogcamper, men dette er noe nytt i norge, og man vil selvsagt alltid finne en hel masse motstand når det er snakk om nye ting i norge. Sauementaliteten er jo også en ting som er et særlig norskt fenomen.

Nei, la oss holde oss til tordenbloggen og fredagspilsen....det er nok det beste :D
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Aldri hørt om de bloggene. Men en ting, om prisen ikke er høy - hvorfor er det dårlig med påmeldte og masse klager i blogatmosfæren på at den er for høy i forhold til prisen?
 

picxx

Well-Known Member
Aldri hørt om de bloggene. Men en ting, om prisen ikke er høy - hvorfor er det dårlig med påmeldte og masse klager i blogatmosfæren på at den er for høy i forhold til prisen?

Fordi dette er helt nytt i norge. Folk har ikke noe å sammenligne med og da ville selv en pris på 200.- vært for høy. Grunnen til at det er masse klager i "bloggosfæren" er som jeg skrev over, sauementalitet. Når en "eliteblogger" skriver at dette er sprøyt, er det selvsagt sprøyt.

Om jeg hadde begynt å selge akrimanitter i norge for 20.000.- hadde selvsagt prisen vært altfor høy! Særlig hvis folk ikke hadde hatt den ringeste anelse om hva det dreier seg om.

Man får heller få igang et spleiselag i "bloggosfæren" da, og sende en representant til bloggcampen som kan skrive et objektivt referat....for det er jo helt klart at det er aaaaltfor dyrt for en enkelperson å betale.

(Lurer på hvor mange som hadde betalt 350.- bare for en inngangsbillet om det hadde blitt satt opp show med bella en annen plass... ;) )
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Det er enkelt å si at hele Norge er sauer, men nå er det jo trossalt sauene som er potensielle deltagere her og da må man nesten møtes på midten et sted. Så langt har det bare blitt opplyst om 1 foreleser, nemlig blondinbella. Hun er hverken et forbilde for proffbloggere, tekniske bloggere eller rødstrømpebloggerne, derimot er hun et forbilde for motebloggerene. Den gjennomsnittelige demografien på en moteblogger vil jeg tro er student, 17 år, jente, bor hjemme. Denne målgruppen er ikke interessert i å betale 1800 kroner + overnatting for de som trenger det. Enkelt og greit. Om dette er målgruppen, så må det endringer til.

Er det siktet mot mer tekniske bloggere eller såkalte proffbloggere er ikke prisen så ille, men et ikke eksisterende program er ikke så ille.

Du sier at det er vanlig å starte slik i "saue-norge". Kan du henvise til en event hvor dette er vanlig? Det er kanskje vanlig på arrangement som har gått over flere år, men deltagerne av slike events har også en hvis forventning av hva slags nivå event ligger på. F.eks SMX. Alle som jobber med SEO og internettmarkedsføring har hørt om SMX. Når man hører at det skal holdes en SMX event et sted kan man nesten være rimelig sikker på at det lokale Google kontoret, samt en rekke andre mektige aktører vil møte opp - med andre ord kan dem lansere en dato og pris før et program. I dette tilfellet er det et helt nytt program, nytt i Norge, ingenting å sammenlige mot og ingen har hørt om lignende før. Da kan man rett og slett ikke kjøre samme stil som større og kjente merkevare events.
 

picxx

Well-Known Member
Du sier at det er vanlig å starte slik i "saue-norge".

Nei, jeg sier at dette er nytt i "saue norge".

På slike blogcamper i f.eks. america er det ganske sjeldent at det blir opplyst om en mengde forelesere på forhånd da det mere ligner på en messe.
Man betaler da for en "stand", og uevhengig om man drifter blondinbella eller sjuskepusen med 5 lesere om dagen setter man opp en liten stand, tar med seg laptopen, noen visittkort og drar på messe.
Foreleserne på slike messer er stort sett litt mere fremtredende bloggere som blir spurt om de kunne tenke seg å holde en liten seanse (God pr!).

I dette tilfellet er det et helt nytt program, nytt i Norge, ingenting å sammenlige mot og ingen har hørt om lignende før. Da kan man rett og slett ikke kjøre samme stil som større og kjente merkevare events.

