Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Import fra asia - moms

Steve Cash

Medlem
Helt riktig forstått helt fram til nest siste setning. Når du har solgt for 50 000 må du registrere deg for mva, uansett om du selger til privatpersoner eller til et firma (så fremt du skal fortsette å selge). Du kan ikke kreve opp mva før du er registrert, så for å gjøre det helt riktig med den fakturaen som fører deg over 50 000 må du først fakturere den uten mva, fordi du ikke er registert, og nå registreringen er godkjent skal du etterfakturere mva på det som er over 50 000, eventuelt sende en kreditnota og en ny faktura. Dette må du ta forbehold om overfor kunden når du sender den fakturaen som bringer deg over 50 000, ellers vil kanskje kunden syns det er merkelig.

Som regel vil skatteetaten forlange kopier av fakturaer du har sendt uten mva, for å se at du faktisk har solgt for 50 000. Akkurat dette med fakturaen som bringer en over 50 000 er litt krøkkete, men det går an å få til det også.

Som du nevner blir det slik at du kan få tilbake mva på kjøp gjort før du blir registrert, dette kalles tilbakegående avgiftsoppgjør. Men du får altså ikke tilbake mva på kjøp av de varene som skal til for å selge for de første 50 000, ettersom disse selges mvafritt. Så det blir faktisk en ekstra kostnad. Eksempel: Hvis en har 100 % avanse, så går det med varer for 25 000 for å selge for 50 000. Dermed får en ikke tilbake mva av varene til 25 000.
 
Sist redigert:

TKS

Medlem
Så la oss si at jeg kjøper en vare for 80 kroner. Jeg må betale 20 kr i mva, så da er vi oppe i 100 kroner.

Hvis jeg selger denne til en forbruker kan jeg f.eks selge den for 150 så har jeg tjent 50 kroner. (Ingen mva her siden jeg er under 50 000)

Hvis jeg selger denne til et firma, så kan jeg være grei og selge den for 130 kroner (siden de kjøper inn større mengder). Firmaet vil legge på 20 kroner og selge denne for 150. Da må de betale 25% av 150 kroner, som igjen vil bli 37,5 kr som gjør at de må selge denne varen dyrere enn meg (ca 190 kr), men fortsatt ikke tjene så veldig mye.

Er det riktig frem til nå? Så frem til man har passert 50 000 grensen så er det litt ugunstig å selge videre til andre bedrifter?
 
A

aabbcc

Guest
50.000 i omsetning er ikke mye. Hvis dette er noe du har tenkt til å drive med ville jeg ville ikke tenkt altfor mye på hvordan du skal gjøre det før du når den grensen. Jeg ville heller regnet på hvordan du vil gjøre det når du blir mva-pliktig.

Så får du heller glede deg over de få kronene du kan tjene ekstra på å ikke være mva-registrert når du selger til privatpersoner i starten.

For bedrifter spiller det liten rolle om du er mva-registrert - de ser på prisen uten mva uansett (så sant de selv er mva-pliktige).
 

TKS

Medlem
For bedrifter spiller det liten rolle om du er mva-registrert - de ser på prisen uten mva uansett (så sant de selv er mva-pliktige).

Men i begynnelsen må jeg ta mer fra dem for å tjene inn den mva jeg selv har betalt, og ikke får igjen.
Så hvis vi følger mitt eksempel der jeg har en fortjeneste på 30 kr fra bedriften, må jeg ta 130 kroner før mva-reg. (Ingen moms).

Etter mva-reg så vil jeg kunne få igjen min moms, som vil si at varen bare har kostet meg 80 kr. Hvis jeg da vil tjene 30 kr så selger jeg denne til bedriften for 110 kr? Og de 20 kr jeg allerede har betalt i moms får jeg tilbake?

Sikkert mange dumme spørsmål, men har aldri vært borti dette før, så setter stor pris på alle svar :)
 
A

aabbcc

Guest
Jo det stemmer vel det som du sier. Poenget mitt var mer at totalsummen du kan tjene før du er mva-registrert er såpass lav at dette bør ikke være utslagsgivende for prissetting og forretningsmodell.

Nå aner jeg ikke hva slags produkter du selger, men jeg ville tatt utgangspunkt i hvordan det skal bli etter at du har omsatt for over 50.000. For eksempel at du tar inn varer for 80 (eks mva) og selger for 110 (eks mva). 30 kroner fortjeneste. Ganske god margin egentlig (hvis du ikke har mye andre utgifter). Det gir en utpris til forbrukere på 137,50.

