Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Fantasipriser på .no -domener.

Nutz

Med lem
Mange her inne er absolutt ingen naive nybegynnertullinger, men helt sikkert noen som surfer innom da Webforumet ligger ganske høyt hos google.
Det at det er så mange proffe her inne kan jo gi en slags trygghetsfølelse på at medlemmene støtter hverandre og fraråder noen når noe åpenbart for noen er en "bad deal".
Vi er jo kritiske til mye som lukter surt her inne, hvorfor ikke sette domene-haier i fokus, evt. advare de av oss som ikke har alle forutsetninger på plass på det området?

500 - 1000 spenn er ikke noe å tape i det store og hele på et domenekjøp, heller ikke mer, for da kjøper man seg samtidig en motivasjon til å fullføre prosjektet fordi man helst ikke vil sløse bort pengene.

Sier man ifra her inne så blir det til at man føler at man "spammer tråden" til selger, og gjør noe sosialt uakseptabelt, -som er å ødelegge business'n for noen.
 

picxx

Well-Known Member
Sier man ifra her inne så blir det til at man føler at man "spammer tråden" til selger, og gjør noe sosialt uakseptabelt, -som er å ødelegge business'n for noen.

Jeg synes det blir sagt fra ganske greit her inne jeg.
Slike tråder som dette f.eks. er jo good business, så kan man heller gå inn i salgstråden og legge en link i den tråden til denne tråden, slik at man ikke "spammer til" salgstråden.

Diskusjon rundt kvalitet, priser og meninger er alltid sundt :)
 

Msites Ltd

Livsnyter
Opplever ofte postene fra deg som meget kverulerende når noen påpeker moralske tvilsomme dilemmaer her inne.
-Vet det kan tenne å være notorisk motstrøms for noen, men tror egentlig ikke det om din profil.
Hva er det som driver deg når du "hele tiden" forsvarer ting som oppleves som spam, råtten markedsføring, tvilsom kundebehandling og ting som fremstår som veldig uetisk for andre folk?

Vet det å fremstå som reflektert og objektiv er et pluss i mange sammenhenger, men ofte så danner det bare et bilde av noen som er ekstremt sneversynte og kyniske.

Hvis du opplever et enkelt spørsmål om hva som er "riktig" pris for et domene som kverulerende, er det vel du som overreagerer vil jeg si.

Hvis du ikke har noe svar på hva som bør være "standarden" så er jo hele ditt utgangspunkt for denne diskusjonen sviktende.

Du nevner "sinnsyke priser" og "bondefangeri", men nevner ikke noen tall eller hva som er konkret bondefangeri.

Synes du 100.000 for et enkelt domene er for mye? 50.000? 30.000? 10.000? 5.000?
Hva er riktig pris for deg?

Hvordan prissetter du et domene?

Hvorfor skal jeg selge et domene for 1.000 når jeg selv vet at domenet i drift kan inndrive større summer første år?
 
Synes temaet er aktuelt. Også jeg har glede av å lese domene-salgs-tråder, og da er det underholdningsaspektet som er utgangspunktet. Har selv aldri hatt problemer med å finne ledige og gode domener til mine prosjekter, og synes da også at det virker som om noen har hamstret domener i tro på at verdien var langt høyere enn de selv trodde da de anskaffet domenene. Dersom noen velger å betale ekstra (altså mer enn opprinnelig pris) for et domene, så er jo det et frivillig valg. Vi kan jo ikke komme bort fra at noen kan finne en perfekt match mellom et prosjekt og et domene som legges ut for salg på webforumet. Om et domene har "stort potensiale" må jo den enkelte avgjøre ut fra hvordan man ser for seg å aktivt utnytte dette. "Stort potensiale" betyr som regel mye arbeid, motivasjon, tålmodighet og en god plan. Som nevnt x ganger på webforumet, så vil domenet være verdt den pris som noen er villig til å betale for det.
 

Msites Ltd

Livsnyter
Synes temaet er aktuelt. Også jeg har glede av å lese domene-salgs-tråder, og da er det underholdningsaspektet som er utgangspunktet. Har selv aldri hatt problemer med å finne ledige og gode domener til mine prosjekter, og synes da også at det virker som om noen har hamstret domener i tro på at verdien var langt høyere enn de selv trodde da de anskaffet domenene. Dersom noen velger å betale ekstra (altså mer enn opprinnelig pris) for et domene, så er jo det et frivillig valg. Vi kan jo ikke komme bort fra at noen kan finne en perfekt match mellom et prosjekt og et domene som legges ut for salg på webforumet. Om et domene har "stort potensiale" må jo den enkelte avgjøre ut fra hvordan man ser for seg å aktivt utnytte dette. "Stort potensiale" betyr som regel mye arbeid, motivasjon, tålmodighet og en god plan. Som nevnt x ganger på webforumet, så vil domenet være verdt den pris som noen er villig til å betale for det.

