Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Conta Faktura offisielt lansert

Sjefskoder

Sjefskoder
Hallojs!

Først og fremt; Grattis til en fantastisk gratis-tjeneste!

Men, noen ting fant jeg å "klage" på gitt :p
På siden "Videoer" er det ingen film..
Bare en tom side.. Hva med litt informasjon her..?
-------------
på "Om oss", fant jeg en "slitsom" linje..

Ordet “Conta” er portugisisk og italiensk og betyr blant annet “regning” og “konto”.
og og og og og...
Ble litt mange av dem :p
-----------

Hva er det for beskjed jeg skal gi til hvem og hvorfor, når jeg registrerer meg som bruker?
-----------

Synes og at det var veldig mye "frem og tilbake" for å få utrettet og lagret ting..
F.eks når jeg skal lage ny faktura og jeg ikke har en "registrert" kunde får jeg beskjed om å legge til ny kunde.. når dette er gjort blir jeg ikke sendt tilbake til den siden jeg laget fakturaen i.. men, må igjen velge denne linken for å få laget en ny faktura og begynne helt på nytt..

Litt bedre informasjon om dette..
Kanskje vise denne informajsonen i en overlay dersom kunden ikke har noen kunder registrert i db'n fra før.
-----------

På "innstillinger" og på Standardvalg for sending", er allerede "Conta postlegger for meg (kr 29,-)" valgt..
Hadde ikke jeg nå studert litt ekstra på "innstillinger", så hadde dere tjent penger på meg og en tjeneste dere bestemt sier at er gratis..
Hadde valget vært "Send på epost", så hadde dette stemt..

ingen har gitt meg beskjed om at dere automatisk sender fakturaene for meg..
Om dere har gitt meg beskjed om dette så har dere jaggu skjult den informasjonen godt..
Aja-baja!
------------

Også må dere ikke bruke "JavaScripts alert" for å gi beskjeder..
Når jeg slår av javascript i min nettleser får jeg ikke beskjed om at jeg må velge en kunde før jeg kan sende fakturaen (for sånt kan jo skje.. litt mange tanker og vipps, så er det gjort ;) ) ..
Mange nettlesere har Javascript disabled som standard..
Tenk på sånt..
Fiks heller dette med css slik som dere f.eks gjør med logg inn-boksen, når jeg skal logge inn fra hovedsiden.
Bruk heller en slik isteden for javascript..
-----
Også er det dette med validering da..
[Invalid] Markup Validation of http://www.conta-faktura.no/ - W3C Markup Validator
bare noen småfeil, men dog..
--------------

Det får holde fra min side, men jeg kunne sikkert ha funnet mer..

/S
 

hansson

Langveisfarende
Takk for det, Sjefskoder!

Men, noen ting fant jeg å "klage" på gitt :p
På siden "Videoer" er det ingen film..
Bare en tom side.. Hva med litt informasjon her..?

Video/videoer kommer.

-------------
på "Om oss", fant jeg en "slitsom" linje..


og og og og og...
Ble litt mange av dem :p

Enig :)

-----------

Hva er det for beskjed jeg skal gi til hvem og hvorfor, når jeg registrerer meg som bruker?

Enig i at det er litt vagt. Men den er der for samarbeidspartnere, folk som har spørsmål ved oppmelding, testformål, spesialavtaler ang. priser på utsendelse av fakturaer, osv.

-----------

Synes og at det var veldig mye "frem og tilbake" for å få utrettet og lagret ting..
F.eks når jeg skal lage ny faktura og jeg ikke har en "registrert" kunde får jeg beskjed om å legge til ny kunde.. når dette er gjort blir jeg ikke sendt tilbake til den siden jeg laget fakturaen i.. men, må igjen velge denne linken for å få laget en ny faktura og begynne helt på nytt..

Vanligvis, hvis du ikke har noen kunder fra før, klikker du på "Legg inn ny kunde" og får da opp et registreringsskjema for ny kunde, inne på samme side. Du blir aldri sendt vekk fra siden, operasjonen kan gjøres inne i "fakturaen". Så jeg er ikke helt med på hvor du får beskjed om å legge inn ny kunde? Er det når du lagrer kladd eller prøver å gå videre? Da tror vi at det naturlige er å klikke på "Legg inn ny kunde" på samme side, men her er det kanskje mange som vil ta feil og forlate siden.

