Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Bloggplakaten har kommet

@Olafmoriarty - Nå er det vel ingen som har sagt at dette er regler...

Sitat fra Bloggplakaten.no:
Dette er retningslinjer for bloggere, blogglesere og annonsører i bloggnorge for hvordan man skal holde seg til kommersielle budskap og blogging generelt.

Sitat fra ditt første innlegg i denne tråden:
Hva mener dere om de nye kjørereglene til bloggerne?

Sitat fra Thomas Moens blogg hvor plakaten først ble presentert:
Bloggplakaten er laget av meg og Rafiq Charania (en av blogg.no gründerene) og skal ikke knyttes opp mot et kommersiellt produkt men fungere som retningslinjer for alle bloggere på tvers av plattformer.

Dette er presentert som et regelverk alle bloggere skal følge.
 

Anders

Medlem
Er ikke enig med deg mtp tolkning av ord:

Synonymer til retningslinjer:

føring
prinsipp
veiledning

Med tanke på ordet kjøreregler synes jeg dette også faller inn under retningslinjer. Nå har det seg slik at ingen blir tvunget til å følge disse retingslinjene, føringene, prinsipper eller veiledninger...
 
For å la være å snakke om bloggplakaten et lite øyeblikk og gå over til å snakke om bloggplakaten.com: Jeg synes at dette er et mildt sagt usmakelig påfunn.

Bloggplakaten er som svært mye annet beskyttet av norsk opphavsrett. Den bryter du grundig ved å kopiere hele plakaten ordrett og legge den ut på en egen blogg.

Det latterlige er at det står «Jeg følger bloggplakaten» i margen på bloggplakaten.com. Første punkt i bloggplakaten? At man følger norsk lov. Hele poenget med siden? Å plagiere bloggplakaten.

Tåpelig.
 
Sist redigert:

tulling99

Medlem
Det er vel bare noen som er misunnelige på de 15 år gamle bimbojentene som tjener en zillion i året på å annonsere for produkter. De jentene er geniale spør du meg, og gale dersom de ikke benytter den muligheten. Cash is king. Derfor liker jeg ikke disse reglene noe særlig.

Det er jo ikke som om dere gjengangerne på forumet her ikke liker å tjene penger.

Nesten så jeg vurderer å skaffe meg et pseudonym som "BarbieKellyPlatinaDoll93" og skrive om sminke sjæl ass. Men tror det hadde blitt lite troverdig ettersom det faller en smule utenfor mine kjerneinteresser.

Dog har jeg forslag til et par artikler:

"Smink deg dum - dum er fun"

"Jeg fikk feil farge på 18-årsbilen fra pappa :,( WHY MEEE!!!????"

"Mine yrkesplaner er nøyaktig det følgende: 'modell/bartender/B-kjendis', samtidig!"

"Jeg har vært på idol-audition, men jeg gadd ikke bli med videre"

"Hannah Montana, bedre enn Beatles og Led Zeppelin til sammen? SEFF!"

" 'Sjæl azz': verdens beste uttrykk i historisk perspektiv"

"Århundrets nyhet: Paradise-Petter poket anonym blogger på facebook. Hvem er den heldige?"

"Euroshopper sminke. Verdens beste sminke ever i historien. Kjøp den i dag."
 

Keanu

Geek
Må si meg enig i Kenneth her. Bloggers styrke er at det ikke er noen føringer med tanke på form og innhold.

For meg virker bloggplakaten mest som en rettferdiggjøring for kommersielle krefter til å bruke "rosabloggere" som markedsføringskanal. Jeg ser at beskrivelsen av bloggplakaten nå er "Dette er råd og veiledning for bloggere, blogglesere og annonsører forhold til blogger med kommersielle budskap", som jeg er usikker på om var der tidligere. Det begrenser jo plutselig veldig mye hvilke blogger det handler om.
 

