Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Komplett.no med nyhetsbrev med reklame for andre firmaer

adeneo

Medlem
Jeg ringte Forbrukerombudet og sa følgende:

Det er alltid sårt å innrømme at man har tapt slaget, men jeg må nok si at vedkommende hos Forbrukerombudet enten har blitt stilt ledende spørsmål eller ikke har lest deres egen innstilling til markedsføringsloven og saker som dette.

Forøvrig så står det mer her:

Markedsføring via e-post B2B og B2C - Jusstorget.no
http://www.regjeringen.no/pages/2072658/PDFS/OTP200720080055000DDDPDFS.pdf
Reklame på SMS og e-post; hva sier jussen? - Magma

Og det er rimelig klart av lovteksten alene at loven i korte trekk er som følger:

Man kan ikke sende markedsføringshenvendelser per digitale medier til privatpersoner dersom man ikke har forutgående aktivt samtykke.

Det er to unntak;
enten kan vedkommende kontaktes muntlig per telefon, -
eller dersom det er et eksisterende kundeforhold kan man uten forutgående samtykke sende markedsføringshenvendelser dersom det gjelder tilsvarende varer, tjenester eller ytelser som det tidligere kundeforholdet bygger på.

Har man derimot samtykke, slik det foreligger i denne saken, står man nærmest fritt til å sende hva som helst, og unntakene i loven er ikke gjeldende, slik at eksisterende kundeforhold er i grunn ikke noe tema.
 

HPF

Medlem
Det er alltid sårt å innrømme at man har tapt slaget, men jeg må nok si at vedkommende hos Forbrukerombudet enten har blitt stilt ledende spørsmål
Som alternativ til å bruke timer på å google foreslår jeg at du bruker 30 sekunder på å kopiere denne teksten

Jeg eier 2 juridiske enheter, firma A og firma B. De 2 firmaene selger forskjellig typer produkter. Forbruker har samtykket til å motta reklame pr. email for firma A. Kan firma A bruke sin database til å markedsføre firma B til forbrukere?

og sende den til Forbrukerombudet så får du selv se hva de svarer. Om du ikke liker svaret så må du forholde deg til det uansett fordi det er Forbrukerombudet som håndhever markedsføringsloven i B2C sammenheng.

eller ikke har lest deres egen innstilling til markedsføringsloven og saker som dette.
Innstillinger til Stortinget er det stortingskomitèene som tar seg av.

Hvis du har problemer med å forstå dette med forskjellige juridiske enheter så prøv heller å se det slik;

Det er to avtaleparter, Komplett og Kluften.

Det er opplyst om to tredjeparter, Jernia og Blush. Du kan godt forestille deg 8 tredjeparter til. XXL, Rema, Biltema, Facebookspesialistene, Visittkort-i-alle-farger, SPAM-opp-og-i-mente osv....totalt 10 tredjeparter.

Hvis Komplett har som intensjon å selge Kluften sin emailadresse til tredjeparter skal det opplyses om dette forut for samtykket. Så kan man godt innvende at Komplett ikke solgte emailadressen, de bare sender ut email for tredjeparter. Sett fra Kluften sitt ståsted er dog effekten den samme og det er vel i de baner Forbrukerombudet også har ressonert.
 

hvaer

Medlem
Hvis Komplett har som intensjon å selge Kluften sin emailadresse til tredjeparter skal det opplyses om dette forut for samtykket. Så kan man godt innvende at Komplett ikke solgte emailadressen, de bare sender ut email for tredjeparter. Sett fra Kluften sitt ståsted er dog effekten den samme og det er vel i de baner Forbrukerombudet også har ressonert.

Helt utrolig at dere ikke har klart å få med dere innlegget mitt tidligere i tråden.

Igjen:
Varene som selges på Jernia.no, blir skipet ut fra Komplett i Sandefjord. Det er også endel av varene som blir solgt på Jernia.no, som man finner igjen på Komplett.no

Alle varer som blir solgt på Jernia.no, blir kjøpt internt av Komplett.no.

Dette innlegget blir forøvrig skrevet på en datamaskin på hovedkontoret til Jernia.
 

hansson

Langveisfarende
Hva menerdu med kjøpt internt? At Komplettt importerer varene på vegne av Jernia?

Okke som, hvis dette skulle vært lovlig måtte Jernia og Komplett hatt samme orgnr. Vi kan da ikke forholde oss til hvem Jernia evt. måtte finne på å sette ut distribusjon og pakking til. Det er absurd at den eksterne aktøren Jernia bruker til å sende ut varer skal sende ut reklame for Jernia.
 

NilsF

Medlem
Det er absurd at den eksterne aktøren Jernia bruker til å sende ut varer skal sende ut reklame for Jernia.

Det mest absurde her, er kanskje at du omtaler et søsterselskap som en ekstern aktør. Det er i hvert fall ganske spesielt.

Både Komplett Services AS og Kompletthome.No AS (tidligere Jernia.No AS) er datterselskaper av Komplett AS.
 

hansson

Langveisfarende
Det er ingen særregler i markedsføringsloven for datterselskaper i konsern! Ulike orgnummer = ulike juridiske enheter. Kan du vise til noen lover som gjør at det jeg sier er ganske "spesielt" ?

