Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Import fra asia - moms

TKS

Medlem
Hei,

har planer om å starte import av et type produkt fra asia.

Det er ikke toll på dette produktet, men jeg har forstått det sånn at jeg må betale 25% moms.
Planen er i første omgang å selge dette videre til andre selskap som igjen selger dette videre til privat personer.

Skal også ha en nettbutikk etterhvert tenkte jeg, kanskje fra mystore.no, til privat kunder.

Det jeg lurer på er:

1) Når jeg importerer disse varene så må jeg betale 25% moms før jeg får varene?

2) Man skal ikke betale moms før man har kommet over 50 000, men jeg betaler vel moms før jeg får varene, hvordan fungerer dette?

3) Hvis man selger varene videre til et annet AS, må man betale moms da?

Takk for svar, så kommer det nok flere spørsmål snart :)
 

TKS

Medlem
Det jeg også glemte å spørre om, er det mulig å gjøre dette som privatperson? Importere for ca 100 000 kroner og selge videre?
 

Steve Cash

Medlem
1. Du betaler merverdiavgift når du løser ut varene. Det gjør en enten hos tolletaten eller via et spedisjonsfirma tror jeg. Du betaler i alle fall ikke mva på forskudd, men så lenge du ikke har kreditt hos tolletaten må du betale ved mottak.

2. Det er noe som heter tilbakegående merverdiavgiftsoppgjør, det står om det i flere tråder her, eller du kan google ordet. I korte trekk går det ut på at en etter å ha blitt registrert kan få tilbake merverdiavgift av kjøp en gjorde før en ble registrert, men det gjelder ikke de innkjøpte varene en brukte for å selge for de første kr 50 000.

3. Ja, det skal beregnes merverdiavgift i hvert ledd i varekjeden.

4. Hvis du kjøper varer for kr 100 000 for å selge videre, og dette er en transaksjon som går med overskudd, så er det ganske sikkert næring. I og for seg kan du kjøpe hvor mye varer du vil som privatperson, men da får du heller ikke trukket fra mva noen gang. Og hvis de skal selges videre, så har det jo liten hensikt å gjøre det hvis en ikke skal tjene penger på det.
 

zapotek

Medlem
2) Man skal ikke betale moms før man har kommet over 50 000, men jeg betaler vel moms før jeg får varene, hvordan fungerer dette?

Du skal betale moms både før og etter du har omsatt for 50k. Forskjellen er at du som momsregistrert (noe du blir etter å ha omsatt for 50k i et og samme år), får igjen inngående moms. Med andre ord, det lønner seg å være momsregistert. Du kan dog søke om tilbakegående avgiftsoppgjør senere, slik at du får igjen den momsen du har betalt før du ble registrert.

3) Hvis man selger varene videre til et annet AS, må man betale moms da?

Takk for svar, så kommer det nok flere spørsmål snart :)

Før du er momsregistrert skal du IKKE fakturere med moms.
Etter at du er momsregistret skal du fakturere MED moms.

Er dere begge momsregistrert så betaler egentlig ingen av dere moms. Det er sluttforbrukeren som betaler for gildet. Dere bare krever inn momsen på vegne av staten.
 

TKS

Medlem
Takk for svar :)

Må spørre litt mer, er ganske nytt for meg alt sammen.

La oss si at jeg importerer varer for 100 000 (inkl frakt) som privatperson. Da må jeg betale 25 000 i moms. Da er jeg oppe i 125 000.

Hvis jeg selger dette videre til et annet selskap, evt privatpersoner og selger dette for 150 000, så kan jeg vel bare ta disse pengene, skatte av overskuddet, og putte resten i lomma? Da har jeg jo allerede betalt moms.

Men igjen, hvis et selskap kjøper disse varene av meg, og selger videre til forbrukere, så må de fakturere med moms? Så da blir det dobbelt momset?
 

Steve Cash

Medlem
Du kan ikke det, hvis du har omsetning for mer enn kr 50 000 i næring, så har du plikt til å registrere deg for merverdiavgift. Hvis dette er en engangshendelse, så kan det diskuteres om det er næring, det er bl.a. et krav at virksomheten skal ha en viss varighet og et visst omfang for å regnes som næring. Men beløpets størrelse i seg selv tyder på at det vil være næring.