Vi tenkte at hvis du ikke følger veiviseren på fakturaredigerer-siden og heller velger å legge inn kundene fra menyflippen Kunder er det naturlig at du ikke rutes tilbake til en halvferdig faktura etterpå, da kunde-menyen er et sted man går til for å legge inn mange kunder samtidig. Det er da umulig for systemet å vite nøyaktig når du er ferdig med å legge inn siste kunde og hvor du vil gå etterpå.

-----------

På "innstillinger" og på Standardvalg for sending", er allerede "Conta postlegger for meg (kr 29,-)" valgt..
Hadde ikke jeg nå studert litt ekstra på "innstillinger", så hadde dere tjent penger på meg og en tjeneste dere bestemt sier at er gratis..
Hadde valget vært "Send på epost", så hadde dette stemt..

Enig i at dette er rart, ja. Vi skal se på det. Men man får altså 2 sjanser til å velge: a) Du velger standardinnstilling i "Innstillinger" og b) Du kan overstyre/velge når du faktisk skal sende fakturaen. Så standardvalget er bare for å forenkle prosessen til slutt, det er ikke noe du ikke kan endre. Du får fram tre menyknapper "Send på e-post", "Skriv ut selv" og "Send i posten med Conta".

ingen har gitt meg beskjed om at dere automatisk sender fakturaene for meg..
Om dere har gitt meg beskjed om dette så har dere jaggu skjult den informasjonen godt..
Aja-baja!

Alt er tydelig forklart på sende-faktura-siden.

------------

Også må dere ikke bruke "JavaScripts alert" for å gi beskjeder..
Når jeg slår av javascript i min nettleser får jeg ikke beskjed om at jeg må velge en kunde før jeg kan sende fakturaen (for sånt kan jo skje.. litt mange tanker og vipps, så er det gjort ;) ) ..
Mange nettlesere har Javascript disabled som standard..
Tenk på sånt..
Fiks heller dette med css slik som dere f.eks gjør med logg inn-boksen, når jeg skal logge inn fra hovedsiden.

Hvis man velger å slå av javascript så får man ikke brukt Conta Faktura, enkelt og greit. Hele systemet er bygget på javascript, så kravet til system er a) Moderne nettleser - IE8 og nyere (vi støtter ikke IE7) og b) Javascript slått på. Vi skulle kanskje ha informert bedre om dette.

-----
Også er det dette med validering da..
[Invalid] Markup Validation of http://www.conta-faktura.no/ - W3C Markup Validator
bare noen småfeil, men dog..

Tar bevisst ikke alt-tekst for bilder så tungt, hvem er det i dag som slår av bilder i nettleseren? Da bruker de ikke Conta Faktura i alle fall. Mulig det har innvirkning på SEO men har ingen nevneverdig effekt for oss. Var jo hyggelig at themet ikke hadde flere feil da, jeg har helt glemt å sjekke det etter at jeg begynte å klippe det hele sammen til wordpress-filer :D (viser hvor lat jeg er, ikke sant).

Det med & og ampersand lurer jeg på om kanskje er umulig å unngå med JS, men det må nesten dere som er utviklere svare på. Vet i alle fall at man ofte får sånne feil med JS-baserte plugins på Wordpress, f.eks.

--------------

Det får holde fra min side, men jeg kunne sikkert ha funnet mer..

/S

Bare gaul hvis det dukker opp noen flere rare ting!
 

Sjefskoder

Sjefskoder
Hvis man velger å slå av javascript så får man ikke brukt Conta Faktura, enkelt og greit. Hele systemet er bygget på javascript, så kravet til system er a) Moderne nettleser - IE8 og nyere (vi støtter ikke IE7) og b) Javascript slått på. Vi skulle kanskje ha informert bedre om dette.

Sleip du er som ikke tenker på alle de som sitter i en bedrift med null pc-ekspertise og windows2000 eller noe enda værre..
DE har ikke lært seg hvordan man oppdaterer windows og heller ikke forstått hvorfor sider vises så rart i deres goe, gamle steinalder-explorer.. :p

Gi beskjed til brukeren dersom denne ikke har javascript aktivert isteden for å være sleip..

