Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Komplett.no med nyhetsbrev med reklame for andre firmaer

Msites Ltd

Livsnyter
Jeg syns det er interessant å diskutere hva som er tillatt, forbudt eller i gråsonen når det gjelder markedsføring på Internett og når det gjelder denne saken er den i gråsonen slik jeg ser det.

Det er greit, men da må du fortelle HVA du mener er i gråsonen. For slik jeg forstår deg så har du mottatt en e-post fra komplett.no som du har sagt ja til, og ikke noe annet.

Avsender er det vesentlige her - ikke innholdet i e-posten.

Om komplett.no begynner å selge høner og sender deg tilbud om dette, så er jo e-posten fremdeles fra komplett.no - selv om de nå selger produkter utenfor ditt interessefelt.
 

HPF

Medlem
Om komplett.no begynner å selge høner og sender deg tilbud om dette, så er jo e-posten fremdeles fra komplett.no - selv om de nå selger produkter utenfor ditt interessefelt.
Selv om det var Komplett som begynte å selge høner og hamburgere så er også det tvilsomt i forhold til lovteksten
"Markedsføringen kan bare gjelde den næringsdrivendes egne varer, tjenester eller andre ytelser tilsvarende dem som kundeforholdet bygger på."
 

Santo

Active Member
Er det ikke åpenlyst at komplett.no har sendt meg en epost med reklame for bl.a. jernia.no?

Jernia og Komplett har siden høsten 2010 samarbeidet om nettbutikken Jernia.no, som har vært drevet som en selvstendig butikk med delt eierskap.

De skal imidlertid nå slutte med det, da denne eposten kom fra Jernias nettbutikk i dag:

Kjære kunde!

Jernia og Komplett har siden høsten 2010 samarbeidet om nettbutikken Jernia.no, som har vært drevet som en selvstendig butikk med delt eierskap. Det har vært et lærerikt samarbeid, og vi håper du som kunde har vært fornøyd med våre tjenester. Nå har vi bestemt oss for å rendyrke det vi kan best; Nemlig å skape gode opplevelser i fysisk butikk, og sørge for at du får den samme gode opplevelsen uansett hvilken kanal du treffer oss i.

I den forbindelse flytter vi dagens nettbutikk til en ny adresse, og gir den et nytt navn; KomplettHome.no. Nettbutikken vil drives videre av Norges største netthandelsaktør Komplett AS, og kan tilby et bredt produktutvalg innen produkter til hus og hage, god kundeservice og lynrask levering. All din kundehistorikk, samt service og garantier vil følge deg videre i den nye nettbutikken, og du bruker samme brukernavn og passord for å logge deg inn. Du kan besøke den nye nettbutikken fra 1. oktober på www.kompletthome.no.

Jernia.no vil pusses opp og fremstå som ganske annerledes. Vår nye visjon handler nemlig om å dele over 60 år med fagkunnskap med deg, for dermed å hjelpe deg å trives bedre hjemme. Dette er fordi vi mener at hjemmet er hjertet i livet, og at den beste tiden tilbringes hjemme. På nye Jernia.no vil vi derfor fokusere på godt redaksjonelt innhold, en innholdsrik kundeklubb, samt et helt nytt sortiment som er under utvikling. Vi lanserer den første smakebiten på det som kommer den 1. oktober – og vi vil løpende forbedre og videreutvikle. Vi kan love deg som kunden at vi gjør vårt beste for å skape en bedre opplevelse for deg.

Velkommen til en fortsatt hyggelig handel, og nye nettsider fra 1. oktober

http://www.kompletthome.no/
 

Tonny Kluften

Administrator
Ikke enig Msites, du har misset et vesentlig poeng her, les tråden engang til er du grei.
Og jeg tror at du overser denne med vilje: ""Markedsføringen kan bare gjelde den næringsdrivendes egne varer, tjenester eller andre ytelser tilsvarende dem som kundeforholdet bygger på."

NB! Husk at hersketeknikkene dine i diskusjoner ikke fungerer på alle her... ;-)
 

hvaer

Medlem
"Markedsføringen kan bare gjelde den næringsdrivendes egne varer, tjenester eller andre ytelser tilsvarende dem som kundeforholdet bygger på."

Og det gjør den jo. Varene som selges på Jernia.no, blir skipet ut fra Komplett i Sandefjord. Det er også endel av varene som blir solgt på Jernia.no, som man finner igjen på Komplett.no

Alle varer som blir solgt på Jernia.no, blir kjøpt internt av Komplett.no, så iht. dette leddet, så har de sitt på det tørre.
 

