Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Enkeltmannsforetak, AS eller NUF

Bjrl

Medlem
Vi trenger ikke å snakke mer om hvordan man IKKE bør opptre hvis man skal være på den rette siden av lovverket. Men det er altså mulig i mange land å ha nummerkonto i bankene, dvs. en konto der det ikke fremgår hvem som står bak kontoen.

Mer informasjon om nummerkonto her: Nummerkonto - Wikipedia

Legg merke til at Seychellene ikke står på lista. Jeg vurderer en "utflagging" utfra de argumentene jeg tidligere har nevnt, og har selvsagt ingen planer om å ikke opptre i henhold til lovverket.

Mvh
Bjørn Jarle
 

Andersen

Member
Utflagging er ikke dumt, og har vurdert selv, men jeg har vært i flere møter med advokater og Seychellene er blitt klart sagt at det er IKKE en mulighet for oss her i Norge. Bare ett vennlig tips så du slipper å få problemer seinere i en slik sak.
 

Bjrl

Medlem
Det er WTOs avtaleverk som ligger til grunn. Etablerer man et selskap i et land som er med i disse avtalene, har myndighetene i alle andre land som er med på avtalen PLIKT til å registrere nasjonale filialer/datterselskap hvis morselskapet ber om det.

Om det er Malta, Seychellene eller Sverige som er vertslandet for hovedselskapet er knekkende likegyldig.

Mvh
Bjørn Jarle
 

picxx

Well-Known Member
Hvor har du det fra at skattenivået i landet der selskapet er etablert er et avgjørende element for vurderinger omkring fritaksmodellen?

Mvh
Bjørn Jarle

Fritaksmetoden skal ikke gjelde for investeringer i selskaper hjemmehørende i lavskatteland utenfor EØS. Dette innebærer at utbytte og gevinst på slike aksjer vil være skattepliktig, mens tap vil være fradragsberettiget. Regelen skal hindre skattemotivert utflytting av virksomhet til land med lav eller ingen beskatning av løpende selskapsinntekt. Reglene om kredit for kildeskatt og underliggende selskapsskatt er imidlertid foreslått videreført med visse tilpasninger, slik at det fortsatt gis kredit for slik skatt betalt i lavskattelandet.

Definisjonen av lavskatteland skal være den samme som for NOKUS-reglene, dvs at skattenivået er lavere enn 2/3 av norsk skattenivå. I tillegg skal det utarbeides en liste over hvilke land som skal anses som lavskatteland og ikke. Listen skal være bindende både i forhold til fritaksmetoden og i forhold til NOKUS-reglene. Dersom et EØS-land inntas på listen over lavskatteland, skal dette likevel ikke gjelde i forhold til fritaksmetoden. NOKUS-reglene skal for øvrig gjennomgås av departementet med tanke på en mulig utvidelse.

2. Fritaksmodellen

En trenger ikke henvise til advokater, høringer og rettssaker all den tid det bare er å lese loven :p

Forøvrig er det vel ingenting som hindrer noen å starte et firma i et annet land, uansett land, all den tid eierskapet og daglig leder ligger i det landet. Da vil all inntekt og omsetning i det firmaet kun omfattes av landets egne regler. Du kan f.eks. motta 'gaver' fra daglig leder og også inntekt fra firmaet hvor du er innleid til firmaet, noe du kommer gunstig ut med når det gjelder beskatning i norge.
 

Andersen

Member
Godt mulig men du oppnår ikke skattefordeler med å registrere deg i Seychellene, det er poenget her, om du tror det går du i en felle og risikerere stor straffeskatt. Det er da ditt problem, men anbefaler andre her på forumet ikke gjøre det samme.
 

picxx

Well-Known Member
Godt mulig men du oppnår ikke skattefordeler med å registrere deg i Seychellene

Jeg snakket ikke om å registrere seg på seychellene, hva nå det enn betyr, jeg snakket om å starte et seychellisk selskap på seychellene (eller andre land hvor skattefordelen er store). Selvsagt må du som nordmann, om du mottar noe, følge norske skatteregler, men selskapet du 'driver' trenger ikke det.
 

Andersen

Member
2. Fritaksmodellen

En trenger ikke henvise til advokater, høringer og rettssaker all den tid det bare er å lese loven :p

Forøvrig er det vel ingenting som hindrer noen å starte et firma i et annet land, uansett land, all den tid eierskapet og daglig leder ligger i det landet. Da vil all inntekt og omsetning i det firmaet kun omfattes av landets egne regler. Du kan f.eks. motta 'gaver' fra daglig leder og også inntekt fra firmaet hvor du er innleid til firmaet, noe du kommer gunstig ut med når det gjelder beskatning i norge.

Om man lever i den illusjon om at det er bare å starte ett offshore firma, ha en nominee director og få 0 % skatt LOVLIG, så ja, hva skal man si, annet enn lykke til ? Men ikke grin til meg ialfall når man får en skattesmell.
 

picxx

Well-Known Member
Om man lever i den illusjon om at det er bare å starte ett offshore firma, ha en nominee director og få 0 % skatt LOVLIG, så ja, hva skal man si, annet enn lykke til ? Men ikke grin til meg ialfall når man får en skattesmell.

