Hvor viktig er det å gi kunder mulighet for faktura?

En tråd i 'Nettbutikk' startet av NewbieG, 13 Feb 2015.

1. NewbieG New Member

Hvor viktig er det at man har en fakturaløsning i nettbutikken? Noen med erfaringer?

2. Steven

Steven Member

Hva selger du først og fremst?

3. NewbieG New Member

Dame/jenteklær og litt tilbehør...

4. Grooo

Grooo Medlem

Hvilke andre betalingsmuligheter har kundene da?

5. tahaglind Medlem

Jeg har visa, mastercard og faktura. 90% velger faktura. Har per dags dato aldri opplevd at noen ikke betaler for seg, så jeg bruker ikke klarna eller noe slikt.

6. Steven

Steven Member

Da er det veldig fint om en faktura blir lagt til og sendt. Da blir nok kundene fornøyd og du virker mer profesjonell :)

Om du ikke allerede gjør det, selvfølgelig.

7. djorkaeph7

djorkaeph7 New Member

Jeg føler det er to store fordeler ved å ha en fakturaløsning i henhold til drift av egen nettbutikk.

1) Som noen allerede har nevnt så er det rett og slett mer profesjonelt. De fleste fakturaprogram lar deg også personalisere fakturaen med logo og f.eks. beskjeder til kjøperen.

2) Samtidig er det smart å tenke på kundens opplevelse på nettbutikken. Som tahaglind sier så liker mange å betale med faktura, og jeg tipper det er fordi de liker den tryggheten. Eller kanskje de ikke har planlagt den utgiften i akkurat den måneden. Får de en faktura med en forfallsdato 15 eller 30 dager etter kjøp, er de mer fleksible og kan betale når det passer best for dem (og ikke deg). Og en god kundeopplevelse er vel det aller viktigste?

Det koster naturligvis litt ekstra å bruke et fakturaprogram i tillegg, men hvis du kjøper et program som bruker API (ser at du spør om det i en annen tråd) kan du spare mye tid på integrasjonen mellom programmet og nettbutikken, så på lang sikt vil jeg absolutt tro det er en god investering.

8. Tonny Kluften

Tonny Kluften Administrator

Prøv å gjør en ordre med faktura eller konto hos Ellos eller LaRedoute, de har egne systemer med faktura og konto. De er jo enorme og metodene deres er sikkert gjennomtestede og fungerer nok veldig bra. Kan du kopiere dem?

9. HanneSol

HanneSol Member

Det er mange som foretrekker faktura. Hvis du ikke bruker Klarna e.l., må du sørge for en avtale med et inkassobyrå, det er dessverre en del som vil ha varer uten å betale for dem.

10. Trond Lyngbø

Trond Lyngbø New Member

Hei. Basert på egen erfaring, fra mine egne kunder, og hva jeg har hørt fra via andre i bransjen, kan jeg trygt si at jeg aldri ville ha våget å drive med netthandel uten Klarna. Konverteringsraten og salget i nettbutikken øker.

Klarna gir kundene muligheten for å nedbetale varene gjennom månedlige avdrag. Kundene kan handle varer i nettbutikken selv om de ikke har penger på konto akkurat der og da. Som for eksempel studenter som har lite igjen på studielånet eller dem som har brukt opp månedens lønn.

PayPal får også mye skryt.

11. Revoweb.no

Revoweb.no New Member

Støtter så absolutt dette. Fakturaløsning er avgjørende for suksess

12. idefox New Member

Interessant. Vi går omsider igang med fakturaløsning neste uke som første butikk i vår bransje (tror jeg). Håper det viser igjen

13. hvoslef

hvoslef Student

Er det noen her som har tall på hvor mange som unnlater å betale? Oppgi gjerne bransje, volum og om du har inkassobyrå til å kreve inn eller ikke.

14. NewbieG New Member

Takk for alle svar!
    Har nå fått Klarna og skal integrere dette i nettbutikken. Får ikke til å ha Paypal samtidig som Klarna Checkout, er det noen som har erfaringer med å ha disse to betalingsløsningene sammen? Bruker woocommerce..

15. HanneSol

HanneSol Member

Jeg har både Klarna Checkout og Paypal men jeg har en ferdig nettbutikkløsning (24nettbutikk).

Del denne siden