Msites Ltd

Livsnyter
Ikke enig Msites, du har misset et vesentlig poeng her, les tråden engang til er du grei.
Og jeg tror at du overser denne med vilje: ""Markedsføringen kan bare gjelde den næringsdrivendes egne varer, tjenester eller andre ytelser tilsvarende dem som kundeforholdet bygger på."

NB! Husk at hersketeknikkene dine i diskusjoner ikke fungerer på alle her... ;-)

Jeg har lest hele tråden, og jeg står fremdeles for mine utsagn.

At du ser mine svar som hersketeknikk må nesten stå for din egen regning. Synes faktisk det blir litt barnslig å komme med et slikt tåpelig utsagn bare for at man ikke er enig med deg...
 

HPF

Medlem
Dette er helt vanlig, i posten kommer det reklameblekker fra både nær og fjern, og i for eksempel Coop blekka er det sider med Coop OBS, Coop Bygg, Coop Prix osv..
Det er postkassereklame det. Markedsføring pr. epost, som er temaet for denne tråden, er noe annet.

Markedføringsloven § 15, som jeg har linket til 2 ganger i denne tråden, begynner med:
"I næringsvirksomhet er det forbudt, uten mottakerens forutgående samtykke, å rette markedsføringshenvendelser til fysiske personer ved elektroniske kommunikasjonsmetoder som tillater individuell kommunikasjon, som for eksempel elektronisk post, telefaks eller automatisert oppringningssystem (talemaskin)."
 

adeneo

Medlem
Markedføringsloven § 15, som jeg har linket til 2 ganger i denne tråden, begynner med:
"I næringsvirksomhet er det forbudt, uten mottakerens forutgående samtykke, å rette markedsføringshenvendelser til fysiske personer ved elektroniske kommunikasjonsmetoder som tillater individuell kommunikasjon, som for eksempel elektronisk post, telefaks eller automatisert oppringningssystem (talemaskin)."

Nå er det jo slik at Tonny faktisk har samtykket i motta markedsføringshenvendelser ettersom han har krysset av for å motta et "nyhetsbrev", og det virker som det ikke er helt klarhet rundt loven, og hele paragraf 15 lyder:

§ 15. Begrensninger i bruk av visse kommunikasjonsmetoder
I næringsvirksomhet er det forbudt, uten mottakerens forutgående samtykke, å rette markedsføringshenvendelser til fysiske personer ved elektroniske kommunikasjonsmetoder som tillater individuell kommunikasjon, som for eksempel elektronisk post, telefaks eller automatisert oppringningssystem (talemaskin).

Krav om forhåndssamtykke etter første ledd gjelder likevel ikke for markedsføring der den fysiske personen kontaktes muntlig ved telefon.

Krav om forhåndssamtykke etter første ledd gjelder heller ikke markedsføring ved elektronisk post i eksisterende kundeforhold der den næringsdrivende avtaleparten har mottatt kundens elektroniske adresse i forbindelse med salg. Markedsføringen kan bare gjelde den næringsdrivendes egne varer, tjenester eller andre ytelser tilsvarende dem som kundeforholdet bygger på. Når den elektroniske adressen samles inn, og eventuelt ved hver enkelt senere markedsføringshenvendelse, skal kunden enkelt og gebyrfritt gis anledning til å reservere seg mot slike henvendelser.

Med elektronisk post menes i denne bestemmelse enhver henvendelse i form av tekst, tale, lyd eller bilde som sendes via et elektronisk kommunikasjonsnett, og som kan lagres i nettet eller i mottakerens terminalutstyr inntil mottakeren henter den. Herunder omfattes tekst- og multimediemeldinger til mobiltelefon.

Ehandelslovens bestemmelser, herunder § 9 om elektronisk markedsføring, gjelder i tillegg til bestemmelsen her.

