Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Er NUF for unnalurere?

Bedin svarer slik på det spørsmålet:

Spørsmål:
Dersom jeg velger å etablere et aksjeselskap, er det da mulig å bruke noe av aksjekapitalen til innredning, varelager og eventuelt kjøp av utstyr som selskapet har behov for?

Svar:
Du kan til en viss grad benytte deler av aksjekapitalen til å investere i driftsmidler. Driftsmidler vil også ha en verdi, men disse driftsmidlene skal avskrives hvert år, og da må selskapet tilføres frisk kapital for å opprettholde balansen i forhold til aksjekapital. Dette kan du konferere med selskapets revisor om.

Ved stiftelse må aksjekapitalen til selskapet være på minst 100 000 kr (i kontanter eller verdier tilsvarende kr 100 000), men det er feil å anse disse pengene som en etableringskostnad. Midlene kan benyttes for å utvikle bedriften.
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Du trenger vel ikke revisor for å start opp et AS (med mindre reglene har endret seg siden den gangen jeg var med å startet et AS).
AS er for bedrifter som har større omsetning enn 5 mil, mener nå jeg. Ellers blir det fort slik at du jobber for revisor og regnskapsfører.

Her i området snakket jeg med ei som hadde hatt nettbutikk i 8 måneder og hun ville utvide med butikk m.m. Kjørte som AS. Dumt.
 

n0stra

Medlem
Storsvindleren Lars Rune på rømmen igjen - Frekkere enn flatlusa - Vi Menn - klikk.no

Uansett -- i artikkelen ble det nevnt at en NUF er ypperlig for unnalurere...
Jeg liker ikke koblingen mellom unnalurer og NUF - er også litt oppgitt at under dagens regjering, så anser mange et NUF som løsningen på mye. Tror heller det er et symptom.

Veldig synd for de som driver NUF på ordentlig vis - er det noen her som har fått en tilbakemelding at folk er skeptiske pga en tjeneste/et produkt ble tilbudt av et NUF?
Selv driver jeg fremdeles som selvst.næringsdrivende og når omsetningen går opp blir det nok et AS etterhvert, men jeg har sålangt ikke fått slike meldinger.
Uheldigvis får man aldri vite om de som ikke gidder ta kontakt såklart :/

Symptomet som gjør NUF så attraktivt er vel det at regjeringen og de byråkratkåte politikerne som har styrt det meste de siste 70 år ikke har sett noe behov for å legge til rette for småbedrifter.

I utlandet er det vanlig at man skiller mellom små bedrifter med under 5-10 millioner og de "store" over i forhold til innrapportering, revisorplikt, utgifter til registrering osv.

Her til lands er det intet skille mellom et AS drevet av en hjemmeværende mor som selger strikketøy på en nettbutikk og en stor bedrift med flere hundre ansatte. Vi skal absolutt behandles likt. Dette toucher vel mye på det jeg kaller "alle skal ha det like ille" og kræsjer totalt med mitt liberale politiske ståsted. Men nok om det.

Om man hadde litt vett i huet så skjønner man at det ikke er så interessant og lett å skaffe til veie 100 000 for etablering pluss penger til innkjøp av varer/matriell/kontorutgifter osv i tillegg til å måtte bruke penger og mye tid/ressurser på innrapportering, revisor +++. Om overnevnte ønsker å bruke 30 prosent av tiden sin på å drifte og selge over nett for å ha noe å gjøre, pleie hobby/interesse samt dra inn noen ekstra kroner (og da drysser det jo som kjent også på staten) så ser jeg kun det positive i dette. Det gjør desverre ikke regjeringen med det regelsett som eksisterer idag.

Jeg skjønner da godt at folk velger NUF, både seriøse og useriøse. En enkel løsning ville vært å innføre tilsvarende krav og løsninger i norge. Altså at et AS for mindre firma ikke kostet mer enn ca 5000 å etablere inkl momsregistrering og at kravene om revisor ikke var til stede før man krysset x antall millioner i omsetning. I tillegg skulle man sluppet arbeidsgiveravgift for å sysselsette seg selv, noe jeg også mener er en uting som fører til at folk mister rettigheter andre tar for gitt i tillegg til at man har mindre kontroll der det behøvs. Man snakker jo så flott om at man vil ha flere kvinnelige grundere, men dette blir et problem når man vet risikoen man løper og det faktum at kvinner velger mye sikrere enn menn.

