Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Enkeltmannsforetak, AS eller NUF

Web2000

Medlem
Litt interessert i å høre hvordan andre "medmennesker" her inne driver sin IT geskjeft. Hvilken selskapsform har dere valgt, og hva var nettopp din grunn for dette valget?
 

picxx

Well-Known Member
Ltd, men om jeg hadde bodd i norge hadde det nok vært enkeltmannsforetak.
 

Helge

Profesjonell Googlesøker
enkeltmannsforetak, men lurer på om jeg og noen venner skal slå det sammen til DA snart... alle 3 har EF, og vi sammarbeider om stort sett alt. ;)
 

webmoney

Søkemotoroptimist
Jeg begynte med et enkeltmannsforetak, mest fordi så jeg kunne registrere noen domener.

Men nå har jeg utvidet til AS, mest fordi det skal se "årnkli" ut for de ensifret antall kundene jeg har.

Hvis man bare driver med affiliate-aktiviteter, holder det i lange baner med et enkeltmannsforetak.
 
Sist redigert:

picxx

Well-Known Member
Hvis man bare driver med affiliate-aktiviteter, holder det i lange baner med et enkeltmannsforetak.

ENK 'holder' vel i lange baner uansett hva man driver med all den tid man ikke må løpe en show off til de kundene man har.
 

Daniel

q(O_o)p
AS, greit hvis du skal jobbe med litt større kunder.

Ellers holder det masse med ENK.
 

Web2000

Medlem
Så de aller fleste har enkeltmannsforetak ser det ut til. Har dere full jobb ved siden av? I så tilfelle er enkeltmannsforetak veldig lite gunstig, da skatteprosenten kan komme helt opp mot 50%
Noen formeninger om dette?

Noen som forresten vet om hvor lett det er å gjøre et enkeltmannsforetak om til et AS i ettertid? Beholder man evnt. samme org. nummer osv?
 

Helge

Profesjonell Googlesøker
Jeg har hvertfall full jobb ved siden av.... du skatter jo av det du tjener, akkuratt som en vanlig jobb... mye skatt betaler du jo uansett:p jævla norge... hehe
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Kommer vel forsåvidt ann på hvor stort du driver. Mener å ha hørt at om du omsetter for over 500 000 i året vil det i de aller fleste tilfeller lønne seg økonomisk å gå over til AS.

Det som i de fleste situasjoner lønner seg og som også er mest vanlig er å starte med et ENK, for også gå over til AS når du blir større.
 

Yngve Larsen

E-commerce ekspert
Startet som de fleste med enkeltmannsforetak, gikk etterhvert over til LTD. Grunnen til at jeg byttet til LTD var enkelt og greit at jeg ikke ønsket å være personlig ansvarlig for alle mine synder..
 
Topp