Tar for ordens skyld også med Ehandelslovens paragraf 9:

§ 9. Tjenesteyterens opplysningsplikt ved elektronisk markedsføring
Ved elektronisk markedsføring skal det fremgå klart hvem markedsføringen skjer på vegne av. Sendes uanmodet markedsføring ved hjelp av elektronisk post, skal det fremgå at meldingene inneholder markedsføring idet meldingene mottas.
Hvis det angis priser i forbindelse med en informasjonssamfunnstjeneste, skal det opplyses om avgifter og leveringsomkostninger. I forbrukerforhold skal det opplyses om totalkostnadene forbrukeren skal betale, medregnet alle avgifter og leveringskostnader, med mindre opplysninger om prisen for tjenesten er regulert i annen lovgivning.
Reklametilbud, som for eksempel rabatter, premier og gaver, skal lett kunne identifiseres. Opplysninger om vilkår for å benytte seg av tilbudene skal være klare og lett tilgjengelige.
Salgsfremmende konkurranser eller spill skal lett kunne identifiseres. Opplysninger om vilkår for å delta i konkurransene eller spillene skal være klare og lett tilgjengelige.
Markedsføringslovens bestemmelser gjelder i tillegg til bestemmelsene i paragrafen her.

For å ta det litt med teskje, så sier altså loven at man ikke kan sende ut markedsføringshenvendelser til e-post adresser som er personlige, med andre ord kan man fint sende slike henvendelser til post@tonny.no, men altså ikke til tonny@tonny.no, uten at det innhentes samtykke på forhånd.

Videre sier loven at dersom det er et eksisterende kundeforhold kan man sende slike henvendelser uten forutgående samtykke dersom det gjelder "varer, tjenester eller andre ytelser tilsvarende dem som kundeforholdet bygger på".

Det det derimot ikke står noe om er at det dersom man på forhånd har samtykket til å motta markedsføringshenvendelser så må disse henvendelsene følge visse retningslinjer i forhold til at innholdet må gjelde tilsvarende ytelser som et eksisterende kundeforhold bygger på, noe det heller ikke trenger å gjøre.
Har man samtykket i å motta markedsføringshenvendelser, ofte også kalt reklame, nyhetsbrev eller whatever den enkelte bedriften velger å kalle det, så står avsender fritt til å forme innholdet etter eget ønske.

Regelen om at slike henvendelser skal ha innhold som er relevant i forhold til et eksisterende kundeforhold gjelder kun dersom unntaket om at det faktisk eksisterer et kundeforhold benyttes, og at man således ikke må ha forutgående samtykke fra "fysiske personer" før man sender ut markedsføringshenvendelser.

I forarbeidene til loven står følgende om begrepsoppfatningen av "tilsvarende varer, tjenester eller ytelser":

Unntaket gjelder kun ved markedsføring av den næringsdrivendes egne varer eller tjenester, tilsvarende dem som det eksisterende kundeforholdet bygger på. Kravet om at det kun er ”tilsvarende” varer og tjenester som det eksisterende kundeforholdet er basert på, tolkes strengt. Dersom kunden har kjøpt en PC, vil ”tilsvarende” være andre PC’er, men ikke programvare eller mobiltelefoner kompatible med den PC’en som er kjøpt.

Eksempelet er hentet fra lovens forarbeider, og illustrerer at dette unntaket er meget snevert.

Forbrukerombudet har forøvrig også i en forhåndsuttalelse nevnt :

En markedsføringshenvendelse vil i første rekke være en henvendelse hvor formålet med henvendelsen er å påvirke til kjøp av en vare eller tjeneste.
I tillegg til det som tradisjonelt kan betegnes som markedsføring eller annonser, vil også det som etter vanlig språkbruk betegnes som informasjon eller nyhetsbrev, i visse tilfelle kunne sies å være markedsføring.

Etter Forbrukerombudets vurdering er det ikke avgjørende hva en henvendelse kalles eller utgir seg for å være, så lenge en vurdering av henvendelsens innhold viser at formålet med henvendelsen er markedsføring.

Henvendelser som inneholder en kombinasjon av nyheter/brukerinformasjon og markedsføring, omfattes også av ordlyden i § 15. Det kreves derfor på samme måte som for andre markedsføringshenvendelser, at forbrukerne på forhånd må ha gitt samtykke til å motta denne typen henvendelser.

Utsendelse av forespørsel om man ønsker å gi samtykke, skal regnes som en markedsføringshenvendelse. Slike forespørsler kan derfor ikke sendes ut.

Nyhetsbrev og markedsundersøkelser
Næringsdrivendes elektroniske nyhetsbrev vil være omfattet av forbudet, hvis formålet med nyhetsbrevet er å markedsføre egne eller andres produkter. Henvendelser som reelt sett er markedsføring bør generelt sett betegnes som dette og ikke som nyhetsbrev. En elektronisk markedsundersøkelse som reelt sett er markedsføring for avsenderen eller dennes samarbeidspartnere, vil også være omfattet av forbudet.

