Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hvor er webutvikler-yrket på vei?

RipZ

Medlem
Jeg kan ikke la være.

Du kritiserer uerfarne kunder for å velge billigste alternativ. Selv lyser du ut oppdrag hvor du betaler 1000 kroner til den som designer den beste logoen for deg. Og man er ikke engang garantert betaling.
https://www.webforumet.no/forum/jobbutlysning/6487-logo.html

Du kaller deg systemutvikler, men behersker ikke engang boolsk algebra.
https://www.webforumet.no/forum/php...-hvordan-sjekke-om-tre-variabler-er-like.html
Tips: !(Ingen er like) != (Alle er like). Det følger av De Morgans lov og er elementær diskret matematikk. Det er også ganske intuitivt, noe Nutz tydelig viste i tråden.

Du sier at å lagre e-postadresse kryptert i databasen vil gjøre det umulig å få tak i de orginale e-postadressene. Det blir det samme som å si at hvis du låser dåren så vil du aldri få innbrudd, selv ikke når tyven har fått tak i nøkkelen.

En uerfaren utvikler som vet sine begrensninger er bedre enn en "supermann" som ikke kan å fly.
 

picxx

Well-Known Member
Du kan være "verdens beste koder", men har du ikke "verdens beste markedsfører" hjelper det fanden så lite. ;)
 

hansson

Langveisfarende
Jeg stemmer for gode gamle "programmerer". Nettstedsutvikler er faktisk bedre enn webutvikler. Programmerere "utvikler" kanskje nettsteder men nettet i seg selv har de nok ikke så mye innflytelse over. Ah, her ligger det an til en ny tråd om sprog & talemaal...
 

picxx

Well-Known Member
Ah, her ligger det an til en ny tråd om sprog & talemaal...

Gjør nok det, men er jo TS selv som mener nettsideutvikler ikke er et yrke, mens webutvikler er den rette termen.. ;)

"programmerer", som du foreslår er jeg helt enig med, mens en designer er noe annet og man kan leie en webmaster for å sette opp en enkel nettside, ettersom han har satt opp en god del tidligere.
Blir omtrent som om man skal trykke en avis... man trykker den i et trykkeri, får en typograf til å sette opp settingen og en designer til å designe sidene.... man klager ikke på at gateavisa har en dårlig layout....man gjør det bare bedre selv ;)
 
Sist redigert:

hansson

Langveisfarende
Ja jeg vet, og jeg er helt uenig med ham. Det er ingen regler, ingen rett og galt når det gjelder disse ordene. De finnes ikke i ordboka engang.
Bokmålsordboka | Nynorskordboka

Alt som er engelsk eller slapt oversatt direkte fra engelsk (web developer) har fint lite å gjøre i norsk. Selv om ordene er blitt allment akseptert vil nok språkrådet heller anbefale nettsideutvikler enn webutvikler. De norske alternativene i denne tråden er bra.

Og hvis jeg vil lage meg en yrkestittel på nettet så står jeg vel fritt til det? Skriptterapeut, nettstedscoach, vevkjerring...
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Overdreven bruk av plugins leder til overbelastning på serveren (og overdreven bruk av domener på en server leder til overbelastning - one.com). Det har vel ikke noe med WP som plattform å gjøre.

Uansett hvor nye funksjoner legges til blir det nye hull og problemer, dette er ikke begrenset til WP. Browsere og script-språk kommer i nye versjoner og da bør du gå gjennom koden din igjen (svart/hvitt eksempel: cross-site scripting var aldri noe problem med de første browsere).

WP-teamet er bedre egnet til å møte og løse dette fordi de er flere og er motiverte for å jobbe for produkten.
Så for å snu det litt på hodet: Bruker du *ikke* WP må du tette alle hull selv. Hull som du først må oppdage selv (no security in obscurity). Kan du frigjøre tid til det - eller rettere sagt: har kundene dine råd til det?

