Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Kjøpe bruktbil

peterandrej

pensjonert moderator
I alle kontrakter vedrørende bil står det at den selges som den er. Det skulle da også bare mangle. At en privat selger skulle måtte ta tilbake en bil to år etter at den er solgt er ikke rimelig og helt høl i hue. Da ville ikke bruktbilmarkedet fungert.

Den selges som den er, men du har fortsatt rettigheter i forhold til forbrukerkjøpsloven. Du kan ikke skrive en kontrakt som gir deg dårligere vern enn lovverket. Selges som den "er" betyr jo derfor ikke annet enn at du har null garanti - og det er jo greit.

Det finnes en del eksempler på at selgere har måtte tatt tilbake 10 år gamle biler for vesentlige feil som at motoren ryker, osv. Det skal mer til for at private selgere skal måtte ta ting tilbake enn hva tilfellet er for bilverksteder. Det sier seg selv at private selgere ikke har samme kompetanse som et verksted til å vurdere en bils tilstand, så da har kjøper "dårligere" vern i forhold til loven.

På en del punkter er jeg enig med deg Tonny, i at forbrukerkjøpsloven kan være kanskje litt "for" god for oss forbrukere.
 

picxx

Well-Known Member
Toyota Yaris burde vel være midt i blinken for deg da.
(Med forbehold om at de er produsert såpass lenge at du får dem for rett pris og at de finnes på det norske markedet)
 

peterandrej

pensjonert moderator
Toyoter er vel kjent for å være ganske store? Ser etter en liten bil på størrelse med den jeg har nå (Polo).

Toyotaer (og japsebiler generelt) er vel kjent for det stikk motsatte; nemlig at de er veldig små. Derav uttrykket "japanske riskokere" i betydningen liten bil med enda mindre motor.

Hvis du har fått det for deg at Toyotaer er store og eks Chevys er veldig små, og ditt syn er gjengs for en del, så sitter det nok noen markedsførere å river seg i håret as we speak.
 

picxx

Well-Known Member
Hvis du har fått det for deg at Toyotaer er store og eks Chevys er veldig små, og ditt syn er gjengs for en del, så sitter det nok noen markedsførere å river seg i håret as we speak.

Jeg sitter også med det inntrykket at europeiske (særlig skandinaviske) forhandlere tar inn veldig små modeller av japsebiler.
Hvor mange har f.eks. hørt om toyota fortuner i norge?
Toyota vigo?
Her fyker det rundt toyotaer som ville gjort en norskimportert SUV forlegen i det øyeblikket øyekontakt ble opprettet.
Det samme kan sies om Isuzu, mitsubishu og mazda (tildels honda..men de går stort sett som sedan her også....?)
 

zapotek

Medlem
Noen Toyotaer er store (feks Landcruiser), og andre er små som Yaris og Corolla. Corolla er det ekstremt lite kluss med. Løp og kjøp!
 

peterandrej

pensjonert moderator
Skulle bare ønske det var diesel motor istedet for bensin. Mye billigere å kjøre med diesel.

Så små biler som corolla, polo, mazda 323, civic, osv kom jo ikke med dieselmotor. Kan ikke huske at jeg noen gang har sett en corolla med dieselmotor - iallfall ikke av de litt eldre modellene.

Forøvrig, småbiler går jo lett ned mot 0,6 liter pr mil - og har du ikke råd til å betale det - så har du faktisk ikke råd til bil heller.

En pent brukt Corolla/323/Civic vil alltid være et godt/sikkert kjøp. Nærmest uansett.
 
Topp