Det er vel akkurat det jeg vil frem til, men en kan heller ikke forvente at noen skal snekre rammer for et event gratis. Ihvetfall ikke et nytt event, uten statsstøtte eller kulturstøtte....eller, kanskje Msites kunne lagt inn en lyrikktime i programmet og søkt på kulturstøtte :D
 

Msites Ltd

Livsnyter
Jeg tror vi alle skal ha litt tålmodighet før vi dømmer både den ene og den andre. Det er mange synsere på alle kanter her, og i bunn og grunn er det vel kun jeg som vet hva jeg vil og ønsker å få til.

Det som imidlertid ikke er hyggelig er å bli kalt svindler når man bare har forsøkt å ta initiativ til et arrangement for bloggere på mer eller mindre idealistisk grunnlag.

Når de menneskene som nå skriker høyest på den negative siden kaller det useriøst istedet for å komme å tilby seg selv på den ene eller andre måten synes jeg det taler for seg selv at de egentlig ikke ønsker å bidra til å få til et arrangement.

Jeg lar meg ikke stresse av kritikken og det er viktig å få gjennomført dette! Men, å begynne å ta beslutninger i stress eller hast på grunn av noen ubegrunnede negative omtaler tror jeg er dumt.

Jeg kommer med mer om camp'en i bloggform senere i dag regner jeg med :)
 

Pejyuu

Medlem
Hvorfor ta det beste fineste tøffeste råeste hotellet i Oslo på bloggcamps første event? Det er jo strengt tatt ikke nødvendig i første omgang.
Jeg hadde helt fint tatt til takke med f.eks en skole. Mange skoler som har fått flotte auditoriumer de siste årene. Mye billigere alternativ.

Det er også et ønske om at 100-200 bloggere kommer til eventen, hvor mange proffesjonelle bloggere har vi egentig i Norge? Altså, hvor mange bloggere i Norge tror dere at kan ta seg råd til å punge ut med 1800,- pluss da såklart penger for overnatting?
(Selv får jeg 5000,- av NAV i løpet av en måned, og selv om arrangementet kanskje kunne vært fantastisk interessant, så tror jeg nok jeg uansett måtte ha sagt pass )

Når begynte egentlig planleggingen av dette?
Jeg får på følelsen av at dette er noe man bestemte seg for å gjøre, og bestemte da såklart datoen for arrangementet først av alt.
Det tar tid å skaffe foredragsholdere, sponsorer, og alle slike fine ting. Programmet burde iallefall hatt et førsteutkast nå, med mange gode innslag, og heller med forbehold om mindre endringer i programmet. Hvis man hadde hatt et etablert årlig arrangement, som hadde vist til gode programmer tidligere år, så hadde det ikke vært fullt så essensielt å ha programmet ferdig så tidlig. Men BlogCamp er ikke et etablert årlig arrangement, og det ser ut til at det kan floppe veldig fort hvis ikke noen kommer ut med informasjon og mer detaljerte planer om programmet.


For all del, det kan være det blir et kjempearrangement, men jeg er litt skeptisk slik som det er nå. Forhåpentligvis dukker det opp fler interessante forelesere etterhvert som trekker de som faktisk er villige til å betale deltageravgiften slik den er nå.

det var mine tanker rundt emnet iallefall...
 

Msites Ltd

Livsnyter
Først av alt - arrangementet er ikke ment kun for pro-bloggere/pengebloggere etc...

Og, jeg kan ikke få gjentatt meg selv for mange ganger - det er fremdeles ikke en eneste en som har sagt de vil være med og bidra!!! Og, det er ikke noen som har tatt initiativ til noe slikt tidligere.... enda det er SÅ lett å få gjort noe slikt gratis! Hvorfor? - spør jeg.

Har nå laget en liten bloggpost - http://millioneuroman.eu/?p=43

Jeg fortsetter arbeidet med å få til en blogcamp!
 

Pejyuu

Medlem
Først av alt - arrangementet er ikke ment kun for pro-bloggere/pengebloggere etc...
Da har du bommet på hvordan arrangementet burde gjennomføres, og pris. Desverre.

Jeg har en del "svar" til innlegget du linket til:

Bruk en skole med auditorium, og hyr inn cateringfolk, eller kjøp inn matvarer, og få frivillige til å lage den. Man trenger ikke et stort konferansehotell til slikt.
Jeg snakker av erfaring når jeg sier at en liten gruppe frivillige, kan lage mye ålreit mat.
Merk at innkjøps / returavtaler på eventuell mat bør gjøres i god tid i forveien, ikke en uke før arrangementet starter.