På den måten kunne man også innført krav om at man ikke kan etablere massevis av selskaper som blir anmeldt, begår underslag, svindel osv.

Selvsagt måtte en slik løsning blitt bearbeidet og gått gjennom av de som kan mer om skattejuss en hva jeg gjør, men grunnideen står. Som fulltidsarbeidende og nybakt pappa hvor min samboer ble presset ut av jobben da hun ble gravid samt lurt for kontrakt er det ikke så lett å få skrapet sammen pengene jeg skulle hatt for å både stifte AS samt ha råd til å kjøpe varelager for 100-150 000 kroner som jeg trenger for en seriøs oppstart av bedriften jeg har hatt på papiret i flere år. Trist men sant.
 

picxx

Well-Known Member
Symptomet som gjør NUF så attraktivt er vel det at regjeringen og de byråkratkåte politikerne som har styrt det meste de siste 70 år ikke har sett noe behov for å legge til rette for småbedrifter.

I utlandet er det vanlig at man skiller mellom små bedrifter med under 5-10 millioner og de "store" over i forhold til innrapportering, revisorplikt, utgifter til registrering osv.

Nå vet ikke jeg om andre land, men her er det ihvertfall slik at ett firma med en omsetning på mindre enn 1 million pengeenheter (noe som vel ville tilsvart ca. 1 million kroner om firmaet ble drevet i norge) faktisk får skattefritak.
Utover det er det stort sett tabellbeskatning, alt etter omsetning.
 

sta

Medlem
Nå vet ikke jeg om andre land, men her er det ihvertfall slik at ett firma med en omsetning på mindre enn 1 million pengeenheter (noe som vel ville tilsvart ca. 1 million kroner om firmaet ble drevet i norge) faktisk får skattefritak.
Utover det er det stort sett tabellbeskatning, alt etter omsetning.

Det gjelder vel for overskudd og ikke omsetning så vidt jeg husker? Og du kan legge til at skattesatsen er progresiv. Har du f.eks. 1 million THB i overskudd betaler du vel 10% skatt, mens på beløp fra 1 - 5 miilioner THB betaler du 20%. Greit system som uten tvil jeg ting mye enklere for små næringsdrivende.
 

picxx

Well-Known Member
Det gjelder vel for overskudd og ikke omsetning så vidt jeg husker? Og du kan legge til at skattesatsen er progresiv. Har du f.eks. 1 million THB i overskudd betaler du vel 10% skatt, mens på beløp fra 1 - 5 miilioner THB betaler du 20%. Greit system som uten tvil jeg ting mye enklere for små næringsdrivende.

Skattefritaket beregnes fra omsetning, mens skatten blir utregnet fra profitt på små selskaper (med omsetning mindre enn 5 mill. thb).
Ellers kan man jo for enkelhetens skyld si at det er progressiv skatt, men det er nok litt mere innviklet enn akkurat det, utifra hvilken form for business du driver.
Men dette var selvsagt OT :D
 

Gaasehud

Medlem
En god og interessant diskusjon, selv om det ikke virker som om man blir helt enige med det første. Hvor var det egentlig vi ville med (den flyttede) tråden? Det var vel bare at det ikke er så populært at NUF får et dårlig rykte? Nå virker det mer som om folk diskuterer hvorvidt NUF har et dårlig rykte på seg.

Tydeligvis mener noen at det kan høres snuskete ut, selv om det finnes større aktører som driver NUF. Selvsagt er det synd. AS, med sine strenge regler, hindrer mange gründergnister å starte opp, ENK blir for lite og "mellomtingen" NUF er noe kjent for ikke alltid å ha rent mel i posen.

Er jeg helt på jordet eller er det en slags kronglete (og muligens trangsynt) oppsummering? :)
 
Topp