Les det siste innlegget mitt, og om du enda ikke skjønner hva jeg vil frem til er det forsåhvidt ikke mere å diskutere.
 

Andersen

Member
Jeg snakket ikke om å registrere seg på seychellene, hva nå det enn betyr, jeg snakket om å starte et seychellisk selskap på seychellene (eller andre land hvor skattefordelen er store). Selvsagt må du som nordmann, om du mottar noe, følge norske skatteregler, men selskapet du 'driver' trenger ikke det.

Å registrere seg på seychellene betyr å starte selskap på seychellene i den hensikt å oppnå skattefordeler med å lagre penger der i dette firma, for dermed unnlate skatt til Norge. Dette er ulovlig, og finner norske skattemyndigheter ut at du eier ett seychelle firma med si 3 millioner, som ikke er beskattet vil du få straffeskatt på disse.
 
Sist redigert av en moderator:

picxx

Well-Known Member
Å registrere seg på seychellene betyr å starte selskap på seychellene i den hensikt å oppnå skattefordeler med å lagre penger der i dette firma, for dermed unnlate skatt til Norge. Dette er ulovlig.

Så det du sier er at det er ulvlig for en seychellisk innbygger å starte et firma i sitt eget land. :rolleyes:
 

Andersen

Member
Les det siste innlegget mitt, og om du enda ikke skjønner hva jeg vil frem til er det forsåhvidt ikke mere å diskutere.

Du tar feil, men lever i den tro at det sier er riktig. Det du sier er feil og om noen her på forumet følger disse "rådene" eller informsjonen du gir angående dette , vil de få problemer. Derfor mener jeg det er riktig av meg å påpeke at dette er feil. Dette er saker og infomasjon som er svært viktig for personen som skulle benytte den, iogmed det kan forårsake økonomisk ruin.
 

Andersen

Member
Så det du sier er at det er ulvlig for en seychellisk innbygger å starte et firma i sitt eget land. :rolleyes:

Dette er ett norsk webforum og norsk business og ikke ett webforum for personer fra seychellene. Det burde være klart at jeg mener en person fra NORGE ikke fra Seychellene.
 

Bjrl

Medlem
Rent skattemessig syns jeg ikke det er noen grunn til å være "kreativ" og finne ut hvordan man skal kamuflere inntekter og fortjeneste som noe annet enn det er. Å betale skatt til norske myndigheter på selskapsoverskudd og på lønnsinntekter fra arbeid i Norge er etter min oppfatning helt uproblematisk.

Men hva med inntekter jeg har fra andre land? Slik det nå ligger an vil inntektene mine fra internasjonale aktiviteter overstige inntektene fra norske aktiviteter i løpet av noen svært få måneder. Og hvorfor skal jeg i såfall velge å ha selskapet registrert i Norge når erfaringen fra 10 års drift er at det meste som norsk skattebyråkrati er i stand til å tilby meg som småbedriftseier er vrangvillighet, hyppige bokettersyn, paragrafrytteri uten rot i virkeligheten, vesentlige merkostnader og uhemmet krav til dokumentasjon i alle mulige former?

Jeg kan nevne at jeg bare i løpet av neste uke skal møte fylkesskattekontoret på mandag, skattekontoret i kommunen på onsdag og i tillegg skal ha bokettersyn fra et eller annet organ som driver med kontroll av skattetrekk og arbeidsgiveravgift. I tillegg ønsker ligningskontoret tillegsopplysninger som alerede er meddelt TO andre offentlige etater.

Og det altså i et AS som omsetter for en snau million i året.

Slikt er jeg lei av, jeg gidder ikke lenger kaste bort livet mitt på meningsløsheter iverksatt av skattebyråkrater uten et fnugg av føling med virkeligheten for oss som jobber i småbedrifter.

Når jeg i tillegg må ut med 30.000 - 70.000 i året i påtvunget revisjon (selv om hvert bidige bilag også kontrolleres av bokettersynsmennesker fra det offentlige flere ganger i året), er jeg usikker på om man skal le eller gråte.

Så da er det at jeg vurderer utflagging som et alternativ - for å slippe unna i allefall _noe_ av dette.

Min oppfatning er at den utflaggingsbølgen vi har sett de siste årene er et utslag av _praktiseringen_ av regelverket som skattebyråkratiet selv har sørget for. Og jeg tror neppe vi ser noen endring i utflaggingsveksten før noen pålegger byråkratiet å etterkeve regelverket på en mer hensiktsmessig måte.

Det er ikke skattetrykket som er hovedproblemet i Norge, etter mitt skjønn kunne jeg fint betalt mye mer i skatt. Men den kaldkvelingen som byråkratiet bedriver, der man må bruke altfor mye tid på å tilfredsstille kontrollfriker og overivrighet i tjenesteutøvelsen, er en trussel mot både gründerånd og nytenking blant nåværende og fremtidige småbedriftseiere.

Mvh
Bjørn Jarle
 
Sist redigert av en moderator:
Topp