Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Cube Store - Ønsker tilbakemeldinger

Turbo Heidi

Member
Tusen takk for alle tips alle sammen.... Alle tipsene er notert. Så dette blir også diskutert og konkludert med min designer.

Grunnen til at eg har så mange kategorier er fordi eg er usikker på hvilket nisje eg vil ha.
Som eg også sa tidligere så er bakgrunnen til logoen i mine tanker.
Dere mener også at eg skal konsentrere meg om å drive nettbutikken og ikkje design og sånt. Så dette er satt vekk til designer.

Designet er alltid klar for forbedringer. Såg jo bare når eg hadde 24nettbutikk så var nettbutikken på mobil på akkurat samme måte. Og dem kalte det mobilvennlig. Det er det ikkje i mine øyne. Så denne står høyt på agendaen. Og ja eg har en plan. Og den følger eg akkurat slik eg tenker. Samtidig så venter eg på mulig leverandør avtale med ett helt nytt produkt på markedet. Ingen nettbutikk som har det enda i Norge. Fordi det kom ut før helgen.
 

rune69

Gjerrigknarken sjøl
Medlem av ledelsen
Jeg synes det er bra at du jobber hardt for å komme ut av "den onde sirkel", jeg. Stå på. Det er mange gode tips som folkene her inne kommer med som du bør se nærmere på, så ikke la "én" designer sable deg ned. Skaff deg i tilfelle en annen designer ;)
 

Turbo Heidi

Member
Jeg synes det er bra at du jobber hardt for å komme ut av "den onde sirkel", jeg. Stå på. Det er mange gode tips som folkene her inne kommer med som du bør se nærmere på, så ikke la "én" designer sable deg ned. Skaff deg i tilfelle en annen designer ;)

Designeren har ikkje gjort noe feil. Har laget det slik eg har tenkt, men det ser eg nå var feil tenkt av meg. Så dermed så skal han få lov å gjøre noe annet så det blir bedre.
 

birdie

New Member
Det er påkrevd at du har en popup, eller en annen form for boks (samme hvordan du viser det, bare det blir vist og lest med action knapp), http://www.cookielaw.org/the-cookie-law/

Er helt uenig.

Ikke bruk verdifull salgsflate til irriterende meldinger om cookies.

Du kan informere om cookies (og annet) på en egen side om personvern (og sikkerhet). Salgsbetingelser (eller kjøpsbetingelser som Turbo Heidi kaller det) er noe annet.
 

xdex

Medlem
Er helt uenig.

Ikke bruk verdifull salgsflate til irriterende meldinger om cookies.

Du kan informere om cookies (og annet) på en egen side om personvern (og sikkerhet). Salgsbetingelser (eller kjøpsbetingelser som Turbo Heidi kaller det) er noe annet.

Og hvordan skal brukeren bekrefte at man har mest og forstått dette? Det er en grunn til at til og med Google gjør dette. Før i tiden, kunne man ha egen side som forklarte bruken av cookies, og det skal det fortsatt være.

Så hvordan gjøres dette ved å gjemme innholdet på denne måten? Fortell :)

http://m.dinside.no/933936/fire-av-fem-nettsider-bryter-cookie-bestemmelsene
 

birdie

New Member
Lover og bestemmelser er til for å følges og det er slik vi får samfunnet vi lever i til å fungere gjennom felles forståelse og samhandling.

Noen bestemmelser er imidlertid lite gjennomtenkt og fungerer ikke så godt i praksis. Slik er det med bestemmelsen om popup-varslinger av cookies. For det første bør brukere først varsles når det er noe helt spesielt som det bør eller må informeres om. For det andre er ikke lagring av cookies noe som er spesielt inngripende for brukere. Derfor bør det være tilstrekkelig med en generell beskrivelse på nettsiden, f.eks. der det ellers står om personvern (og sikkerhet).

Bestemmelsen om varsling av cookies blir dessuten ikke fulgt opp av rette myndigheter, noe som også viser hvor lite autoritet som ligger bak.

På bakgrunn av dette mener jeg derfor at man ikke kan regnes som en lovbryter om man tolker bestemmelsen slik at den blir gjennomført både smidig og til beste for brukerne.
 

xdex

Medlem
Så det at myndighetene etc aktivt sender ut varsler om at det ikke opplyses godt nok, er ikke en oppfølging i følge deg? Dette er bare begynnelsen, når dem kan begynne å bøtelegge, ikke bare pga cookies men også den lovpålagte wcag standarden, så begynner det å skje ting.

Men for all del, hva du velger å gjøre, får være din sak. Men det er viktig å få frem hvordan dette skal gjøres skikkelig, og rett. Har vært diskusjoner her inne om hvor unødvendig og dritt dette er, men sånn er det bare.
 

birdie

New Member
Ja, du må gjerne følge alle bestemmelser til punkt og prikke og tro at du er en mønsterborger.

