Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Er NUF for unnalurere?

K

Kontoristen

Guest
Det er etter min mening "bra" at viktigere ting som miljø, helse og skole går foran detaljerte småbedriftsvilkår i den politiske debatten. Skulle man løftet en spesiell sak, så kunne man jo tatt revmatikersaken. Visste du at revmatikere utgjør den største gruppen uføre? At 800.000 nordmenn har sykdommen i en eller annen form? At sykdommen(e) koster samfunnet 21 milliarder kroner pr år bare i sykehusbehandling?

Revmatikersaken går foran grunder- og småbedriftspolitikk any day :)

Hadde man hatt bedre vilkår for Grundere, små og mellomstore bedrifter hadde flere blitt motivert til å bruke tid og penger på sin forretningside. Dette hadde gitt mer penger i skattekassen som kan brukes til f.eks syke og uføre.
 

zapotek

Medlem
100% enig med Kontoristen. Hvor kommer arbeidsplasser og pengene i skattekassa fra? Hadde ingen giddet å starte bedrifter hadde vi hatt ingen arbeidsplasser og ingen ville kunnet betale skatt. Vi ville videre ikke kunne hatt barna våre i skole, de eldre på sykehjem og sykehus til de syke.
 

Bjørnar

Gründer
var det beste jeg fant:

SteinarJOlsen @HeidiDeAnna Det er altfor omfattende revisjons- og regnskapsregler for smä selskaper. Dep. jobber med en mikroaksjelov. Forenkling!1:00 PM Aug 20th from PockeTwit

--

han hadde et møte med Brustad i forrige uke, og forstod at det var der han tok det opp.
 

sta

Medlem
Jøss, interessant lesning. Ser ut som om man fortsatt ikke vil slippe unna revisjonskravet, bortsett fra det ser det ut som om dette hadde vært en svært interessant selskapsform å titte nærmere på.

Nå er det viktig å se på hvem som har laget dette forslaget. Det er rimelig innlysende at revisorforeningen ikke vil foreslå oppheving av revisjonsplikten for små selskaper. For deres medlemmer er dette jo en seriøs melkeku og mange revisorer vil bli arbeidsledige den dagen revisjonspliten opphører.

Hvis man ser på hva det skjer ellers i Europa går det veldig mye imot en oppmykning og redusering i byråkratiet for små selskaper, nettopp fordi man ønsker å stimulere til å ha et levedyktig og dynamisk småbedirftsmiljø.
 

Chris M

Medlem
Må si jeg er fryktlig lei over folk som ser på NUF som svindel. Det er den sterkest voksende formen for selskap i Norge. Og grunnen til at folk oppretter dette er for å slippe ekstra og unødig papirarbeid + slippe egenkapital. Utenom dette er det jo ikke noen forskjell verken på ansvar eller muligheter til å lure noen i forhold til et AS. Og for de som driver seriøst og som er oppdatert på lovverket for regnskapsføring så er man nå også forpliktet til å levere regnskapet til Brønnøysund. Dette er en ny regel som er kommet, og som vil være med på å gjøre kontrollmulighetene veldig gode. Jeg regner med at de fleste her mener det er urimelig at en bedrift som har en omsetning på 200-300 000 kr skal måtte bruke 30 000-40 000 kr på revisor hvert år.

Når det gjelder hvem som driver seriøst, så er min erfaring at det er faktisk er flere luringer som bruker AS enn NUF. Jeg har cirka 200 kunder hvert år, og har kun tapt penger på et NUF en gang. Mens jeg har tapt penger på AS et utall ganger. Virker nesten som de som er ute etter å lure folk bruker den tilliten et AS har til å få kjøpt produkter som de deretter ikke betaler for. Og de kan drive lenge slik med et AS ettersom veldig få ønsker å slå de konkurs. Så ser ikke poenget helt med de resonnementene over.

I tillegg er det slik at det er den personen som har beriket seg på en eventuell ugjerning i saker som gjelder skatt og moms som også får regningen fra staten om man får ettersyn og det finnes feil i regnskapet. Det er ikke slik at man kan gjemme seg bak et selskap, stjele pengene, å slippe noe ansvar. Dette er en myte som blir frontet av kunnskapsløse journalister i VG.
 
NUF er en selskapsform som eksisterer utelukkende for at utenlandske foretak skal kunne etablere seg i Norge. Å bruke NUF til å "slippe ekstra og unødig papirarbeid + slippe egenkapital" handler om å bruke smutthull i loven for å unngå intensjonen i regelverket.

