Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Klarna Checkout

wellendorf

Medlem
Kjøpet bekreftes før man taster inn?
Hos meg går man til handlekurv, taster inn epost og postnummer og evt fullfør kjøp for å handle. Ingen fullførte kjøp på forhånd hos meg ihvertfall!
Har handlet flere ganger hos andre som bruker KCO og har heller ikke opplevd noe kjøp før man trykker nettopp "Fullfør Kjøp"

Så hvor du har dette fra hadde vært artig å hørt?

Om kunde ikke betaler med Visa derimot, da blir faktura et automatisk valg. Men kunden har da fullført kjøpet som ved alle andre nettbutikker.
 

Bagely

Medlem
Kjøpet bekreftes før man taster inn?
Hos meg går man til handlekurv, taster inn epost og postnummer og evt fullfør kjøp for å handle. Ingen fullførte kjøp på forhånd hos meg ihvertfall!
Har handlet flere ganger hos andre som bruker KCO og har heller ikke opplevd noe kjøp før man trykker nettopp "Fullfør Kjøp"

Så hvor du har dette fra hadde vært artig å hørt?

Om kunde ikke betaler med Visa derimot, da blir faktura et automatisk valg. Men kunden har da fullført kjøpet som ved alle andre nettbutikker.

hvilken nettbutikk har du?
 
Kjøpet bekreftes før man taster inn?
Hos meg går man til handlekurv, taster inn epost og postnummer og evt fullfør kjøp for å handle. Ingen fullførte kjøp på forhånd hos meg ihvertfall!
Har handlet flere ganger hos andre som bruker KCO og har heller ikke opplevd noe kjøp før man trykker nettopp "Fullfør Kjøp"

Så hvor du har dette fra hadde vært artig å hørt?

Om kunde ikke betaler med Visa derimot, da blir faktura et automatisk valg. Men kunden har da fullført kjøpet som ved alle andre nettbutikker.

Joda, det stemmer jo det men det er normalt å legge inn all informasjon først, godta betingelser og velge betalingsmetode for så å bekrefte orden på slutten.
Jeg sier ikke at det er galt, men det ligger jo i kortene at konverteringen øker nettopp fordi enkelte kanskje ikke er klar over at det vil dukke opp en faktura i posten etter steg 1.
I tillegg ligger "jeg godtar betingelsene" helt i bunnen av siden som "liten skrift" (hvertfall hos samok), noe jeg personlig synes er litt sleipt.

Og hvordan er det juridiske om jeg bekrefter en ordre på feks 600,- men avbryter uten å legge inn betalingsinformasjon. Får jeg da faktura i posten + gebyr?
På samok står det at "I handlevognen vises totalprisen inklusive alle avgifter, moms, frakt og eventuelle gebyr."
 

wellendorf

Medlem
Og hos meg velges faktura, konto, visa osv før ordren bekreftes! Jeg har ikke handlet hos noen med KCO som har det sånn i utsjekk som dere beskriver(?)
 

Bagely

Medlem
DIBS har ofte problemer med Apple produkter og 3D Secure. Hvordan er det med Klarna og Apple produkter?
 

Gomlers

Member
Jeg klarer ikke å holde meg unna denne diskusjonen. Jeg var i kontakt med Klarna i dag, ang. mulig "oppgradering" til KCO.

Klarna Checkout er ALTFOR DYRT!

Men først og fremst er jeg skeptisk til at Klarna snart får FOR stor markedsandel. Det er IKKE bra når et selskap som Klarna klarer å standardisere et marked, slik at man til slutt er nødt til å tilby tjenesten nettopp fra Klarna, for at våre kunder ikke skal synes det er utrygt å betale.

All kred til Klarna for det de har klart å bygge opp i løpet av så kort tid, men skummelt er det allikevel!

Av alle Klarna's nettbutikk-kunder, omsetter gjennomsnittsbutikken langt under 10.000.000 i året. Det har jeg direkte fra Klarna. Jeg har ikke nøyaktig tall, men jeg kan se for meg at gjennomsnittsbutikken Klarna har som kunde omsetter for + / - 2.000.000,-.

