Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Bloggplakaten har kommet

hansson

Langveisfarende
Enig med deg, peterandrej.

For å bidra til at bloggplakaten treffer enda bredere kan det være en idé å inkludere alle som driver med privat eller semi-privat publisering av redaksjonell tekst, bilder og annet. Problemstillingene som nevnes i bloggplakaten kan like godt gjelde mine skriverier på frilansinfo.no som for en rosablogg, selv om førstnevnte ikke primært er tenkt eller utformet som en blogg. Men den er heller ikke nødvendigvis profesjonelt nok drevet til at det er å slutte seg til pressens retningslinjer. Derfor kunne noen web-spesifikke retningslinjer om publiseringsetikk vært greie å ha, med et mer generelt navn enn "bloggplakaten".
 

peterandrej

pensjonert moderator
Derfor kunne noen web-spesifikke retningslinjer om publiseringsetikk vært greie å ha, med et mer generelt navn enn "bloggplakaten".

Hva med "publiseringsplakaten" hehe? Den mest alvorlige innvendelsen jeg har mot "bloggplakaten" er vel navnet, som jeg synes hører litt teit ut. Men det er det eneste.

Vi må huske at målgruppen til denne plakaten er bloggerne på blogg.no som tror at hvis de finner et bilde på Google, så er det bildet automatisk uten opphavsrett (Google opphever opphavsrett vet du).

Jeg har tidligere blogget om at den helt åpenbare tekstreklamen som en del av disse småjentene bedriver er ulovlig. Forbrukerrådet mener nå det samme. Vi må kunne si at en del annonsører kunne hatt bruk for en "annonsørplakat". Vi vet f.eks at annonsører "kjøper" seg reklameplass på en nettside som besøkes av 70-100.000 av annonsørens målgruppe for en flaske shampo og et gavekort på 200,- på det lokale kjøpesenteret. At bloggerne ikke selv skjønner at de blir grovt utnyttet er ingen unnskyldning for å gjøre det. Etter min mening er slike annonsører parasitter, uetiske og helt uten kontakt med virkeligheten.

Og domme i hodet.
 

Keanu

Geek
Jeg er enig i en del av resonnementet, men jeg er nok fortsatt uenig i konklusjonen. For meg ser bloggplakaten ut som en pekefinger til bloggerne, ikke til annonsørene. Bloggplakaten har noen linjer som er for annonsører, men hovedsaklig er det om bloggerne selv.

Dessuten var i alle fall første versjon veldig preget av avsenderne, og mitt inntrykk var at det var en rettferdiggjøring for å bruke "rosablogger" som markedsføringskanal. Den hadde glidd rett inn som del av en "privacy policy"-tekst til et PR-byrå som har sitt forretningsområde innen blogging og sosiale nettverk. Dette er ordnet opp en del i den nyeste versjon.

Produktplassering er det store her, og vi ser det i dag hele tiden på film og TV, og blogger. Det blir ikke opplyst på noen som helst måte når man ser en BMW på en film eller en Nokia-telefon i en TV-serie, om dette er en sponset produktplassering. Mulig dette er et forsøk på å prøve å få noen regler og retningslinjer innen produktplassering på blogger, men for min del måtte de da ha fokusert mer på annonsørenes etiske ansvar.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Produktplassering er det store her, og vi ser det i dag hele tiden på film og TV, og blogger. Det blir ikke opplyst på noen som helst måte når man ser en BMW på en film eller en Nokia-telefon i en TV-serie, om dette er en sponset produktplassering.

Det står i rulleteksten, men amerikanske markedsføringslover er neppe så strenge som de vi har i Norge. Uten at det skulle ha noe å si for denne saken.

Det er ikke "produktplassering" annonsørene driver med. Det er kynisk utnytting av unge jenter som ikke vet bedre. Det er betalt kommunikasjon som ikke ligner grisen, hverken presse- eller markedsføringsetisk. Når L'Oreal sender "giftbags" til 14 år gamle jenter som har en blogg som leses av 100.000 jenter i uka, så er det faktisk ganske grovt.

At bloggplakaten kan gjøre en del jenter mer bevisst på sin egen "verdi" og "posisjon" anser jeg bare for positivt. At annonsørene burde hatt sin egen plakat er jeg helt enig med deg i. I min bok faller disse annonsørene et sted mellom pedofile og den skitten jeg tørker vekk under skoene på høsten.
 
