Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Del dine forretningsideer - De som bare samler støv

alterego

Medlem
Det er sikkert mange her inne som har gode (og mindre gode) forretningsideer som av ulike årsaker ikke blir realisert.

Hvorfor ikke dele dem her, så kan kanskje ideene bli til noe i stedet for å samle støv?

Kanskje har du som meg registrert domener som var tenkt brukt og som nå bare står parkert fordi prosjektet ble liggende? Kanskje kan du selge domenet ditt som del av en forretningsidé?

Noen ganger trenger en ide bare påfyll av andre vinklinger eller kapital for å bli et bærekraftig prosjekt, skape arbeidsplasser og verdi for enkelt personer og samfunnet. Det må vel være bedre å se at din ide faktisk blir til noe enn at du skal ta den med i graven?

Oppfordrer derfor alle til å dele sine urealiserte forretningsideer her :)
 

alterego

Medlem
Jeg får vel starte selv, siden jeg så kjekt oppfordrer andre til å bidra :)

Og for å legge listen lavt, begynner jeg med en av mine enkleste ideer.

I min spede start som såkalt nettgrunder, hadde jeg noen tanker om å tjene noen kroner på annonseinntekter fra nettsider som ikke trengte nevneverdige oppdateringer. Altså easy money :)

Kom på ideen om å lage nettsider som gav veiledning om hvordan knyte slips og skjerf, med illustrasjoner, videoer og tekst. Hadde også tanker om å lage en app. Altså ikke noe revolusjonerende, det finnes flere slike nettsteder, men det er noe som fanger en stor målgruppe og hvor hele verden er markedet. Det er dessuten begrenset med nye knute-varianter, slik at innholdet vil være relevant også uten særlige oppdateringer.

Domener ble registrert med både .no og .com, men prosjektet ble altså liggende da det dukket opp andre prosjekter.

I enkleste versjon bør det være rimelig enkelt å sette opp, bare å lage noen gode illustrasjoner og tekst. Det beste av alt er at når tjenesten først er oppe, vil den potensielt gi inntekter uten at du trenger å bruke masse tid på oppdateringer.

Hvis noen er interessert er det bare å ta kontakt for å overta domenene for en billig penge :)

Edit:
Kan også utvides med egen nettbutikk. Det enkleste kan kanskje være å knytte seg til en dropshipping-løsning. Her finner du en norsk aktør som blant annet tilbyr slips: https://www.webforumet.no/forum/generell-business/18054-vi-tilbyr-dropshipping-fra-norge.html
 
Sist redigert:

alterego

Medlem
Og for åpne for grenseløse forretningsideer drar jeg til med en annen idé som jeg antar de fleste vil synes er noe søkt :)

Fremtidens kommunikasjons form, på tvers av språk og landegrenser?

For en tid tilbake så jeg en dokumentar om kornsirkler. Der kom det blant annet frem at kornsirkler var en måte for vesener fra en annen verden å kommunisere med jorden, ved bruk av geometriske formasjoner. Jeg kom da til å tenke på at bilder ville være en mye mer effektiv måte å kommunisere på mellom oss mennesker, enn tekst og språk. Både fordi det skal mange ord til for å si hva man ønsker å uttrykke, men også bariærer med ulike språk, dialekter og potensielle misforståelser.

Kanskje kan kommunikasjon gjennom bilder/grafiske elementer være en bedre måte å kommunisere på? Skape mindre misforståelser?

Tenk deg for eksempel sms, hvor tungvindt det er å skrive. Hva om man heller dro inn grafiske elementer som vi sendte til hverandre? Altså et felles verdensspråk.

Kanskje noe for Nokia, Apple eller en eller annen som opererer med kommunikasjon på verdensbasis?

Hva tenker du om fremtidens måte å kommunisere på? Har du innspill til nevnte idé?
 

HPF

Medlem
Og for åpne for grenseløse forretningsideer drar jeg til med en annen idé som jeg antar de fleste vil synes er noe søkt :)
Grenseløse forretningsideer har jeg :) En av ideene som aldri vil bli gjennomført er et www.hentebukiel.no prosjekt.

Det er ikke noe mer enn en hentebu lokalisert ved Colorline terminalen i Kiel der båtpassasjerene (1000-2000 pr. døgn elns) kan hente ting de har bestilt i tyske nettbutikker. Stort utvalg, lave priser og du kan ta med deg for kr. 6000,- elns tror jeg hvis du har betalt mva i Tyskland.