Dette er en bestemmelse som omfatter så mange nettsider at det i praksis er umulig for myndighetene å følge det opp. Selv om det er sendt ut varsler til spesielt utvalgte, betyr ikke det at bestemmelsen vil bli fulgt opp og forfulgt.

Det er faktisk en viktig del av et demokrati at borgerne gir uttrykk for misnøye når det utøves myndighetsovergrep. Jeg vil derfor oppfordre alle til å gjøre dette på den smidige måten og dermed vise overfor våre folkevalgte at dette er en bestemmelse som er tatt langt utover sine proporsjoner.
 

xdex

Medlem
Jeg bryr meg lite om den politiske biten, men å fortelle og oppfordre til å ikke bry seg, er noe jeg mener er feil. At EU går inn og krever bedre opplysninger på hva som skjer, er rett og rimelig. At svaksynte, og folk med andre utfordringer skal få en fin opplevelse er også kjempe positivt! Hvis man ikke kan følge med i utviklingen, burde man kanskje finne på noe annet å gjøre.

Man er heller ikke ute etter å ta enkeltpersoner, derfor har personlige blogger etc egne bestemmelser. Dette vil også være med på å luke ut useriøse aktører.

Og oppfordre til å ikke betale tv lisens, smeller bare på den som ikke betaler. Så ja, du kan gjerne droppe alt, og ta eventuelle konsekvenser, men det er ikke nødvendig å oppfordre til og være lovbryter.

Når det gjelder oppfølging, jo, selvfølgelig blir dette forfulgt. Det et en selvfølge som med alle ting, at noe skal dekke en kostnadd. Å sende ut krav etter varsling er en flott måte og kreve inn pengene sine på. De største sidene går selvfølgelig først.
 

birdie

New Member
Du blander aktivt samtykke om cookie med regler om universell utforming.

Jeg har utelukkende snakket om popup-varsel for cookies, at det bør gjøres på en mer smidig og brukervennlig måte, da aktivt samtykke er å ta hele problemstilling ut av proporsjoner ved at en popup gjør det til en gjentakende problemstilling man på ta aktiv stilling til.

Å lage nettsider etter standarden for universell utforming, slik at bla. svaksynte kan forstørre tekst, er noe helt annet. Når det er sagt vil jeg likevel påstå at jeg som eier av et nettsted selv bør kunne velge utforming og design, mens det offentlige bør være pålagt å lage nettsider etter nevnte standard.
 

xdex

Medlem
Jeg blander ikke, jeg fremhever to lover som har kommet frem. Om det er det ene eller det andre, oppfordring til lovbryting blir det samme.

Grunnen til st jeg nevner begge deler, er på grunnlag av at du går frem og sier "hvem skal liksom følge opp", men merker at dette blir en dødfødt diskusjon, og poenget var kun å fremheve at det du sier er feil, enkelt og greit. Få opp en varslingsboks, og den trenger ikke poppe opp eller se forstyrrende ut.

Lykke til med butikken Heidi :)
 

Beergear.no

Medlem
Jeg ble fascinert av batteriene som kan lades i vann, kanskje jeg kjøper et sett. Men detaljen å bemerke er at det står: "Lad batteriene før dem brukes første gangen." Der skal det være de, ikke dem. "Husk å lade batteriene før de brukes første gang" tror jeg er en bedre setning.

Da tror jeg du blir svært skuffet. Disse aktiveres ved å legge de i vann, men lades ikke! :)
 

birdie

New Member
Jeg blander ikke, jeg fremhever to lover som har kommet frem. Om det er det ene eller det andre, oppfordring til lovbryting blir det samme.

Grunnen til st jeg nevner begge deler, er på grunnlag av at du går frem og sier "hvem skal liksom følge opp", men merker at dette blir en dødfødt diskusjon, og poenget var kun å fremheve at det du sier er feil, enkelt og greit. Få opp en varslingsboks, og den trenger ikke poppe opp eller se forstyrrende ut.

Lykke til med butikken Heidi :)

Da er det slått fast at regelrytteren @xdex, som hardnakket påstod at man måtte ha varslingsboks/popup om cookies, tok grundig feil. Ref. annen tråd om cookies, som bla. linker til artikkel hos Netthandel.no med uttalelse fra Nkom.

@Turbo-Heidi du og alle andre med norsk nettsted kan ta det helt med ro og bruke salgsflaten til noe fornuftig, ikke popups om cookies.

@xdex du kan ta lærdom av at det som høres urimelig ut som oftest er urimelig. Til din opplysning er det i rettspraksis et begrep som heter rimelighetshensyn (reelle hensyn) og ingen blir dømt i norske domstoler om det anses som urimelig. Det er altså lov å bruke hodet, tenke selv og gjøre selvstendige vurderinger ;)
 
Topp