Jeg synes i utgangspunktet bloggplakaten er et interessant tiltak, fordi det kan trenges etiske normer i dette ganske uoversiktlige landskapet som personlig internettpublisering er.
Helt enig. Jeg føler likevel at det er en vesentlig forskjell på etiske normer og en bastant liste med «slik skal du blogge». Og skal man lage en bloggplakat, bør den oppstå gjennom diskusjon og konsensus. Jeg ser absolutt nytten av en bloggplakat, men synes det blir merkelig når et par kommersielle aktører bare registrerer bloggplakaten.no og sier «her er den, dette SKAL du gjøre». Jeg skal dog innrømme at jeg aller først leste Anders' kopiblogg hvor det på ingen måte kom fram at dette var et tidlig førsteutkast.

Men bloggplakaten har mye å leve opp til. Her er storebrødrene: Vær varsom-plakaten.
Vær Varsom-plakaten - Norsk Presseforbund

...og tekstreklameplakaten + redaktørplakaten:
Tekstreklameplakaten - Norsk Presseforbund
Redaktørplakaten - Norsk Presseforbund
Men disse er det vel ganske bred oppslutning rundt og ganske såre konsekvenser for å bryte? Problemet med å lage noe liknende for bloggere er at disse på ingen måte er organiserte, og dermed er det også helt umulig å få alle til å følge samme regelverk.

Når den foreslåtte plakaten dessuten inneholder merkeligheter som at all kontakt mellom annonsører og bloggere SKAL foregå gjennom en bloggeragent eller et PR-byrå (hvor mange bloggere er egentlig tilknyttet slike? Og dersom annonsør har ansvaret for å skaffe dette, hvordan vil et eksternt PR-byrå skille seg fra annonsørselskapets PR-avdeling?), noe forfatteren av plakaten jobber med, føler jeg at det er noe som skurrer.

Problemet mitt med denne plakaten er at den stort sett omhandler EN ting (tekstreklame), det som står om denne gjelder stort sett bare for en gruppe bloggere, og det som skrives er et tema det hersker veldig mye uenighet rundt, men likevel presenteres dette som et klart sett med retningslinjer som alle skal følge. Da er det ikke rart at mange bloggere nekter å godta dette -- og det ser vi jo også at de har gjort.

Målet må være å få til en bloggplakat som har tung oppslutning blant majoriteten av de som driver personlig webpublisering. Siden vi her snakker om etiske retningslinjer som er frivillige å slutte seg til, er det opp til den enkelte som publiserer innhold å holde seg til normen eller ikke. Bloggplakaten bør oppfordre til at man tar et bevisst valg på hvor i landskapet man vil plassere seg, og at man holder seg til det.
Dette (og resten av innlegget ditt, forsåvidt) er jeg 100 % enig i.

Enig, og også enig i resten av ditt innlegg. Olaf og en del andre her har helt opplagt ikke skjønt hensikten med denne bloggplakaten. Målgruppen er helt klart unge (jenter) mellom 13 og 20 år som enten mottar "gaver" fra ulike annonsører eller som ønsker å motta slike "gaver".
Isåfall kan jeg være helt enig med deg i at jeg har misforstått hensikten med denne plakaten, ja. Jeg leste presentasjonen av denne plakaten som nøyaktig det som stod: Dette skal være retningslinjer for alle bloggere, på tvers av plattformer. Kan godt hende at dette kan fungere fint som etiske retningslinjer for rosabloggere, og hadde dette blitt presentert f.eks. som etiske retningslinjer for tekstreklame for brukerne av iPublish og Blogg.no, hadde jeg overhodet ikke reagert. Snarere tvert imot, jeg ser ikke bort fra at jeg hadde applaudert det. Sannsynligvis var det overskriften «Bloggplakaten» som narret meg. Jeg fikk inntrykk av at dette var mer «retningslinjer vi ønsker å tvinge på alle norske bloggere» enn «gode råd for hvordan unge og uerfarne bloggere bør forholde seg til tekstreklame». Hadde førstnevnte situasjon vært tilfelle mener jeg fortsatt at noe slikt på ingen måte kunne skrives uten at man først hadde en grundig debatt.

Er ellers helt enig i alt du skriver.

Sannsynligvis har jeg misforstått hele situasjonen, for jeg skal ærlig talt innrømme at jeg ikke leser en eneste rosablogg, men jeg ante ikke at dette med tekstreklame faktisk var et så stort problem som man får inntrykk av når man leser denne plakaten. Er det virkelig det? Har det virkelig blitt big business at store bedrifter profiler produktene sine i mindreåriges blogger?
 