Tar du kr. 100,- i hentegebyr + du selger bagasjetraller i tillegg så trenger du kansje ikke mer enn 20-30 kunder/døgn. Fergen ligger til lands 4 timer så du trenger ikke ha døgnåpent heller. Folk sparer fort inn båtturene og mere til så kanskje du hadde fått med seg Colorline også på dette, må jo være et pluss for virksomheten til Colorline også.
 

alterego

Medlem
Fint å se at noen byr på seg selv og sine ideer :)

Men det må da være flere her inne som har ideer liggende?

Hvorfor ikke dele dem, kanskje kan noen andre få dem opp og ut :)
 

alterego

Medlem
Vel, jeg får vel slenge ut en til :)

Kjøp og salg av brukte iPhones:

Norge er et land der det er solgt rimelig mange iPhones, vi bytter mobil ofte, skjermer knuses, home knappen slutter å virke etc.

Vurderte derfor å lage en tjeneste tilsvarende http://iphonesintocash.com/

Tanken var å kjøpe brukte og ødelagte iPhones, fikse dem med deler kjøpt på nettet og selge dem på Finn.no og via en egen nettside.

Joda, det har etterhvert kommet flere tilsvarende tjenester her i Norge, men ingen som har spesialisert seg på iPhone eller som tilbyr noenlunde greie kjøpspriser. Markedet for salg av fungerende iPhones er hett og du oppnår gode priser. Er du litt fingernem er det ikke så veldig vanskelig å fikse dem heller.

Noen norske tilsvarende tjenester jeg vet om: PantMobilen.no - Selg din gamle mobiltelefon og hjelp miljøet!, GreenMobile | Miljøvennlig Mobilvett, Selg din brukte mobiltelefon - Smartdrop NO

Om noen er interessert sitter jeg på noen fler detaljer som kan være nyttig å få med seg og selvsagt noen gode domener kan overtas for en billig penge :)
 

Bjørnar

Gründer
Får kaste meg på her.

Ideen er forkastet, men i mitt hode ikke umulig. Bare litt vanskelig å gjennomføre.

Samle alle ungdomsorganisasjoner på nett, sortert ned på både kategori, og geografi - for å vise både for ungdommen ("aaaargh - det skjer jo ALDRI noe for ungdommen her i bygda!!!!") - og andre - at det faktisk skjer noe. med kalender osv.

abbonementsbasert, hvor hver organisasjon betalte for eksempel 200,- pr år for å legge ut informasjon regardless i en kalender og en "hjemmeside" med info. samle skiten, rett og slett.

tall fra den gangen, altså ti år tilbake i tid, viste at det var i snitt, på kommuner med 4000 innbyggere, mellom 50 og 70 organisasjoner / tiltak for ungdom (korps, håndball, kor, fotball osv osv).

fryktelig stor jobb, og derfor lagt til sides.
 

Soufian88

Medlem
Moro at folk deler ideer!
Har hatt en ide som jeg vet mange andre sikkert har tenkt på, en gratis markedsplass på nett, hvor alle kan legge ut annonser kostnadsfritt, inntektene på siden kommer iform av trafikken og bedrifter som vil reklamere på siden.
Har allerede startet litt smått, men jeg har dessverre ikke kunnskaper når det kommer til å drifte en nettside 100%, men har fått en side av en webdesigner allerede som jeg ikke har kommet i gang med=P

Ideen bak dette er at jeg har hatt lyst til å spre en felles annonse-side tvers over landegrenser, for jeg vet at det stadig kommer nye folk som ikke kan norsk og vil finne leilighet, og da hadde det vært greit å ha en nettside på både norsk og et internasjonalt språk, kanskje fler.

Hvis noen er interessert i å se siden og muligens samarbeide litt, så er det bare å ta kontakt på PM!
 

alterego

Medlem
Synes det går litt treigt her, så jeg slenger ut en til...

Elektronisk testament

Vi skal alle ta kvelden en dag og for å sikre at vår siste vilje blir tatt til følge, er det mange av oss som skriver testamente.

Lovene rundt arv og skifte regulerer en del, men langt fra alt. Dessuten kan et testamente hindre konflikter blant arvingene.

Det å utforme et testament kan du gjøre selv eller få hjelp av en advokat til, men hvordan skal du oppbevare det og sikre at de berørte blir kjent med innholdet den dagen du dør?

