Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hva betyr "vi kan sosiale medier"??

picxx

Well-Known Member
Hva er egentlig aa "kunne" sosiale medier?
Aa kunne laere firma aa bruke sosiale medier, mao fortelle dem at vanlig folkeskikk kommer man langt med..
eller, aa laere kunden om mulighetene man har mtp support og markedsforing..
eller, aa faktisk benytte seg av de nettsidene man "feilaktig" kaller sosiale medier til aa opnaa mere trafikk til egen side og faa brandet eget produkt..
eller, aa faktisk opprette og bygge opp sider/kontoer paa de nettsidene man "feilaktig" kaller sosiale medier slik at kunden selv kan bygge videre paa disse?

Jeg anser meg selv saann passe flink til aa benytte mulighetene "sosiale medier" tilbyr for aa skaffe mere trafikk og brande eget produkt paa disse sidene. Jeg begrenser meg dog ikke til kun FB og twitter, eller kun linkedin og twitter, men forsoeker aa i stoerst mulig grad koble sammen og benytte meg av flest mulig sider/tjenester, for aa faa en stoerst mulig kontaktflate paa hvert eneste produkt/side jeg markedsfoerer.
M.a.o. er det ikke veldig viktig for meg aa ha en personlig twitterkonto med 6000 followers og skryte av dette paa webforumet...ihvertfall ikke om jeg har 30 twitterkontoer med 400 followers paa hver, som hver er koblet opp med egne youtube, facebook, scribd, linkedin, tumblr, openid, blogger, disqus, flickr og myspace kontoer.. mange med kanskje like mange venner/followers som hos twitter.

Jeg har sett mange webutviklere/firma som selger "vi kan ogsaa sosiale medier", eller "vi har ogsaa solid erfaring med sosial medier". Hva betyr dette?
 

peterandrej

pensjonert moderator
Som oftest bunner ikke "vi er gode på sosiale medier" i stort mer enn at det høres kult ut, eller at utvikleren vet hvordan man limer inn en facebook-like-button på en nettside. Det er uhyre få innen den sterkt voksende delen av PR-bransjen i Norge som kun driver med sosiale medier som egentlig har særlig faglig ballast.

En representant for en av de mest fremtredende aktørene på dette området holdt møte med noen potensielle kunder. Han fortalte at hans firma hadde hatt en facebook-kampanje for en bedrift, og til sammen hadde 15.000 personer klikket "like" i løpet av tiden kampanjen varte. Da var hans utsagn at "Nå har bedriften 15.000 ambassadører der ute som fronter bedriften."

Når man går rundt og forteller at det å klikke "like" er det samme som å være en ambassadør, fanboy, etc - så er man HELT på bærtur.
 

picxx

Well-Known Member
Som oftest bunner ikke "vi er gode på sosiale medier" i stort mer enn at det høres kult ut, eller at utvikleren vet hvordan man limer inn en facebook-like-button på en nettside. Det er uhyre få innen den sterkt voksende delen av PR-bransjen i Norge som kun driver med sosiale medier som egentlig har særlig faglig ballast.

Trenger man faglig ballast for aa vaere sosial?
For aa vite hvordan man oppfoerer seg i sosialt lag, eller dertil sosiale nettsider?

Folk selger jo konferanser, nettsider og infosider med slogan "vi kan sosiale media".. det jeg lurer paa, er det saa mye annet enn aa vite hvordan man oppfoerer seg om man tar seg en kaffe med en kompis paa den naermeste chice kaffekneipa, eller den naermeste oelsjappa for den del?
 

peterandrej

pensjonert moderator
Trenger man faglig ballast for aa vaere sosial?
For aa vite hvordan man oppfoerer seg i sosialt lag, eller dertil sosiale nettsider?

De fleste bedriftene gir nok strategisk rådgivning utover det å være "sosial" som du sier. Det er stor forskjell på bruk av sosiale medier i en profesjonell setting, sammenlignet med det å ha en chat med en kompis på facebook.

Og da trenger man jo faglig ballast og helst litt erfaring for å kunne gi kvalifiserte råd og vink. Når du sier at "dette bare handler om å være sosial og vise folkeskikk", så tror jeg vi snakker om to vidt forskjellige ting du og jeg.
 

picxx

Well-Known Member
De fleste bedriftene gir nok strategisk rådgivning utover det å være "sosial" som du sier. Det er stor forskjell på bruk av sosiale medier i en profesjonell setting, sammenlignet med det å ha en chat med en kompis på facebook.