En godt utstyrt videregående skole burde ha plass til arrangement på denne størrelsen. Hvis skolen har flere auditorium, er det være fullt mulig å dele opp massene, slik at ikke alle trenger å høre på samme foreleseren samtidig.
Er jo ikke alle som er like interessert i blondinbella og hennes motebloggverden, selv om hun nok har noen gode generelle tips til markedsføring.

En videregående skole har gjerne minst en gymsal, der man kan ha stands og diverse til sponsorer og de som måtte ønske det.

Og plutselig er prisen på godt under tusenlappen, og det blir litt mer aktuelt for alle og enhver som ønsker å delta.

Hvis det blir populært, kan man heller tenke større til neste år.
 
Sist redigert:

peterandrej

pensjonert moderator
Å ligge i en gymsal tror jeg ikke folket er så veldig hypp på. Men nå er jo jeg Høyremann og har nok blitt litt "bortskjemt". Vi i høyre tar fly og bor på fint hotell. I senterpartiet tar de buss og ligger i telt.

Ærlig talt; har man ikke råd til å legge ut 1800,- for dette så er man jo forsåvidt ikke en del av målgruppen til arrangementet.

Slik jeg ser det er det ambisiøse bloggere og IT-bransjen som er målgruppen, sammen med alt som kan krype og gå av annonseselskaper av typen tradedoubler, euroads, osv. Litt reklamebyråer og PR folk kommer sikkert også. Kort fortalt; dette er for de som allerede tjener til livets opphold på nett, og ikke for bloggere som skriver om katten sin.

If you catch my drift..
 

vidarlo

Apache-junkie
Ærlig talt; har man ikke råd til å legge ut 1800,- for dette så er man jo forsåvidt ikke en del av målgruppen til arrangementet.
Deler av problemet har vel vore at dei har vore elendige til å kommunisere kven målgruppa er? Dei har markedsført seg som blogcamp for heile norge, når det er snakk om blogcamp for kommersialiserte blogger i hovedsak.

Eg forstår også ein god del av kritikken som er komt, m.a. rundt kriterier for gullbloggen o.l..
 
P

PoPSiCLe

Guest
Javel, Peter Andrej?

Det harmonerer dårlig med MillionEuroMans uttalelser om at dette er for "alle".

Dessuten, så tviler jeg på at det er så mange av de du nevner som gidder å betale "ut nesa" for et arrangement uten noen form for sponsing, kredibilitet eller "back-story" - det er lite vilje hos større selskaper til å hive om seg med penger om de ikke føler de får noe for dem - jappetiden er over, for ganske lenge siden.

Jeg har kommentert, både i bloggen min, og i en kommentar til MillionEuroMans siste innlegg, og jeg mener at det å satse på "bloggeliten" i Norge er dømt til å feile - det er ikke nok interessenter pr. i dag til å holde skuta flytende. Det er ikke mange som lever av å blogge i dag, og "markedsmakten" til bloggerne i Norge er ikke så veldig stor - vi vet at du liker å hype den, Peter, men det er nå likevel en sannhet at bloggmarkedet i USA og England, og store deler av Europa, er så mye mye større enn det er her - enn så lenge.

Det er klart det er greit å være med tidlig, men det å skape et arrangement, bare for å skape arrangementet, uten å ha noe konkret, samt å tro og satse på at de som faktisk har pengene kommer... jeg tviler. Jeg tviler veldig sterkt, faktisk. Og, det å starte på denne måten er en sikker måte å støte fra seg de bloggerne i Norge som faktisk har en stemme, de som har mye makt, nemlig de populære bloggene som folk leser, og bloggerne folk hører på - om ikke de liker ideen, så vil BlogCamp aldri ta av. Uansett hvor mange glattsleike reklamejapper som dukker opp.
 

picxx

Well-Known Member
Det harmonerer dårlig med MillionEuroMans uttalelser om at dette er for "alle".

Selvsagt er det for alle.
Alle som har 1800.- å avse for å delta på blogcamp er hjertelig velkommen :D

Når det er sagt.. om det hadde vært jeg som hadde vært arrangør hadde jeg nok heller satset på affiliate metoden.
Skrudd opp prisen til 2500.- og betalt ut 400.- (det er faktisk bra betaling med tanke på annonsering) til alle som hadde greid å fått solgt billetter....done deal! :)
 
Sist redigert:
Topp