Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Ikke økt konvertering med Klarna Checkout

Tonny Kluften

Administrator
Nå har jeg testet Klarna Checkout i to nettbutikker og ikke fått noen merkbar økning i konverteringer i noen av dem. Har også snakket med en leder i en av norges største friluftslivbutikker og han sier det samme. Men han er fornøyd med å kunne tilby faktura, det er forsåvidt jeg også. Men jeg tror Klarna skryter på seg mer enn det som er realistisk, de slår på stortromma og nevner bare de høyeste tallene overalt.

Slik starter nettsida til Klarna checkout: “Nå har vi lansert Klarna Checkout i Norge. Testen ga mirakuløse resultater med opptil +63% økning i konverteringsgrad og +15% økning i gjennomsnittlig ordreverdi."

Er det bare en hype? Er den testen offentlig slik at det går an å lese den? De nevner de 63%, men ikke alle som ikke viste økning. Er de for agressive i markedsføringen?

Andre som har erfaring med Klarna Checkout? Jeg håper at antagelsen min om at Klarna ikke er et vidundermiddel er feil.

Se også https://www.webforumet.no/forum/threads/er-dere-fornøyd-med-klarna-checkout.23062/
 
Sist redigert:

zenhagen

Medlem
Som de fleste andre så bruker de vel de ekstreme tallene i markedsføringen. Vi opplevde en økning i konvertering i starten, men etter hvert har den sunket litt igjen.
 

hansson

Langveisfarende
Brudd på markedsføringsloven hvis de ikke kan vise hele dokumentasjonen. § 3 andre ledd:

Påstander i markedsføring om faktiske forhold, herunder om ytelsers egenskaper eller virkning, skal kunne dokumenteres. Dokumentasjonen skal foreligge på annonsørens hånd når markedsføringen skjer.
 

Laser

Medlem
Jeg gikk over til KC i september, og siden den gang har jeg økt konvtereringsraten 20 %. Fra 2,8 til 3,36 %.
Den største merkbare effekten er at jeg har eliminert ordrer som er "ikke betalt".
Tidligere godkjente kunden ordren FØR de kom til betalingsprosessen, men nå er faktura valgt default når man trykker "Fullfør ordre". Jeg har kun positive erfaringer med KC.
 

Santo

Active Member
Litt på sidelinjen, men min erfaring med Klarna Checkout er som sluttkunde i butikker som bruker systemet, og jeg må si at jeg synes Klarna Checkout er en særdeles tungvinn og tidkrevende løsning.

Prosessen med å få fullført kjøpet tar veldig lang tid... Skriv inn e-postadresse, trykk fortsett, skriv inn litt mer info, velg fortsett, skriv inn litt mer, velg fortsett, osv. Så vil systemet etterhvert ha fødselsnummer og dersom du ikke ønsker å oppgi det så kommer det popup'er om hvor fabelaktig det er å bruke fødselsnummer, osv...
 
Har ikke sett hvordan løsningen er utviklet etter den ble lansert, men slik den var tidligere hvor du bekreftet kjøpet helt i begynnelsen av prossesen og fikk faktura om du forlot kassen er vel ulovlig i følge de nye angrettreglene.

Jeg har en nettbutikk med 9.61% konverteringsrate, hvor mye er det klarna mener den vil øke om jeg bruker de? Hadde vært gøy bare for å skrive ett lite avsnitt om det.

Man skulle jo sett tallene som lå til grunn for kampanjen til klarna. 60% økning av en rate på 1.2% er ikke like vanskelig som å øke en rate på feks 20% med 60%.
 
Sist redigert:

alterego

Medlem
Det er lett å se seg blind på høy konverteringsrate.

Det er tilsynelatende imponerende med nesten 10% konverteringsrate, slik @highroller har. Jeg har vært der selv og var strålende fornøyd med det, helt til jeg fant ut at lavere konverteringsrate gav kraftig økning i salg og inntjening.

