Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hvordan setter jeg opp en flerspråklig blogg?

Tenkte jeg skulle prøve meg på litt engelsk blogging nå som jeg likevel må begynne på nytt (ikke spør), men lurer likevel på muligheten for en flerspråklig løsning. Eksempelvis norsk og engelsk.

Går det? I så fall, hvordan gjør jeg det enklest?

Mvh Dan
 
Ser veldig bra ut. Hvordan er admin-seksjonen i den? Skriver du innleggene i alle språkene på en gang, eller må du ut og inn igjen? Eksempelvis slik at du bare laster opp eventuelle bilder etc en gang for alle, og hvordan blir det med ymse innstikk? Må du installere hvert enkelt språk for seg? Og, kan du bruke samme lisensen på flere nettsider?

Mvh Dan
 

Tonny Kluften

Administrator
WPML er et innstikk.
Du skriver innleggene på de språkene du ønsker med en gang. Du laster opp bilder èn gang for hvert språk.
Du angir hvilke språk du skal bruke i administrasjonen.
Og enda en fordel med dette innstikket er at det er betalt, dermed kan du regne med at det blir oppdatert når det trengs.
Om du kan bruke det på flere blogger, det må du sjekke på salgssiden deres.
 
Hmm, nei.

Sitter og leser litt om det, og begynner så smått å vurdere det dithen at jeg kanskje skal kjøre tre separate wp-installasjoner istedenfor. Siden denne tråden opprinnelig ble startet har mye skjedd, og istedenfor å ha en blogg har jeg nå valgt på å sette opp en enkelt nettside, med statiske undersider istedenfor dynamiske, noe som gjør det en del enklere å holde styr på.

Men så er spørsmålet, siden sidene skal være på norsk (jeg retter meg primært mot det norske markedet), engelsk og dansk, ser jeg for meg to alternativer.

1) Legge alle de respektive installasjonene i hver sin katalog, f.eks www.danhansen.net/NO, ~/DK og ~/EN og så la selve rotkatalogen inneholde en enkelt index.html hvor man så bare kan velge det språk man ønsker å lese på. Det linkes selvfølgelig til hvert enkelt språk i hver enkelt installasjon, så man enkelt kan skifte mellom dem når man først er inne.

2) Legge den norske versjonen direkte på rot (eller under ~/NO med index på rot) og så de andre under respektive ~/DK og ~/EN. Da vil man alltid komme inn på den norske installasjonen så sant man går direkte inn på url, så får de utenlandske heller velge språk derfra.

Hva anbefales? Og hvorfor?

Eventuelt andre løsninger? (Har kikket på WPML ...)

Mvh Dan
 

peterandrej

pensjonert moderator
Jeg ville heller laget en oversiktlig innholdsstruktur ved bruk av kategorier/pages så du slipper å bruke diverse innstikk og seperate installasjoner. Så kan du enkelt, med bruk av php, lage seperate single-templates til de ulike språkene.
 
Hva er forskjellen på den og WPML?

Vet ærlig talt ikke, utover at den er a) gratis, og b) et sant helvete å finne ut av (men det kan jo bare være meg da :D

Den har noen funksjoner jeg ikke riktig finner ut av, blant annet no, greier med menyen (man kan visst sette opp egne menyer for hvert enkelt språk, men da kræsjer hele greia. Får forske litt nærmere på det i løpet av kvelden ...

Mvh Dan
 
Jeg ville heller laget en oversiktlig innholdsstruktur ved bruk av kategorier/pages så du slipper å bruke diverse innstikk og seperate installasjoner. Så kan du enkelt, med bruk av php, lage seperate single-templates til de ulike språkene.

Har vært inne på tanken å bare bruke kategorier og undersider, men å begynne å rote rundt med php er ikke særlig aktuelt.

Cluet her er at jeg ønsker en "ren" side, men bare en fire-fem menyvalg. På tre språk. Ingen kommentarmuligheter, ingen innstikk, bare helt clean ...

Mvh Dan
 

peterandrej

pensjonert moderator
Har vært inne på tanken å bare bruke kategorier og undersider, men å begynne å rote rundt med php er ikke særlig aktuelt.

Cluet her er at jeg ønsker en "ren" side, men bare en fire-fem menyvalg. På tre språk. Ingen kommentarmuligheter, ingen innstikk, bare helt clean ...

Mvh Dan

Skal du ikke ha blogginnlegg på siden? Da er jo dette såre enkelt. Lag page-templates til de ulike språkene. En for norsk, en for engelsk, osv. Templatene kan du utstyre med passende menyer, titler på riktig språk, osv.
 
Topp