Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Import fra asia - moms

TKS

Medlem
Fradragsrett for inngÃ¥ende avgift har lest dette nå og skjønner litt hvordan det fungerer, men hvordan blir det hvis varen er importert? jeg må jo betale 25% ved import, så hvis jeg kjøper for 100 kr, betaler 25 kr i moms, selger for 150 til en bedrift fakturerer jeg 150 + moms = 187,5. Betyr dette at jeg da bare skylder staten 12,5? Jeg "får tilbake" momsen jeg betalte ved import?
 

Steve Cash

Medlem
Du får tilbake mva du betalte ved import på den måten at den trekkes fra mva du krever opp ved utfakturering, altså blir netto avgiftsoppgjør kr 12,50 i eksemplet over. (Forutsatt at du er mva-registrert.)
 

TKS

Medlem
Du får tilbake mva du betalte ved import på den måten at den trekkes fra mva du krever opp ved utfakturering, altså blir netto avgiftsoppgjør kr 12,50 i eksemplet over. (Forutsatt at du er mva-registrert.)

takk takk! :)

kanskje ikke riktig sted å spørre, men lurer på er om noen vet hvordan man kan finne fraktpriser? fra en havn i asia til oslo? er snakk om det minste som finnes av containere.
 
Sist redigert:

Steve Cash

Medlem
Har ikke peiling, men det er sikkert noen her som vet dette. Jeg råder deg til å opprette en ny tråd med overskrift som sier noe om hva du vil vite. Det er tvilsomt om brukere som sitter med slik kunnskap klikker seg inn på en halvgammel tråd om mva, hvis de ikke er spesielt interessert i temaet.

Kanskje finnes det en tråd om frakt fra før, jeg har ikke søkt i forumet. Helt sikkert finnes det svar på Google, men hvis en også vil vite hvilke firmaer som er bra å frakte med, er det kanskje greit å spørre noen som har gjort det før.

Et tips til: Jeg reiser mest på weben og har aldri vært i Asia rent fysisk, men jeg har hørt det er ganske stort. :) Så det er kanskje lurt å si noe nærmere om hvor i Asia i en eventuell ny tråd, såfremt ikke det er en forretningshemmelighet.
 

Kassimaja

Geocacher
Du finner ingen faste priser på sjøfrakt. Eller sagt på en annen måte, finner du en fast pris kan du helt sikkert diskutere deg til en mye bedre pris. Om du ikke trenger en hel container er det også noe som heter stykkgods. Da deler du en container og utgiftene med flere.
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Ulempen kan fort være at varene dine må plukkes ut av denne containeren, og hvis det skjer på norsk jord kan det bli dyrere enn transporten av hele containeren ville ha vært, så dette må du få et tall på før du går i gang. Antakeligvis ikke så aktuelt hvis du har 1 palle, men hvis du har halve containeren derimot..
 

TKS

Medlem
Ja jeg kommer nok til å gjøre det, skal møte dem om ikke så altfor mange dager...men tenkte bare å gjøre litt "regnskap" før den tid, og da er det greit å vite hva sånn ca pris er ;) og ja, asia er veldig stort så jeg kan vel si så mye som at det er snakk om varer fra Bangkok
 

Atian

Medlem
Ja jeg kommer nok til å gjøre det, skal møte dem om ikke så altfor mange dager...men tenkte bare å gjøre litt "regnskap" før den tid, og da er det greit å vite hva sånn ca pris er ;) og ja, asia er veldig stort så jeg kan vel si så mye som at det er snakk om varer fra Bangkok

En liten 20 fot container fra Bangkok kan du få for 10.000 sånn cirka. Fra FOB (lokal leverandør betaler for å få varene losset om board) til din lokasjon i Oslo. I tillegg tilkommer selvsagt MVA ved innførsel av varer ;)
 
Topp