Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Fantasipriser på .no -domener.

Msites Ltd

Livsnyter
Prissetting er vanskelig nok, ting som lukter masseprodusert, ikke innarbeidet og kjent er ikke mye verd i mine øyne, mulig dere har en annen oppfatning. ;)
Er du så heldig å komme over en slik side, så er du der garantert på grunn av en glipp eller feiltagelse, og håper du aldri lander på den siden igjen så lenge du lever, innholdsverdi lik null, fyllt opp med dritt som kanskje treffer litt bra i google. Smekkfull med annonser. -Søppel!
Bondefangeri å selge dette til en tomsing for Kr.50.000 ++ -Men siden det er deg, så skal du få den for Kr.39.000.- Tenk så mye du sparer!!

Finn.no -kjempestor verdi. -Nettopp fordi det ligger mye arbeide bak det.

Nå blir jeg litt forvirret! Nå snakker du plutselig om nettster og ikke domener, men utgangspunktet ditt i tråden er .no domener.

Er det domener eller nettsteder du vil diskutere?
 

Nutz

Med lem
hehe.. Er vi litt vrange i dag også eller? *hug*

Hvis Finn.no skulle legge ned driften i dag fordi konseptet var for utrygt for selger og kjøper slik at forbrukermafian forbød konseptet, nettstedet ville da være omtrent verdiløst.
Men domenenavnet likevel meget godt på grunn av at det er kjent, slik at en f.eks. "lost & found"-tjeneste ville fått en pangstart. -Eller et oppslagsverk.. You name it.
 

picxx

Well-Known Member
Nå mistet du meg i argumentasjonen din her Nutz, en eller annen plassen mellom masseproduserte nettsider og finn's lost & found tjeneste.
 

Nutz

Med lem
Kanskje litt tidlig for meg enda Picxx. -Sorry.
Det jeg mener er at domenenavnets verdi er veldig avhengig av dets forhistorie.
Men "buzzwords" i media kan også lage et "godt og dyrt" navn. eks. -Svineinfluensa -DLD.
 

picxx

Well-Known Member
Det jeg mener er at domenenavnets verdi er veldig avhengig av dets forhistorie.

Nav.no er vel det .no domenet som er blitt solgt for høyest pris.
Hvilken god forhistorie hadde dette domenet da?
 
Sist redigert:

Msites Ltd

Livsnyter
hehe.. Er vi litt vrange i dag også eller? *hug*

Hvis Finn.no skulle legge ned driften i dag fordi konseptet var for utrygt for selger og kjøper slik at forbrukermafian forbød konseptet, nettstedet ville da være omtrent verdiløst.
Men domenenavnet likevel meget godt på grunn av at det er kjent, slik at en f.eks. "lost & found"-tjeneste ville fått en pangstart. -Eller et oppslagsverk.. You name it.

Nei, er absolutt ikke vrang. Men, det er vanskelig å diskutere når TS plutselig skifter tema på hva som diskuteres.

Et domenenavn og et nettsted kan jo ikke sammenlignes som salgsobjekter.

Hvis vi snakker domener, så må det være viktig å få frem hvilke kriterier man setter opp for å vurdere en verdi på domenet, og hvilken vekt man legger på de forskjellige kriteriene.

I tillegg kan man risikere å ha en ukjent faktor som f.eks en forretningsidé eller forretningsplan som gir domenet verdi.

Om jeg sitter på en idé som realistisk skal omsette for 1 million kroner, og gi en netto bunnlinje første år på 200.000, så har jo domenet en "verdi" for meg på ca 200.000.

Hvorfor skal jeg da selge dette domenet for 1.000 kroner? Er det da en "fantasipris" å forlange 100.000 for dette domenet?
 
Forstår ikke at dette er så vanskelig. Dersom noen eier et domene som de ut fra en ide tror er vedt 100K, så kan de jo forsøke å selge det for 100K. De som ikke har samme "ide", vil jo da ikke forstå at domenet har noen spesiell verdi. Enten blir domenet solgt for 100K (eller mer dersom det er flere som byr opp ut fra "ideen"), eller så blir selger sittende med domenet og ideen. Jeg kan godt være med på at noen av disse "ideene" og "potensialene" kan være litt overdrevet og vel fantasifulle fra selgers side. Det kan da også være naturlig for noen å spørre seg hvorfor selger da ikke utnytter disse "gullgruven" selv. Samtidig er jo selger i sin rett til å sette den pris han/hun måtte kreve. De som er interessert i et domene som ligger for salg, men synes prisen er for høy, kan jo gi bud på PM eller i tråden. Domener med innhold er jo lettere å prissette ettersom selger da kan oppgi inntekt, arbeidsbyrde, utgifter o.l. Også her kan selger kreve det han ønsker, og det skader nok ikke med å gi bud dersom man synes prisen er for høy.
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Samtidig så synes jeg at de som har 400k løst i lommen og ikke snakker med noen før de kjøper, så tja.. hvem kan de skylde på?
Hadde det kommet et eneste spørsmål på tråden hadde det nok vært litt respons. Akkurat nå føler jeg ikke at det er noe vits å begynne å stille spørsmål om tidsforbruk, fortjeneste etc. Men det er bare meg. Det er mye jeg ikke gidder (lenger).
 

Msites Ltd

Livsnyter
På et DOMENE er det null innhold, null tidsbruk etc.

Grunnen til at man ikke setter igang et prosjekt som ser kan gi kroner kan være mange. Det er ikke dermed sagt at det ikke er en lønnsom og realistisk idé.

Det kan være tid, kapital, eller mangel på andre ressurser.
 

picxx

Well-Known Member
På et DOMENE er det null innhold, null tidsbruk etc.

Grunnen til at man ikke setter igang et prosjekt som ser kan gi kroner kan være mange. Det er ikke dermed sagt at det ikke er en lønnsom og realistisk idé.

Det kan være tid, kapital, eller mangel på andre ressurser.

Det kan være noe så enkelt som at personen må prioritere skole, jobb eller noe annet.

Uansett, Ett domene er verdt det en kjøper er villig til å gi for det! På samme måte som for en tomt, en leilighet eller en annen plass, virtuell eller fysisk.
 
Topp