Jeg kan derfor nesten garantere at du feiltolker lovteksten, og at dette helt og holdent er lovlig på alle måter, uansett hvordan du vrenger og vrir på lovverket.

Forøvrig enig at det er en uting når noen i utgangspunktet registrerer seg for å motta gode tilbud på datamaskiner, og så følge opp det "samtykket" ved å sende reklame for søsterselskapets kakeformer og badehåndklær.
 
Sist redigert:

Tonny Kluften

Administrator
Forøvrig enig at det er en uting når noen i utgangspunktet registrerer seg for å motta gode tilbud på datamaskiner, og så følge opp det "samtykket" ved å sende reklame for søsterselskapets kakeformer og badehåndklær.

Det er i bunn og grunn dette jeg vil frem til og det må være det som er lovens hensikt. At når man krysser av "ok for nyhetsbrev" så får man kun reklame for det man regner med å få reklame for.
Om det, ved hjelp av å omgå loven, er lov eller ikke i dag er egentlig ikke så interessant, det som er interessant er "hva burde vært lov for å verne mot spam".
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Vel, så lenge det er litt spesielle ting, som f.ex. at en del av den tidligere butikken skilles ut i en egen butikk, eller liknende, så syns jeg egentlig at det er greit at de sier fra om det, selv om det strengt tatt er utenfor det man har sagt ja til å få info om. Her er det jo enda et hakk lenger utenfor siden jernia.no vel har vært en helt egen nettbutikk, men jeg reagerte ikke på å få mailen om det.
 

adeneo

Medlem
"hva burde vært lov for å verne mot spam".

Interessant spørsmål, og jeg støtter meg på mine syv pilarer, og alt som er selvdødt, blod, eller svin, er urent, og skal hverken fortæres eller røres (5:3).

I så måte bør gris utryddes, og marken den fører med seg med den.

nospam.gif


Allahu akbar
 
Sist redigert:

Msites Ltd

Livsnyter
Det er i bunn og grunn dette jeg vil frem til og det må være det som er lovens hensikt. At når man krysser av "ok for nyhetsbrev" så får man kun reklame for det man regner med å få reklame for.
Om det, ved hjelp av å omgå loven, er lov eller ikke i dag er egentlig ikke så interessant, det som er interessant er "hva burde vært lov for å verne mot spam".

Nå synes jeg du vingler litt Tonny. Det er klart du er interessert i om det er lov eller ikke.....det er jo det du åpner hele tråden med!?! Så hvorfor du går vekk fra dette og kommer med en "hva som burde vært lov" blir jo bare tullete.

Har akkurat fått et nyhetsbrev på epost fra komlpett.no hvor de også reklamerer for blush.no og jernia.no. Vet at de kan sende meg reklame for komplett.no siden jeg har kjøpt ting og er kunde der, men har de lov til å legge ved reklame for andre firmaer som jeg ikke er kunde hos?

Jeg la med sitat av din åpningspost for ordens skyld.....

Vi kan vel egentlig konkludere med...

JA, de har lov!
JA, det er ikke etter forventningene til mottaker i mange tilfeller
JA, det kan innvirke negativt på mottaker
JA, de kan miste mottakere på listen

Synes det er vesentlig å klargjøre om vi snakker om lov eller meninger eventuelt etikk her.

Du skal se vi nok er enige mye mer om vi diskuterer samme ting..... ;-)
 

HPF

Medlem
Jeg kan derfor nesten garantere at du feiltolker lovteksten, og at dette helt og holdent er lovlig på alle måter, uansett hvordan du vrenger og vrir på lovverket.
Jeg ringte Forbrukerombudet og sa følgende:

Jeg eier 2 juridiske enheter, firma A og firma B. De 2 firmaene selger forskjellig typer produkter. Forbruker har aktiv krysset av for å motta reklame pr. email for firma A. Kan firma A bruke sin database til å markedsføre firma B til forbrukere?

Saksbehandler var usikker så han skulle sjekke.

Han ringte tilbake etter relativt kort tid og sa at de ikke hadde vært borti akkurat den problemstillingen før, men utifra det jeg fortalte ville de trolig landet på at firma A ikke kunne gjøre det fordi forbruker aldri har hatt noe kundeforhold til firma B.
 
Topp