Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hvordan setter jeg opp en flerspråklig blogg?

ElinN

Medlem
Er det ikke like mye jobb å ha 3 seperate blogger som å ha 3 forskjellige språk på samme blogg, siden man likvell må laste alt opp for hvert språk?
Det er sikkert litt dyrere løsning siden man da må ha 3 forskjellige domener og webhotell men kansje like enkelt....?? eller hva mener dere?:confused:
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Du trenger ikke 3 forskjellige webhotell og domener samme hvordan du gjør det:

- En mulighet er å sette opp "hovedbloggen" på dittdomene.no, den engelske varianten på dittdomene.no/en og tysk på dittdomene.no/de (altså seperate mapper/folders for hvert språk)

- En annen er å sette opp "hovedbloggen" på dittdomene.no, engelsk variant på en.dittdomene.no og tysk på de.dittdomene.no (altså subdomener)

eller så kan du på mange webhotell ha flere domener, f.ex. dittdomene.no, dittengelskedomene.no og ditttyskedomene.no, alle på samme webhotell, men forskjellige domener

Det fine med disse multilanguage-løsningene er at de i stor grad automatiserer dette, i tillegg er det da bare ETT sted du må gjøre oppdateringer av wordpress, theme og plugins, og selv om du selvsagt må skrive innholdet på alle språkene hver for seg, så er det vanligvis ikke nødvendig å laste opp alt av bilder osv for hver gang, og du får "koblet sammen" de forskjellige variantene av hver side/post. Det er i det hele tatt vanvittig mye enklere å administrere enn helt seperate installasjoner. Husker ikke hvordan det er for qtranslate, men wpml støtter ihvertfall både subfolders og subdomains, og jeg mener polylang også gjør det
 
Sist redigert:

ElinN

Medlem
Ok tusen takk, nå skjønte jeg litt mer av dette. Men mener du at WPML er en god ting å bruke til dette?
Men kan jeg gjøre det slik at de som skriver domene.no kommer rett in på den norske siden og de som skriver domene.is kommer inn på den islandske siden? (sånn at hvis de som er på den norske siden klikker på det islandske flagget så forandrer adresselinjen seg til domene.is)
Er helt grønn og må ha det inn med teskje :p
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Ja, WPML er definitivt et godt valg til sånt som dette :)

Det skal også gå å gjøre det sånn at de som går til "domene.is" kommer rett til den islandske versjonen, men jeg tror det greieste vil være å gjøre det litt annerledes enn sånn som du tenker der: La oss f.ex. si at den islandske versjonen av sidene ligger på domene.no/is/ - da kan du videresende "domene.is" til "domene.no/is/" osv. Det vil være enkelt rent teknisk, og du vil dessuten ha en liten fordel av at alle som linker til deg vil linke til samme domene, uavhengig av språk, noe som burde være en liten fordel i forhold til google osv :)
 

spikre

peterhamre.no
Ja, WPML er definitivt et godt valg til sånt som dette :)

Det skal også gå å gjøre det sånn at de som går til "domene.is" kommer rett til den islandske versjonen, men jeg tror det greieste vil være å gjøre det litt annerledes enn sånn som du tenker der: La oss f.ex. si at den islandske versjonen av sidene ligger på domene.no/is/ - da kan du videresende "domene.is" til "domene.no/is/" osv. Det vil være enkelt rent teknisk, og du vil dessuten ha en liten fordel av at alle som linker til deg vil linke til samme domene, uavhengig av språk, noe som burde være en liten fordel i forhold til google osv :)

google anbefaler å skille på denne måten:

is.domene.com
no.domene.com
dk.domene.com
it.domene.com
 

hansson

Langveisfarende
Jeg tenkte mer hvis du ville gå for en manuell løsning a la den du nevner tidligere i tråden, tenkte du da å opprette egne installasjoner for hvert subdomene eller underkatalog? Har prøvd wpml men syntes det var litt mye mas, så kunne tenkt meg å lage en steinalderløsning på egen hånd.
 
Topp