Så hvis vi tar et eksempel på 2.000.000 i omsetning (som vil være inkl. mva) ettersom Klarna tar betalt 2.95% av hele beløpet, så får vi følgende tall:

166.000 omsetning i måneden.
Av dette skal Klarna ha 799,-
=0,48%

I tillegg skal Klarna ha oppstart første år ca. 6.000?
= 0,3%

I tillegg skal Klarna ha 2.95% av totalkjøpet

Tilsammen 0,48+0,3+2,95 = 3,73%

For en omsetning (inkl. mva) på 2.000.000,- skal altså Klarna ha 74.600,-.

Dette er selvfølgelig ca. tall, men stemmer ganske bra.

Til sammenligning skal Paypal ha 2.9% ved en omsetning på 2.000.000,-.
Dette blir 58.000,- eller 16.600,- mindre per år.
Og det er bunnlinje-tall.
16.000,- er en grei ferietur i året for de som tar ut lønn fra selskapet sitt...

Men hva om dette er en helt nyoppstartet nettbutikk med en omsetning på for eksempel 800.000,- som jeg tenker også er ganske vanlig?

Tilsvarer altså 66.600 i omsetning per måned.
799,- i abn.pris per måned = 1,19%

6.000 i etablering første år = 0,75%

2.95% transaksjonskostnad

Tilsammen = 4,89% av salget.
Det er helt villt at nettbutikker ikke ser det..

Sammenlignet med Paypal vil dette være 1,99% høyere i gebyrer.

2% er det man BURDE bruke på reklame, markedsføring og annonser hvert år. Bruker man det, vil salget øke! Og jeg nekter å tro at Klarna Checkout øker konverteringen så mye, at det overgår det salget man ville gjort dersom man annonserte for de 2% istedet (for en nyoppstartet nettbutikk)

Jeg tror faktisk ikke konverteringen på Klarna checkout er så utrolig mye bedre at man tjener inn igjen det man taper i høye omkostninger. Jeg tror mer det er slik at av det man tjener i høyere konvertering, gir man til Klarna for å ha checkout-delen integrert.

Klarna har allerede kommet dit at de faktisk KAN sette prisene sine så høyt, fordi folk skal ha det allikevel.

Og ikke noe vondt mot MyStore og 24nettbutikk som etterhvert rår over store tall hva angår antall nettbutikker i Norge, men så lenge man fortsetter å promotere Klarna først og fremst - så sitter det noen gutter i Sverige å ler hele veien til banken - mens vi som driver nettbutikkene betaler unødvendig mye for den latteren.

Jeg starter snart opp enda en nettbutikk, og da skal jeg med blanke ark, virkelig måle konvertering på både med og uten fakturabetaling. Jeg er skråsikker på at med riktig tekst, gode enkle forklaringer og et seriøst og ordentlig design, så velger kunden det du tilbyr. De handler uansett.

Svært få kunder tenker: "Å nei, jeg vil ikke betale med kort via DIBS, jeg vil betale med kortet mitt via Klarna".

De fleste kunder tenker: Jeg vil betale med kort (og uvitende som jeg er, bryr meg fint lite om hvem betalingstilbyderen er, så lenge det ikke føles useriøst).
 

cruzader

Medlem
Svært få kunder tenker: "Å nei, jeg vil ikke betale med kort via DIBS, jeg vil betale med kortet mitt via Klarna".
DIBS er jo som kjent en non-profit organisasjon som godtar alle med åpne armer, krever ikke noen innløseravtale med noen som skal ha prosenter i det heletatt. :rolleyes:

Klarna overtar også gjelden på alle mine fakturaer, hvor stort tap ville jeg vanligvis få når x% ikke betaler regningene sine så jeg må dumpe de til et inkassobyrå + tiden jeg bruker på det.
Jeg gir også min regnskapsfører månedens samleoversikt/raport fra klarna istedenfor en bunke på 200 bilag/salg, hva er snittprisen på et bilag for regnskapsfører?
 