Kundene dine kan evt. bruke en auto-update plugin eller du (og jeg) kan legge tilbud om oppdateringskontroll i en support-pakke (hm... there's a thought)...?
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Enig! Det kommer ann på hver enkelt å ikke ta vann på hodet.

siden vi først er inne på språk... vann hodet tar jeg hver dag i dusjen... vann over hodet prøver jeg å unngå (bortsett fra når jeg dykker) ;)

Pong - jeg vet ikke om det var meg den siste posten der var ment til? det var i såfall ikke i forhold til overbelastning av serveren jeg snakket om overdreven pluginbruk, men det er helt klart også et stort problem, som jo blir ekstra stort når plugins ikke passer "helt" til formålet, og man dermed får litt ekstra funksjoner man ikke trenger men som bare ligger der og trekker ressurser. Og nei, problemer når det legges til nye funksjoner er helt klart ikke begrenset til wp, men wp har en så aktiv utvikling at det legges til nye funksjoner veldig ofte, og dermed dukker det opp problemer oftere. Har man en egenutviklet løsning (eller for den saks skyld om man lager en egen spesialtilpasset fork av WP eller noe annet opensource) vil det sannsynligvis ikke bli lagt inn like mye nytt like ofte, og dermed vil det sannsynligvis ikke dukke opp nye problemer i like stor grad. Til gjengjeld må man selv sørge for å plugge de hullene man finner - og forhåpentligvis også finne dem selv før noen med feil intensjoner gjør det, så mer ressurskrevende blir det helt klart.

Det er fordeler og ulemper med de fleste løsninger.
 

adeneo

Medlem
WP-teamet er bedre egnet til å møte og løse dette fordi de er flere og er motiverte for å jobbe for produkten.
Så for å snu det litt på hodet: Bruker du *ikke* WP må du tette alle hull selv. Hull som du først må oppdage selv (no security in obscurity). Kan du frigjøre tid til det - eller rettere sagt: har kundene dine råd til det?

På den andre siden er det vel slik at dersom noen sitter å hakker på edb apparatet sitt og kommer over ett sikkerhetshull i WP, så har man plutselig tilgang til ørten trillioner zillioner sider med dette sikkerhetshullet, motivasjonen for hakkere er dermed langt større for å finne sikkerrhetshull i WP enn i en eller annen sær løsning laget av en nettstedsutvikler, regnbuemaker, skriptterapaut eller hva det nå kalles.
Det at hvem som helst kan laste ned WP og alle tenkelige plugin's gjør også at det er lettere for slike hakkere å finne slike smutthull ettersom de har enkel tilgang på koden, noe som ofte er litt verre med spesialtilpassede løsninger.

Min oppfatning er at man kan komme unna med relativt store sikkerhetshull i en hjemmespikket løsning uten at noen nødvendigvis klarer, eller har noen stor glede av, å finne disse sikkerhetshullene. Mens et sikkerhetshull i WP eller en populær plugin temmelig sikkert blir funnet og utnyttet rimelig raskt. Og jeg hevder ikke med dette at man bør la sikkerhetshull være i fred bare fordi det er lite sannsynlig at noen finner de, de bør uansett tettes, men bare mine 2¢ !!!
 

picxx

Well-Known Member
På den andre siden er det vel slik at dersom noen sitter å hakker på edb apparatet sitt og kommer over ett sikkerhetshull i WP, så har man plutselig tilgang til ørten trillioner zillioner sider med dette sikkerhetshullet, motivasjonen for hakkere er dermed langt større for å finne sikkerrhetshull i WP enn i en eller annen sær løsning laget av en nettstedsutvikler, regnbuemaker, skriptterapaut eller hva det nå kalles.

Dette må vel sies å være positivt.
Jo flere som forsøker å finne sikkerhetshull, jo flere jobber med å tette dem, jo sikrere blir selve programvaren.
Kjører man egenutviklede systemer blir ikke slike hull oppdaget før en eller annen iraker finner ut at du har publisert en karikatur av allah en eller annen plassen på nettsiden din.
 
Topp