Før du når mva-grensen så kan du da selge til forbrukerne for samme prisen 137,50, men må betale mva av det du kjøper inn - slik at det blir 37,50 i fortjeneste pr vare. Til bedrifter blir det værre, der selger man for 110, og man tjener kun 10 kroner pr vare. Hvis det er slik at det er en uendelighet av kunder som venter på å kjøpe så velger du å selge til privatkunder først og tjener noen ekstra kroner før ting normaliserer seg når du blir mva-pliktig.

Det vil være ganske nøyaktig 10.000 å tjene på å selge til private fremfor bedrifter med denne modellen før du blir mva-pliktig. Det er jo selvsagt penger å ta med seg, men en god avtale med en bedrift kan fort være verdt mye mer enn de 10.000.

Men dette er bare mine tanker - det er mange måter å gjøre det på.
(Ta tallene her med en klype salt - gikk litt fort...)
 

TKS

Medlem
Jo det stemmer vel det som du sier. Poenget mitt var mer at totalsummen du kan tjene før du er mva-registrert er såpass lav at dette bør ikke være utslagsgivende for prissetting og forretningsmodell.

Nå aner jeg ikke hva slags produkter du selger, men jeg ville tatt utgangspunkt i hvordan det skal bli etter at du har omsatt for over 50.000. For eksempel at du tar inn varer for 80 (eks mva) og selger for 110 (eks mva). 30 kroner fortjeneste. Ganske god margin egentlig (hvis du ikke har mye andre utgifter). Det gir en utpris til forbrukere på 137,50.

Før du når mva-grensen så kan du da selge til forbrukerne for samme prisen 137,50, men må betale mva av det du kjøper inn - slik at det blir 37,50 i fortjeneste pr vare. Til bedrifter blir det værre, der selger man for 110, og man tjener kun 10 kroner pr vare. Hvis det er slik at det er en uendelighet av kunder som venter på å kjøpe så velger du å selge til privatkunder først og tjener noen ekstra kroner før ting normaliserer seg når du blir mva-pliktig.

Det vil være ganske nøyaktig 10.000 å tjene på å selge til private fremfor bedrifter med denne modellen før du blir mva-pliktig. Det er jo selvsagt penger å ta med seg, men en god avtale med en bedrift kan fort være verdt mye mer enn de 10.000.

Men dette er bare mine tanker - det er mange måter å gjøre det på.
(Ta tallene her med en klype salt - gikk litt fort...)

Yes :) Jeg forstår. Nøyaktig hva jeg skal importere vil jeg helst ikke si enda, men kan si at det er noe som definitivt vil selge, men om det vil selge raskt eller sakte er jeg ikke helt sikker på enda...det får tiden vise!

Mulig det vil bli salg til Sverige/Danmark etterhvert også, men det er ikke sikkert enda. Isåfall, får jeg igjen den momsen jeg betaler ved innførsel? Tilsvarende hvis jeg selger til en bedrift?
 
Sist redigert:

Smbinfo

Medlem
Du får alltid igjen momsen så lenge du er mvaregistrert og gjøre normale varesalg (ikke normalt er eks om du selger tjenester innen skole/helse vil ikke dette gjelde lengre).

Du legger IKKE på mva på salgene du gjøre til utlandet.

Dette er uavhengig av hvem du selger varen til, en bedrift med mva fradrag, en privatperson, en bedrift uten mvafradrag eller en person/bedrift i utlandet.

Det kan være at du pådrar deg kostnader i sverige/danmark, skal du få denne momsen igjen må du enten opprette en fillial(samme som blir kalt NUF i norge) i begge landene, eller så må du skaffe deg en representant.

Oppretter du en fillial eller et selskap i ett av landene slipper du også at kjøperne i alle EU-land må beregne moms/fortolle varen, slik vi er vant med å gjøre med de fleste varer vi kjøper fra utenlandske nettbutikker.

Men regner med det først og fremst er innførsel til norge som er det viktigste og at en evt fillial/selskap i sverige eller danmark ikke er nødvendig med det første?
 

TKS

Medlem
Du får alltid igjen momsen så lenge du er mvaregistrert og gjøre normale varesalg (ikke normalt er eks om du selger tjenester innen skole/helse vil ikke dette gjelde lengre).