Er enig i at det kan være ganske underholdende å lese en del tråder her inne, og deriblant domeneprisdiskusjonstrådene.

Men, samtidig synes jeg det er ødeleggende for webbransjen at tråder hvor man snakker om "fantasipriser" skal stå uten gode argumenter. Da kan det jo faktisk hende at disse "nybegynnerne" som Nutz snakker om tror at alt med web er "gratis".

Skal man komme med utsagn som TS gjør her synes jeg det er ganske relavant at han kommer med gode argumenter for sitt syn på dette før han ødelegger en hel bransje med slike utsagn.

Jeg har opp gjennom årene hatt flere seriøse større og mindre aktører som har forespurt meg om å kjøpe noen av mine domenenavn for det han kaller "fantasipriser" - hvis jeg tolker hans oppfatning rett. Jeg vil ikke kalle disse verken nybegynnere eller dumme....
 

picxx

Well-Known Member
Denne tråden kan kanskje sette påstanden i litt mere perspektiv:
https://www.webforumet.no/forum/domener/410-dyreste-no-domener.html

1. Tandberg.com – Salgssum ca. 9 millioner
2. Nav.no – Salgssum 4,3 millioner
3. Bluetooth.no – Salgssum 4 millioner (i aksjer)
4. Wap.no – Salgssum ca. 1 million
5. io.no – Salgssum kr. 850.000
6. 1881.no – Salgssum ca. 250.000
7. Dagens.no – Salgssum 101.100
8. Smk.no – Salgssum 100.000
8. Uis.no – Salgssum 100.000
9. Tegneserier.no – Salgssum 100.000
10. 18.no – Salgssum ca. 95.000

Tallene hentet fra: DomeneBloggen.no | Topp 10: Norges dyreste domener
 
Sist redigert:

allegretto

Medlem
picxx skrev:
1. Tandberg.com – Salgssum ca. 9 millioner
2. Nav.no – Salgssum 4,3 millioner
3. Bluetooth.no – Salgssum 4 millioner (i aksjer)
4. Wap.no – Salgssum ca. 1 million
5. io.no – Salgssum kr. 850.000
6. 1881.no – Salgssum ca. 250.000
7. Dagens.no – Salgssum 101.100
8. Smk.no – Salgssum 100.000
8. Uis.no – Salgssum 100.000
9. Tegneserier.no – Salgssum 100.000
10. 18.no – Salgssum ca. 95.000
Dette er jo gode domener, som sikkert er verdt prisen.

Noe annet er de som tror de kan få 100K for domener som www.ferie-reiser-i-og-utenfor-tromsoe.com o.l.
 

picxx

Well-Known Member
Dette er jo gode domener, som sikkert er verdt prisen.

Joda, men hvem er det som skal vurdere om domenet er verdt prisen? Selger, kjøper eller et vilkårlig medlem her på webforumet?
 

Msites Ltd

Livsnyter
Dette er jo gode domener, som sikkert er verdt prisen.

Noe annet er de som tror de kan få 100K for domener som www.ferie-reiser-i-og-utenfor-tromsoe.com o.l.

Hva er det som gjør disse domenene gode?? I utgangspunktet er jo ikke dette gode domener i egenskap av domenenavnet......

18.no eller tandberg.com eksempelvis er jo ikke gode domenenavn hvis man ikke har noe som er koblet opp til dette fra før.

Det er merkelig at ingen av de som støtter opp om at det er fantasipriser kan komme med noen gode argumenter eller retningslinjer på hva som er "normale priser".
 

picxx

Well-Known Member
...og hvem i all verden ville betalt mer enn reg.avgiften for nav.no før 2006?
 

Nutz

Med lem
Prissetting er vanskelig nok, ting som lukter masseprodusert, ikke innarbeidet og kjent er ikke mye verd i mine øyne, mulig dere har en annen oppfatning. ;)
Er du så heldig å komme over en slik side, så er du der garantert på grunn av en glipp eller feiltagelse, og håper du aldri lander på den siden igjen så lenge du lever, innholdsverdi lik null, fyllt opp med dritt som kanskje treffer litt bra i google. Smekkfull med annonser. -Søppel!
Bondefangeri å selge dette til en tomsing for Kr.50.000 ++ -Men siden det er deg, så skal du få den for Kr.39.000.- Tenk så mye du sparer!!

Finn.no -kjempestor verdi. -Nettopp fordi det ligger mye arbeide bak det.
 
Topp