Beergear.no

Medlem
@gomlers

Regnestykkene/eksemplene dine henger jo ikke på greip i det hele tatt!
Det er alt for mange "vistomatte dersomatte" og tilnærmingen er jo en blanding av parodi og noia! Vil du ikke låne penger i DNB fordi de har så mange kunder i Norge og store markedsandeler også? Bare så det er sagt, jeg jobber ikke for Klarna og har ingenting å tjene på å "forsvare dem" kan nevne noen eksempler for deg, kunne sikkert nevnt mange fler, men jeg ser på TV og spiser pizza samtig som jeg skriver dette, så du får ha meg unnskyld for akkurat det.

1 mange kunder / butikker er lite begeistret for Paypal
2 mange av oss har ikke betalt etableringsgebyr. Nettopp fordi vi er kunder hos F. Eks Mystore. Som du er "redd for" har for stor markedsandel. Det er vel nettopp derfor man får rabatt / slipper etableringsgebyr. Stort mer skummelt enn det er det faktisk ikke!
3 Bruker man Klarna i flere nettbutikker betaler man bare 799 pr mnd. Ikke 799 pr butikk!
Så allerede der rakner regnestykket fullstendig!

I tillegg, om man ikke vil ha Paypal, må man ha en innløser som tar betalt i % og betale en fast avgift til f. Eks DIBS (som det forøvrig var et mareritt å være kunde hos)
Ganske mange kunder, spesielt eldre vil jeg tro, tenker, jeg vil betale med kort, men vil ikke ha noe med Paypal å gjøre. Og når du snakker om markedsandeler. Hvem tror du har størst markedsandel av Klarna og Paypal på verdensbasis?

Helt greit å være skeptisk, og ikke ta alt for god fisk, men skal man rope "Ulv" er det greit å vite hva man prater om!

PS, lykke til med nettbutikken, og å holde styr på betalte/ubetalte faktura. Sende purringer. Ta tapene på de som ikke betaler, og ha "hundre ekstra bilag" til regnskapsfører hver mnd. Noe som også vil koste deg noen kroner. Hvor fremkommer det i regnestykket ditt? Om du ikke trenger regnskapsfører bruker du uansett unødvendig lang tid på å styre med alle disse bilagene selv. Men det fikser du sikkert. Vi skriver ut en rapport pr nettbutikk å leverer fra oss. Utrolig deilig :)
 

cruzader

Medlem
Likte også oppstartstiden til klarna, tok et kvarter fra jeg ringte klarna til jeg var registrert og tilgang til test-modus for integreringen min.

Når jeg så på dibs kontaktet jeg 3 store innløsere, ingen av de kunne gi meg noen ferdig prispakke (type x kr mnd, vi tar x % av salg) men måtte komme på møte med de "til uken" så om alle papirer var ordnet da burde det ikke ta mer enn 14dager før jeg kunne løse inn kort.
 

Gomlers

Member
@gomlers

Regnestykkene/eksemplene dine henger jo ikke på greip i det hele tatt!
Det er alt for mange "vistomatte dersomatte" og tilnærmingen er jo en blanding av parodi og noia!

osv...

Regnestykkene mine henger ikke på greip, fordi jeg tar utgangspunkt i at de fleste driver en nettbutikk og ikke mange?

Hva var "vistomatte dersomatte" med hva jeg sa? Jeg kom med to nokså konkrete regnestykker, som tydelig viser at Klarna ER dyrere enn andre løsninger.
Joda - man betaler alltid for kvalitet, og Klarna leverer kvalitet, men det finnes begrensninger for hvor mye man skal ta seg betalt.

Din sammenligning mellom hvem som er størst på verdensbasis av Klarna og Paypal faller på sin egen urimelighet; Paypal som er større, er rimeligere å bruke - de misbruker altså ikke markedsposisjonen sin, slik det er nokså åpenbart at Klarna begynner å gjøre.

Hvorfor tror du Klarna tar de 799,- ekstra i måneden? Tror du det er fordi 2.95% på x antall tusen kjøp ikke holder? De tar de pengene fordi de KAN - og fordi folk betaler. Jeg mener det er feil, så får du mene hva du vil.

Og å blande inn kostnader til regnskapsfører i denne diskusjonen synes jeg er helt bak mål. Jeg har drevet nettbutikk i 10 år, og selv bruker jeg Klarna og Paypal - og basert på om man kjører et kontantregnskap eller ikke, bør du ta en alvorsprat med regnskapsføreren din, dersom han priser seg høyere fordi butikken din ikke ikke har Klarna-rapporter på alle salg. Det burde ikke ha så mye å si.