Som dette
her har jeg smelt sammen en liten fnutt for deg som bruker funksjonen "noscript" og den sjekker om du har deaktivert javacript..

Sjekk først linken uten å ha deaktivert JS også deaktiverer du JS'n og refresher siden..
En grei måte å gi beskjed på..
Se i kildekoden for å se på koden..


Skal skrive et litt mer utdypende svar i løpet av helgen her da jeg egentlig er på vei hjem for leeeenge siden ;)

/S
 

hansson

Langveisfarende
Takk for det, vi kommer sikkert til å lage en liten varsel-fnutt for gamle nettlesere og da kan vi jo ta med en sjekk på at js er slått på samtidig. Men i 2011 er vel en nettleser uten javascript egentlig like lite verdt som en nettleser uten tilkobling til internett. Ikke så veldig nyttig, liksom.

Og de som sitter på Windows NT i bedrifter med IE 5.5 uten javascript... de tror jeg egentlig ikke er i målgruppa vår. Og hvis de er det er det kanskje like greit at de fortsetter med det fakturaprogrammet de er vant til - trygt installert på sin egen harddisk med backup på hullkort/voksruller/magnetbånd/floppy disks :D
 

Bjørnar

Gründer
da har jeg fått laget de første fakturaene i dette systemet, og det ser bra ut! merker at er litt vel mye kontraster og farger på selve utseende, så litt slitsomt dersom man skal sitte i lengre tid, men dette er jo en bagatell.

alt ser ut til å gå fin-fint. tipper det kommer en del flere firmaer fra meg inn der ettehvert :)

edit: kan den standardteksten som står på fakturaen fjernes? gjelder gebyr og renter - det er ikke alle som har det med, og den teksten blir da noe misvisende.
 

hansson

Langveisfarende
Enig i at gebyr/renteteksten ikke bør være der hvis det ikke er renter/gebyrer med, det må vi se om vi kan fikse. Når det gjelder fargene er det en bevisst politikk herfra, vi ønsket noe som var i kontrast til alt det blasse og intetsigende. Jeg tror i det minste det er et design man ikke kan stille seg likegyldig til, og det tror jeg er viktig. Så får vi heller få noen hatmail og akseptere at enkelte blir snøblinde etter noen timer bak skjermen :D (ingen av oss har fått varige mén, og vi har jobbet på dette ganske mange timer...)
 

hansson

Langveisfarende
Jeg tenkte litt feil i forrige svar. Når man sender fakturaen vet ikke systemet om brukeren har tenkt å purre med gebyr (14 dager etter forfall) eller uten (fra dagen etter forfall). For å gjøre innstillingene enklest mulig har vi gjort det som standard at alle fakturaer får purregebyr og renter hvis man venter med purring til 14 dager etter forfall. Så derfor må teksten være med. Hvis vi får mange henvendelser om det vil vi selvfølgelig vurdere å gjøre noe med det.

At denne lovpålagte teksten er med er dessuten en sikkerhet for firmaet ditt hvis du må gå til inkasso senere. Du får da regne renter helt tilbake fra forfallsdato på fakturaen.
 

Bjørnar

Gründer
ang fargene: helt ok, det var ikke meningen at dere skulle endre noe, det var mer et ... hjertesukk siden jeg har tenkt å tilbringe litt tid i det systemet der ;)

ang den teksten er jeg enig på generelt grunnlag, men har et tilfelle hvor det faktureres med 1 / 0 dag betalingsfrist, en form for forskuddsbetaling, men en faktura er grei for å gi kunden betalingsinformasjon, samt at det er et greit bilag. dersom kunden ikke betaler, så blir det heller ikke noe vare, ei heller behov for inkasso.
 

hansson

Langveisfarende
Okei da skjønner jeg. For å omgå lovteksten på fakturaen kunne du vurdert å bruke kontantfaktura til dette formålet. Der vil det stå "Å betale kr 0,-" og "innbetalt kr XXXXX". Om du velger å sende denne før eller etter kunden faktisk har betalt er vel egentlig ett fett (du kan lage en kreditnota på den i tilfelle betaling ikke kommer).

Rente- og gebyrteksten er ikke med på kontantfaktura-pdf-en. Du lager kontantfaktura ved å gå på Fakturaer > Ny kontantfaktura.
 