Som Zapotek skrev, så virker mva nøytralt mellom registrerte næringsdrivende, det er forbrukeren som til slutt betaler hele mva-regningen. Du betaler inn mva på differansen mellom mva av salg og mva av kjøp, det samme gjør firmaet som kjøper av deg for å selge videre. Hvis du ikke er mva-registrert så vil derimot avgiften bli en kostnad for deg, ettersom du ikke får trukket den fra.
 

TKS

Medlem
Så det du egentlig sier her er at jeg ikke kan gjennomføre dette som privatperson, pga omsetning. Dette gjelder selv om jeg kun selger til privatpersoner på f.eks finn.no?

Selve innkjøpet kan jeg altså gjøre som privatperson, men jeg vil ikke kunne få tilbake momsen hvis jeg velger å gjøre det på denne måten. Så hvis det hadde vært snakk om omsetning for 50 000 så kunne jeg gjort det, men så fort det kommer over 50 000 må jeg registreres for merverdiavgift, noe som igjen ikke går ann som privatperson.

Så da er neste spørsmål: jeg befinner meg nå i utlandet og skal i noen møter for å se på produktene. Jeg trenger altså et firma for at dette skal gå enklest mulig. Hva vil dere annbefale meg å gjøre? Er det riktig at jeg kan opprette ENK gjennom nettet?
 

Steve Cash

Medlem
Ja du er pliktig til å registrere deg hvis du driver næring og selger for mer enn kr 50 000 i løpet av 12 måneder selv om du bare selger til privatpersoner. Som sagt, dette forutsetter at skattekontoret godkjenner det som næring. Men hvis du selger et vareparti som er kjøpt for kr 100 000 og klarer å tjene penger på det, så kan jeg vanskelig se at det ikke er næring.

Enkeltpersonforetak kan du registrere via Altinn over nettet ja. Men du kan ikke registrere deg for mva før du faktisk har solgt for kr 50 000, så slik sett haster det ikke.

Men så er det en annen regel, hvis en driver salg med innkjøpte varer skal en registreres i foretaksregistret i tillegg til enhetsregistret. Dette gjelder også hvis en driver enkeltpersonforetak.
 

TKS

Medlem
Okey så jeg kan ikke registrere meg som privatperson?
Kan jeg registrere meg i foretaksregistret over nettet? Hvis det er enkelt og greit å opprette enk så kan jeg jo bare gjøre det
 

Steve Cash

Medlem
Hvis en driver enkeltpersonforetak så er personen og foretaket på sett og vis ett. En driver næringen som person, men organisert som enkeltpersonforetak.

Det går an å registrere seg både i enhetsregistret og foretaksregisteret over nett, så fremt du har kodene for å logge inn i Altinn. Registrering i enhetsregistret er gratis, fortaksregistret er gebyrbelagt, satsene står på brreg.no. (Det er mulig jeg husker feil, men jeg tror noen av satsene reduseres fra 1. januar 2013.)
 

TKS

Medlem
Ja men det jeg mener er, om jeg velger å importere alt som privatperson og selge på finn.no, så har jeg ingen mulighet til å omsette for mer enn 50 000, fordi jeg kan ikke som privatperson registrere meg for merverdiavgift?

Så det er altså utelukket å gjøre dette som privatperson.

Neste steg er å avgjøre om jeg skal gjøre det som ENK eller AS.
Kan nevne at jeg har en partner med, så sånn sett burde vi kanskje opperette AS? Problemet er at jeg trenger å få gjort det fort, og jeg er og blir i utlandet en stund fremover. AS kan vel ikke opprettes like enkelt over nettet, men spørsmålet er om han kan gjøre det i Norge mens jeg er i utlandet? Og vi skal begge to eie like mye.
 

Steve Cash

Medlem
Ja, det stemmer at dette stopper av seg selv uten mva-registrering hvis du selger for mer enn kr. 50 000. Selv om du selger for bare 50 000 blir det likevel næring, hvis forutsetningene er oppfylt, men du setter inntekt og kostnad rett på selvangivelsen uten å føre regnskap. Men fortsatt sitter du med betalt mva du ikke får fradrag for, så hvis du ikke greier å velte hele avgiften over på kundene i form av høyere pris, så taper du på det.