Dagens ordning for oppbevaring og bekjentgjøring av testamenter er tilfeldig og det er her en webbasert løsning kommer inn. For hva er noe av det første etterkomerne spør etter når noen dør? Jo, er det et testamente? Hvor er det? Hva står i testamentet?

Du kan selv velge om du vil oppbevare testamentet i kjøkkenskuffen, hos en advokat, hos tingretten, eller hvor du vil. Problemet er at ingen av disse stedene sikrer at dine etterkommere blir informert. Huset ditt kan brenne sammen med deg og testamentet, advokaten vet kanskje at du er død og tingretten sier selv at de ikke garanterer at de har oversikt og kontroll.

Det vi trenger er en digital og sikker lagringsløsning med et system for varsling til berørte.

I enkleste form kan du bruke en av de eksisterende lagringsløsningene, koble til BankID for identifisering og mekke sammen en løsning for varsling. Vips så har du en løsning på et problem som berører de fleste av oss.

Lykke til :)

PS. Skal du skrive testamente, så husk å skrive opp login til Facebook og annet, slik at profil og annen info kan fjernes/avsluttes.
 

hvaer

Medlem
Spillerdatabase for fotball

En gratis versjon for allmuen med enkle sosiale medier. En proff versjon for klubber som ser etter spillere.

Da får man interesse for siden vet at folk fra fjern og nær bruker den, og de opprettholder samt legger ut informasjon om nye spillere. Dermed kan de profesjonelle stadig vekk være sikker på at informasjon om en spiller er oppdatert.

På sikt få den profesjonelle delen av databasen til å bli en standard, og som også kan brukes til ett felles transfersystem for alle lag. (Det brukes fortsatt veldig mye fax til dette).

Potensial? Enormt. Men jeg har ikke tid eller kunnskap til å gjøre dette. Det er også en million andre som leker med lignende ideer.
 

Jostein

Medlem
Hei!

Jeg kjøpte for en tid tilbake www.brettavis.no/com. Tanken bak var vel todelt. Det ene var å få et domene på et nytt "ord" som fra tid til annen dukker opp i språket. Det andre var å lage en side med linker til alle nettaviser i landet/verden. siden ordet brett er med så var tanken primært aviser som er laget for brettformatet som bareblir større og større.
Tanken var noe ala Dagens beste deals i Oslo som samler alle ulike kupongsider. Ideen har strandet litt da jeg ikke er så dyktig på webdesign. Om noen vil være med å utvikle ideen er det bare å sende en PM.
 

lerumsaft

Medlem
Spillerdatabase for fotball
Kom på en ting i går når jeg så Fulham-Newcastle. Kommentatoren sa at Martin Jol (Fulham Manager) var manager til Vernon Anita (Newcastle) i Ajax. Jeg ante ikke at de hadde denne "relasjonen". En database, der man automatisk kunne se hvilke spillere som hadde tidligere relasjoner når de møttes hadde vært nice. Vanskelig å lage kanskje?
 

n0stra

Medlem
Alle reklamebannere/plateskilt på sportsstadioner byttes ut med lysegrønn overflate av typen "greenscreen". Auto motiontracking installeres i software opp mot kamera og med livefeed vil man da kunne kjøre dynamiske bilder og video på disse slik at det hos kunden ser ut som skjermer med rett vinkel/utsnitt osv.

På den måten kan reklamen skreddersys for region, land, verdensdel osv. Tenk deg OL/VM hvor reklamen kan selges på samme sted til mange forskjellige aktører. Wallmart har jo eksepmelvis ingen grunn til å reklamere i Norge.
 

ThomasT

Medlem
Om det er noen som faktisk har noen gode ideer her, som innebærer netthandel, så ser vi etter noen ildsjeler som trenger bistand. Vi kan levere state of the art komplett nettbutikk løsning gratis, samt bidra med markedsføring osv. Mot eierandel i selve prosjektet/konseptet.
Men ideen/produktet må være unik, og vedkommende må være interesert i å gjøre en jobb.
Dette vil kanskje gjøre det enklere å sette ideen ut i livet? Uansett, dette gjør vi kun fordi vi liker grunder virksomhet og liker business generelt:)
 

MariusB

Skaper & Idémaker
Må si at jeg falt pladask for denne tråden, og håper den holdes i livet fremover! :D

Gleder meg til å både lese ideer her, samt at jeg lovet å bidra med noen av mine egne. Er av den typen som alltid har "for mange" ideer. :)
 
Topp