Du legger IKKE på mva på salgene du gjøre til utlandet.

Dette er uavhengig av hvem du selger varen til, en bedrift med mva fradrag, en privatperson, en bedrift uten mvafradrag eller en person/bedrift i utlandet.

Det kan være at du pådrar deg kostnader i sverige/danmark, skal du få denne momsen igjen må du enten opprette en fillial(samme som blir kalt NUF i norge) i begge landene, eller så må du skaffe deg en representant.

Oppretter du en fillial eller et selskap i ett av landene slipper du også at kjøperne i alle EU-land må beregne moms/fortolle varen, slik vi er vant med å gjøre med de fleste varer vi kjøper fra utenlandske nettbutikker.

Men regner med det først og fremst er innførsel til norge som er det viktigste og at en evt fillial/selskap i sverige eller danmark ikke er nødvendig med det første?

Så uansett om jeg selger til en bedrift eller privatperson så får jeg momsen igjen (etter mva-reg)? Men forskjellen er at hvis det er en privatperson så må jeg selge med moms, så prisen vil bli høyere for han enn en bedrift?

Men i første omgang så er det Norge som gjelder ja. Men jeg kan altså sende til utlandet og da fakturer jeg uten moms, og i tillegg får jeg tilbake den momsen jeg har betalt ved innførsel?
 

Steve Cash

Medlem
Du kan få igjen mva i form av tilbakegående avgiftsoppgjør etter registrering på kjøp du har gjort før du ble registrert, men unntak av mva for de varene som gikk med til å selge for de første 50 000.

Du selger uten å legge til mva på første 50 000 uansett hvem du selger til, deretter skal du registreres, og etter at du er registrert skal du fakturere med mva uansett hvem du selger til. Så enkelt er det.
 
A

aabbcc

Guest
Så uansett om jeg selger til en bedrift eller privatperson så får jeg momsen igjen (etter mva-reg)? Men forskjellen er at hvis det er en privatperson så må jeg selge med moms, så prisen vil bli høyere for han enn en bedrift?

Kanskje var det jeg som sa noe som kunne missforstås tidligere, men moms må du legge på åkke som både til bedrifter og privatpersoner.

Altså selger du glansbildene dine for 110 eks mva så må du legge på mva (etter at du er registrert). Da vil privatpersoner og bedrifter måtte betale deg 137,50. Men bedrifter vil trekke fra momsen, på samme måte som din bedrift trekker fra momsen på ting du kjøper, og derfor spiller det (som regel) ingen rolle for en bedrift om du er mva-registrert eller ikke.

Enkelt eksempel:
Hvis jeg kjøper inn ett glansbilde til 110 og legger på mva koster det 137,50. Så selger jeg glansbildet til en privatperson for 200 og legger på mva så det blir 250.
Da har jeg inngående mva på 27,50 kroner og utgående på 50 kroner. For å finne ut hvor mye jeg må betale staten trekker jeg inngående fra utgående. 50-27,50=22,50.
Totale utgifter inkl mva: 137,50 +22,50=160kr
Totale inntekter inkl mva: 250
Overskudd 90kr

Hvis jeg hadde kjøpt glansbildet før du ble registrert så hadde jeg betalt deg 110. Jeg hadde fortsatt solgt det for 200 og lagt på mva til 250. Da hadde mva-regnestykket mitt blitt: 50-0=50 kroner til staten. Totale utgifter inkl mva 110+50=160kr.
Totale inntekter inkl mva: 250
Overskudd 90kr

Da ser du fort at det er lettere å regne uten mva. Jeg kjøper for 110 eks mva og selger for 200 eks mva og overskuddet er 90.

aabbcc
 

TKS

Medlem
Kanskje var det jeg som sa noe som kunne missforstås tidligere, men moms må du legge på åkke som både til bedrifter og privatpersoner.

Altså selger du glansbildene dine for 110 eks mva så må du legge på mva (etter at du er registrert). Da vil privatpersoner og bedrifter måtte betale deg 137,50. Men bedrifter vil trekke fra momsen, på samme måte som din bedrift trekker fra momsen på ting du kjøper, og derfor spiller det (som regel) ingen rolle for en bedrift om du er mva-registrert eller ikke.