Driver man en butikk, burde du virkelig ha mer oversikt over regnskapet enn hva klarna-rapportene forteller deg.

Og så lurer jeg på hvor du har dette fra:
1 mange kunder / butikker er lite begeistret for Paypal
Jeg merker iallefall det motsatte i min butikk.

Jeg har heller ikke påstått at jeg er redd for at Mystore har for store markedsandeler, men de er en betydelig aktør, og har mulighet til være med å bestemme mye av fremtiden for nettbutikker, både på godt og vondt - og jeg er sikker på at hvis aktører som anses som betydelige hadde sagt til deg det jeg sa i forrige innlegg, ville du antakeligvis vært enig med dem.

Og vær så snill å ikke kom å si at jeg roper ulv og ikke vet hva jeg prater om. Da burde du legge fra deg pizzan din, dempe lyden på tv'en og heller fokusere litt på det du skriver.
 

Gomlers

Member
Og bare en liten sidenotis til dere som mener Klarna "holder pengene i 2 uker for å tjene på rentene" (Jeg leste dette enten tidligere i denne tråden, eller i en annen Klarna-tråd.)

Klarna holder betalingen i 2 uker fordi kunden har 14 dagers betalingsfrist. De ønsker altså ikke å legge ut pengene på forhånd, før de har fått pengene inn fra sluttkunden. Dermed er det ikke snakk om å tjene på rentene, heller å unngå å tape rentekroner på penger som enda ikke eksisterer i systemet.
 

Gomlers

Member
DIBS er jo som kjent en non-profit organisasjon som godtar alle med åpne armer, krever ikke noen innløseravtale med noen som skal ha prosenter i det heletatt. :rolleyes:

Klarna overtar også gjelden på alle mine fakturaer, hvor stort tap ville jeg vanligvis få når x% ikke betaler regningene sine så jeg må dumpe de til et inkassobyrå + tiden jeg bruker på det.
Jeg gir også min regnskapsfører månedens samleoversikt/raport fra klarna istedenfor en bunke på 200 bilag/salg, hva er snittprisen på et bilag for regnskapsfører?

Hehe - jeg føler meg litt misforstått - og jeg skal innse at jeg nok virket veldig krass og ropende i innlegget du refererer til :)

La meg i det minste få presisere det jeg prøvde å få frem:

1. Klarna er bra, de er flinke på det de driver med og har gode løsninger i alle kanter! Et gjennomført selskap som leverer akkurat det markedet trenger. Derfor er Klarna Klarna, og vel størst på online betalinger i Norden.

2. Jeg synes Klarna Checkout er for dyrt. I eksemplene jeg tok, prøvde jeg med tall å få frem at for småbutikker, (som utgjør Klarna's største kundegruppe) er det såpass dyrt, at det med stor sannsynlighet ikke står seg i forhold til "økt konverteringsrate" som er Klarna's hovedargument for å kjøpe produktet "Klarna Checkout".

At butikker som ginza.se, stylepit.no og smartguy.dk kan tjene på Klarna Checkout betviler jeg ikke - men at det er et gullprodukt når volumet er rundt 1.000.000 i salg, og til og med kanskje under - det tør jeg påstå er uriktig!

3. Jeg er ingen tilhenger av DIBS og på mine 10 år med nettbutikk har jeg aldri vært kunde av DIBS. Jeg har lest for mange elendige tilbakemeldinger på at det er uoversiktlig, mye bugs osv. til at jeg har orket å gi det et forsøk. Jeg er fornøyd med Paypal når det kommer til kortbetaling - og når jeg i tillegg kan supplere med Klarna Faktura / Delbetaling for de som ønsker det, virker det til at mine kunder er fornøyd iallefall.

4. Jeg tror ikke folk bryr seg nevneverdig om hvem som er betalingstilbyder når de skal benytte kort ved netthandel. Selv om nettbutikk-eieren synes at DIBS er trøblete, eller synes at Klarna er for dyrt, eller synes at Paypal er for amerikansk, så er kunden mest opptatt av at siden er trygg og handle fra, og at det faktisk er mulig å betale med kort.
 

