Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Kjøpe bruktbil

peterandrej

pensjonert moderator
Honda har høy sikkerhet. Selv om det er begrenset hvor mye sikkerhet du klarer å få for 35k.. men stålbjelker og airbag klarer du til den prisen..

Hehe. Da JEG skulle kjøpe min første bil var det ikke snakk om airbag kan du si. Vi gutta hadde ikke engang biler med SERVO. Tenk på det du. Jeg eide faktisk 4 biler før jeg fikk min første med servo...
 

peterandrej

pensjonert moderator
Hehe...Det sier vell egentlig mer om dine krav til standard enn hva det sier om din alder..;)

Nja. Det sier vel mer om en forholdsvis begrenset interesse for biler. Jeg er jo mest opptatt av å komme meg fra A til B. Har aldri vært så fryktelig opptatt av mer enn at bilen skal gå problemfritt.

Jeg har jo, tross alt, penis lang nok.. (forresten, noen som vet; er 4 cm langt eller kort..?)
 

dennison

Medlem
bruktbil som bruker lite bensin skal du ha, og så tenker du på Audi.....??? Jaja. Seriøst, du har virkelig NULL peiling.

Audi sine 1.6 bensin med 105-115 hk bruker rundt 0.7 pr. mil. -- ja tipper trådstarter har null peiling (???) og disse audi A4 får du nede i 35 k.
FINN bil - Norges største bilmarked. Søk etter biler, motorsykler eller bildeler. -- eu godkj. til 2011.

ikke snakk om ting du ikke vet noe om ;) Denne bilen får du også forsikret billig, ca 5k, som førstegangs bil! forsikring er også noe å tenke på, samt den har airbag og er ganske kolisjons sikker i forhold til mange andre biler!
 

dennison

Medlem
Den er ganske billig i drift, da det finnes X antall sjapper som biltema,torshov,bil xtra osv. som selger UNIVERSAL deler, altså billig. Så ser ikke på den som så dyr, og den er billig i drift også bensin messig. --- Noe annet du prøvde å fortelle meg om en snart 13 år gammel bil?
 

neXon

Medlem
Et alternativ er Renault kangoo. Har selv en 2001 modell som har gått 90 000. Kostet bare 31 000kr - Brukt den i 2 år uten problemer...Praktisk firmabil...men stygg er den :D

Støtter også toyota og honda...bra valg om du ikke kan å skru bil :)

Et lite tips til kjøp av bruktbil. Skriv i kontakten at du har eks 14 dagers angrerett. Du har nemmelig ingen angrerett når det gjelder bruktbilkjøp fra private (mange som tror det).
 

peterandrej

pensjonert moderator
Du har nemmelig ingen angrerett når det gjelder bruktbilkjøp fra private (mange som tror det).

Det med angrerett skal jeg ikke si noe om, for det er sikkert noen spesielle regler for biler - men vær klar over at reklamasjonstiden en privat selger er pliktig til å gi er 2 år. Dvs at hvis noe sentralt ryker - sånn som motoren - så kan det hende at du som selger faktisk enten må ta bilen tilbake eller utbedre feilen.

For profesjonelle selgere, dvs bedrifter som verksteder, bilforhandlere, osv er reklamasjonstiden 5 år. Og ja, det er 5 år også på bruktbiler (uansett alder).

Mange som tror at "når garantien er utløpt så er jeg ille ute". Galt. Garantien gir deg bare rettigheter utover de forbrukerkjøpsloven gir deg. I praksis; garantien dekker feil du gjør eller evt slitedeler. Det er faktisk ikke lov å kalle noe "garanti" hvis du ikke gis rettigheter som går utover de loven allerede har gitt deg.

Les mer hos NAF.
 

picxx

Well-Known Member
Det med angrerett skal jeg ikke si noe om, for det er sikkert noen spesielle regler for biler - men vær klar over at reklamasjonstiden en privat selger er pliktig til å gi er 2 år. Dvs at hvis noe sentralt ryker - sånn som motoren - så kan det hende at du som selger faktisk enten må ta bilen tilbake eller utbedre feilen.

For profesjonelle selgere, dvs bedrifter som verksteder, bilforhandlere, osv er reklamasjonstiden 5 år. Og ja, det er 5 år også på bruktbiler (uansett alder).

Stemmer dette, men vær oppmerksom på at reklamasjonsretten fremdeles gjelder fra forhandler selv om du er eier nummer to.
F.eks. du kjøper en to år gammel bil.
Du har da to års reklamasjonsrett fra selger, men tre år fra forhandler.

En annen ting er at du er bevisst på at du har disse rettighetene.
Mange av selgerne i butikkene og sikkert de aller fleste av de private selgerne har overhodet ikke peiling på at en slik lov finnes.
 

neXon

Medlem
"reklamasjonstiden en privat selger er pliktig til å gi er 2 år".

Det kan ikke stemme. Kanskje med firma, men ikke privatbil kjøp.

Solgte nettopp en bil selv. Bilen fungerte fint, og jeg oppga alle kjente feil (skrev kontrakt - uten angrerett).

Kjøper var fornøyd og kjørte av gårde...på hjemturen stoppet bilen, og den har ikke startet siden. Etter mye mekking fra deres side ville de heve kjøpet.

Snakket mye med forbrukerombudet, og loven var klar. Ingen angrerett om det ikke sto skrevet i kontrakten (privat-til-privat). Dette gjelder så lenge jeg hadde oppgitt alle kjente feil. Så de måtte bare finne frem verktøykassen igjen :D
 

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Joda neXon. Se for deg saken stikk motsatt, at det var du som kjøpte den bilen. Hadde du da kommet med dette der forbannade :D ditt?
 

peterandrej

pensjonert moderator
"reklamasjonstiden en privat selger er pliktig til å gi er 2 år".

Det kan ikke stemme. Kanskje med firma, men ikke privatbil kjøp.

Det er 2 år for privatsalg. Med "privatsalg" menes her at selger ikke er profesjonell. For profesjonelle selgere - dvs firma - er reklamasjonstiden 5 år. Dette kommer sikkert som en bombe for mange, også for meg faktisk, men bladet BIL hadde en artikkel om dette rett før jul (mener jeg det var) hvor forbrukerrådet var inne i bildet. Jeg leste denne artikkelen med STOR interesse.

Det er jo videre viktig å forstå hva som er en reklamasjonssak. Reklamasjoner er ikke det samme som en garanti eller en forsikring. Det er bare et minimumsvern du får fra lovverket. Kort fortalt betyr det at du kan heve kjøpet/få prisavslag på feil ved en vare som er vesentlige og som skyldes andre ting enn feil bruk/slitedeler/ytre påvirkning (som uvær).

Reklamasjon får du ikke hvis du bruker varen feil eller hvis du må regne med at en vare er blitt svak pga alder for eksempel. Hvis en bil er 20 år, så har du fremdeles 5 års reklamasjonsrett fra forhandler - men det sier seg selv at du ikke kan stille samme krav til en slik bil kontra en ny bil.
 
Topp