Enkelt eksempel:
Hvis jeg kjøper inn ett glansbilde til 110 og legger på mva koster det 137,50. Så selger jeg glansbildet til en privatperson for 200 og legger på mva så det blir 250.
Da har jeg inngående mva på 27,50 kroner og utgående på 50 kroner. For å finne ut hvor mye jeg må betale staten trekker jeg inngående fra utgående. 50-27,50=22,50.
Totale utgifter inkl mva: 137,50 +22,50=160kr
Totale inntekter inkl mva: 250
Overskudd 90kr

Hvis jeg hadde kjøpt glansbildet før du ble registrert så hadde jeg betalt deg 110. Jeg hadde fortsatt solgt det for 200 og lagt på mva til 250. Da hadde mva-regnestykket mitt blitt: 50-0=50 kroner til staten. Totale utgifter inkl mva 110+50=160kr.
Totale inntekter inkl mva: 250
Overskudd 90kr

Da ser du fort at det er lettere å regne uten mva. Jeg kjøper for 110 eks mva og selger for 200 eks mva og overskuddet er 90.

aabbcc

Men det er ikke glansbilder jeg skal selge da...hehe neida ;)

Men jeg innrømme at jeg blir litt forvirret nå.

Jeg forstår nå at jeg må selge med moms uansett hvem jeg selger til, med mindre varene går til utlandet, riktig? (Selvfølgelig etter at jeg mva-reg).

Så det jeg gjør er at jeg tar utgående moms - inngående moms = det jeg skylder staten

Jeg kjøper glansbildet for 100 kr, betaler 25 kr i moms ved innførsel. Selger det for 150 + moms 37,5 = 187,9.

Da tar jeg 37,5 - 25 = 12,5. Jeg må altså betale inn 12,5 kroner til staten. De har fått totalt 37,5 kr av meg.

Gjelder dette selv om jeg selger til en bedrift? Hva skjer når dem da selger dette videre for 220 kroner + moms på 55 kroner = 275 . Da vil de også ha betalt inn moms på 55 kroner, så da har vi begge betalt inn moms?
 

Steve Cash

Medlem
Bedriften som kjøper av deg og selger videre trekker fra det de har betalt i mva til deg. I eksemplet over betaler de kr 55 - 37,50 = 17,50 til staten. Det er det som er hele prinsippet med merverdiavgiftssystemet, det er et flerleddssystem der hvert firma betaler inn det som varen har økt med i verdi på sin hånd. Til slutt er forbrukeren som betaler regningen, ettersom denne ikke har fradragsrett.

Du betaler bare bare netto 12,50 i eksemplet over. Husk at de første 25 du betaler trekker du fra igjen som inngående avgift.
 

TKS

Medlem
Du betaler bare bare netto 12,50 i eksemplet over. Husk at de første 25 du betaler trekker du fra igjen som inngående avgift.

Men de 25 første har jeg jo allerede betalt ved innførsel, så hvis jeg bare betaler 12,5 så har jeg jo totalt sett betalt 37,5 kr?
 

Steve Cash

Medlem
Mulig jeg uttrykte meg litt unøyaktig, men uansett så er regnestykket korrekt, du selger for kr 150 og krever inn kr 37,50 på vegne av staten, de skal betales inn med fradrag fra de 25 du har i inngående avgift, på samme måte som om du hadde kjøpt fra en næringsdrivende i Norge i stedet for å importere.
 

TKS

Medlem
Mulig jeg uttrykte meg litt unøyaktig, men uansett så er regnestykket korrekt, du selger for kr 150 og krever inn kr 37,50 på vegne av staten, de skal betales inn med fradrag fra de 25 du har i inngående avgift, på samme måte som om du hadde kjøpt fra en næringsdrivende i Norge i stedet for å importere.

Neida, det er nok bare jeg som har litt lite erfaring med dette :)
Så dette betyr at for min del betyr det egentlig ingenting om jeg selger til en privatperson eller bedrift, bortsett fra at bedriften vil kunne trekke fra inngående moms? Jeg må uansett betale min moms, og den får jeg ikke tilbake. Så selger jeg noe for 100 kroner, om det er til en bedrift eller privatperson, må jeg betale 25 kr i moms til staten (hvis jeg er mva-reg da).

Hvis jeg ikke er mva-reg så fakturer jeg uten moms, men de 25% jeg allerede har betalt ved innførsel får jeg ikke tilbake, så egentlig betaler jeg moms her også.
 
Topp