Min erfaring tilsier at det kan være lurt å godta lavere konverteringsrate ved å gå bredere med søkeordene/annonsene på Adwords, i bytte mot økt salg. Jeg justerte bevisst konverteringsraten fra ca. 10% til 4-5% og ganske umiddelbart økte salget med rundt 50%, mens Adwords-kostnadene fortsatt holdt seg på rundt 10-12% av salget.

Om du bruker Klarna Checkout, DIBS eller NETS tror jeg ikke spiller så stor rolle konverteringsmessig. Men selger du dyrere produkter (kr 1.000+), vil det nok gi fordeler å kunne tilby faktura og delbetaling, slik Klarna tilbyr.

Mitt råd er derfor å ikke se deg blind på høy konverteringsrate, men spør heller deg selv: Hvor lav konverteringsrate kan jeg leve med?
 
Det er lett å se seg blind på høy konverteringsrate.

Det er tilsynelatende imponerende med nesten 10% konverteringsrate, slik @highroller har. Jeg har vært der selv og var strålende fornøyd med det, helt til jeg fant ut at lavere konverteringsrate gav kraftig økning i salg og inntjening.

Min erfaring tilsier at det kan være lurt å godta lavere konverteringsrate ved å gå bredere med søkeordene/annonsene på Adwords, i bytte mot økt salg. Jeg justerte bevisst konverteringsraten fra ca. 10% til 4-5% og ganske umiddelbart økte salget med rundt 50%, mens Adwords-kostnadene fortsatt holdt seg på rundt 10-12% av salget.

Om du bruker Klarna Checkout, DIBS eller NETS tror jeg ikke spiller så stor rolle konverteringsmessig. Men selger du dyrere produkter (kr 1.000+), vil det nok gi fordeler å kunne tilby faktura og delbetaling, slik Klarna tilbyr.

Mitt råd er derfor å ikke se deg blind på høy konverteringsrate, men spør heller deg selv: Hvor lav konverteringsrate kan jeg leve med?

Jepp, den aktuelle butikken har i skrivende stund 396 besøk pr mnd. Så jeg blir ikke millionær av min rate, jeg ville også gått ned til 4 prosent om det tilsvarte en tidobling av trafikken.

Og det er litt av poenget mitt, disse prosentene betyr ingenting. Det er inntjeningen din som betyr noe. Jeg kan fint øke konverteringsraten men samtidig selge minde varer om trafikken minker.
Man må huske at man snur ryggen til en del kunder om man kun tilbyr handel på kreditt eller visa.

Høy rate kan faktisk også bety at jeg gjør en dårlig jobb, ikke med konverteringen men trafikkmessig.

Men å ha høy rate er gull seo effekt :)
 
Alle vet at ctr, fluktfrekvens, sidevisninger og konverteringer utgjør en stor del av signalene til google.

Det er egentlig litt logisk om du tenker at søkemotorer skal rangere nettsteder etter statistikk og brukerflyt. .

Jeg har aldri brukt offsite seo men fokuserer på min egen side, og har hatt en økning hver mnd på alle mine sider de siste 2 årene.
Holder på med flere dokumentasjoner som skal publiseres om en del måneder.

Jeg har bla annet påvist at metabeskrivelse faktisk har en seo effekt selv om google sier at det ikke er ett signal, men det er en del av flere indirekte signaler. Gode Meta beskrivelser gir deg flere klikk i resultatlisten som igjen gir direkte utslag på seo effekten.

Søkemotorer driter i linkebyggingen din om den ikke gir brukeren noe nyttig i lengden.

Jeg har ikke lært seo av å lese bøker, alle mine påstander bunner i egne erfaringer, så jeg er nok langt fra religiøs når det kommer til seo.

Jeg har en "no nonsense" fremgangsmåte og jeg mener de fleste overanalyserer ting. Be awsome, det er det som funker i lengden.
 
Topp