Eneste mulighet er at du selger for 50 000 i ditt navn og kompanjongen din for 50 000 i sitt navn, da blir ingen mva-pliktig.

Hvis to skal drive sammen er alternativene ANS/DA, AS eller NUF (det siste anbefales ikke lenger). Også selskaper kan registreres over nettet, det er minst en her på forumet som tilbyr enkel registrering av AS over nettet. Men i dag er det første juledag, og det er bare to arbeidsdager før nyttår, så du vil neppe ha et selskap oppe å gå i 2012 uansett.

Men før du registrer et selskap bør du tenke over om dette er noe du skal drive med framover, eller om det dreier seg om bare ett vareparti og aldri mer. Og er det en engangshendelse høres det ut som at det ikke er verdt kostnaden med registrerngsgebyr, regnskap osv.

En siste mulighet er at en av dere oppretter et enkeltpersonforetak og lønner den andre for innsatsen.
 

TKS

Medlem
Takk for svar! :)

Hvis vi selger for 50 000 hver (du mener som privatpersoner?) så blir vel situasjonen slik:

Hvis vi selger til privatpersoner (f.eks på finn.no) har vi allerede betalt moms ved innførsel, så da tar vi bare fortjenesten og skatter av den. Så en vare som kostet meg 100 kroner + 25% moms går ut for 125 kroner (og evt. fortjeneste)

Hvis vi selger til et firma så har vi allerede betalt moms ved innførsel, så vi tar bare fortjenesten og skatter av den. Men, firmaet som selger dette må igjen fakturere med moms, så da blir varene dyrere for forbrukeren? Så en vare som kostet meg 100 kr + 25% moms går ut til firmaet for 125 kroner, og de må igjen selge for 125 kr + 25% moms (og evt. fortjenesten de skal ha) ?

Så sånn sett blir varen dobbelt momset her, eller tar jeg feil?
 

Steve Cash

Medlem
Varen blir på sett og vis dobbelet momset ja, og noen taper på det. Hvis det er mulig å øke prisen hele veien tilsvarende så er det sluttkunden som betaler ekstra. Hvis konkurransen i markdet ikke tilsier at det mulig å ta ut dette på pris, så er det du som taper. Eller firmaet som kjøper av deg, hvis de er dumme nok til å gi en unødvendig høy pris.

Forresten er det litt kunstig å si at du selger som privatperson selv om omsetningen ikke overstiger kr 50 000. Det er like fullt næring, men uten registrering for mva.
 

TKS

Medlem
Varen blir på sett og vis dobbelet momset ja, og noen taper på det. Hvis det er mulig å øke prisen hele veien tilsvarende så er det sluttkunden som betaler ekstra. Hvis konkurransen i markdet ikke tilsier at det mulig å ta ut dette på pris, så er det du som taper. Eller firmaet som kjøper av deg, hvis de er dumme nok til å gi en unødvendig høy pris.

Forresten er det litt kunstig å si at du selger som privatperson selv om omsetningen ikke overstiger kr 50 000. Det er like fullt næring, men uten registrering for mva.

Jeg forstår! Tusen takk for svar, setter stor pris på det :) Kan ikke så mye om sånt, men har fått en bra kontakt her nede jeg er nå og vil gjerne prøve meg og se hvordan det går.

Skal selvfølgelig komme tilbake med mer info om hva det er hvordan det går når ting er i gang :)

Hvordan fungerer det hvis jeg selger varene mine videre til et firma? De første 50 000 faktureres uten moms uansett, stemmer det? Så jeg kan selge til hvem jeg vil for 50 000 uten å fakturere med moms, men jeg får heller ikke tilbake momsen jeg allerede har betalt for disse varene ved innførsel, riktig? Så da har jeg betalt moms for disse varene ved innførsel, og det er det.

Etter disse 50 000, må jeg fakturere med moms hvis jeg selger til en privatperson, også får tilbake momsen jeg har betalt ved innførsel, fortsatt riktig?
Men hva om jeg selger til et firma, kan jeg fakturere uten moms da? Isåfall, hva skjer med momsen jeg allerede har betalt ved innførsel?

:)
 
Topp