Og da trenger man jo faglig ballast og helst litt erfaring for å kunne gi kvalifiserte råd og vink. Når du sier at "dette bare handler om å være sosial og vise folkeskikk", så tror jeg vi snakker om to vidt forskjellige ting du og jeg.

Enhver bedrift burde i utgangspunktet vite at support og branding koster litt snillisme og litt smil. Man trenger ikke vaere rakettforsker for aa skjoenne saapass.
Faglig ballast faar man jo gjerne fra fagarbeidere, ikke fra en eller annen guru innen sosiale medier som , igjen, paastar at "vi kan sosiale medier".

Meget mulig vi snakker om vidt forskjellige ting, for naar jeg snakker om aa "kunne sosiale medier" snakker jeg om aa kunne utnytte en mengde plattformer paa nett til aa promotere eller brande et produkt videre (fra en affiliatemarkedsfoerer staapunkt), faa inn flest mulig kunder paa kortest mulig tid og konvertere den trafikken jeg skaffer meg.
Jeg gaar egentlig utifra at f.eks. netcom allerede vet hvordan de tar seg av kundebehandling paa facebook, eller paa twitter, youtube, scribd, flickr og myspace for den sags skyld.

saa det blir vel der denne "vi kan sosiale medier" kommer inn.. vet man hva man laerer bort, og paa bakgrunn av hva?
 

picxx

Well-Known Member
Hvis noen sier til deg "Vi kan sosiale medier" betyr det at det neste 10 setningene de sier forteller deg akkurat like lite.

Frykter det samme... :rolleyes:
 

peterandrej

pensjonert moderator
Meget mulig vi snakker om vidt forskjellige ting, for naar jeg snakker om aa "kunne sosiale medier" snakker jeg om aa kunne utnytte en mengde plattformer paa nett til aa promotere eller brande et produkt videre (fra en affiliatemarkedsfoerer staapunkt), faa inn flest mulig kunder paa kortest mulig tid og konvertere den trafikken jeg skaffer meg.

Ja, vi snakker nok om to totalt ulike ting. Jeg snakker om bedrifter som hjelper Statoil, Telenor, Netcom og selskaper i denne klassen med sin strategiske tilstedeværelse i sosiale medier, mens du snakker om hvordan man kan få 100 klikk på en annonse via en post på Facebook. Begge tilfeller handler om sosiale medier, men ellers er de ganske ulike, synes du ikke?
 

picxx

Well-Known Member
Ja, vi snakker nok om to totalt ulike ting. Jeg snakker om bedrifter som hjelper Statoil, Telenor, Netcom og selskaper i denne klassen med sin strategiske tilstedeværelse i sosiale medier, mens du snakker om hvordan man kan få 100 klikk på en annonse via en post på Facebook. Begge tilfeller handler om sosiale medier, men ellers er de ganske ulike, synes du ikke?

Aerlig talt synes jeg "strategisk tilstedevaerelse i sosiale medier" ligner jaevla mye paa "vi kan sosiale medier". Trenger man hoeyere utdanning for aa kunne formulere seg slik synes jeg ikke det er verdt det.

Hva faar statoil, netcom og telenor hjelp med... annet enn "strategisk tilstedevaerelse i sosiale medier". Ai.. det er jo industrihemmeligheter det ja.. sorry!
Det samme som John chow har tjent en masse paa de siste aarene kan altsaa de sosiale "guruene" tjene mere paa ved aa snakke enda mere bullshit, og ved aa taakelegge ting de ikke vet noe om enda mere... vel.. det skal de ha, de vet aa tjene penger utav grus ;) og det er jo DET som er det viktige!
 

soltrall

Medlem
Jeg tror at dersom man har brukt sosiale medier en del selv, og har litt mellom ørene, så trenger man ikke å bruke en masse penger for å få et firma til å utvikle en Facebook-side eller en "strategi" for den del. Det er alt for mange der ute som tar seg sinnsykt fett betalt på sosiale medier. Det er min mening, men nå er det jo kanskje sånn at man alltid betaler for kompetanse man ikke innehar selv, og dersom man sjelden/aldri har vært på Facebook som privatperson så er man kanskje villig til å betale noen for å ta jobben? Problemet er jo bare at det aldri blir noe bra i fortsettelsen heller, dersom man ikke jevnlig sitter med mediet på brukersiden også.:)
Det eneste jeg bruker penger på i sosiale medier er dersom jeg trenger hjelp til tekniske ting, applikasjoner som jeg ikke kan utvikle selv etc.
 

