Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Enkeltmannsforetak, AS eller NUF

Bjrl

Medlem
Har et AS som jeg opprettet i 1997 for å drive annonsetjenester på. Valgte AS på grunn av ansvarsbegrensningen og på grunn av at vi var flere eiere.

Har også et ENK. Opprettet ene og alene fordi man på den tiden var nødt til å ha relevans mellom foretaksnavn og .no-domenenavn. Har i ettertid også begynt å kjøre en del annen virksomhet gjennom ENK'et.

Vurderer sterkt å oppløse AS'et og i stedet organisere aktivitetene jeg har der gjennom et NUF. Årsaken er barbarisk høye revisjonskostnader kombinert med hysterisk overivrighet fra offentlige kontrollmyndigheter (3 bokettersyn på ett år er nær ved å være nok, etter min mening) og en vrangvillighet fra fylkesskattekontoret til å innse at småbedrifter har andre driftsforutsetninger enn store konsern.

Mvh
Bjørn Jarle
 

Web2000

Medlem
Kan du si meg hvor mye du betaler i revisjorutgifter hvert år? Hvor mange bilag har du? Evnt. type virksomhet du driver? Nettbutikk?


Til tidligere spørsmål så kan jeg si at du kan bli beskattet med en sats opp mot 50% hvis du har en personlig inntekt på ca 400.000 + og i tillegg har ett par hundre tusen i et Enkeltmannsforetak i tillegg.
Da får du toppskatt og hele "sullamitten".
 

Yngve Larsen

E-commerce ekspert
Du kommer deg nok ikke unna kemneren selv om du drifter i et AS eller LTD.

Om du driver er AS/LTD betaler du først 28% skatt av overskuddet.
Deretter betaler du 28% for å få pengene ut av selskapet og inn på din bankkonto.
 

Bjrl

Medlem
Kan du si meg hvor mye du betaler i revisjorutgifter hvert år? Hvor mange bilag har du? Evnt. type virksomhet du driver? Nettbutikk?


Revisjonsutgiftene ligger på mellom 30.000 og 70.000 hvert år. Totalomsetning i AS'et er i størrelsesorden en million, så jeg mener kostnaden er ubegripelig høy. Jeg driver annonsetjenester for boligmarkedet på nett, sms og tekst-tv.


Mvh
Bjørn Jarle
 

Bjrl

Medlem
Du kommer deg nok ikke unna kemneren selv om du drifter i et AS eller LTD.

Om du driver er AS/LTD betaler du først 28% skatt av overskuddet.
Deretter betaler du 28% for å få pengene ut av selskapet og inn på din bankkonto.

Det er ikke skatt på utbytte fra et selskap til et annet, vel? Og i allefall ikke på overføringer fra en avdeling i et selskap til et annet?

At det er skatt på overskuddet i et selskap, f.eks. et NUF, er helt i orden. Det er prisen man betaler for å drive virksomhet i et velorganisert og harmonisk samfunn med gode velferdsordninger. Men om dette NUF'et ønsker å overføre den beskattede summet til avdelingen hjemme på Seychellene, så kan jeg ikke se at en slik handling utløser skatt. Eller tar jeg feil her...?

Uansett reduseres kostnadene knyttet til revisor betraktelig. Det samme gjelder frustrasjonen over overivrigheten fra offentlige tjenestemenn. Byråkratiet rundt to-måneders terminer med moms kan også reduseres (kan få helårsterminer pga lav omsetning med et nytt NUF, noe jeg ikke kan få med det gamle AS'et).

Og når jeg i tillegg har en stadig voksende del av de økonomiske aktivitetene i andre land enn Norge, ser jeg ikke noe større poeng i å ha hovedkontoret i Norge.

Mvh
Bjørn Jarle
 

Andersen

Member
Å benytte Seychellene er vel ulovlig så vidt jeg vet,skal du ha det lovlig og lavest mullig skatt må du velge kypros, irland eller Malta. Hva er egentlig vitsen med å føre pengene ut av AS'et eller NUF'et, etter det er beskattet ? det som er vanlig er å beskatte først i overnevnte land og så føre pengene skattefritt til norge
 

Yngve Larsen

E-commerce ekspert
Det er ikke skatt på utbytte fra et selskap til et annet, vel? Og i allefall ikke på overføringer fra en avdeling i et selskap til et annet?

At det er skatt på overskuddet i et selskap, f.eks. et NUF, er helt i orden. Det er prisen man betaler for å drive virksomhet i et velorganisert og harmonisk samfunn med gode velferdsordninger. Men om dette NUF'et ønsker å overføre den beskattede summet til avdelingen hjemme på Seychellene, så kan jeg ikke se at en slik handling utløser skatt. Eller tar jeg feil her...?
Kjenner ikke reglene for å føre pengene ut av Norge, vil tro du har helt rett. Det jeg snakket om var utbytte til eiere fra den norske avdelingen.


Byråkratiet rundt to-måneders terminer med moms kan også reduseres (kan få helårsterminer pga lav omsetning med et nytt NUF, noe jeg ikke kan få med det gamle AS'et).

Mener at kravet for 2 mnd. terminer ligger på en omsettning over 1 mill. Dette gjelder om du driver NUF. Så er ikke sikkert du slipper unna :)
 

Msites Ltd

Livsnyter
Å benytte Seychellene er vel ulovlig så vidt jeg vet,skal du ha det lovlig og lavest mullig skatt må du velge kypros, irland eller Malta. Hva er egentlig vitsen med å føre pengene ut av AS'et eller NUF'et, etter det er beskattet ? det som er vanlig er å beskatte først i overnevnte land og så føre pengene skattefritt til norge

Når ble det ulovlig å ha selskap på seychellene ????