Hvorfor i alle dager forsvarer du at alle selskaper i et konsern skal kunne sende meg reklame når jeg kun har kundeforhold til ett av orgnumrene?
 

NilsF

Medlem
Det er ingen særregler i markedsføringsloven for datterselskaper i konsern! Ulike orgnummer = ulike juridiske enheter. Kan du vise til noen lover som gjør at det jeg sier er ganske "spesielt" ?

Hvorfor i alle dager forsvarer du at alle selskaper i et konsern skal kunne sende meg reklame når jeg kun har kundeforhold til ett av orgnumrene?

Jeg har ikke uttalt meg om markedsføringsloven, og heller ikke forsvart at alle selskaper i et konsern skal kunne sende deg reklame. Det er kort og godt en diskusjon jeg ikke har deltatt i.

Min eneste deltakelse i diskusjonen på denne tråden, har vært å påpeke at det (generelt) er temmelig spesielt å omtale et søsterselskap som en ekstern aktør.

Når hansson omtaler Komplett som ”den eksterne aktøren Jernia bruker til å sende ut varer”, når Jernia rent faktisk er et søsterselskap (og følgelig ikke en ekstern aktør), så anser jeg det som villedende fra hansson.
 
Sist redigert:

hansson

Langveisfarende
Anser det som temmelig spesielt å delta i en diskusjon om et markedsføringsspørsmål, men uten å svare i denne konteksten. Du skjønner vel da at det blir vanskelig å forholde seg til hva fok egentlig mener når hver eneste einstøing der ute skal sette sin egen kontekst KUN for sitt svar - og kreve å bli forstått i tillegg. Hvis du vil flisespikke på ord og vendinger kan du kanskje starte en egen tråd for dette da, eller merke innleggene dine med off topic.
 

NilsF

Medlem
Anser det som temmelig spesielt å delta i en diskusjon om et markedsføringsspørsmål, men uten å svare i denne konteksten. Du skjønner vel da at det blir vanskelig å forholde seg til hva fok egentlig mener når hver eneste einstøing der ute skal sette sin egen kontekst KUN for sitt svar - og kreve å bli forstått i tillegg. Hvis du vil flisespikke på ord og vendinger kan du kanskje starte en egen tråd for dette da, eller merke innleggene dine med off topic.

hansson forsøker å ro seg i land, i kjent stil, men vikler seg bare mer og mer inn i sitt eget garn.
Det bør være lov å komme med innspill til deler av en diskusjon, uten at en med det deltar i hele diskusjonen. Jeg reagerte på at hansson omtalte Komplett som en ekstern aktør. Det er mitt inntrykk at hansson har kommet med villedende opplysninger for på sviktende grunnlag å dreie diskusjonen i en spesiell retning, som hvis det leder til at andre debattanter feilaktig oppfatter at Komplett er en ekstern aktør.

hansson snakker om kontekst, men min klare oppfatning er at hansson har forsøkt å sette saken i feil kontekst. hansson må gjerne mene at det i forhold til markedsføringsloven er likegyldig at et annet selskap inngår i det samme konsernet, men da bør han argumentere redelig og si noe sånt som at "selv om Komplett er et søsterselskap, så forholder det seg som slik...".

Når hansson i stedet og feilaktig hevder at Komplett er en ekstern aktør, så kan noen lesere tro at hanssons resonnement om at Komplett ikke kan sende reklame for Jernia, bygger på at selskapene ikke har noe med hverandre å gjøre, og tenke at det ville vært annerledes om selskapene hadde vært i samme konsern, selv om hansson mener at det ikke er det.

Med andre ord så har hannson uttalt seg så feilaktig og tvetydig at han ikke når frem med sitt budskap. Det burde derfor ha vært i hans egen interesse å uttale seg mer konsist, i stedet for å kverulere og rakke ned på den som påpeker åpenbare faktiske feil.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Velkjent situasjon dette her...

Tror dette er det beste tipset hansson...

dont-feed-the-troll.jpg
 

Tonny Kluften

Administrator
Jeg har et kundeforhold til komplett.no og Jernia.no er definitivt en ekstern aktør i forhold til mitt kundeforhold som det dreier seg om i denne diskusjonen.

- Jeg sa ja takk til nyhetsbrev inne på kundesidene til komplett.no
- Jeg får nyhetsbrev som også inneholder reklame for et annet firma.

At Jernia.no er et annet firma enn komplett.no er det ikke tvil om.
 
Sist redigert:

ptomter

Medlem
Handler du med Komplett er organisasjonsnummer 979642121 din avtalepartner.

Handler du med Jernia er organisasjonsnummer 990971382 din avtalepartner.

Hvem som eier dem spiller ingen rolle, det er Komplett med organisasjonsnummer 979642121 du har et eksisterende kundeforhold med.

Hei, §15 .." Markedsføringen kan bare gjelde den næringsdrivendes egne varer, tjenester eller andre ytelser..."

Den næringssdrivende i denne forstand er Komplett AS gruppen, så om de har 15 forskjellige organisasjonsnummer under dette så har det lite å si. Dette er også en gråsone som også kommer frem av forarbeidene til loven. Så de har både lov å rett til dette.
 
Topp