Kjapp og trygg hosting for Wordpress

En god trend!

PIP

Medlem
Hmm. Det er jo ikke så lenge siden du fikk bilde selv...

Jeg skriver "personer som ikke lar seg identifisere". Jeg har alltid gått under nicket pip - pip.no og hatt link til nettsider og twitter. Hvem som helst kan finne ut hvem jeg er. ;) Men det med bilde har vært fra og til, men nå så er jeg der at jeg heller profilerer meg selv fremfor egen logo.
 

adeneo

Medlem
Helt fra jeg var yngre og vi løp rundt nattestid og koblet oss på telefonskapene i nabolaget for å ringe bbs'er i utlandet på naboens telefonlinje, så har budskapet vært det samme, oppgi aldri eget navn eller annen personlig informasjon.

Når internett kom ble budskapet forsterket, og man måtte ikke finne på å oppgi personlig informasjon på nettet, og for de som viste hvordan, kom man langt med en stakkars jævels navn og adresse dersom man ønsket å svindle noen.

Så kom facebook, og plutselig skulle alle legge ut all tenkelig personlig informasjon på nettet, i ettertid har selvfølgelig sikkerheten på nett blitt betydelig bedre også, og i mange tilfeller er det nå ofte seg selv man burde bli beskyttet mot, og ikke svindel av ymse typer.

Personlig så er jeg fortsatt like paranoid som jeg var den gangen nettet kom, og man så hvor lett det var å utnytte de idiotene som gikk ut med fullt navn og nummer på nettet.

Det finnes ikke et eneste bilde av meg på nettet, og søker jeg på Google får jeg ingen resultater som har med meg å gjøre, og jeg er forsåvidt godt fornøyd med det, selv om det i grunn ikke er spesielt vanskelig å finne ut hvem jeg er for de som måtte ønske det, men jeg er såpass realist at jeg ikke kan tro at noen skulle fatte noen stor interesse for meg personlig, og kan ikke heller ikke forstå at noen på et forum finner det så fantastisk viktig å vite akkurat hva de andre medlemmene heter, hvor de bor, hvor de jobber, og hva de spiste til frokost osv. da diskusjonsfora primært er for diskusjoner, og om det er Ole Jensen fra Indre Telemark eller 'Bram Stoker' fra Disneyland som skriver et innlegg er en dritt for meg, og jeg vektlegger begge like mye ettersom jeg sannsynligvis ikke kjenner noen av dem.

For meg er det helt uinteressant hvem som heter hva, og det er egentlig betydelig mer informasjon enn jeg trenger om de øvrige medlemmene på fora jeg frekventerer for å føre en diskusjon, og kan ikke se at det skulle være noe problem om noen er anonyme eller ikke, og uten å være direkte knyttet til Webforumet, men mer generelt, så er min oppfatning at det ofte er de som profilerer seg sterkt med mye personlig informasjon og som går hardest ut mot anonymitet som i mange tilfeller virkelig burde vært beskyttet fra seg selv med et nick i stedet.

Dersom noen ønsker å bruke fullt navn så er det selvfølgelig helt opp til hver enkelt, og for de som lever av å få oppdrag gjennom nettet, eller lever av å være kjent, så er det selvfølgelig en nødvendighet, og jeg har ingenting i mot at andre går ut med sin personlige informasjon, men kan heller ikke skjønne hva deres problem er med at noen er anonyme, da det igjen bør være opptil hver enkelt om man ønsker å legge ut bilde av seg selv samt personlig informasjon på nett.
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Den siste som jeg likte var - hva heter det nå igjen - chatroulette ja. Folk tror at den de ser på er ekte fordi det er webcam. Såklart er det jo all slags ymse verktøy som man kan bruke til å spille av en film og late at det er en webcam.
Festlig :)
 

PIP

Medlem
Er forsåvidt enig når det gjelder faktainformasjon rundt et tema, men når det gjelder meningsytringer så er personens identitet relevant. Hvis ikke er det likestilt med med noen ord risset inn i døren på et offentlig toalett.

Det viktigste er jo klart hva folk skriver. Er det seriøst og etterettelig - altså at det kan bevises/oppgis kilder osv, så spiller det liten rolle om personen vil holde seg anonym eller ikke.
 

adeneo

Medlem
...Hvis ikke er det likestilt med med noen ord risset inn i døren på et offentlig toalett.

Hva får deg til å tro at noen på et forum skulle være mer interessert i dine personlige meninger og ytringer enn noen ord risset inn i døren på et offentlig toalett bare fordi du har et bilde av deg selv, hvis det i det hele tatt er deg selv.
De aller fleste som leser på dette forumet har sikkert aldri møtt deg, og de driter i hva du synes og mener utover at de er enige eller uenige og ønsker å delta (eller ikke) i en debatt på ett internettforum, og for de aller fleste kunne du sikkert hatt et bilde av Russel Brand i stedet uten at de hadde merket noe forskjell!
 

PIP

Medlem
Jeg tror ikke at noen har mer interesse for mine meninger fordi jeg har bilde eller identifiserbar. Hvor har du det fra? Jeg snakker for meg selv og derfor blir innlegget ditt som noen ord skriblet på en dodør... Ikke så viktig med andre ord. Jeg har mer respekt for de som står for meningene sine istendenfor å gjemme seg. Jeg vil gå så langt som å si at det å gjemme seg bak et uidentifiserbart nick er en tilværelse for feige mennesker uten ryggrad.