NUF er helt klart det som er mest fordelaktig hvis du driver en liten bedrift i Norge! Da beholder du alle dine rettigheter og har mindre risiko hvis det skulle gå galt!

Når du driver du EF så kan det virke som om staten anser deg som en slubbert - og tar fra deg alt som heter rettigheter!
 

Andersen

Member
Vel det er ikke ulovlig å ha Seychellene Nuf i seg selv, men hva er poenget med å føre penger dit? Det er ulovlig å benytte Seychellene firma for skattefordeler
 

Bjrl

Medlem
Det er ikke ulovlig for norske borgere å ha eierandeler i aksjeselskap i andre land, heller ikke i Seychellene.

Hva angår "poenget med å føre penger dit", så oppfatter jeg lovverket slik at overskudd på et internasjonalt selskaps virksomhet i Norge skal beskattes på lik linje med overskuddet fra norske virksomheters virksomhet i Norge - og at skatten i begge tilfeller skal betales til norske skattemyndigheter. Når overskuddet er skattlagt er det opp til det internasjonale firmaet selv å velge plassering/disponering av overskuddet.

Velger eierne f.eks. å ta ut overskuddet som utbytte, så vil det være utbyttereglene for det aktuelle landet som slår fast om man skal betale skatt eller ikke på utbyttet.

Jeg kan ikke forstå hvorfor du snakker om ulovligheter her, Andersen. Selskaper på Seychellene følger lovene som eksisterer på Seychellene - på samme måte som selskaper i Norge følger lovene som gjelder i Norge.

Mvh
Bjørn Jarle
 

Andersen

Member
Nå, jeg tviler vel sterkt på at du kan føre penger til Seychellene og benytte deres utbytteregler , er det bare din oppfatning eller kommer dette fra advokat ? Selvfølgelig, firma i seychellene følger seychelle lover...men du er ikke fra Seychellene, du er Norsk, og må forholde deg til norges lover.
 

Tonny Kluften

Administrator
Ærlig talt. Alle vet at det er lov å drive et firma på Seychellene. Det er lov å overføre penger dit også og utnytte deres skattesystem. Men i det øyeblikket du overfører penger til din norske konto, altså til deg selv så må du betale skatt i Norge.

Men si at du bare tjener penger fra utlandet og Google og CJ og Clickbank osv overfører all provisjon direkte til din bank på Seychellene. Da kan du få deg et visakort fra Seychellenebanken og bruke det i Norge uten at skatteetaten får snusen i det. Det er selvfølgelig ikke lov, men mulig.
 

Bjrl

Medlem
I en bindende forhåndsuttalelse fra Skattedirektoratet, avgitt 26. mai 2005 (BFU 25 /05) konkluderes det at utenlandskregistrere aksjeselskaper kontrollert fra (dvs. hjemmehørende i) Norge kommer inn under fritaksmodellen.

Dvs. ingen skatt på mottatt utbytte, og heller ikke noen skatt på aksjegevinster!

Selskapet betaler 28% på driftsoverskudd av sin aktivitet i Norge.

Hvis du etterhvert velger å selge selskapet ditt til andre, betaler du som privatperson 28% av gevinsten. Eier du selskapet som selges gjennom et annet selskap (holdingselskap), betaler du overhodet ingen skatt av gevinsten!

Den bindende forhåndsuttalelsen kan du lese her: Skatteetaten - SpørsmÃ¥l om utenlandsk selskap er skattemessig hjemmehørende i Norge og faller inn under fritaksmetoden (skatteloven §§ 2-2 og 2-38)

Mvh
Bjørn Jarle
 

Andersen

Member
Ærlig talt. Alle vet at det er lov å drive et firma på Seychellene. Det er lov å overføre penger dit også og utnytte deres skattesystem. Men i det øyeblikket du overfører penger til din norske konto, altså til deg selv så må du betale skatt i Norge.

Å si at du kan LOVLIG tjene penger på seychelle firma og ikke betale skatt til Norge det året firmaet tjener pengene, blir feil, dette er ikke lovlig. Skal du gjøre det slik kan du IKKE benytte Seychellene eller andre 0skattesoner lovlig, men må benytte EU godkjente soner som Malta, Irland og Kypros, og selv dette er en gråsone.

Men si at du bare tjener penger fra utlandet og Google og CJ og Clickbank osv overfører all provisjon direkte til din bank på Seychellene. Da kan du få deg et visakort fra Seychellenebanken og bruke det i Norge uten at skatteetaten får snusen i det. Det er selvfølgelig ikke lov, men mulig.

Klart det er lett å snyte på skatten , det er jo noe alle vet, men trodde vi diskuteret hva som er lovlig , og ikke hvordan man kan unngå å betale skatt ulovlig. Nå er jo det du sier en stor risiko i seg selv, det er så langt jeg vet ikke lenger mulig å få firmakort der ditt navn som signatur IKKE er registrert. Altså det vil stå ditt navn på kortet, som igjen da er sporbart.
Det finnes andre muligheter men det er nå så, dette er ulovlig og ikke verdt diskutere her i denne tråden.
 
Sist redigert:

Andersen

Member
I en bindende forhåndsuttalelse fra Skattedirektoratet, avgitt 26. mai 2005 (BFU 25 /05) konkluderes det at utenlandskregistrere aksjeselskaper kontrollert fra (dvs. hjemmehørende i) Norge kommer inn under fritaksmodellen.

Ett lite tips til deg, Seychellene kommer ikke under fritaksmodellen, iogmed dette er en 0-skattesone.
 
Topp