Bjørnar

Gründer
Jeg støtter ideeen. Men ikke som "plakat". Å dra paraleller til Vær Varsom-plakaten på den måten de gjør, både med navnet Bloggplakaten og ved å legitimere at "Kokkvold har lest teksten og han synes den var god", er jeg ikke med på. Vær Varsom-plakaten er det jo Norsk Presseforbund / PFU som står bak. Ikke en stor kommersiell aktør eller to som VG og Dagbladet. Derfor mener jeg at en plakat, som i likhet med Vær Varsom-plakaten, burde komme fra en organisasjon og ikke to hoder i komersielle selskap. Minner om at mr Moen sa til NRK at dette "kan sammenlignes med pressens 'Vær-varsom'-plakat, sier Moen." Kilde "Vær-varsom"-plakat for bloggere er klar - Norge - NRK Nyheter

Dropp navnet Plakat, kall det noe annet - og kjør på - på egne plattformer, og ikke prøve å gjøre seg til helt for en hel blogg-verden.

Thomas Moen er sikkert en knakende kjekk gutt, men akkurat her føler jeg han trår litt over.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Sannsynligvis har jeg misforstått hele situasjonen, for jeg skal ærlig talt innrømme at jeg ikke leser en eneste rosablogg, men jeg ante ikke at dette med tekstreklame faktisk var et så stort problem som man får inntrykk av når man leser denne plakaten. Er det virkelig det? Har det virkelig blitt big business at store bedrifter profiler produktene sine i mindreåriges blogger?

Nå leser ikke jeg så innmari mange rosablogger jeg heller (utenom de som skrives av sexy damer), men jo - tekstreklame, eller mer riktig; umerket betalt kommunikasjon er et digert "problem" i bloggverden, og da særlig på plattformen blogg.no der de aller fleste aktuelle bloggerne er.

Jeg har forsåvidt ikke noe imot at annonsører kjøper annonseplasser/poster/omtale hos en blogger på 14 år, tvert imot, men jeg synes det er en uting at annonsører med millioner i reklamebudsjett velger å rett og slett utnytte godtroende barn med flaske shampo og en sjokolade. Det synes jeg rett og slett er uetisk. Hadde de enda vært litt ansvarlige, så hadde de for det første "krevd" at jenta hadde skrevet at omtalen var betalt/sponset, og for det andre burde annonsørene helt opplagt tatt kontakt med foreldrene til bloggeren og gjort opp for seg på en skikkelig måte. Faen heller, tenk at annonsører forventer å få omtale verdt millioner av kroner helt gratis bare fordi "mediet" er styrt av en som ikke kan forsvare seg selv, og som ikke kjenner til hvilke prosesser som settes i gang.

Jeg vil anslå at en positiv omtale på norges største blogg (voe.blogg.no) vil være verdt minst 1-2 helsider i VG. Minst. Sannsynligvis vil omtalen være verdt mye mer. Men hva betaler annonsørene for dette? Nothing. Eller jo. En flaske shampo.

Det er hårreisende.
 

Christian

Medlem
Da er det vel konkludert med at man i Norge trenger en minstepris for eksponering. La oss ta en diskusjon om prissetting. Jeg foreslår at juryen kan bestå av peterandrej!
 

Christian

Medlem
Hehe!
Men for å være seriøs: Kan si meg enig i mye av det du sier, men har store vanskeligheter for å se hvordan noe kan reguleres i praksis. Innspill?
 

peterandrej

pensjonert moderator
Hehe!
Men for å være seriøs: Kan si meg enig i mye av det du sier, men har store vanskeligheter for å se hvordan noe kan reguleres i praksis. Innspill?

Det er ingen lov som sier at man ikke kan gjøre ting gratis eller å selge ting (for) billig, og det burde det jo ikke være heller. Her, som i mange andre områder av samfunnet, er det moralen som må inn i bildet.
 

picxx

Well-Known Member
Burde det ikke vært en definisjon på en blogg og bloggere på toppen av en slik "plakat"?

Forøvrig bare fjas fra en som ser å utnytte potensiale i sosiale medier til egen fordel.
 

Christian

Medlem
Det er ingen lov som sier at man ikke kan gjøre ting gratis eller å selge ting (for) billig, og det burde det jo ikke være heller. Her, som i mange andre områder av samfunnet, er det moralen som må inn i bildet.

Med reguleres mente jeg heller ikke noe lovgivende, selvfølgelig. Det trodde jeg kanskje at min første post i denne tråden gidde et godt inntrykk av.
 

hansson

Langveisfarende
Topp