Hva får deg til å tro at noen på et forum skulle være mer interessert i dine personlige meninger og ytringer enn noen ord risset inn i døren på et offentlig toalett bare fordi du har et bilde av deg selv, hvis det i det hele tatt er deg selv.
De aller fleste som leser på dette forumet har sikkert aldri møtt deg, og de driter i hva du synes og mener utover at de er enige eller uenige og ønsker å delta (eller ikke) i en debatt på ett internettforum, og for de aller fleste kunne du sikkert hatt et bilde av Russel Brand i stedet uten at de hadde merket noe forskjell!
 

rune69

Gjerrigknarken sjøl
Medlem av ledelsen
Back on track: Jeg har valgt å kaste meg på "trenden" - i alle fall med mitt fantastiske ytre.
 
Jeg vil gå så langt som å si at det å gjemme seg bak et uidentifiserbart nick er en tilværelse for feige mennesker uten ryggrad.

Ærlig talt. Å holde seg anonym på et forum hvor det diskuteres web og halvparten av trådene ender i fjas, tilsier at man er feig og uten ryggrad? Jeg håper jeg på en eller annen måte misforstod deg nå...

Ja, jeg følte meg truffet.
 

Tony J

Alle skal få
Jeg har også kastet meg på trenden nå. Vil kalle meg semianonym. Jeg synes ingen skal ha noen ting å frykte dersom man har kontroll på seg selv og eier litt skamvett.

Tony
 

Tony J

Alle skal få
Jeg har også kastet meg på trenden nå. Vil kalle meg semianonym. Jeg synes ingen skal ha noen ting å frykte dersom man har kontroll på seg selv og eier litt skamvett.

Tony

Hm, trodde jeg hadde kastet meg på trenden iallfall. Får legge inn profilbilde på nytt.
 

Tonny Kluften

Administrator
Det er vel ikke til å stikke under en stol at det er mosommere å snakke med folk man kan se hvem er eller med folk som gir seg til kjenne på en eller annen måte. Hvis jeg fikk velge ville jeg heller diskutere og snakke med en person uten solbriller istedenfor en person solbriller på. Jeg ville ihvertfall ikke bedt noen om å ta på seg solbriller for at det skal bli lettere å snakke med vedkommende.

En annen fordel med at medlemmer på f.eks. Webforumet ikke er anonyme er at formet blir mer interessant for folk som ikke kjenner forumet fra før. Forumet trekker derfor til seg flere folk, og flere folk med kunnskap, som igjen kan være med på å gjøre forumet bedre for alle medlemmene.

Jeg vil gå så langt som å si at det å gjemme seg bak et uidentifiserbart nick er en tilværelse for feige mennesker uten ryggrad.

Det er å dra det alt for langt syns jeg. Og i den grad bilder av folk gjør et forum bedre så gjør slike populististe uttalelser et forum dårligere.
 
Sist redigert:

Tony J

Alle skal få
Det er vel ikke til å stikke under en stol at det er mosommere å snakke med folk man kan se hvem er eller med folk som gir seg til kjenne på en eller annen måte. Hvis jeg fikk velge ville jeg heller diskutere og snakke med en person uten solbriller istedenfor en person solbriller på. Jeg ville ihvertfall ikke bedt noen om å ta på seg solbriller for at det skal bli lettere å snakke med vedkommende.

Hehe, jeg skal fikse meg nytt profilbilde i jula. Har jo på meg en sleezy konemishandlersinglet og solbriller lastet opp som profilbilde. :D
 

Bjørnar

Gründer
Back on track: Jeg har valgt å kaste meg på "trenden" - i alle fall med mitt fantastiske ytre.

Til å være Venstre-mann, har du faktisk litt humor. :)

Når det er sagt; jeg synes vi skal være litt forsiktige med å kalle folk for "uten ryggrad" osv, bare fordi de ikke nødvendigvis vil slenge ut navn og bilde. Det er heldigvis et fritt valg. For de som mener at man MÅ ha et navn og gjerne et bilde, kan jeg anbefale Facebook ;)
 

HPF

Medlem
Personer som ikke lar seg identifisere på noen som helst måte, tar jeg sjeldent veldig seriøst.
Må du ha bilde og navn som referansepunkter for å ta et innlegg seriøst så høres det for meg ut som om problemet er mer på mottagersiden enn på avsendersiden.

I fora hvor jeg møter kundene mine opptrer jeg med fullt navn og firmanavn, i dette forumet anser jeg ikke det for å være nødvendig. Jeg er likevel ikke mer anonym enn at det er en enkel sak for forumeier å spore hvem jeg er basert på email adresse, fødselsdato og brukernavnet (=initialene) mitt og om noen føler veldig behov for å vite hvem jeg er så er det bare å sende en PM så ordner det seg også.

Den eneste som har greid å dra denne tråden over i retning av det useriøse er vel deg så bilde og navn er i så måte ikke garanti for noe som helst.
 
Topp