picxx

Well-Known Member
Jeg tror at dersom man har brukt sosiale medier en del selv, og har litt mellom ørene, så trenger man ikke å bruke en masse penger for å få et firma til å utvikle en Facebook-side eller en "strategi" for den del. Det er alt for mange der ute som tar seg sinnsykt fett betalt på sosiale medier. Det er min mening, men nå er det jo kanskje sånn at man alltid betaler for kompetanse man ikke innehar selv, og dersom man sjelden/aldri har vært på Facebook som privatperson så er man kanskje villig til å betale noen for å ta jobben? Problemet er jo bare at det aldri blir noe bra i fortsettelsen heller, dersom man ikke jevnlig sitter med mediet på brukersiden også.:)
Det eneste jeg bruker penger på i sosiale medier er dersom jeg trenger hjelp til tekniske ting, applikasjoner som jeg ikke kan utvikle selv etc.

Hvem er du, og hvilken erfaring har du som uttaler deg slik?
Nei, jeg snakker IKKE om sosiale nettverk.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Aerlig talt synes jeg "strategisk tilstedevaerelse i sosiale medier" ligner jaevla mye paa "vi kan sosiale medier". Trenger man hoeyere utdanning for aa kunne formulere seg slik synes jeg ikke det er verdt det.

Vel, PR-bransjen er en milliardindustri i Norge, så det er helt klart at en del bedrifter ser verdien i profesjonell rådgivning. Men vi snakker nok mest om bedrifter som omsetter for noen hundre millioner kroner, det er riktig det.

"Strategisk rådgivning i sosiale medier" er uvergelig et nisjeprodukt som de store massene aldri kommer til å få råd til, eller behøve.
 

soltrall

Medlem
Hvem er du, og hvilken erfaring har du som uttaler deg slik?
Nei, jeg snakker IKKE om sosiale nettverk.

Jeg snakker heller ikke om sosiale nettverk. Jeg snakker om sosiale medier. Jeg har nå vel et års erfaring med bruk av Facebook, Youtube og Twitter for markedsføring av egen bedrift. Facebook er den desidert største markedsføringskanalen vår. Vi han ca 5000 "tilhengere" (som det ikke lenger heter...) i dag, så det er ikke en gigantside, men til gjengjeld er våre tilhengere engasjerte og skaper mye debatt på siden vår, vi bruker den ikke bare som en kanal for å spy ut reklame. Vi er heller ikke et gigantisk konsern, men har noen millioner i årlig omsetning, så jeg driver ingen hjemme-fra-sofaen-bedrift heller. Poenget mitt var bare at jeg syns mange av de som tilbyr sin "ekspertise" på sosiale medier er noen pengesugere og det er enkelt å gjøre mye av dette selv. Med gode resultater.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Poenget mitt var bare at jeg syns mange av de som tilbyr sin "ekspertise" på sosiale medier er noen pengesugere og det er enkelt å gjøre mye av dette selv. Med gode resultater.

Jeg velger å trekke en parallell til politiske rådgivere. Flere personer har den siste tiden fått profesjonell rådgivning fra PR-byråer. Vi har hørt om regninger opp i flere hundre-tusen-kroners klassen i enkelte tilfeller, jfr. Berit Kjøll-saken der Geelmuyden.Kiese fakturerte henne for 740.000 kr etter å ha gitt henne blant annet rådgivning i hvordan hun skulle takle nærgående presse.

Tjenester av denne typen er soleklart forbeholdt de som sitter "litt" høyere oppe enn oss her på WF, og det er helt OK. Vi har ikke behov for slike tjenester heller, for vi blir ikke intervjuet av hverken VG eller TV2 noen av oss, og da vil det fremstå som rimelig merkelig - sett fra vårt ståsted - at noen skulle ville betale 740.000 kr for råd av typen "fortell sannheten og smil pent" som kanskje Picxx ville sagt.

PR-tjenester er ikke noe for hvermansen, og skal heller ikke være det.
 
Topp