Er dette svindel? Nei da. Er dette ulovlig? Selvsagt ikke. Det forhindrer ikke at jeg tenker like høye tanker om nordmenn som oppretter NUF som jeg har om f.eks. domenehaier som Karl-Oskar Fosshaug. Det er ikke ulovlig å opprette tre hundre foreninger for å registrere domenenavn på heller, men når han er nødt til å gå fram på den måten for å få registrert domenenavnene sine sier det seg jo selv at lovverket aldri var beregnet på å tolkes på denne måten.

En annen ting er selvsagt at jeg har langt større respekt for bedrifter som faktisk klarer å skrape sammen litt egenkapital og som er økonomisk organiserte nok til at de klarer å finne plass i budsjettet til en revisor, enn til de som velger å opprette firmaet sitt i en postboks på den andre siden av Nordsjøen for å snike seg unna dette ekstra ansvaret.

Har jeg med det sagt at NUF oftere er svindlere enn AS? Nei. De fleste av oss vil vi nok klare å holde aktiviteten i firmaet på riktig side av loven helt uavhengig av hvilken selskapsform vi velger. Men å starte et NUF i utgangspunktet handler om å velge den sleipeste løsningen tilgjengelig for å unngå et par ekstra forpliktelser. Og det er et eller annet med den tankegangen jeg misliker.
 
K

Kontoristen

Guest
enn til de som velger å opprette firmaet sitt i en postboks på den andre siden av Nordsjøen for å snike seg unna dette ekstra ansvaret.

De aller fleste NUF har Hovedkontoret i England, det er er det ikke lov å ha selskapet registrert kun med en postboks, man må faktisk ha en forretningsadresse.

En annen ting er selvsagt at jeg har langt større respekt for bedrifter som faktisk klarer å skrape sammen litt egenkapital og som er økonomisk organiserte nok til at de klarer å finne plass i budsjettet til en revisor

Hvis du f.eks skal til en frisør så spiller det vel ingen rolle om selskapet har revisjon av regnskapet vel? Får du virkelig mindre respekt av at frisørsalongen ikke har revisjon???

Er det slik at du kun har respekt for AS?
Alle andre organisasjonsformer har ikke revisorplikt før de når omsetning på over 5 mill.
 

picxx

Well-Known Member
Er det slik at du kun har respekt for AS?

Er det virkelig slik at folk sjekker om selskapet som eier sjappa de skal klippe håret hos, kjøpe ny bil hos, kjøpe pølse i brød hos, kjøpe ny pc hos eller kjøpe seg ny stekepanne hos faktisk er ett A/S eller ett NUF? :eek:

Personlig ville jeg nok da forsøkt å blitt kvitt den paranoian.. :D
 

peterandrej

pensjonert moderator
Men å starte et NUF i utgangspunktet handler om å velge den sleipeste løsningen tilgjengelig for å unngå et par ekstra forpliktelser. Og det er et eller annet med den tankegangen jeg misliker.

Helt enig. Det er tankegangen jeg også reagerer på. Man velger, gjennom et NUF, den "sleipeste" måten å starte en business på. Og det mener jeg er et dårlig utgangspunkt bygge å skape tillit hos meg som kunde eller forretningspartner.

Så er det jo selvsagt fullt lovlig å starte et NUF, og mange svindlere velger sikkert å etablere AS også, og enda flere lurendreiere starter sikkert et ENK, hva vet vel jeg, men poenget er at man gjennom selskapsformen NUF sier at "jeg er engelsk" når vi jo alle vet at "nei... du er jo norsk".

Du starter selskapet på en løgn - og det betyr jo ikke at du er kriminell - men det gjør deg da f*** heller ikke til noen samfunnsstøtte.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Jeg synes dere går løs på helt feil utgangspunkt i denne saken. Det er ingenting annet enn trangsynt å kalle folk som oppretter NUF for "sleipe". Jeg skulle egentlig selv gått over til aksjeselskap for lenge siden, men holder igjen fordi jeg ikke føler det er økonomisk forsvarlig å bruke penger på AS. Det er ikke de 100.000 i aksjekapital som holder meg igjen, men de strenge (og dyre) lovene som følger med aksjeselskapet.

Istedenfor å gå til angrip mot de som starter NUF, hvorfor ikke heller prøve å finne en bedre løsning for små ASer?

Dette blir like toskete som å si at man er "sleip" om man velger Ludo mobil fordi det er billigere enn Telenor mobil.
 
Topp