Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hvordan setter jeg opp en flerspråklig blogg?

Skal du ikke ha blogginnlegg på siden? Da er jo dette såre enkelt. Lag page-templates til de ulike språkene. En for norsk, en for engelsk, osv. Templatene kan du utstyre med passende menyer, titler på riktig språk, osv.

Kan du utdype dette litt nærmere?

Jeg har de siste dagene eksperimentert en del med Polylang, og rent installasjonsmessig, virker det veldig greit. Dog er det et par småting jeg har merket meg som tydeligvis ikke er "helt etter boka", spesielt når det kommer til norsk/dansk-språklige sider som heter det samme. F.eks "Velkommen".

Når jeg oppretter menyer tilpasset hvert enkelt språk (Norsk, Dansk og Engelsk) kommer disse fint opp som de skal, men når jeg velger hvilke sider som skal ligge under hvilket menypunkt, er vet jeg ikke hvilken "Velkommen"-side jeg skal velge, under fortrinnsvis Norsk og Dansk. Iblant dukker den danske opp under den norske og motsatt. Når jeg så går tilbake i meny-menyen (heter det det?) og velger annerledes, skjer det ingenting. Mulig dette er en bug i polylang, eller rett og slett fordi språkene simpelthen er for like.

Så lurte jeg på å rett og slett bare lage tre sider, en norsk, en dansk og en engelsk, og så ha minimalt med informasjon på hver side. Det blir jo veldig ryddig, men gir minimalt med muligheter for videre utvikling. Men så igjen, jeg har ingen planer om å være "web-designer" eller bruke alt for mye tid på det, så det er kanskje like greit.

Noen tips/synspunkter?

Mvh Dan
 
Nei, må vel innrømme at jeg har ikke det. Litt av årsaken er at den må kjøpes for overhodet å kunne prøves. Riktignok får jeg vel pengene tilbake hvis jeg er misfornøyd, men det "bremser" jo en anelse :)

Jeg kan jo kort spørre; hvordan gjør jeg med flerspråklige menyer i WPML?

Skal jeg lage en flerspråklig side med polylang må jeg opprette en meny for hvert språk. Eksempelvis lager jeg tre menyer, en som heter "Norsk", en som heter "Engelsk" og en som heter "Dansk", og så knytter jeg disse opp mot språkvalgene, gjerne i form av flagg. Det vil si at dersom jeg trykker på det danske flagget, så kommer den danske menyen frem, og de linkene som da ligger i denne menyen er følgelig danske. F.eks kan siden som heter "Om meg" hete "Om mig" på danske, og "About me" på engelsk.

Videre får jeg noen valg hvor jeg kan endre topp- og bunntekst ut fra hvilket språk jeg skal bruke osv. Hvordan er dette i WPML?

Mvh Dan
 

basicus

SEO Eggspert
WPML er i grunn det systemet for håndtering av flerspråklighet som håndterer det hele mest ryddig etter hva vi har erfart oss frem til.

Menyer, sider, poster, kategoerier og tags håndteres alle skikkelig og ryddig. Systemet tar også høyde for språk som arabisk og kinesisk på en skikkelig måte.

Jeg har testet qTranslate utenom WPML, men foretrekker helt klart WPML. Det er helt klart verdt kronene for å slippe å rote med ting sånn som du beskriver Dan.
 
Plutselig gikk det opp et aldri så lite lys for meg her, og det virker som om tingene faller på plass nå. Kommer med en eventuell oppsummering bare jeg får testet litt først.

Kort oppfølgerspørsmål; hva skjer med eventuelle innstikk? Blir de også "oversatt" til hvert enkelt språk? F.eks, vil NextGEN Gallery fremstå som rent norsk, dansk og engelsk?

Mvh Dan
 
Har nå kjøpt og betalt WPML Multilingual Blog, men jeg er ikke kar om å finne hvor jeg kan laste den ned. Når jeg logger inn, får jeg bare muligheten for å laste ned WPML Multilingual CMS. Noen ideer om hva dette kan være? Er det de samme installasjonsfilene?

Mvh Dan
 
Har nå testet både Polylang og WPML, og fant ut at begge er rimelig "overkill" til akkurat dette bruket.

Derfor endte jeg opp med å løse det på denne måten; Dan Åsen Hansen

PS: Vær snill å ikke mobb oversettelsene, jeg har bare ikke orket å finlese korrekturen ennå ... :D

Mvh Dan
 
Det der er jo den absolutt beste løsningen så lenge du bare skal ha en underside på hvert språk.

Ja, tenkte å holde det så enkelt som mulig, så da ble det slik.

Ellers er mitt inntrykk at Polylang er betraktelig enklere å forholde seg til på små sider, men at WPML har flere funskjoner. Har nå en gang betalt for WPML, så den får ligge i "verktøykassa" til en annen gang.

Mvh Dan
 
Topp