Bjørn Andersen

Webmaster
Hvem som gidd følge dette da ? Det eneste er vel blogg.no bloggerne som har noen grunn til å være observbant på disse, siden det tross alt er laget av eier av blogg.no
 

hansson

Langveisfarende
Jeg synes i utgangspunktet bloggplakaten er et interessant tiltak, fordi det kan trenges etiske normer i dette ganske uoversiktlige landskapet som personlig internettpublisering er.

Men bloggplakaten har mye å leve opp til. Her er storebrødrene: Vær varsom-plakaten.
Vær Varsom-plakaten - Norsk Presseforbund

...og tekstreklameplakaten + redaktørplakaten:
Tekstreklameplakaten - Norsk Presseforbund
Redaktørplakaten - Norsk Presseforbund

Disse har stått som en støtte i alle år og har tung oppslutning i profesjonelle medier her i landet.

Jeg er uenig i olafmoriartys kraftsalve mot bloggplakaten, fordi etikk og moral ikke er regulert av norske lover. Det er etter mitt syn ikke alltid nok å vise til at alt som ikke er forbudt ved norsk lov er greit.

Vær varsom-plakaten inneholder viktige normer (retningslinjer som er blitt godt innarbeidet) som gjør at Norge sammenlignet med mange andre land vi liker å sammenligne oss med har en relativt transparent presse som respekterer privatlivets fred, unngår tekstreklame osv.

Er også uenig i olafmoriartys definisjon av "retningslinjer" som noe som skal følges slavisk. Retningslinjer er pekepinner på hvordan man BØR opptre i forhold til et gitt syn på virkeligheten.

Målet må være å få til en bloggplakat som har tung oppslutning blant majoriteten av de som driver personlig webpublisering. Siden vi her snakker om etiske retningslinjer som er frivillige å slutte seg til, er det opp til den enkelte som publiserer innhold å holde seg til normen eller ikke. Bloggplakaten bør oppfordre til at man tar et bevisst valg på hvor i landskapet man vil plassere seg, og at man holder seg til det. Det betyr at hvis jeg leser en blogg med påskriften "Vi følger Bloggplakaten" så vil jeg anta at dette gjelder alle innleggene. Ser jeg ikke påskriften går jeg ut fra at redaktøren gjør som han eller hun selv vil.

I sum synes jeg Bloggplakaten har skapt mye bølger fordi det har vært uklart hva formålet med tiltaket er. Hvis man blir enige om at målet er å gjøre det samme som den profesjonelle pressen og lære av hvordan de taklet utfordringene de stod overfor i 1956 og utover, tror jeg bloggplakaten kan sees i et bedre lys. Dette forutsetter selvfølgelig at melking av egne kyr (les: manager-greia til Thomas Moen) og partiskhet utslettes fra plakatteksten.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Vær varsom-plakaten inneholder viktige normer (retningslinjer som er blitt godt innarbeidet) som gjør at Norge sammenlignet med mange andre land vi liker å sammenligne oss med har en relativt transparent presse som respekterer privatlivets fred, unngår tekstreklame osv.

Enig, og også enig i resten av ditt innlegg. Olaf og en del andre her har helt opplagt ikke skjønt hensikten med denne bloggplakaten. Målgruppen er helt klart unge (jenter) mellom 13 og 20 år som enten mottar "gaver" fra ulike annonsører eller som ønsker å motta slike "gaver". Eventuelt unge bloggere som har lesertall på linje med mellomstore aviser. Enten man liker det eller ikke, så er disse bloggerne utsatt for (utidig) press fra (uetiske) annonsører. Bloggerne mangler helt grunnleggende kunnskaper om kilder, opphavsrett, osv.

At man derfor lager en plakat der man trekker opp en del generelle "retningslinjer" for blogging synes jeg er helt naturlig. At folka bak blogg.no og Thomas Moen er de som har laget plakaten synes jeg er (enda) mer naturlig, all den tid blogg.no og ipublish antagelig har minst 99,99% av plakatens målgruppe under sine vinger.

Neste skritt, tror jeg, vil være at ved brukerregistrering av nye blogger på blogg.no så må du godta denne bloggplakaten for å få opprette en blogg. Og det ville jeg faktisk ikke syntes var merkelig i det hele tatt.
 
Topp