Dag Frogner

Supermedlem
Et par ting:

Hvorfor skriver dere "firmaadressen som er registrert hos Brønnøysund" i feltet hvor man skriver inn adressen til kunden? Sendte nettopp ut min første faktura med deres system, og fikk oppgitt annen adresse fra kunden enn den de har lagret hos Brønnøysund. Det er jo uansett den man får av kunden man skal bruke?


Hvorfor må jeg skrive inn en meldingstekst når jeg skal sende faktura? Slik ser mailen ut fra Fakturo til min kunde:

Faktura fra Frogner Media

Vedlagt finner du faktura nr. 71 fra Frogner Media.

Forfallsdato
27.02.2011

Beløp
xxx

Betal til konto
xxxx.xx.xxxxx

Med vennlig hilsen
Frogner Media

Kunne det vært noe å tenke på? Altså at man har et fast oppsett i stedet for at jeg må skrie en melding hver gang?

Er det ikke mer logisk at det er mitt firmanavn som står som avsender av fakturaen og ikke Conta Faktura? Dersom kunden ikke leser emnetittelen skikkelig, kan jo denne kjapt havne i søppelmappen?
 
Sist redigert:

hansson

Langveisfarende
Til høyre på "Ny kunde" har du plass til å skrive inn "Annen postadresse" og nederst ser du en lenke som heter "Annen leveringsadresse?". Som du sier er det selvfølgelig adressen du får oppgitt til kundens postmottak som gjelder, og det er den som kommer på PDF-fakturaen. Men Brreg-adressen er gyldig og vesentlig ifbm. inkasso, blant annet. Den er den juridiske adressen foretaket innehar og skal brukes til enkelte formål. Hvis ikke kunden din har meldt flytting til Brreg er det deres problem, ikke ditt (det er nok også ulovlig å ikke melde fra).

Vi ønsker å la folk få bestemme selv hva de vil ha med i e-postene, så derfor har vi laget en innstilling du tydeligvis ikke har sett (nederst under fanen Innstillinger). Der kan du skrive inn en standardtekst du vil ha med i alle e-poster, f.eks. en signatur. Denne kan du overstyre hvis du vil gjøre endringer fra gang til gang.

For at ikke mailen skal bli tom er det obligatorisk å fylle ut med ett eller annet.

E-posten kan ikke sendes fra deg@dittfirma.no fordi dette øker sjansene kraftig for at den blir fanget av spamfiltre. Reply-to-adressa har vi nå endret til å være din egen e-post. Hvis kunden svarer er det du som får svaret. Endringen blir lagt ut ganske snart.

Sum og forfallsdato i e-posten har vi valgt å ikke ha med, for å gjøre plass til din personlige melding. Hvis det ikke faller i smak hos mange vurderer vi en endring. Inntil videre regner vi med at tallinfo i e-posten er unødvendig siden det er faktura-pdf-en som skal bokføres av mottaker (og ikke e-posten). Pdf-en må uansett åpnes eller skrives ut av mottaker.
 

picxx

Well-Known Member
Jeg har ikke testet conta enda, men lurer på om jeg skal teste det ut.
Har derfor et kjjapt spørsmål til deg hansson:
Er systemet "brukervennlig" for alle, eller er det spesialtilpasset norske forhold?
Jeg fakturerer mest fra firma i Thailand til firma i nær sagt alle andre land (stort sett europa), så er avhengig av at teksten er på engelsk og at man ikke tvinges til å bruke/skrive inn ting som f.eks. org.nr.

Har testet et par andre online fakturasaker på engelsk, men det ble rett og slett for rotete for meg, så pr. i dag er det words+.pdf som gjelder for meg.
 

hansson

Langveisfarende
Systemet er brukervennlig... men er laget kun for norske forhold, og på norsk. Det er en gul giroblankett nederst som du kan velge å fjerne på pdf-en, men teksten er fremdeles på norsk. Du har plass til å skrive inn paypal-adresse og IBAN/SWIFT.

På sikt kommer vi sikkert til å lage en engelsk fakturamal, men den blir nok seende ut som en typisk norsk faktura lell.

Har du prøvd Blinksale.com eller Zoho Invoice (sistnevnte er gratis for inntil 5 fakturaer i måneden, med paypal-lenke ferdig generert osv.)?
 
Topp