Beergear.no

Medlem
Om man omsetter for store summer / har flere nettbutikker er det selvfølgelig mulig å prøve å få til en bedre avtale med Klarna. Akkurat som med innløsere. Prutet flere ganger ned % med vår tidligere innløser på grunn av økende omsetning og at vi hadde vært trofast kunde i mange år.

Om man skal bruke regnestykke for sammenligning, så må man ta med både det innløser tar, og det man betaler i mnd avgift til f. Eks DIBS. Så der forsvinner nok store deler av ferieturen...

Så vidt jeg vet så koster det vel også penger å opprette en avtale med DIBS ler tilsvarende selskap? Nå er det nok nærmere 10 år siden vi gjorde det, så dette kan selvfølgelig ha endret seg...

Selvfølgelig tar Klarna det de kan. Det gjør vel du i nettbutikken din også? Altså tar så mye betalt som mulig uten st det blir så dyrt st du ikke er konkurransedyktig på pris?

Den påstanden din ang. Å ta en prat med regnskapsfører om h*n tar seg mer betalt for mer arbeid blir bare for dum! Selvfølgelig gjør de det! De jeg kjenner til tar enten pr bilag, eller pr time. Mer papirer, mer arbeid. Verre er det egentlig ikke. Hva i alle dager har det med min oversikt over regnskapet å gjøre st jeg synes det er svært behagelig å ha mindre papir å forholde meg til pga Klarna rapporter???

Ang min påstand om at mange ikke liker Paypal, så har jeg ikke annen dokumentasjon enn meg selv og noen andre som driver nettbutikk. Hverken jeg eller de er spesielt begeistret for Paypal. Men det er selvfølgelig en smakssak. Ang. Kunder så har jeg hørt dette fra flere. Både kunder og bekjente. Men når sant skal sies så tror jeg dette spesielt gjelder litt eldre folk som ikke er vant til å forholde seg til Paypal.

Jeg ville ikke vært mer enig om andre aktører sa det du sier. Jeg er enig/uenig uansett hvem som forteller meg noe. Men kan noen bevise at. Jeg tar feil hører jeg selvfølgelig på det. Stor eller liten aktør.

Klarna / Mystore og lignende styrer da ikke noe som helst. Man har flere muligheter. Det folk velger er stort sett de som blir størst. Ser egentlig ikke noe galt i det. Om butikker synes Klarna er enkelt og behagelig, ja så velger de det. Vil man ha et "ferdig oppsett" og ønsker å fokusere på andre ting, ja da velger man f. Eks Mystore.

Jeg er også ganske overbevist om at om man bruker tiden man sparer på å bruke Klarna, ja for det er enkelt og tidsbesparende, på å drive annen innbringende aktivitet for nettbutikken, så vil man tjene på det. Det avhenger selvfølgelig av hvor glad i/flink man er til å føre regnskap, modifisere nettbutikken, utføre SEO osv.

Nå er det en stund siden jeg brukte Paypal i en nettbutikk, men sist jeg brukte det synes jeg det var ganske tungvint, i alle fall sammenlignet med Klarna. Og sist vi sjekket så kastet vi opp mot 5000 pr mnd ut av vinduet på grunn av uavhentede pakker som kom i retur. Dette var kunder som hadde valgt faktura. Å kjøre saker til inkasso pga udekkede porto utgifter gadd i alle fall ikke vi å holde på med. Dette slipper vi med Klarna!

Påstår på ingen måte at Klarna er perfekt, men set har helt klart en del fordeler.
Man slipper å bruke tid på å sende purringer/drive inn penger. Man tilbyr faktura og kortbetaling i en og samme løsning. Man får mindre papirer (bilag) til regnskapsfører.
Dette er alene godt nok for oss i to nettbutikker, og om ikke så lenge skal Klarna inn i den tredje også. Da synker kostnaden pr butikk ytterligere (fastbeløpet på 799)

Men om du er mer fornøyd med Paypal så bruker du selvfølgelig set, så fortsetter jeg å bruke Klarna som jeg er fornøyd med!
 
Sist redigert:
Topp